Log in

View Full Version : Struktur på nettverket

DesertGlow
28-02-2006, 10:05
For noen år tilbake ble det tegnet opp relativt gode skisser på hvordan nettverket i hallen skulle bygges opp. De senere årene har det derimot sett ut til at denne strukturen har blitt holdt hemmelig uten noen åpenbar grunn. Dette ble det klaget over for et par år tilbake, og da svarte tech-sjefen at det var det ingen grunn til og at en gjerne kunne lage tegninger og beskrivelser for hvordan oppbygningen skulle være - før TG startet.

Jeg så ikke noe av dette i fjor som lå enkelt tilgjengelig, men det hadde jo vært moro om noen kunne vist hvordan et av verdens største midlertidige nettverk bygges opp.

elfkin
28-02-2006, 19:49
I fjor ble tegninger og konfigurasjonsfiler lagt ut public på ftp.gathering.org, men denne falt naturligvis ned en uke etter partyet (som alltid). Om du ønsker dette kan du sende meg en PM med emailen din, så skal jeg sende deg det. :)

DesertGlow
28-02-2006, 22:19
Det hjelper litt, men det hadde vært fint å se et kart over hvordan ting kom til å bli i år. Det var snakk om at i alle fall "backbone" skulle oppgraderes en del fra i fjor til i år - selv om jeg tror de forsøkte å gjøre mesteparten av denne oppgraderingen "on the fly" under TG i fjor for å forbedre ytelsen.

Sender deg for øvrig en PM :)

Mr-CEO
01-03-2006, 10:13
Nettverkssturktur er viktig. Det burde vel alt være klare planer på hvordan det skal gjøres. Å lage nettverk av TG størrelse er ikke noe som funker så bra 'on the fly' (som vi har sett tidligere) så jeg går utifra at alt er planlagt og tilrettelagt.. :)

En god ting med offentligjøring av planene er at vi kan fange evt åpenbare feil som av en eller annen grunn er oversett ;)

også er det lærerikt for de som liker slike ting.

saita
01-03-2006, 13:53
Nettverkssturktur er viktig. Det burde vel alt være klare planer på hvordan det skal gjøres. Å lage nettverk av TG størrelse er ikke noe som funker så bra 'on the fly' (som vi har sett tidligere) så jeg går utifra at alt er planlagt og tilrettelagt.. :)

En god ting med offentligjøring av planene er at vi kan fange evt åpenbare feil som av en eller annen grunn er oversett ;)

også er det lærerikt for de som liker slike ting.
Jeg vet at jeg hvertfall har lyst til å lære mer om oppsett og struktur av nettverk.. kan en del, men når det kommer til data og sånn, blir man jo aldri utlært helt..=P

geek
01-03-2006, 14:30
Det høres ut som en god ide å få lagt ut litt informasjon om nettverkstopologi osv. Jeg har videreformidlet ønsket til ansvarlig for Tech:Net som er enig i at det er en god ide å få ut litt info om dette. Men alt er ikke klappet og klart ennå, så dere får smøre dere inn med litt tålmodighet enn så lenge ;)

saita
04-03-2006, 00:55
var det noen som hadde et oppsett|tegning av strukturen på nettverket eller..? send meg det på simen_fk@hotmail.com om det er noen som har... =)

mariuso
04-03-2006, 02:27
Send det gjerne til meg også på marius@gamebase.no

elfkin
05-03-2006, 22:27
Jeg beklager at dette tar litt tid, men tegningene ligger på maskinen min i Oslo som jeg på mystisk vis har mistet kontakt med, men jeg skal dra til Oslo for å ordne det til helgen så tegningene kommer da i løpet av en uke.

Det er visst stor interesse for dette så jeg kommer til å legge ut link til tegningen her når jeg får tak i den.

saita
05-03-2006, 22:53
takk..! =D

tdp
09-03-2006, 23:48
Legg ut beskrivelsen av topologien på gathering.org da vel! Tenker det er mange som er interressert i å se nøyaktig hvordan man designer en topologi for rundt 5500 brukere :eek:

ReWinD
10-03-2006, 19:37
Noen som vet om en nettverksguide for et dataparty..?
Tenker på topologi, server, etc.

elfkin
11-03-2006, 01:49
Noen som vet om en nettverksguide for et dataparty..?
Tenker på topologi, server, etc.
KISS (keep it simple stupid) er en fin tankegang når det gjelder dette. TG, og diverse andre parties, har feilet på grunn av dette utallige ganger. Hold det så enkelt som mulig uten avansert routingprotokoller eller "redundante løsninger" av ymse slag. Det feiler stort sett uansett! Dessuten; Aldri overvurder utstyret ditt! Tenk alltid ut hva du vil gjøre om worst case scenario slår til. Det er et kort sammendrag av mine tips og råd. :)

ZorroIII
16-03-2006, 23:23
KISS (keep it simple stupid) er en fin tankegang når det gjelder dette. TG, og diverse andre parties, har feilet på grunn av dette utallige ganger. Hold det så enkelt som mulig uten avansert routingprotokoller eller "redundante løsninger" av ymse slag. Det feiler stort sett uansett! Dessuten; Aldri overvurder utstyret ditt! Tenk alltid ut hva du vil gjøre om worst case scenario slår til. Det er et kort sammendrag av mine tips og råd. :)

