Log in

View Full Version : Mer strømbrudd hos gamere?

Digital-angel
28-03-2006, 18:35
Etter det jeg vet så bruker gamere en del mer strøm enn andre som programmerer, bare laster ned eller bare surfer. 1A høres veldig lite ut til disse gamerne. Nå har jeg vært på TG mange ganger før, men ikke tenkt på dette.

Nå er ikke jeg gamer, men lurer på hvordan det er å sitte på en av de radene da de sikkert har kraftige grafikkort og bruker 500W+ ? Vanlig ville vel vært å hatt 4A på hver deltager, så når gamere kommer med slike grafikkort og kraftige maskiner så vil det vel ta en del mer strøm og bli raskere strømbrudd, eller tar jeg feil? :rolleyes:

Breiker
28-03-2006, 18:41
hva i pokker er det du tenker med?
har du noen gang regnet på watt osv?
Det er de med anlegg som bruker mest strøm. En gamer bruker nok ikke mer strøm enn en programmer. Det er alt det andre som trekker strøm. alt ekstra.
Jo flere harddisker f. eks drar mer strøm fra psu.

så du tenker nok feil.
forresten. 4A pr bruker er umulig. tenk deg 4A pr deltaker * 5000 deltakere.
LYKKE TIL!!! Da går strømmen med en gang!

netrom2k
28-03-2006, 19:05
husk også at ikke alle bruker PCen "maksimalt" hele tiden...

Breiker
28-03-2006, 19:19
stemmer. og maskina jobber ikke maks når man spiller. masse som ikke "kjøres" når man spiller

hktangen
28-03-2006, 20:04
mye watt er det nye grafikkkort drar under max load nå om dagen, egentlig?

antex
28-03-2006, 20:07
jeg vet ikke hvor mye watt det bruker, men mitt sjermkort trekker 2 stk 4 pins kontakter. så dem må jo gå en del.

Digital-angel
28-03-2006, 21:06
hva i pokker er det du tenker med?
har du noen gang regnet på watt osv?
Det er de med anlegg som bruker mest strøm. En gamer bruker nok ikke mer strøm enn en programmer. Det er alt det andre som trekker strøm. alt ekstra.
Jo flere harddisker f. eks drar mer strøm fra psu.

så du tenker nok feil.
forresten. 4A pr bruker er umulig. tenk deg 4A pr deltaker * 5000 deltakere.
LYKKE TIL!!! Da går strømmen med en gang!

Takk for konstruktiv tilbakemelding, et enkelt "nei" hadde holdt :p

Uansett, mener slike grafikkort må ta noe mer enn andre vanlige PCer. Hva mener du med at 4A er umulig? Kan da alltid få leid inn eller fått inn mer strøm hvis det er muligheter for det og vanligvis vil det gå. Det er 1A per deltager etter det jeg har hørt/lest og synes dette var lite.

Har ikke regnet watt på en stund nei, men likevel så vet jeg det er folk som anbefaler mot å bruke under, men det er riktignok i amerika og der er det veldig vanlig å bruke rundt 4A per deltaker for å unngå slikt etter det jeg har lest. Nå er det riktignok et annet type strømnett vel, men kan vel ikke være så forskjellig.

Nye grafikkort har egne strømforsyninger på 300W og 400W. Nå det gjelder at alt alltid går, så er det en bør regne med at det gjør noen ganger, det er ikke alltid urimelig.

nitrofish
28-03-2006, 21:34
Etter det jeg vet så bruker gamere en del mer strøm enn andre som programmerer, bare laster ned eller bare surfer. 1A høres veldig lite ut til disse gamerne. Nå har jeg vært på TG mange ganger før, men ikke tenkt på dette.

Nå er ikke jeg gamer, men lurer på hvordan det er å sitte på en av de radene da de sikkert har kraftige grafikkort og bruker 500W+ ? Vanlig ville vel vært å hatt 4A på hver deltager, så når gamere kommer med slike grafikkort og kraftige maskiner så vil det vel ta en del mer strøm og bli raskere strømbrudd, eller tar jeg feil? :rolleyes:
Du tar feil.;):)

Breiker
28-03-2006, 21:42
saken er at det skal mye til for å bruke 1A. selv om man bruker 3-400W så trenger man ikke å bruke så mye Amper.
Jeg har sittet å diskutert med flere på nettet nå om dette og jeg tror faktisk at flere programmerere bruker mer strøm enn gamere.

