Log in

View Full Version : Hvorfor er ikke alle 5500 i LAN?

Skinney
15-01-2006, 21:53
Heisann... ifjor var jeg så spent på å dra til et LAN der alle 5500 var på LAN! men sånn er det jo ikke, er bare 50 ganger 110(eller noe =) ) som er på LAN... hvorfor er det ikke slik at hele vikingskipet er i et LAN?

netrom2k
15-01-2006, 22:35
TG inneholder et LAN - local area network, lokalt nettverk.

Men TG er ett DATAPARTY fordi det inneholder så mye mere enn bare Mange datamaskiner i ett Nettverk.

Konserter, konferanser, kino, ++++++

Kagee
15-01-2006, 22:40
Hvorfor mener du at hele vikingskipet ikke er i et LAN?

Skinney
15-01-2006, 22:45
Men TG er ett DATAPARTY fordi det inneholder så mye mere enn bare Mange datamaskiner i ett Nettverk.

Og hvorfor kan ikke alle sammen være tilkobla det samme nettverket?

Hvorfor mener du at hele vikingskipet ikke er i et LAN?

fordi hele vikingskipet sitter "gruppevis" i nettverk. det er kun 50stk i et 'LAN', skal du spille et spill med noen andre så må det gå over internett.

Breiker
15-01-2006, 23:04
alle er koblet til det samme nettverket.
Men du må huske at et slikt stort nettverk krever at nettverket er delt opp. Men tilslutt vil det være et stort nettverk med mange små nettverk.
Du lurer sikkert på hvorfor du kun fant de du var på samme switch med når du brukte "Andre maskiner" i windows?

aviruse
15-01-2006, 23:53
alle er koblet til det samme nettverket.
Men du må huske at et slikt stort nettverk krever at nettverket er delt opp. Men tilslutt vil det være et stort nettverk med mange små nettverk.
Du lurer sikkert på hvorfor du kun fant de du var på samme switch med når du brukte "Andre maskiner" i windows?

hvis man tar join lokal på et spill, er alle tilkobla da??

*står og moser huet mitt i en bildør*

2K3
16-01-2006, 00:28
Man vil bare finne de som er på de nermeste svitsjene. Grunnen til det er vel at det er ekstremt vanskelig å få lagt et nettverk som tåler at 5500 finner og skal kunne spille og dele med hverandre uten at det skal gå over internett!

Alle datamaskinene er i samme nett, men det består av et hoved nett og mange mindre nett under der!

Det er også mulig å finne de andre ved å bruke forskjellige programmer som er litt bedre til å søke. Eks netscan.

Holmen
16-01-2006, 00:33
Enkelt svar: I fjor droppa de windows delinga på svers av switchene pga virus problemer... I tilleg så blir det for stor traffikk på nettet hvis alle skulle ha samme gruppe... Please ikke spekuler mere om det... hvis man måå dele noe mere lokalt så finnes jo de ce pluss pluss

Breiker
16-01-2006, 09:06
hvis man tar join lokal på et spill, er alle tilkobla da??

*står og moser huet mitt i en bildør*

nei.. du må bruke ip

Mr_Looney
16-01-2006, 09:35
Og for de som ikke vet hvordan man finner sin egen IP på en windows maskin så:

Klikk "start" -> Klikk "Kjør/Run" -> Tast inn "cmd" og trykk på "Ok" knappen -> I det sorte vinduet skriver du "ipconfig" og trykker på "enter/linjeskift" tasten.

Bør være enkelt nok :P

Breiker
16-01-2006, 10:04
jeg hadde no heller brukt
ipconfig/all
for da får man all informasjon og ikke bare det viktigste

[VK]Boogieman
16-01-2006, 10:35
Alle er koblet opp i samme nettverk, men er delt opp i undernettverk. For å minske stresset på nettet... Men alle kan spille med alle, så lenge de spiller et spill, hvor man kan koble til en bestemt ip. Da kan man bare skrive inn den lokale ip adressen til hosten, så er man i gang... :)

Skinney
16-01-2006, 16:37
ååå... nei daså...
men hvorfor spilles så compoene over internett og ikke lokalt nett?

btw, nyannyan++ FTW! :p

mdj
16-01-2006, 17:15
Mener du at alle skulle spilt via lan Pakage da eller :p haha..... Da vil det være lett å cheate.. så de må sette opp servere i stem (i cs i allefall) Men å ha compoene over nettet er best :D

Spliteye
16-01-2006, 17:38
så du kan ikke joine en tilfeldig server i cs da? som noen andre har hosta? UTEN å avtale med alle andre..

