Log in

View Full Version : Hvor mye strøm får jeg på TG06?

nitrofish
10-12-2005, 18:40
Hvor mye strøm får man på TG06?
Ifjord fikk man 1 ampere, 220w
Strømforsyninga mi er på 450w,+ høytalere + skjerm.
hmmm? :confused: :confused: :|
det går jo ikke. :cool:

Lorith
10-12-2005, 18:44
Oi! dette har jeg ikke tenkt på! ja, strømforsyninga mi er også på en 450w! ..:S

netrom2k
10-12-2005, 18:57
450W er maX effekt den kan yte!. dvs. den yter langt under det i snitt.

Clvn
10-12-2005, 21:02
En PSU på 680W bruker ikke kontinuerig 680W, men kan yte det om pcen trekker så mye. En vanlig pc med et normalt skjermkort og CPU, et par disker og optiske drev tar vel typisk 150W -> 250W.

Regn ca. 200W på boxen da. Så kommer en skjerm (vi sier LCDskjerm siden det er blitt ganske vanelig nå. Da sier vi 35W på skjermen. Så kommer mus og tastatur og andre USBduppedingser på 10W)

200W - Boxen
35W - Skjermen
10W - Duppedingser
245W totalt

Det er like over en ampere (A) på 230W. Når crew sier du kan bruke en ampere til rådighet så har de nok lagt inn at noen trekker litt mer enn andre. Så om man går noen Watt over så er nok ikke det verdens undergang ;)

Håper det oppklarte litt her!

nitrofish
10-12-2005, 21:04
450W er maX effekt den kan yte!. dvs. den yter langt under det i snitt.
Nei!, jeg bruker Asus PCProbe, det viser at j bruker i gjennomsnitt 200w :|
bruker jo mye når man har PCI E skjermkort =) :p

+ at jeg ska ha anlegg og skjerm? :| :| :|

Blaxtah
10-12-2005, 21:47
no skikkelig annlegg for du nok ikke lov til og bruke, crewet kommer til og be det koble det ut om de ser det, dessuten blir du veldigupopulær, om du starter annlegget og tar strømmen til hele rekka

Holmen
10-12-2005, 22:03
Herre.. Hvert år diskuteres detta... Ingen går rundt med ampmeter og sjekker hvor mye du bruker....

Blaxtah
10-12-2005, 22:15
nei de skjekker ikke med voltmeter hvor mye strøm du bruker, men de ser jo når du drar me deg 2 høytalere og en forsterker, da ser de jo at du bruker mer strøm en du skal, strømmen pr pers på tg er jo til pc m/skjerm og mobil lader

nitrofish
10-12-2005, 23:19
nei de skjekker ikke med voltmeter hvor mye strøm du bruker, men de ser jo når du drar me deg 2 høytalere og en forsterker, da ser de jo at du bruker mer strøm en du skal, strømmen pr pers på tg er jo til pc m/skjerm og mobil lader
Har ikke tenkt til å ta med no sinnsykt anlegg da! bare 2 søte små høytalere og en liten sub.
Var ikke der ifjord, men en ting er sikkert. 1 ampere per.pers. er ikke akkuratt nok til dagens pc'r. Hvertfall hvis du har en fra detta årtusenet(2000 :p )
Har akkuratt kjøpt ny pc og når j skrudde på de pc'ne i denne etg. så gikk sikringen. :mad: men men...stoler på dere gutter/jenter :D :p :D ;)

evil_t
11-12-2005, 00:05
nitrofish: Fullt mulig det satt noe mer utstyr på samme kurs eller hva...!?

Dette var vel oppe i fjor også, og det er sikkert samme rekkefølge i år. Crew ser etter hvitevarer og upser siden dette trekker f med strøm. Om strømmen fremdeles går så tar de lys/ lyd.

aviruse
11-12-2005, 00:17
bare lurer er det lov å ta med noe lys å feste over sjemern (vill ikke ødelegge øyna)

bare en liten grei??

nitrofish
11-12-2005, 01:11
nitrofish: Fullt mulig det satt noe mer utstyr på samme kurs eller hva...!?

Dette var vel oppe i fjor også, og det er sikkert samme rekkefølge i år. Crew ser etter hvitevarer og upser siden dette trekker f med strøm. Om strømmen fremdeles går så tar de lys/ lyd.
joda,men poenget var lissom at de fleste pc'r trenger mere enn 1 ampere! :o
Strømforbruket øker samtidigt som pc'ne blir bedre, men tg folka har ikke økt hvor mye strøm hver enkelt person skal få de siste årene :rolleyes:

Hemo
11-12-2005, 11:51
Folk kan slappa heilt av!
Blir det straumproblem på ein rad (dvs. på ein av straumkursane), vil ingen kunne kreva å få bruka meir enn 1 A. Så lenge det ikkje oppstår nokon problem, vil ingen kontrollera om datautstyret trekk for mykje straum!

Kvitevarer er aldri lov!
Ingen får bruka kjøleskap (inkl. kjøleboksar som går på straum), eletrisk grill, vatnkokar, microbølgeomn, etc. Denne type utstyr kan brukast, men berre på tilviste stadar. Dette utstyret kan aldri brukast på borda, nede i hallen!

netrom2k
11-12-2005, 12:05
på TG05 var det en egen stand med microbølgeovner og vannkokere. Lag maten der!

Kim
11-12-2005, 13:46
Nitro, null vits med puslehøytalere. Du hører de ikke allikevel. Snakker av erfaring...

fritsr88
11-12-2005, 14:31
nei de skjekker ikke med voltmeter hvor mye strøm du bruker
hehe.. blir vanskelig å måle strøm med voltmeter... =) :P

Darkc^
11-12-2005, 15:51
jaja, jeg som hadde tenkt til å ta med Playstation å greier.
Blir vel ikke noe av det :P

iDark
11-12-2005, 16:45
Hadde tenkt til å ha med playstation selv jeg. Men nå bruker ikke playstation så ille mye strøm at det er noe å mase på da.

Darkc^
11-12-2005, 16:52
Kan jo i værstefall koble ut pc'en i mellomtiden.

iDark
11-12-2005, 17:02
jeg hadde tenkt il å bruke PS2'n som server til å holde irc nicket mitt og boten min oppe da :P

netrom2k
11-12-2005, 17:36
hehe.. blir vanskelig å måle strøm med voltmeter... =) :P

eller bare bruke ett Multimeter... : p

Golder
11-12-2005, 18:43
Herre.. Hvert år diskuteres detta... Ingen går rundt med ampmeter og sjekker hvor mye du bruker....

Poenget er ikke at du ikke har "lov" å bruke mer, poenget er hva anlegget er dimensjonert for. Dersom du plutselig bruker 25A og resten av folkene på rekka bruker 13A hver, smelter plutselig alt som heter kabler. Derfor prøver man å begrense det litt. Det er også rimlig å anta at strømcrew har satt opp anlegget med en del slingringsmon, slik at ikke alt dør på flekken dersom det kommer over påstått tilgjengelig ampere.

nitrofish
11-12-2005, 19:43
Nitro, null vits med puslehøytalere. Du hører de ikke allikevel. Snakker av erfaring...
Mhm, men j vill ha forsterker til headsettet mitt :p
og da er det null stress å slenge med et par høytalere. :p

Darkc^
11-12-2005, 19:57
jeg hadde tenkt il å bruke PS2'n som server til å holde irc nicket mitt og boten min oppe da :P
Hah?! hva i schvarte?!.. åssen klarer du det? :eek: =)

nitrofish
11-12-2005, 20:16
Hah?! hva i schvarte?!.. åssen klarer du det? :eek: =)
ja`???? :eek:
Det vill j oxo vite!!!!! :D :D

netrom2k
11-12-2005, 20:18
man tar å... Hack hack hack...

nitrofish
11-12-2005, 20:24
man tar å... Hack hack hack...
Eller ikke? :p

evil_t
11-12-2005, 20:35
Dersom du plutselig bruker 25A og resten av folkene på rekka bruker 13A hver, smelter plutselig alt som heter kabler.