Det viktigste er å kjenne det utstyret man rår over, spesielt begrensingene i det. Har man full kontroll er det ingen problemer å kjøre rutingprotokoller, redundante linker og annet festlig. Redundante linker og rutingprotokoller gjorde at omkoblingene som ble gjort på tg05 ble forholdsvis smertefrie.

elfkin
17-03-2006, 00:03
Det viktigste er å kjenne det utstyret man rår over, spesielt begrensingene i det. Har man full kontroll er det ingen problemer å kjøre rutingprotokoller, redundante linker og annet festlig. Redundante linker og rutingprotokoller gjorde at omkoblingene som ble gjort på tg05 ble forholdsvis smertefrie.
Hvor ofte kjenner man til utstyret man rår over på et party som dette? Man vet sjeldent nøyaktig hva man får, og dersom man ikke vet hva man får av utstyr bør man "safe'en", men det er nå min mening. Jeg mener også man ville sluppet omkoblinger om man fulgte KISS-filosofien fra starten av, men igjen; meg om det. Det viktigste er at man klarte å ro seg i land til slutt. :)

ZorroIII
17-03-2006, 09:19
Hvor ofte kjenner man til utstyret man rår over på et party som dette? Man vet sjeldent nøyaktig hva man får, og dersom man ikke vet hva man får av utstyr bør man "safe'en", men det er nå min mening. Jeg mener også man ville sluppet omkoblinger om man fulgte KISS-filosofien fra starten av, men igjen; meg om det. Det viktigste er at man klarte å ro seg i land til slutt. :)

Problemene i fjor oppstod pga enkelte nettelementer ikke tålte å route (forwarde) trafikk i de mengdene som oppstår på TG. Men routing-prosessene gikk helt fint. Det er viktig å skille routing fra forwarding. Hadde de aktuelle enhetene tålt trafikken ville man hatt et helt supert nett fra første stund.

Poenget ditt er godt, men jeg vil nå hevde at selv om vi hadde kjent begrensingene til utstyret ville vi gått for et design med elementer av redundans og rutingprotokoller. Dog et design hvor vi hadde tatt hensyn til disse begrensingene.

pnk
17-03-2006, 23:52
Da avbryter jeg ranten deres litt for å hoppe tilbake til tema. Det ligger en tentativ nettverksplan på http://www.gathering.org/tg06/partyinfo/network_plans for dere som er intressert. Skal gjøre mitt beste for å spre informasjon fortløpende.

Mvh
Tech:Net Chief TG04,TG05 & TG06

DesertGlow
18-03-2006, 15:30
Flott at det kommer ut litt info. Sånn i utgangspunktet ser dette ut til å være fint, men jeg stiller meg tre spørsmål:

1. Det skal være rundt 5200 deltakere, mangler det ikke noen switch-porter?

2. I teorien ser det bra ut, men utstyr bryter alltid sammen på TG. Hva med redundans? d03 ser ut til å være et svært kritisk komponent i denne strukturen (og vil i teorien måtte kunne håndtere over 50 Gbit trafikk, fordelt over et utall sesjoner). Vil den tåle all trafikken, og hva gjør dere hvis noe uventet skjer her? Hva kan eventuelt gjøres for å avlaste dette knutepunktet?

3. I fjor brøt mye sammen på grunn av alt for mye logging og filtrering som utstyret i utgangspunktet kanskje skulle ha taklet. Hvordan ser en for seg overvåkning/filtrering opp mot ytelse i år (filtrering er jo som kjent ganske viktig, samtidig som det kan knuse switchene)? Kanskje vanskelig å svare på før en vet hva slags utstyr en blir sittende med...

pnk
18-03-2006, 16:02
1. Det skal være rundt 5200 deltakere, mangler det ikke noen switch-porter? I fjor var det 42 bordsvitsjer hektet på hver distro så antallet holder :)

I teorien ser det bra ut, men utstyr bryter alltid sammen på TG. Hva med redundans? d03 ser ut til å være et svært kritisk komponent i denne strukturen (og vil i teorien måtte kunne håndtere over 50 Gbit trafikk, fordelt over et utall sesjoner). Vil den tåle all trafikken, og hva gjør dere hvis noe uventet skjer her? Hva kan eventuelt gjøres for å avlaste dette knutepunktet? Vi jobber mest mulig etter "KISS (Keep It Simple Stupid)" for å unngå problemer med for mye kompleksitet i nettet. Det er begrenset med hvilket utstyr vi har tilgang på i påsken og vi vår jobb er å gjøre det beste av utstyret vi får. Det jobbes kontinuerlig med reserveplaner for alle tenkte scenarioer.

3. I fjor brøt mye sammen på grunn av alt for mye logging og filtrering som utstyret i utgangspunktet kanskje skulle ha taklet. Hvordan ser en for seg overvåkning/filtrering opp mot ytelse i år (filtrering er jo som kjent ganske viktig, samtidig som det kan knuse switchene)? Kanskje vanskelig å svare på før en vet hva slags utstyr en blir sittende med... Logging og filtrering, dete er litt ukjent for meg, vi hadde ett scenario, som ZorroIII nevner lenger opp, med ipforwarding listen på distroene som vi prøvde å kjøre som lag3 routere ble fylt opp, og vi redesignet derfor nettet til å kjøre l2-vlan distroer med all routing på to kraftige routere.

Mvh
Tech:Net Chief TG04, TG05 & TG06

DraZeL
19-03-2006, 10:58
http://www.gathering.org/files/tg06/images/tg06-0b-public.png