2K3
16-01-2006, 19:05
så du kan ikke joine en tilfeldig server i cs da? som noen andre har hosta? UTEN å avtale med alle andre..

Både ja og nei.

Ja: vist serveren er på svitsjen din.
Nei: Vist han/hun sitter på en annen rad. Da må du vite ip'en dems.

aviruse
16-01-2006, 19:06
Og for de som ikke vet hvordan man finner sin egen IP på en windows maskin så:

Klikk "start" -> Klikk "Kjør/Run" -> Tast inn "cmd" og trykk på "Ok" knappen -> I det sorte vinduet skriver du "ipconfig" og trykker på "enter/linjeskift" tasten.

Bør være enkelt nok :P

*gag gag* jeg er verken 3år eller 89år, så jeg kan det med ip...

altså men må bruke iå på spill, det er jo en join lokal søke greie, virker den var mit egentlige spørsmål

2K3
16-01-2006, 19:11
Vet ikek hva iå er for noe, men antar du mener ip ;) Hehe..ehehe....

"Join local" funker bare med de som sitter på samme rad( eller er det svitsj) som deg. Resten må du finne ut ipen til og bruke "connect" i konsollen.

InValiD TarGeT
17-01-2006, 00:04
øøø..
er ikke noe enklere og cheate på lokalt netverk enn det er over internet da...

men er velidig mye rot her..
så lurer på en ting angående det men nettverket..
alle er vel kobla opp mot et netverk ?
skjønner at det er umulig og få alle 5500 til og gjøre alt de vil på et netverk..
men det er sånn at i f.eks nyannyan++ får alle connnecta på en lokal hub ?

2K3
17-01-2006, 00:09
Alle er koblet opp i det samme nettverket. Det består bare av forskjellige grupper. Det gjør at man ikke kan finne dem ved å gå på "My network places", men man må da vite ip'en til den du skal inn på for eks.

Og ja, det funker fint at alle er koblet på samme lokale hub. Ip'en må bare bli spredd ;)

InValiD TarGeT
17-01-2006, 00:12
ååja sånn ja men det er jo helt normalt :)
(hehe god og høre)
takk for svar

2K3
17-01-2006, 00:13
hehe...ikke noe problem! Bare hyggelig å hjelpe til!

InValiD TarGeT
17-01-2006, 00:19
hehe siden du er her så spør jeg om en ting til da..
men da er det jo sånn at man ikke finner fram andre spill servere enn de som er på samme switchen??

men TG setter vel opp offisielle spillservere og deler ut ip ?

bli kjedelig og bare spille med de som sitter på samme bord etter hvert :P

2K3
17-01-2006, 00:22
Det er riktig som du sa. Man finner bare de som er på samme svitsj som du på "find local players", men vi bruker da forksjellige chate prgs til å dele ut ip'e. IRC, nyannyan'chaten osv.

Vet ikke om TG vil stille opp med offisielle spill servere. Tviler på det, men man vet jo aldri.

InValiD TarGeT
17-01-2006, 00:40
hehe ok..
men offisiell nyannyan server blir det?

krage
17-01-2006, 06:47
nei det blir ikke en offisiell nyannyan server, men det blir nokk en eller flere "uoffisielle" om ting blir som før :)

Epsilon
17-01-2006, 16:57
de fleste applikasjoner bruker bradcast får å "finne" andre og "annonsere" seg...
disse broadcast pakkene blir ikke sendt videre til alle, kun til de på samme svitsj (pga. konfigurasjoen på svitsjene)...

InValiD TarGeT
17-01-2006, 17:33
hmm ok..
men kan godt sette opp en nyannyan server i nas'et mitt jeg da

Breiker
18-01-2006, 08:42
husk en ting å folkens. så fort noen nevner nyannyan blir trådene stengt

Jonhoo
18-01-2006, 21:00
Var det ikke sånn at på den "offisielle" TG kanalen på IRC så ble man auto-bannet for å nevne nyannyan eller direct connect...