No offense, men kablene smelter ikke. Hvis de hadde gjort det så hadde det ikke vært noen vits å hatt sikringer.

nitrofish
11-12-2005, 20:48
No offense, men kablene smelter ikke. Hvis de hadde gjort det så hadde det ikke vært noen vits å hatt sikringer.
Tror han mente det litt ironisk ;)
Og jeg tror/håper tg crewet har nok erfaring til å tenke på sikringer og legge opp strømkretsen litt smart..sånn at hvis en cp har tatt med seg uberanlegg og bruker alt for mye strøm, så blir ikke hele hallen plutselig svart :p
Noen som vet hvem som leverer strøm til tg? :confused:
Lurer på om j ska ta med agregatet mitt :p lol

netrom2k
11-12-2005, 21:21
Er sikkert Eidsiva energi, da det er det lokale e-verket...

i hallen blir det også satt opp en god del strømskap, med kurser ut til rekkene.

nitrofish
11-12-2005, 21:26
Er sikkert Eidsiva energi, da det er det lokale e-verket...

i hallen blir det også satt opp en god del strømskap, med kurser ut til rekkene.
greit :) mhm

wakz1
11-12-2005, 22:24
jeg hadde.. pc,høytallere,forsterker,sub,''juletrebelysning'', mobillader,skjerm, blacklight lampe, og masse annet...det var4 stk som hadde det samme på rekka...mista ikke strømmen 1 gang..

nitrofish
11-12-2005, 23:09
jeg hadde.. pc,høytallere,forsterker,sub,''juletrebelysning'', mobillader,skjerm, blacklight lampe, og masse annet...det var4 stk som hadde det samme på rekka...mista ikke strømmen 1 gang..
det hørtes bra ut =)

Golder
12-12-2005, 00:25
http://www.frontiernet.net/~joe14580/captain%20obvious.jpg
:)

(ja, det var ment ironisk. Jeg vet at sikringene slår ut. Noe som forsåvidt er like illle, da brukerene ikke får strøm til pcene sine da heller.)

Extreme_H_H_H
12-12-2005, 00:47
hehe, var det ingen som så han pushle gutten med høytalere som var like store som han selv var? han hadde forsterker, to høytalere på 1400w ( belive it or not :p ) og en high-tower med 5 HDD`er dual PCI-express. +++, det var helt villt... han ble værken bedt om å dempe seg, eller dra ned noe utstyr ;) ( om strømmen gikk der et par ganger er jeg ikke sikker på :S ) så, sålenge du ikke lager for mye tøys av det du driver med, er det ikke noe pes, jeg personlig brøt 1A regelen i år, HALLO?!?!?! 450w strømforsyner, og PC`n er stappa med mye dritt som tar mye strøm, everest, viser at jeg bruker 393w konstant... så erhh! jeg trur den regelen må omgjøres litt... slapp av, det går helt sikker fint med det dere har tengt til å ta med, foruten, for mye oppmærksomhet på ting ( etc, giga hæytalere som får raden din til å miste strøm 3 ganger i min. ) .. ELLER`S HAVE A GOOD TIME AT TG 06 PPL. C U THERE!!! =) =) =) :D :D :D

Breiker
12-12-2005, 09:05
jeg har alltid brutt 1A grensa. Med litt høyttalere, forsterker, PC, stor skjerm, lys osv osv.
Er ikke no problem egentlig selv om jeg forstår begrensningen. er litt dritt hvis det satt 24 slike som meg på rekka. men det har det ikke gjort til nå så da går det greit. Helt til noen kobler til en micro

wakz1
12-12-2005, 15:39
etter det jeg skjønte så er det kun hvitevarer, som micro minikjøleskap, osv som de er ute etter...jeg personlig haddde den beste ''frysern''.. en fryseboks fyllt med snø.. når snøen smelta helte jeg den ut i den renna som går på¨siden der og gikk og henta ny snø..toppers spør du meg..

iDark
13-12-2005, 00:32
En annen ting man kunne gjodrt er å stoppe på en campingplass i nærheten å kjøpe en sånn isoporboks med tørris. Vi gjorde det da jeg var mindre og familien var på campingtur. tror vi hadde boksen i flere dager :S

Hemo
13-12-2005, 23:16
Kjøledebatt finn du her (http://forums.gathering.org/showthread.php?t=2318&highlight=frys).
Eg klarte ikkje å finna nokon debatt om kjøleelement og bytteordning for dette, så då starta eg ein ny tråd om dette, her (http://forums.gathering.org/showthread.php?p=61512#post61512) .

Eit venleg hint: Den her tråden handlar om kor mykje straum ein får, på TG06.

krage
14-12-2005, 00:56
og nå er det kommet offesiell info på gathering.org man får like mye som tidligere år nemmelig 1 A, ikke noe overaskende nytt altså :)

John Morten
14-12-2005, 08:00
jeg har alltid brutt 1A grensa. Med litt høyttalere, forsterker, PC, stor skjerm, lys osv osv.
Er ikke no problem egentlig selv om jeg forstår begrensningen. er litt dritt hvis det satt 24 slike som meg på rekka. men det har det ikke gjort til nå så da går det greit. Helt til noen kobler til en micro

Neste gang noen er inne på at "det går greit" kan vedkommende først tenke litt på at han faktisk bruker av den strømmen som noen andre kunne ha hatt bruk for og at han temmelig frekt tar sjansen på å forårsake sikringsbrudd for temmelig mange andre. Hensyn er liksom det som teller. Har vi sagt at det er "så mye" energi tilgjengelig for hver deltager så er det meningen at man skal gjøre alt man kan for å holde seg under den grensen.

Når dere er på TG kan dere passe på å legge hånda på de store tilførselskablene som ligger langs midtgangen og bort til scenen. Kjenn på de temperaturene som er der. Vi drar rundt 6000 Ampere når det står på som verst i hallen, og det er helt på grensen av hva anlegget klarer.

På enkelte steder har jeg funnet distr. kabler til bord som har vært helt klissete å ta på på grunn av strømtrekket. Der har det som regel vært en del "kompiskoblinger" (kobler seg sammen med naboen i stedet for å bruke det uttaket man har fått seg tildelt) og også problemer med sikringsbrudd. På sånne steder ender det alltid med at vi må ta ned PCer fra bordet og starte på nytt. Ikke noe moro for noen.

SÅ: Ikke legg opp til å bruke mer strøm enn det som er spesifisert. Det går ut over dere selv og dem som sitter rundt.

John Morten

2K3
14-12-2005, 09:58
skjønner ikke hva folk skal med alt det stashet. Klarer meg fett med en skjerm, kabinett(data'en) og headset. Da er TG reddet for meg!

Breiker
14-12-2005, 11:48
nå skal det også sies at når jeg drar på tg drar jeg sammen med 4 kompiser som alle deler samme anlegget.

