Log in

View Full Version : Ups

large
07-04-2006, 06:34
Hei

Er det noe problem å ta med en backup ups? Den gir ekstra trygghet og kontinuerlig riktig spenning ut.

geek
07-04-2006, 07:54
Dessverre, det er ikke lov siden du da høyst sannsynlig kommer over 1 amp-grensa mens UPS-en lader.

large
07-04-2006, 08:42
Dessverre, det er ikke lov siden du da høyst sannsynlig kommer over 1 amp-grensa mens UPS-en lader.

OK, men hvis jeg kan dokumentere at den ikke trekker over 1 amp, så går det greit? Eller kan man si at det er generelt forbud?

SuperSlask
07-04-2006, 08:47
Tenk om 5500 personer skulle dokumentere at sin UPS ikke trakk mer enn 1 amp, da hadde det tatt lang tid.
Samme som med hvitevarer, nei og atter nei ;)

large
07-04-2006, 09:42
Tenk om 5500 personer skulle dokumentere at sin UPS ikke trakk mer enn 1 amp, da hadde det tatt lang tid.
Samme som med hvitevarer, nei og atter nei ;)

Tja, det er noe i det :) Får droppe å ta den med da. Men det vil bli stilt krav til at strømtilførselen ikke får spikes ol som kværker utstyret... Jeg hater ødlagt utstyr pga traforotta er litt for ivrig ;)

2K3
07-04-2006, 11:35
Tror ikke du skal være redd for å få ødelagt ditt eget utstyr pågrunn av strømnettet.

geek
07-04-2006, 17:06
Tja, det er noe i det :) Får droppe å ta den med da. Men det vil bli stilt krav til at strømtilførselen ikke får spikes ol som kværker utstyret... Jeg hater ødlagt utstyr pga traforotta er litt for ivrig ;)Hvis du er bekymret for det, så må du gjerne bruke et overspenningsfilter.

large
07-04-2006, 17:46
Hvis du er bekymret for det, så må du gjerne bruke et overspenningsfilter.

Joda, men det har jeg jo egentlig allerede kjøpt i UPS-en. Gjennomsnittstatistikk viser at pcen min trekker rundt 163 watt med det utstyret som står på. Men den peaker over 200W når jeg drar igang et spill som krever litt.

Iflg dokumentasjonen kan jeg koble fra batteriet fra UPSen så vil den fungere som et overspenningsfilter. Regner med at det er lov, så da drar jeg med den. Eller er det ulovlig å ta med egne "skjøtekabler" også? :eek:

geek
07-04-2006, 17:54
Iflg dokumentasjonen kan jeg koble fra batteriet fra UPSen så vil den fungere som et overspenningsfilter. Regner med at det er lov, så da drar jeg med den. Eller er det ulovlig å ta med egne "skjøtekabler" også? :eek:Nei, egen fordeler (padde) er det lagt opp til at man må ha med seg selv hvis man trenger mer enn ett uttak. Høres på meg ut som en god ide å koble fra batteriet på UPS-en, kan ikke se at det burde være noe problem da. Dessuten slipper du jo noen kilo med batteri å bære på ;)

Lorith
07-04-2006, 19:30
Jeg gidder ikke lage ny topic for dette lille spørsmålet - det er sikkert spurt om før òg - hvor lang må TP kabelen du har med fra PCn til nærmeste nettverks connection? Hvor står [Den tingen man plugger inn internett kabelen din (ja, er ikke noen PC proff :))] fra hver av radene? Må vite hvor lang jeg må kjøpe meg med.

AKA_K:ulings
07-04-2006, 19:35
10 meter TP skulle rekke men kjøp 15 du så har du lang nok

Lorith
07-04-2006, 19:38
Ahha, ok. Takk. Jeg har en 15meter som er koble til rutern min, men den er som støpt inntill veggen. Jeg sitter med 4 kompiser omtrent på midten av hallen. Eller langs på midten burde jeg vel heller si.

Superdan
07-04-2006, 20:06
ta med det lengste du finner/får tak i :D

Strike8
07-04-2006, 20:39
er vel 5 meter som er minimum de anbefaler, men jeg hadde en comrad i fjor som måtte kjøpe ny fordi 5 meter var akkurat for kort... selv bruker jeg 7.5 og det holder i massevis

Lorith
07-04-2006, 20:42
Men det kommer vel helt ann på hvor man sitter?

geek
07-04-2006, 20:48
5 meter holder i de aller fleste tilfeller, men jeg vil anbefale 10 meter. Går også an å beregne seg fram til hvor switchen blir i forhold til plassen din, uten at jeg skal prøve meg på det her og nå ;) Tror det er en tråd om det et annet sted på forumet.

2K3
07-04-2006, 20:50
Ta med ti meter så er du sikret. Evt så kan du jo vente med å kjøpe kabel til du er der. Og får målt hvor langt det er.

Lorith
08-04-2006, 21:52
Kjøpte en 10meter idag. En såkalt FTP kabel, det var titals og velge imellom, Sto om enten denne FTP'n eller UTP'n. Aner ikke hva som er forskjellen, men satsa på FTP. Hvorfor gjøre det så vanskelig >_< , kall det helle INTERNETT KABEL ;)

2K3
10-04-2006, 00:05
Her har du litt info ang FTP kabel

FTP (foil screened twisted pair) cable is a cable containing multiple pairs of copper wire enclosed in a sheath of aluminum foil. It's used in wiring systems in buildings or other environments where heavy noise adjacent to the wire might cause interference. The foil provides insulation not afforded by UTP (unshielded twisted pair), the most common kind of structural wiring. The disadvantage of FTP is that it requires somewhat more care in "earthing" (grounding) than UTP and electrical impedances must be matched when connecting to UTP. Typically, FTP might be used in a factory setting and UTP in an office setting.

Virket litt avansert ;)

Superdan
10-04-2006, 00:39
orker ikke å lese det engang! ENGELSK! å fysj.. liksom :D