Det var en annen kanal på IRC da, som var laget for å kunne diskutere det overnevnte også, og dele ut IPer :p Husker ikke nøyaktig navn, men var noe sånt som #TG.nyannyan.

krage
18-01-2006, 21:57
det pleier å dukke opp diverse uoffesielle TG kanaler på diverse IRC servere

noen eksempler
#tg.share (ting som har med deling)
#tg.salg (deltagere som averterer ting til salg)
#tgXX (generell uofesiell TG kanal | XX = årstallet)

2K3
18-01-2006, 23:13
Det er heller ikke noe problem å få tak i IP'er til diverse sider og IRC kanaler. Mange som har prosjektor der de viser ip'ene!

krage
18-01-2006, 23:39
Mange er vel en liten overdrivelse?

Men at det er en noen det stemmer :)

elfkin
19-01-2006, 06:14
Grunnen til at du ikke finner andre spillservere enn de på bordswitchen din er fordi man på TG kjører ett broadcastdomene per bordswitch. Dette er for å hindre broadcaststormer samt å lette feilsøking.

Windows og de fleste spill (under lan games) finner hverandre ved å sende ut et broadcast og dette vil nå alle de som sitter på din bordswitch (tenk deg om 5000 folk skulle sendt ut broadcast til de 4999 andre på nettverket, det hadde blitt veldig mye unødvendig trafikk ;)). Dermed er alle maskinene koblet sammen på et LAN, men det har visse begrensninger. Om man bare bruker ipen vil man dog få kontakt med hvem som helst i skipet. :)

Håper dette hjalp deg med å forstå oppsettet litt bedre.

haakond89
25-01-2006, 22:09
Har TG noen "ofisielle" tg-gameservere til spilling.
Tenker på i forelsempel CS, BF2 osv.
Hvis ikke hadde jo kanskje det være en ide?
Eller lage en liste over de åpne serverene som står i serverparken:rolleyes:

Spliteye
25-01-2006, 22:25
Det er noen TG servere på IRC ja? så da kan man avtale ip-addresser og slikt :)

[VK]Boogieman
26-01-2006, 11:06
Det er aldri noen problemer å finne seg en server å spille på på TG... :) Ofte blir det på nett, men det er alltid noe... :P

Digital-angel
14-02-2006, 22:10
Boogieman']Alle er koblet opp i samme nettverk, men er delt opp i undernettverk. For å minske stresset på nettet... Men alle kan spille med alle, så lenge de spiller et spill, hvor man kan koble til en bestemt ip. Da kan man bare skrive inn den lokale ip adressen til hosten, så er man i gang... :)

Undernettverk....du mener vel subnett. Et stort nettverk som har en rekke subnett.

elfkin
14-02-2006, 22:13
Undernettverk....du mener vel subnett. Et stort nettverk som har en rekke subnett.
Sub betyr vel under og nett er forkortelse for nettverk så han har da egentlig rett? :)

aviruse
14-02-2006, 23:55
Sub betyr vel under og nett er forkortelse for nettverk så han har da egentlig rett? :)

sub er latin for under

http://en.wikipedia.org/wiki/Sub

2K3
15-02-2006, 07:45
Og siden vi er norske, så oversetter vi til vårt eget språk :D

John Morten
16-02-2006, 19:03
Jeg ønsker meg at Tech-Crew holder minst ett kanskje to (fordi jeg tror at så mange er interesserte i det at vi vi fylle auditoriet flere ganger) grunnkurs i netteknologi/nettopologi på TG i år.

Der kan man snakke om grunnleggende ting som kabler og switcher og så gå videre til de litt mer avanserte tingene og så avslutte med hvordan nettet på TG er bygd opp. Det kunne besvare mange av de tingene som har vært diskutert her, og også bidra til å gjøre en masse mennesker i stand til å sette opp nett når det lages lokale arrangementer.

Hører du meg nå Jostein?

John Morten

2K3
16-02-2006, 20:29
Det hadde vært genialt! Gjett om jeg hadde vært med på det!

saita
16-02-2006, 22:56
det hadde vært et veldig bra og fint tiltak for alle uvitende på forumet. sette saken klar en gang for alle. ikke det at jeg skal si jeg vet alt, men har satt opp noen nett i min tid, så har vært med å feilsøkt en del opp igjennom, og har lært veldig mye. =) er med på foredrag, etc..