Chiller
14-12-2005, 13:46
1 ampere er litt på grensa.
Ut i fra effektformelen:

Så blir det 480W delt på 230v som blir 2,1 Ampere.

Det er når den er på 480W, dette kan jo ikke stemme at man bare får 1 ampere.

netrom2k
14-12-2005, 17:07
Står i FAQ at hver plass får tildelt 1 Ampere. Husk. PSUen din blir ikke max belasta hele tiden. om den så gjør det et øyeblikk, så er det liten sjangs for at alle de andre på rekka gjør det samme.

Husk: Ingen Vitevarer!!!!

Darkc^
14-12-2005, 20:57
Husk: Ingen Vitevarer!!!!
Søren.
Gjelder det komfyr og kjøleskap med isbit maskin også?

mdj
14-12-2005, 22:26
Men hvis man har en batteri dreven vitevare sak går det vel greit?

netrom2k
14-12-2005, 22:28
Søren.
Gjelder det komfyr og kjøleskap med isbit maskin også?

Komfyr er godkjent ;)

John Morten
14-12-2005, 23:19
Men hvis man har en batteri dreven vitevare sak går det vel greit?

Er det nå jeg skal repetere noen av de 7-siders svarene jeg har skrevet på dette før om nytteverdien av å ha kjøleskap på batteri? Sjekk litt i forumene fra de siste to årene så finner dere en del om sånne ting der. Konklusjonen er at det ikke er noe særlig vits i å ha batteridrevet kjøling. Ikke engang om du drar med deg et digert bilbatteri.

Dessuten er regelen veldig klar da: Ingen hvitevarer!

De fleste klarer å forholde seg til en regel med bare to ord :p

John Morten

Breiker
14-12-2005, 23:30
kan hjelpe deg med å finne disse:

http://forum.gathering.org/showthread.php?t=2689
http://forum.gathering.org/showthread.php?t=2618

pluss at jeg bare MÅTTE ta med denne:
http://forums.gathering.org/showthread.php?t=2385

2K3
15-12-2005, 07:50
kan hjelpe deg med å finne disse:

http://forum.gathering.org/showthread.php?t=2689
http://forum.gathering.org/showthread.php?t=2618

pluss at jeg bare MÅTTE ta med denne:
http://forums.gathering.org/showthread.php?t=2385

Alltdig bra med gamle poster :D

Vi tillater _IKKE_ hvitevarer av _NOE_ slag; dette betyr at alle jallaløsninger som går via PSU, vindmøller, benpumpe, tråsykkel og lignende OGSÅ er bannlyst.

Ellers, dagens tips: selv om PSU'et ditt er på 400watt så gir det deg ikke 400watt output :P digget den der :D Benpumpe og tråsykkel :D

aviruse
16-12-2005, 00:07
bare lurer, det er ikke lov med kaffetrakter, men hva med den her

http://www.catchgamer.no/images/gallery/usergallery/1129/caffeine-img047.jpg

Holmen
16-12-2005, 00:56
Hvis du har tatt deg tid til og lage den så synes jeg det burde være lov:P

btw. Fett bilde :D

John Morten
16-12-2005, 07:29
bare lurer, det er ikke lov med kaffetrakter, men hva med den her

http://www.catchgamer.no/images/gallery/usergallery/1129/caffeine-img047.jpg

Dette er jo et fint byggverk, men du måtte ha vist i veldig stor detalj at alt som hadde med kaffetrakteren ikke kunne brukes for å kunne sette den opp på TG. Kaffetraktere pleier å ligge på effekter mellom 1000 og 2000 watt og trekker derfor helt vesentlig mer strøm enn det du har til disposisjon. En slik blir derfor et utsillingsobjekt og ikke noe som blir stående ute i radene. Faller helt klart inn under begrepet hvitevare = ikke lov.

John Morten

aviruse
16-12-2005, 07:37
jeg bare lurte hvor langt regelverket gikk, men denne her hadde vel komet i kabinettkunkuransen (det er ikke mitt kabinet, og defentlig ikke meg på bilde)

Hemo
16-12-2005, 08:15
Frå straumuttaket på borda, nede i salen, kan du ikkje kopla nokon kvitevarer til straumnettet. Tech crew har tidlegare demonstrert at det ikkje finnes nokon unnatak her!

Maskin med innebygd kaffetraktar kan du sjølvsagt ta med til TG og du kan sjølvsagt delta i kabinettkonkurranse med den. Du kan berre ikkje kopla kaffetraktaren til straum på borda, nede i salen.

(dette burde vera enkelt for folk flest å fortå, spesiellt for folk som har lese den her tråden)

Elles kan det seiast at det fins straumuttak som det kan trekkast meir struam frå. Desse finn du på tilvisa stadar i skipet, og der kan du kopla til vatnkokarar traktarar og laga kaffien din.

Clvn
25-12-2005, 01:05
Hvor mye strøm får man egentlig? På dream hack får man jo 1,25amp. Da er det altså 10amp på 8 personer.

hvor store sikringer er det på hvor mange personer, blir vel egentlig spørsmålet.. :)

netrom2k
25-12-2005, 01:38
1A pr. plass!

krage
25-12-2005, 04:32
at ikke folk kan lese tråden før de skriver....

2K3
25-12-2005, 10:14
er vel ikke noe nytt....

Clvn
25-12-2005, 15:19
Men vær så snill og hold kjeft om dere ikke kan komme med et svar på det jeg spurte om! Det er da ikke 1AMP sikring på hvert støpsel på forgreneren! Jeg vet godt at det liksom er 1AMP på hver plass, men det sier ingenting om hvor store sikringene er, fordelt på x antall personer

krage
25-12-2005, 16:15
Sikringene er beregnet til at alle som sitter på dem skal kunne bruke intill 1 amp

Er det så vanskelig å forstå?

ranvik
25-12-2005, 18:05
som jeg trur det var før var det:
(kan hende jeg har feil eller dem bytter om.)
det er 72stk pr rad. og på tg har HOA bare brukt 16amper trur jeg det var.
og ganske enkelt liksom 72/16 = 4,5 vil si dem må mist ha 5stk 16amper.
det vil si det blir 1,12amper pr hode(hvis alt er belasta rett som det, ofte ikke er.)
i prakais vil det si 1Amper pr hode.

siden dem 0,12amper blir bare 27watt (da er det IKKE tatt med tap i kabler og sånt, i praksis vil den ligge på ca 20watt)

EDIT : ser nok ut som dem bruker 6stkX16amper pr rad
det kan du se på :
http://gallery.slappfisk.net/v/TG05/p3210014.jpg.html
http://bilder.jodal.no/tg05_2005-03-22/IMG_4535?full=1 (6stk på den raden og)

det vil si 1,33amper pr hode(hvis alt er belasta helt rett)

Clvn
25-12-2005, 19:46
raud-fyr: Utrolig lite konstruktivt og dårlig svar. Når du ikke viste noe videre, så kunne du vel latt være å skrive?

ranvik: Tusen takk skal du ha! Akkuratt dette jeg lurte på. :)

|Night|
25-12-2005, 21:55
1AMP er mer en nok for de fleste..
de som tar med seg et helt studio ikke...
og ikke alle på radden vill bruke 1amp på en gang.. det går fint.. ikke tenk på det i det helle tat...

FmP
31-12-2005, 22:04
På min strømforsyning står det 3AMP:S bruker den 3AMP da eller er det max?:S

2K3
02-01-2006, 00:16
Det er nok max!