nitrofish
28-03-2006, 21:46
saken er at det skal mye til for å bruke 1A. selv om man bruker 3-400W så trenger man ikke å bruke så mye Amper.
Jeg har sittet å diskutert med flere på nettet nå om dette og jeg tror faktisk at flere programmerere bruker mer strøm enn gamere.
Det skal ikke så mye til for å bruke 1A. Men det finnes de som bruker langt OVER, og de som bruker langt UNDER.
for de som ikke viste det:

Watt = Spenning(Volt) * Ampere
1A * 230Volt = 230W

Så hva mener du med at man ikke bruker så mye ampere selv om man bruker 3-400W:confused: :cool:
Hver deltaker for 230W (pluss og minus, litt ettersom)

Eggy
28-03-2006, 23:11
Det er ikke fordi han/hun gamer at man bruker mere strøm, men Gamere har ofte bedre skjermkort, bedre CPU osv enn en person som bare laster ned eller surfer.

De nye skjermkortene trekker grådig mye strøm feks det nye Nvidia 7900Gtx kortet krever en Psu på 450+. Dette er da Absolutt det minste, Noen Gamere vil gjerne ha 2 slike I SLI og det krever da en PSU på minimum 580w.

De Nye Cpu'ene trekker også en del strøm,
Eks:
P4 670 = 163w Under Load.
AMD Fx-55 = 110w Under Load.

Osv.

evil_t
29-03-2006, 00:01
Har ikke regnet watt på en stund nei, men likevel så vet jeg det er folk som anbefaler mot å bruke under, men det er riktignok i amerika og der er det veldig vanlig å bruke rundt 4A per deltaker for å unngå slikt etter det jeg har lest. Nå er det riktignok et annet type strømnett vel, men kan vel ikke være så forskjellig.
Nei det er ikke store forskjellen. Er jo bare 115v vs 230v så halvparten er ikke særlig mye?!!

Og nei det går ikke ann att gamerne får mer strøm. Det er ikke bare det att nettet ikke takler mer, men om de får så vil jaggu meg jeg også få. Om de vil ha bedre utstyr som trekker mer strøm for å få bedre bilde så vil jeg ha høytalere som trekker mer strøm for å få bedre lyd. Vi driver jo ikke med forskjelsbehandling gjør vi vel?

2K3
29-03-2006, 07:50
Tror ikke det er bare å be om mer strøm til TG. Med tanke på at vi bruker mer enn oslo placa på et år. Og det er rimelig mye. Og datapartyes i USA, er litt mindre enn TG. Er ikke mange som kan sammenligne engang.

Men en liten ting til...hva med det som drivre med rendring på TG da? De krever bedre utstyr enn en gamer gidder å tenke på! Så skal de da få enda mer strøm da?

Breiker
29-03-2006, 08:41
eller compiling av kode.. da kjører jo CPUene på overdrive.

Digital-angel
29-03-2006, 18:01
Hvis du vet det er slik med volten der nede, så er det en større forskjell enn jeg trodde det var.

Jeg har aldri i denne tråden spurt om gamere skal få mer strøm, men jeg har hatt spørsmål om det er slik at de brukte mer så det kanskje ble mer strømbrudd da. :rolleyes:

Nei det er ikke store forskjellen. Er jo bare 115v vs 230v så halvparten er ikke særlig mye?!!

Og nei det går ikke ann att gamerne får mer strøm. Det er ikke bare det att nettet ikke takler mer, men om de får så vil jaggu meg jeg også få. Om de vil ha bedre utstyr som trekker mer strøm for å få bedre bilde så vil jeg ha høytalere som trekker mer strøm for å få bedre lyd. Vi driver jo ikke med forskjelsbehandling gjør vi vel?

Digital-angel
29-03-2006, 18:08
Det å sammenligne TG og slikt med datapartyer i USA er ikke noe vits, men det kan likevel være noen hundre der borte også.

Igjen, det er ingen som har bedt om mer strøm til noen i denne tråden.

Nå er ikke akkurat strøm mitt fag i det hele tatt egentlig, men har en utregning nedenfor:

Hvis en PC bruker rundt 150-200W og en har en egen strømforsyning på 300W så er det ganske mye. Kan en ikke bruke utregningen nedenfor?

I = P / U
I = 450W (pc og ekstra forsyning + skjerm) / 230 = 1,95A på en PC.

Hvis en da ikke bruker noe kraftig grafikkort med egen strømforsyner og slikt så ville det blitt mer riktig kanskje hvis denne utregningen er riktig:

I = P / U
I = 200 (pc + skjerm) / 230 = 0.86A på en PC.