Spliteye
16-02-2006, 23:16
Sånne workshops og sånne ting som ble nevnt av John Morten nå. Er det gratis?

Og kan noen sende meg en link hvor det står godt forklart på norsk helst om hvordan du setter opp en internett server i Cs1.6?

2K3
17-02-2006, 07:53
Er ikke så vanskelig dette her, bare prøv deg fram. Er nesten umulig å gjøre noe feil!

On topic:
Workshopene/foredragene har til nå vært gratis og de er veldig nyttig!

geek
17-02-2006, 17:46
Sånne workshops og sånne ting som ble nevnt av John Morten nå. Er det gratis?Ja, det er gratis. Når du først har betalt for å komme inn på TG, så skal det ikke være slik at du må betale igjen for å være med på det TG kan tilby av compoer, seminarer, sceneshow, kino osv.

Sjark
05-03-2006, 21:35
For det første, Ser ikke problemet med ordet nyannyan, altså nyannyan er et fint program der du kan dele sanger, bilder osv du har laget selv. Så om nyannyan blir nevnt burde ikke det vere noeproblem, det ulovlige er at det blir delt filmer, spill osv som er under copyright, dette er jo selvsagt ulovlig.

En annen ting, CS er greit der har du connect så ip, men hva med WC3 ETC, der har du jo et problem, er det noen program som gjør at du kan joine andre iper der, eller må du over battle.net?

elfkin
05-03-2006, 22:23
En annen ting, CS er greit der har du connect så ip, men hva med WC3 ETC, der har du jo et problem, er det noen program som gjør at du kan joine andre iper der, eller må du over battle.net?
Ja, man må bruke battle.net.

OleJørgen
29-03-2006, 20:37
Den switchen med 5500 porter vil jeg knabbe :D

2K3
29-03-2006, 20:39
hehe...Tror neppe den svitsjen finnes. Dessverre!

netrom2k
29-03-2006, 21:08
jo, en slik har jeg i kjeller'n...

2K3
30-03-2006, 07:48
hehe....du har en gjeng med humpalumper som drivre å LAN'er der :P

OleJørgen
01-04-2006, 23:13
Den switchen bruker sikkert strøm fra en hel by ^^ Overbelastet med en gang, faen for no kraftig utstyr den switchen må inneholde :p

LeAf
01-04-2006, 23:25
Er nok fler en EN switch som skal til for å få alle oss nerdene på nett gitt :)

OleJørgen
02-04-2006, 19:08
Er nok fler en EN switch som skal til for å få alle oss nerdene på nett gitt :)

Mente du det til meg? :p

Jeg var jo så ironisk som det går an å bli *panneklask*

AKA_K:ulings
02-04-2006, 20:47
hadde man hatt alle på et LAN tror jeg det måtte ha vært ganske så sterke switcher de måtte ha vært over 100 ganger bedre enn core switchene

мя.dємiαи
05-04-2006, 11:19

Tja, jo - selvfølgelig. Du har jo de femti andre pcene du har i nettverket ditt, som du finner ved å trykke "Join" i f.eks CS, men alle kjenner jo noen som kjenner noen (og evt. som kjenner noen) som er utenom det lokale nettverket du sitter i, og da kan man brått spille mange. Men alikevel håper og tror jeg nok at TG-folkene har en del Public-servere alle finner, slik at det ikke skal være noe problem å finne en server å spille på.

Wøien
06-04-2006, 20:55
Tja, jo - selvfølgelig. Du har jo de femti andre pcene du har i nettverket ditt, som du finner ved å trykke "Join" i f.eks CS, men alle kjenner jo noen som kjenner noen (og evt. som kjenner noen) som er utenom det lokale nettverket du sitter i, og da kan man brått spille mange. Men alikevel håper og tror jeg nok at TG-folkene har en del Public-servere alle finner, slik at det ikke skal være noe problem å finne en server å spille på.
i fjor så hadde dem cs servere over internett med -1/-2 i ping:D dem er fun å spille på:D tror de hadde sånn ca 4-5 stk

LeAf
06-04-2006, 21:14
Mente du det til meg? :p

Jeg var jo så ironisk som det går an å bli *panneklask*

Haha, trodde du var seriøs jeg *blush*