[VK]Boogieman
03-01-2006, 11:22
Det skal MØE til for at sikringene skal gå, med mindre en eller annen sopp kobler til en vannkoker eller noe... Da går de ganske fort... :D

nitram
03-01-2006, 23:05
Skulle gjerne likt å se noen som eventuelt koblet til en vankoker... Et sted mellom 1000 og 2000 watt... Hmm, det tilsvarer sånn omtrent en 10Amps kurs... Tror noen gamere hadde blit passe forbanna da ja....

Breiker
03-01-2006, 23:08
hehe.. bedre om en hadde satt en microbølgeovn midt på bordet. slik at det stod 4 pcr rundt

Ede
03-01-2006, 23:36
Umm, under TG hadde jeg og mange kompiser noen tanker om å ha mange mange turneringer i forskjellige spill (interne konkurranser), men enkelte av disse blir vi spillende på konsoller. Playstation 2 og Gamecube.

Nå er jeg ikke sikker på hvor mye strøm disse bruker, inkludert TV, men hvis evt. de drar for mye, kan vi bruke det hvis vi slår av en av pc'ne våres og bruker strømuttaket til TV/Konsoll?

Edit:
Jeg sjekket ut, tv'n min (20") og min ps2 bruker tilsammen 95 W. Ganske lite egentlig.
Overraskende lite. O_o

krage
03-01-2006, 23:46
Skulle gjerne likt å se noen som eventuelt koblet til en vankoker... Et sted mellom 1000 og 2000 watt... Hmm, det tilsvarer sånn omtrent en 10Amps kurs... Tror noen gamere hadde blit passe forbanna da ja....
Heh

En som gjorde det på rada jeg satt for noen år siden, flere ganger.

Til slutt tok jeg vannkokeren hans, og sa han skulle få den igjen på søndag.
Han kom aldri å henta den, så det ble et stykk gratis vannkoker på meg :)

2K3
04-01-2006, 06:35
tyven tyven skal du hete :p hehe...Tror det skal gå greit det med TV, evt kan du jo bare skaffe en skjerm som har flere forskjellige innganger ;)

[VK]Boogieman
04-01-2006, 08:59
Utrolig nok, så skjer det faktisk ganske så ofte... folk veit ikke hvor mye strøm en vannkoker tar... Så jeg har vel sett strømløse rader år etter år pga en sopp med vannkoker... :D

Tell
04-01-2006, 09:17
Umm, under TG hadde jeg og mange kompiser noen tanker om å ha mange mange turneringer i forskjellige spill (interne konkurranser), men enkelte av disse blir vi spillende på konsoller. Playstation 2 og Gamecube.

Nå er jeg ikke sikker på hvor mye strøm disse bruker, inkludert TV, men hvis evt. de drar for mye, kan vi bruke det hvis vi slår av en av pc'ne våres og bruker strømuttaket til TV/Konsoll?
Jepp, det er helt greit så lenge du slår av det andre utstyret ditt, og passer på å ikke tippe over 1A totalt.

Zythius
04-01-2006, 11:39
Folk her vet vel forskjellene mellom Watt og Volt?

Blir nok strøm på dere, skal dere se. Uansett om dere har 450W PSU :)

Breiker
04-01-2006, 12:35
tja.. det spørs det da. er ikke alle som BARE har med seg PSU vet du.
Mange har med mye mer. Forsterkern min f. eks trekker nærmere 700W fra strømnettet. Da sammen med en 480w PSU og en feit gammel svær crt skjerm og litt lys osv osv. Blir fort over 1 amp da.

Tenk deg 20 stk som meg på en rekke da. POFF sier det i strømskapet

Ede
04-01-2006, 16:10
Bare lurer, hvor stor er forskjellen mellom CRT og LCD når det kommer til strømbruk?
Kanskje jeg isåfall låner en LCD til TG. Blir bedre plass og, min gode gamle 19" er litt.. Stor. :P

John Morten
04-01-2006, 22:11
joda,men poenget var lissom at de fleste pc'r trenger mere enn 1 ampere! :o
Strømforbruket øker samtidigt som pc'ne blir bedre, men tg folka har ikke økt hvor mye strøm hver enkelt person skal få de siste årene :rolleyes:

Men poenget er liksom at det faktisk går fint med 1 ampere strøm til hver plass;) Vi holder et øye med dette, og den dagen det blir nødvendig å bygge ut så blir nok det gjort.

Noen spesielle PCer bruker kanskje litt over, og like mange bruker under. Fordelt på de ulike sikringskursene så virker det greit.

De problemene som oppstår utover det som har med hvitevarer å gjøre er som regel at folk ikke kobler seg til det uttaket de skal bruke, men bruker endeløse rekker med "kompiskoblinger". og da går sikringene. Den eneste måten å fikse det på (uten å voldta sikringen, noe vi ikke gjør) er å plukke bordet reint, legge uttakene på plass igjen og koble opp utstyret en gang til. Det tar tid og fører som regel ikke til mye jubel fra dem som må gjøre denne øvelsen. Pleier å være et par-tre rader hvert år.

John Morten

John Morten
04-01-2006, 22:13
bare lurer er det lov å ta med noe lys å feste over sjemern (vill ikke ødelegge øyna)

bare en liten grei??

Litt lys til tastatur og de nærmeste omgivelsene er helt OK. Jeg pleier å ha med meg ei lampe selv jeg, men jeg bruker også analog PC innimellom og da trenger jeg lys. (Analog PC = papir og penn)

John Morten

John Morten
04-01-2006, 22:21
Poenget er ikke at du ikke har "lov" å bruke mer, poenget er hva anlegget er dimensjonert for. Dersom du plutselig bruker 25A og resten av folkene på rekka bruker 13A hver, smelter plutselig alt som heter kabler. Derfor prøver man å begrense det litt. Det er også rimlig å anta at strømcrew har satt opp anlegget med en del slingringsmon, slik at ikke alt dør på flekken dersom det kommer over påstått tilgjengelig ampere.

Jo, i utgangspunktet så er poenget at du faktisk ikke har lov til å bruke mer enn 1 Ampere. Hvert år har jeg hatt noen lange forklaringer om forskjellen på gjennomsnittsforbruk, effektfaktorer, cos phi og startstrømmer. I tillegg til det har jeg forsøkt å lære ut om switchede strømforsyninger (ja, det er det du har i PCen) og hva det betyr for strømtrekk. Det finnes noe som heter Krest-faktor som de med spesiell interesse for strømforsyning kan kikke på i den forbindelsen.

Så, for at alle skal få det så bra som mulig på TG, så er dette en av de få tingene som vi ber deltagerne å tenke litt på. Det er ikke meningen at noen skal trekke mer enn 1 Amper i snitt.

Når det gjelder reglene for dimensjonering av elektriske anlegg så finnes det forskrifter som beskriver hvilke spissbelastninger anlegg skal være dimensjonert for. Det har også vært diskutert i tidligere år. Det er riktig som det blir skrevet over at det skal finnes litt "takhøyde", men den er det ingen deltager som har lov til å kalkulere med. Hver gang noen sier at "jeg kan bruke litt til " så er han i ferd med å ødelegge for de andre på rekka. Så hold dere til grensen så går det like greit som det har gjort tidligere.