Etter det jeg har funnet ut på nett bruker også PCen opptil 5 ganger mer strøm ved oppstart. Vil det likevel ikke bli mer strømbrudd?

Tror ikke det er bare å be om mer strøm til TG. Med tanke på at vi bruker mer enn oslo placa på et år. Og det er rimelig mye. Og datapartyes i USA, er litt mindre enn TG. Er ikke mange som kan sammenligne engang.

Men en liten ting til...hva med det som drivre med rendring på TG da? De krever bedre utstyr enn en gamer gidder å tenke på! Så skal de da få enda mer strøm da?

2K3
29-03-2006, 20:25
Du må nok bare regne med at tråder går uten for det opprinnelige sprøsmålet. For det er ikke så veldig mange som kan så mye om elektrisitet her (meg for eksempel). Eneste jeg vet er at en som har en kraftig pc, bruker så klart mer enn en med en svak/mindre god en. Men tror fortsatt ikke det vil ha noen stor effekt på selve linjen.

Du har også helt rett på at en pc bruker mye mer på oppstart enn på å bare "holde" på. Så vist alle startet pcen sin likt, så går nok hele nettet :D Men med tanke på at de fleste starter pcen sin på forskellige tidspunkter så går jo det bra.

OleJørgen
29-03-2006, 20:33
Hjemme sitter jeg på sammme kursen som: Vaskemaskin, tørketrommel, olje kabin, min pc, anlegg maks 1000W... Mange lys kurser.. + garage(port,lys) og det på 16 AMP, det har ikke gått ei jævla sikring...

Jeg mener det går 2 personer på en amp...

Elgen
21-04-2006, 19:42
Etter det jeg har funnet ut på nett bruker også PCen opptil 5 ganger mer strøm ved oppstart. Vil det likevel ikke bli mer strømbrudd?

Den vil trekke mye strøm i noen millisekunder etter oppstart for å lade opp kondensatorer i strømforsyningas likeretter. Men en 16A sikring vil ikke løse ut dersom strømmen går nett over 16A i et lite sekund. Man skal faktisk holde strømmen i en time før sikringa ryker (kommer ann på karakeristikken til sikringa) dvs i dette eksempelet 16A stabilt i en time.

Hjemme sitter jeg på sammme kursen som: Vaskemaskin, tørketrommel, olje kabin, min pc, anlegg maks 1000W... Mange lys kurser.. + garage(port,lys) og det på 16 AMP, det har ikke gått ei jævla sikring...

Jeg mener det går 2 personer på en amp...

Pleier du å vaske og tørke klær samtidig som du kjører garageporten i takt med 3dMark06 musikken som går på fult over anlegget?

Men du skulle nok klart å kjøre 2 stk på en amper dersom de bare hadde de mest nødvendige komponentene og holdt seg på desktoppen uten noe tunge programmer i gang. Men det hadde ikke blitt noe spes gøy.

Tilbake til topic:

Gamers vil nok ha flere strømbrudd en andre, selv om du drar full effekt av CPU når du rendrer kode eller film o.l så er det heller skjelden at hele rekka rendrer noe samtidig. Dette er ikke fult så skjelden i gaming.

Det blir feil å bringe anlegg inn i dette og siden det som oftest er peak effekt som er oppgitt og det blir dermed ikke det samme pga samme grunn som i eksemplene over, er få sanger hvor musikken holder en kontinuerlig tone hinsides høyt.

Ved gaming derimot er strømforbruket ganske stabilt over en lang periode. Er få spill som er like krevende hele tiden, men gamers har som kjent en tendens til å kjøre med så god grafikk som pcen klarer å levere, og derfor vil en god pc trekke imponerende mengder strøm over lang tid. Tviler ikke et sekund på at de heftigeste gaming pcene trekker godt oppunder 2 amper når man gir dem litt å jobbe med.

Så dersom du ikke organiserer en rending/basstest event så vil en gamer rekke mest sansynlig trekke mer strøm og derfor få mer problemer med sikringa.

Synest selv at 1A virka litt i minste laget og vil tro de fleste pcer trekker mer en dette om du gir dem nok å holde på med. Men igjenn er det jo ikke all som jobber hele tida. Noen må jo sove og andre laffer rundt og roper Arne så du vil alltid ha mulighet til å låne litt fra folket runt deg. Og de vil nok måtte forandre det etter hvert som ting begynner å ta mer effekt (tenker spes på dual core, sli osv..). Men det funker jo foreløbig. Why fix it if it works?