John Morten

John Morten
04-01-2006, 22:34
Tror han mente det litt ironisk ;)
Og jeg tror/håper tg crewet har nok erfaring til å tenke på sikringer og legge opp strømkretsen litt smart..sånn at hvis en cp har tatt med seg uberanlegg og bruker alt for mye strøm, så blir ikke hele hallen plutselig svart :p
Noen som vet hvem som leverer strøm til tg? :confused:
Lurer på om j ska ta med agregatet mitt :p lol

Det er ikke Crew som planlegger og legger opp strømforsyningen. Vi kjøper hele opplegget ferdig av HOA (www.hoa.no) som en del av leien av hallen. Der inngår også selve strømmen. Derfor blir strømleverandøren bestemt av hvem HOA har avtale med akkurat mens vi er der.

El-distribusjonen er laget med 1 Ampere per deltager som krav, og er bygd etter krav som stilles til elektriske anlegg.

Når det gjelder at ting smelter så er det riktig både at sikringene skal sørge for at det ikke skjer, men samtidig finner vi hvert år kabler som faktisk er helt klissete på grunn av varmen fra den energien som går i dem.

Derfor har vi også en regel om at det ikke skal legges ting på de store tilførselkablene. De blir for varme rett og slett, og jeg vil ikke ha feil på dem under TG. Sikringsbrudd eller kortslutninger på de energinivåene der er ikke morsomme.

John Morten

[VK]Boogieman
05-01-2006, 08:34
De problemene som oppstår utover det som har med hvitevarer å gjøre er som regel at folk ikke kobler seg til det uttaket de skal bruke, men bruker endeløse rekker med "kompiskoblinger". og da går sikringene. Den eneste måten å fikse det på (uten å voldta sikringen, noe vi ikke gjør) er å plukke bordet reint, legge uttakene på plass igjen og koble opp utstyret en gang til. Det tar tid og fører som regel ikke til mye jubel fra dem som må gjøre denne øvelsen. Pleier å være et par-tre rader hvert år.

John Morten
Og merkelig nok så skjer det alltid i nærheten av meg hvert år... Enten PCn til høyre eller venstre for meg og bortover, eller raden foran eller bak meg... ALDRI min plass... :D

nitrofish
05-01-2006, 18:10
John Morten, TAKK for mange gode svar!=)
fikk svar på mye av deg j lurte på:)
Bra du holder oss oppdatert og følger oss opp på forumet:D

[VK]Boogieman
06-01-2006, 08:23
John Morten, TAKK for mange gode svar!=)
fikk svar på mye av deg j lurte på:)
Bra du holder oss oppdatert og følger oss opp på forumet:D
Bare synd at han forsvinner på søndag... :(

nitrofish
06-01-2006, 17:26
Boogieman']Bare synd at han forsvinner på søndag... :(
Ja...:( :( Ingen kunne gjort en jobb like godt som han!

[VK]Boogieman
09-01-2006, 09:18
Da var JM borte... humm... Hvordan skal det gå med TG nå a?

Breiker
09-01-2006, 14:07
JM drar ikke før neste helg. han har 1 uke igjen med jobb her i Norge.
snakket med han i går kveld/natt

2K3
09-01-2006, 14:25
Vi burde nesten hatt en avslutnings fest for han! Med tanke på den jobben han har gjort!

Breiker
09-01-2006, 15:07
tja.. i og med at han sikkert holder på med viktigere ting enn å drikke seg snydens så tror jeg ikke det blir noe av. Dog skal jeg skal på lunch med han til onsdagen så jeg skal hilse han fra dere da

2K3
09-01-2006, 15:40
tja.. i og med at han sikkert holder på med viktigere ting enn å drikke seg snydens så tror jeg ikke det blir noe av. Dog skal jeg skal på lunch med han til onsdagen så jeg skal hilse han fra dere da

Det høres koselig ut! Og hils fra alle oss!

mdj
09-01-2006, 16:44
Jasså breiker lunch? kjenner du han eller?

[VK]Boogieman
10-01-2006, 08:39
Jasså breiker lunch? kjenner du han eller?
Nei, han drar på lunch med en villt fremmed mann... Fordi Breiker liker eldre menn... duuuuhh... :rolleyes:

zer0
12-01-2006, 15:27

Jeg er ganske enig med det der..
Kan man ikke heller ta med seg headset? =P

1 spm:

Kan man ta med en extra strøm dings? :P om noen skjønner hva jeg mener .. ^_^

La0
12-01-2006, 16:18
Man kan jo gjette seg til hva en strøm-dings er. Jeg gjetter strømpadde.
If so, ja, du kan vel bygge ut med en ekstra padde hvis du vil (så du har 2 padder), bare det ikke overstiger 1 Amper

zer0
12-01-2006, 16:23
Man kan jo gjette seg til hva en strøm-dings er. Jeg gjetter strømpadde.
If so, ja, du kan vel bygge ut med en ekstra padde hvis du vil (så du har 2 padder), bare det ikke overstiger 1 Amper

Du gjetter nok riktig ^^
Men om jeg tar med meg en strøm padd, med 5 plasser, kan jeg bruke bare den? =S =p

netrom2k
12-01-2006, 18:04
Man får KUN ETT uttak pr. plass.

Sjøter man sammen flere forgrenere, må man huske på følgende:

Ledningene i disse er ofte tynne, og tåler ikke alt for stor belastning.

MAX 1 Amp. pr. plass

zer0
12-01-2006, 20:45
Man får KUN ETT uttak pr. plass.

Sjøter man sammen flere forgrenere, må man huske på følgende:

Ledningene i disse er ofte tynne, og tåler ikke alt for stor belastning.

MAX 1 Amp. pr. plass

Hm .. Jeg vet ikke om jeg skal ta med meg en extra jeg..Fordi om jeg tar med meg høytalerne (som jeg ikke vet om jeg gjør :|? ) Så trenger jeg 4 ... Om jeg ikke tar de med trenger jeg 3 =P 1 til phonelader og ikke sant :D :p Men er det 3 på den vi "Får" av TG? (=

evil_t
12-01-2006, 20:51
Vi får ingen. Du får ett UTTAK som du kan koble en forgrener i.

2K3
12-01-2006, 21:14
Altså, det vi prøver å si er at du må ta med en strømpad!

en slik en! http://www.computerworld.no/bildearkiv/18B4653E-9E22-1FC0-95C72855F447B959.jpg den til venstre!

AKA_K:ulings
12-01-2006, 21:19
ekke så lurt med kompiskoblinger. gjorde det i fjor men kommer ikke til å gjøre det iår . gjorde det på Tg05 fordi han hade bare en skjerm og en barebone og jeg hadde en ræva datan celeron 2,4ghz.

men annbefaler ikke kompiskoblinger

netrom2k
12-01-2006, 21:27
kompiskobling? låne ett uttak fra forgreneren til naboen?

Det er Ingen som ønsker å ha skylda i at man tok strømmen på rekka....

12-01-2006, 21:29
jepp. han lånte av meg fordi da han kom 2 dager utti TG så var det ingen kontakter igjen

InValiD TarGeT
12-01-2006, 21:43
hei lurer på en ting med de 1 amperene jeg får :P
du skjønner jeg har med meg en brannmur og pc seff også et NAS med 13 HD'er

får jeg nåkk strøm til det eller må jeg få stappa diskene i NAS'et i maskina mi ?

zer0
12-01-2006, 21:44
Altså, det vi prøver å si er at du må ta med en strømpad!

en slik en! http://www.computerworld.no/bildearkiv/18B4653E-9E22-1FC0-95C72855F447B959.jpg den til venstre!

Åja ^^ Takk for at du sa det :)

2K3
12-01-2006, 21:44
Åja ^^ Takk for at du sa det :)

no problem!

12-01-2006, 21:46
hei lurer på en ting med de 1 amperene jeg får :P
du skjønner jeg har med meg en brannmur og pc seff også et NAS med 13 HD'er

får jeg nåkk strøm til det eller må jeg få stappa diskene i NAS'et i maskina mi ?

brannmur har du på datan det trenger du ikke å ta med deg dem har blokket virus porter på nettverket.
Nas kan du sikkert ta med deg hvis den ikke tar for stor plass du har bare 80cm bredde og 60cm dyp plass å sitte på

InValiD TarGeT
12-01-2006, 23:43
hmm.. ja da kan jeg vel sette igjen brannmuren da..
så tar jeg sjangsen på og dra med meg nas'e..
t men får nåkk plass :) stapper det under bordet eller noe sånt...

nesten verre med datan for den er over 60cm dyp :P

takk for svar :)

John Morten
15-01-2006, 19:41
brannmur har du på datan det trenger du ikke å ta med deg dem har blokket virus porter på nettverket.
Nas kan du sikkert ta med deg hvis den ikke tar for stor plass du har bare 80cm bredde og 60cm dyp plass å sitte på

Feil, det er gjort visse tiltak i nettet for å begrense effekten av en del kjente virus og andre kryp, men nettet på TG er ikke sikkert på noen måte. Alt som finnes på det normale nettet finnes i fortettet form på TG. For dem som kjører XP anbefales at den innebygde brannveggen er slått på. Ellers gjelder vanlige forsiktighetsregler når det gjelder alle mulige filer som man trekker ned på maskinen i forskjellige sammenhenger. Å ha med seg en egen brannmur virker allikevel noe i overkant. Kjør alle OS oppgraderinger, oppdater og ha anti-virus igang, kjør anti-adware. Og til slutt bruk hue' , da blir det ikke noe problem.

Hvis du har et NAS med deg som kommer til å trekke mye strøm (og ta mye plass?) foreslår jeg at du snakker med Tech om plass i server-parken.

John Morten

InValiD TarGeT
18-01-2006, 10:07
det hørtes ut som en god ide..
står en 650w psu med 13 hd'er i nas'et så det vil trekke en del strøm..
men hvordan skal jeg få snakka med tech om plass i server parken da?

Breiker
18-01-2006, 12:57
spørs hva du skal bruke servern til det. De tillater ingen servere der som kjører p2p programware f. eks. Skal du f. eks ha en nyannyan server må du enten kjøre dette fra din egen maskin eller kjøpe en billett til

InValiD TarGeT
18-01-2006, 13:28
hmm nei skal egentlig ikke bruke den til noe..
ha den som lagringsplass for datan min :P

kan sikkert kjøre opp en cs server og viss det er vits :P

Breiker
18-01-2006, 13:33
hvis jeg ikke husker feil tillater de ikke remote access på maskiner i serverparken. altså ftp, osv osv.

InValiD TarGeT
18-01-2006, 13:57
hmm men blir som at alt er jo datan min bare i 2 kabinetter for og si det sånn

krage
18-01-2006, 14:19
Det er vel fordi at når en maskin står i serverparken til TG så har TG litt mer ansvar for hva den maskinen brukes til, enn om den står på plassen til en av deltagerne :)

InValiD TarGeT
18-01-2006, 15:09
hehe skjønner det

netrom2k
18-01-2006, 16:58
Har man en PC som man ønsker å plassere i serverparken på TG, må man huske på at ALL programvare skal være ekte.

krage
18-01-2006, 18:17
ekte?
All programvare er vel ekte?
Jeg har i alle fall ikke hørt om falsk programvare, det i måtte jo være noe som utga seg for å være programvare, men ikke var det. Det høres ut som virus :p

Kansje du mente lovlig?
Så blir spørsmålet hvordan kan crew finne ut om alt du har av programvare på serveren er kjøpt, jeg har aldri lest noen regler på dette.

Forøvrig er det greit bare å kjøre lamp :)

netrom2k
18-01-2006, 18:24
mente piratkopiert software

krage
18-01-2006, 18:25
Regnet med det ja, fant ikke noe info om server parken for 05, men for 04 gjaldt følgende:

Public server park er et område oppe ved Tech:Server der folk kan sette serverne sine nær corenettet og på den måten få generelt mer stabil og raskere tilknytning til TG-nettet.
Følgende regler gjelder for maskiner som skal stå i public server park:

- Maskinen må gjøre et eller annet som er nyttig for TGs deltagermengde generelt. (Mao.: En spillserver er greit, privat filserver for deg og tre venner er ikke greit.)
- Det skal ikke på noen som helst måte ligge ulovlig materiale på serveren. (En nyannyan-hub eller warez-FTP-server er mao. helt utelukket.)
- Tech:Server skal ha full administratortilgang.
- Serveren skal ikke remoteadministreres. (Ting som f.eks. adminconsole i spill o.l. er greit; ting som ssh-tilgang, PCAnywhere, VNC, Remote Desktop osv. er ikke. Med slik tilgang kan plutselig kjapt en spillserver bli en warezdump...)
- Maskinen må være ordentlig skrudd sammen, med tastatur og mus, og skikkelig navnet. (Det går bra uten skjerm.) Mao.: Ikke en haug med løse deler slengt i en koffert.

For å få satt maskinen din i public server park, send en mail til tg04techserver@gathering.org før partyet med kort informasjon om hva serveren skal gjøre osv., og kom opp til Tech:Server med den i løpet av party

Så vidt jeg forstår det som står der, så står det ikke at all programvaren skal være lovlig, men at serveren ikke skal gi folk tilgang til ulovlige ting.

krage
18-01-2006, 18:29
*dobbeltpost*

InValiD TarGeT
18-01-2006, 19:11
hmm da blir det vel kansje et lite prob :P
for det første er det bare en boks som trenger en nettverkskabel og strøm :P
for det andre hmm ja så er det vel hmm tror den er fyllt opp med 1,5 tb med freeware :P går vel bra da? :P'

men kan jo sette opp en cs server med den :P

^Bear
18-01-2006, 21:53
1A er sånn cirka 1000 W bare så det er sagt, og det burde jo holde til å drive det du _FÅR_ lov til å koble opp på plassen din, si 520W psu, og lcd skjerm, de fleste lcd skjermer burker omtrent 30-45w, og hvis du klarer å vrenge psu'en såpass at du bruker 520W konstant, DA er u faen meg god! greit nokk pci-e bruker mye strøm, og høytalere er det jo ikke no vits i å ta med, du hører jo ingenting av det, digg med lydkrig da, og dere folk som tar med anlegg; kan dere være så snille å pumpe annen musikk enn syre?

geek
18-01-2006, 22:01
1A er sånn cirka 1000 W bare så det er sagtDet er feil. Ved 230 volt spenning tilsvarer 1 ampere omtrent 230 watt. :)

InValiD TarGeT
18-01-2006, 22:32
jah heeilt korrekt! :P

^Bear
19-01-2006, 20:23
:eek: har vi fått ny DO dude? vælkommen ska du jaggu være! John Morten plasert i jamaica nå eller?

krage
19-01-2006, 20:32
he he, nå jeg skal si velkommen etter?

^Bear
19-01-2006, 20:37
det kan hende, har vært opptatt med WoW og skole, så har ikke hatt så god tid til å henge her serru =P

nitrofish
19-01-2006, 21:08
1A er sånn cirka 1000 W bare så det er sagt, og det burde jo holde til å drive det du _FÅR_ lov til å koble opp på plassen din, si 520W psu, og lcd skjerm, de fleste lcd skjermer burker omtrent 30-45w, og hvis du klarer å vrenge psu'en såpass at du bruker 520W konstant, DA er u faen meg god! greit nokk pci-e bruker mye strøm, og høytalere er det jo ikke no vits i å ta med, du hører jo ingenting av det, digg med lydkrig da, og dere folk som tar med anlegg; kan dere være så snille å pumpe annen musikk enn syre?
for det første: 1A = ca. 220w :p leser du ikke hele tråder før du svarer på ting?:p
Det var faktisk jeg som startet denne tråden for lenge siden!
"Hvor mye strøm får man på TG06?
Ifjord fikk man 1 ampere, 220w
Strømforsyninga mi er på 450w,+ høytalere + skjerm.
hmmm?
det går jo ikke.

Konklusjon: Du gjør bare mitt problem værre med det du skriver over her:| ?
hehe..lol..:D

InValiD TarGeT
19-01-2006, 21:24
hehe.. jojo men strømforsyninga di heller trekker ikke maks effekt hele tiden..
jeg og har 2 650w men tror det skal gå fint :) håer det vertfall :P
datan din bruker strøm etter hvor mye stash du putter inn :P

^Bear
19-01-2006, 23:35
hvorfor trur folk at de må ha over 400W psu for å kunne ha mange hardisker? er jo totalt feil, på 350W ska du kunne klare 3-4 cd rommer+3-4 kansje 5 hardisker, hovedkort og skjermkort, så hva folk whiner om skjønner jeg ikke, sjøl om psu'en er på 450W trekker den langt ifra det konstant.

var jeg flink å hold meg til topic nå?=P og nei, jeg leser ikke hver eneste post når det er 9 sider med posts >_<

2K3
20-01-2006, 09:29
Er vel strengt tatt bare lys og vifter som er problemet. For når du har 4 hdd + to CD-romer og da skal ha 5-6 neon lys pluss et par vifter, så går det en del strøm. Er nok da problemene oppstår!

Djspritus
20-01-2006, 13:59
Hallo , de to siste årene har vi hatt med oss ei hylle med litt str. på med mye lys , vifter , roterende lampe , lys slynge , pcer , Anlegg osv. Dette har ikke brukt så veldig mye watt , da mye gikk på 12volt. Det største probleme vårt var og holden Amperen nede. Den lille skjøteledningen tåler jo bare en viss Ampere så smelter den. Pass på og ikke trekk for mye strøm..

netrom2k
20-01-2006, 16:00
hvorfor trur folk at de må ha over 400W psu for å kunne ha mange hardisker? er jo totalt feil, på 350W ska du kunne klare 3-4 cd rommer+3-4 kansje 5 hardisker, hovedkort og skjermkort, så hva folk whiner om skjønner jeg ikke, sjøl om psu'en er på 450W trekker den langt ifra det konstant.

Har man SLI oppsett og kan kanskje en varmeovn aka Intel CPU, så går det fort litt effekt. når man kjører krevende spill o.l.

InValiD TarGeT
20-01-2006, 16:51
hehe.. 5hd'r ja men har jo over det dobbelte da pluss at jeg skal jo ha fler til tg..

men lys og vifter trekker ikke stort egentlig bortsatt fra en sunon vifte jeg hadde en gang trekte vel 20w og hadde et støynivå på 61db.. hehe..
men et lite lys trekker vel ca 2w tenker jeg..

nitrofish
21-01-2006, 19:13

var jeg flink å hold meg til topic nå?=P og nei, jeg leser ikke hver eneste post når det er 9 sider med posts >_<

Jeg ringte til PSData,de anbefaler minst 350w strømforsyning hvis man har et ganske nytt hovedkort og PCI-E skjermkort, så ville nok ha satsa på litt mer enn 350w.
Jeg har 450w strømforsyning, og jeg bruker igjennomsnitt 380w når jeg ikke kjører noe spill(har ikke sjekka hvor mye den bruker når j kjører bf2).
btw:jeg har 3hd'er, 1dvdrom, pci-e skjermkort, 10*80cm vifter og 2 neon?
Skjønner du fortsatt ikke hva vi whiner om?:p
Jeg skal ha pc'n+skjerm+forsterker!:(

netrom2k
22-01-2006, 00:52
hvorfor "whiner" du?

Hva er problemet.
Vil tror det går bra med det du har tenkt å ta med deg. Lite trolig at alle maskinene på same strømkurs som deg kommer til å kjøre full belastning 24/7...

nitrofish
22-01-2006, 02:15
hvorfor "whiner" du?

Hva er problemet.
Vil tror det går bra med det du har tenkt å ta med deg. Lite trolig at alle maskinene på same strømkurs som deg kommer til å kjøre full belastning 24/7...
mhm, greit nok det, at ikke alle kjører full belastning 24/7.
Men, HVIS det skulle bli noe problem, så er det jeg som må skru av noe.:| (hvis ingen drar igang en vannkoker eller noe da:p )

netrom2k
22-01-2006, 12:39
hvis det blir problemer med for stor belastning på en kurs, Vil crew fjerne lyd/lys først. noe som er synd da dette skaper stemning i hallen.

Så får håpe at det ikke blir alt for mange strømproblemer i år

saita
07-02-2006, 15:24
Så dere snakka om hvitevarer og sånn, og at det ikke var lov å ha med seg.. men hvis vi har en sigarett-tenner-uttak på pcen, og setter en kjøleboks i den, kan ikke det gå ganske greit..? må jo ha kald cola.. ;)

netrom2k
07-02-2006, 15:38
NEI, det går IKKE greit. fortsatt kjøleboks. selv om den går via PCens PSU.

:P

nitrofish
07-02-2006, 15:50
Så dere snakka om hvitevarer og sånn, og at det ikke var lov å ha med seg.. men hvis vi har en sigarett-tenner-uttak på pcen, og setter en kjøleboks i den, kan ikke det gå ganske greit..? må jo ha kald cola.. ;)
Kald Cola? Hvis du ikke vill ha crewet på nakken, så kjører du nitrogen kjøling på cpu'n din, så setter du cola'n noen sekunder inne i toweret ditt:p burde bli kaldt nok, men dette går vell heller under en annen tråd? Kjøleproblem eller noe..:rolleyes:

zer0
07-02-2006, 16:50
Tviler på at det er så lurt og sette inn kjøleboks i pc'n :P

nitrofish
07-02-2006, 17:45
Tviler på at det er så lurt og sette inn kjøleboks i pc'n :P
Hvem har sagt at noen skal sette kjøleboks inn i pc'n?:confused:

saita
07-02-2006, 19:24
den kan da ikke trekke så mye strøm den..? =P hvis den blir kjølt ned, og jeg da skrur den av, så vil den jo holde på kulda en stund før jeg må kjøle ned igjen..

Eggy
07-02-2006, 19:34
Samma "F" hvor mye den trekker eller ikke trekker, Det står i reglemanget at hvitevarer ikke er lov, vet dette er litt i gråsonen, men vis folk skulle begynnt og dytte grensen lengere og lengere blir det et He*vetes mye styr.

Hold deg til reglemanget du og heller bruk den løsningen som blir ordnet av Crew (vis det blir noe da) Det er nok det jeg kan anbefale deg, men mulig Crew har noe annet syn på saken.

evil_t
07-02-2006, 19:35
Dream on. 12v eller ei. Hvitevare.

nitrofish
07-02-2006, 19:45
;) Hvis du ikke klarer deg 5 dager uten en kald cola, så har du et problem. :rolleyes:
Men hvis du er så desperat, så kan du gå ut og sette den kjære cola'n din i snøen til den blir kald mens du passer på den.

netrom2k
07-02-2006, 20:11
"Nevnte noen Delta-vifte?"

nitrofish
07-02-2006, 20:48
"Nevnte noen Delta-vifte?"
Nevnte noen ...BRÅK? :p hehe

netrom2k
07-02-2006, 21:28
tviler på at noen kommer til å plages av ei vifte. selv om delta har oppgitt høy DB så er det langt under resten av hallen...

krage
07-02-2006, 23:40
Gå inn i forumet for TG05 der er det et par tråder hvor fjorårets deltagerombud John Morten forklarte ganske godt hvorfor det ikke er lov med sigarettenner i PCen og kjøleboks kobla til den.

Det trekker for mye strøm. Slutt på diskusjonen. Sitter du på siden av meg med en slik løsning å sikkringa går så kan jeg love deg at crew vil få beskjed om at det er grunnen!

2K3
08-02-2006, 06:34
oooh! Fear the all mighty Raud-fyr!

Og er helt enig, kommer nok til å gjøre det samme! Kanskje til og med før sikringen går ;)

saita
08-02-2006, 08:36
ok. da skal jeg gi meg. vil ikke være ansvarlig for noen sikring.. =P

krage
08-02-2006, 20:43
oooh! Fear the all mighty Raud-fyr!

He he, ja toastjernet mitt "fikk" jeg på TG 03 (eller var det 04). En fyr dreiv å starta det flere ganger så sikringa gikk, til slutt tok jeg det å sa kom å hent det på søndag. Han kom aldri å når jeg pakka sammen var han dratt...

2K3
08-02-2006, 20:49
He he, ja toastjernet mitt "fikk" jeg på TG 03 (eller var det 04). En fyr dreiv å starta det flere ganger så sikringa gikk, til slutt tok jeg det å sa kom å hent det på søndag. Han kom aldri å når jeg pakka sammen var han dratt...

haha! Det er nice da! Eneste jeg endte opp med ekstra ifjor var en kniv.

Mr_Looney
09-02-2006, 12:05
He he, ja toastjernet mitt "fikk" jeg på TG 03 (eller var det 04). En fyr dreiv å starta det flere ganger så sikringa gikk, til slutt tok jeg det å sa kom å hent det på søndag. Han kom aldri å når jeg pakka sammen var han dratt...Med andre ord du stjal det?

krage
09-02-2006, 23:00
Med andre ord du stjal det?
stjal og stjal, han protesterte ikke å hadde han bedt om å få det igjen når han dro hadde jeg gitt han det med en gang. Hadde han kommet før han dro å spurt om han kunne få det å lovet på tro og ære at han ikke skulle bruke det på plassen sin hadde han også gjort det.

Han gjorde ingen av delene, jeg så etter han, men han og alle som satt rundt han var borte når jeg pakket sammen.

Å kalle det stjeling er vel litt drøyt. Når fyren fikk sikringa til å gå mange ganger så stjal jo han vår tid..

John Morten
11-02-2006, 20:07
den kan da ikke trekke så mye strøm den..? =P hvis den blir kjølt ned, og jeg da skrur den av, så vil den jo holde på kulda en stund før jeg må kjøle ned igjen..

Som jeg har forsøkt å forklare mange ganger: Antallet ampere er et uttrykk for hvor mye energi hver deltager har mulighet til å boltre seg med.

For å kjøle en liter cola så sier vi at den har samme energiegenskaper som vann. Det betyr at man må fjerne 2400 Joule per grad per liter. Uansett hvordan man kobler til eventuelt utstyr for å flytte den energien fra colaen, så må man bruke tilsvarende mengde strøm, pluss den strømmen som selve utstyret bruker (altså virkningsgrad). TG bruker allerede 3,4 MegaWatt energi, og vi har ikke egen foss å ta av. Derfor er regelen veldig grei. Kjøling gjøres med: Passive kjøleelementer som byttes i Info:Desk eller snø og is som finnes i rikelige mengder utenfor skipet.

Som Frode sa det i et tidligere innlegg. Aktive kjølegreier som brukes til annet enn å holde arbeidstemperatur på PCer er ikke tillatt.

Veldig enkelt å forholde seg til.

John Morten

Breiker
11-02-2006, 22:01
Hør på John Morten for guds skyld. Han vet faktisk hva han prater om, noe spm en del andre her ikke gjør!

pil
14-02-2006, 21:29
Som en liten avsluttning synes nå jeg på denne tråden, så har jeg med meg Tang amper meter mitt, og en skjøt med delte ledninger, noe det var litt savn på i fjor, gikk over litt kurser og div, og fikk crew til og gå over rekker hvor ting var hardt belastet.
Man spørre meg pent om og teste pcen din i værtste fall om du er veldig i tvil,
men normalt testet 4 pcer på en gang og det trakk ikke over en amp. Derimot start strømmen til CRT skjermer er skummel. Som man ofte ser i sin egen skjerm når naboen kommer tilbake og skrur på sin. (bilde blinker da oftes litt, Ved crt, (vanlig skjerm) Lcd er litt bedre der.)

nitrofish
14-02-2006, 22:00
Som en liten avsluttning synes nå jeg på denne tråden, så har jeg med meg Tang amper meter mitt, og en skjøt med delte ledninger, noe det var litt savn på i fjor, gikk over litt kurser og div, og fikk crew til og gå over rekker hvor ting var hardt belastet.
Man spørre meg pent om og teste pcen din i værtste fall om du er veldig i tvil,
men normalt testet 4 pcer på en gang og det trakk ikke over en amp. Derimot start strømmen til CRT skjermer er skummel. Som man ofte ser i sin egen skjerm når naboen kommer tilbake og skrur på sin. (bilde blinker da oftes litt, Ved crt, (vanlig skjerm) Lcd er litt bedre der.)
Hva er Tang? og hva er amper?:rolleyes: :p hehe,ville heller ha brukt multimeter:) da kan man måle litt mer enn ampere:)

Sjark
15-02-2006, 20:51

OT: Voltmeter :P et voltmeter måler volt, og da vil jeg regne me at du får 230V nesten uansett hva du plugger i. Et amperemeter derimot viser hvor mye strøm du bruker.

Back on track:
Men altså, jeg så på dette, også så jeg på en del bilder fra TG ifjor osv. Mange sitt utstyr der er jeg 100% sikker på at nermer seg iverfall 2Ampere

Djspritus
16-02-2006, 11:34
Hva er Tang? og hva er amper?:rolleyes: :p hehe,ville heller ha brukt multimeter:) da kan man måle litt mer enn ampere:)

Du bør sjekke opp hva du prater om før du skriver , høres ut som du har lite peiling på el-verktøy

Breiker
16-02-2006, 16:26
tangampermeter:
http://www.clasohlson.no/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q112q192q200&CampPath=&NoCache=2/16/2006%204:26:18%20PM&IsCampaign=N&SelectedWAG=13642&COSID=CFC5B7EA18404AC1BCDC3DA87372824A19375

startin
12-03-2006, 02:50
faen! i fjor da jeg starta pcn min så sprengte strømforyninga mi.

så hadde jeg ingen pc under hele TG :mad:

nitrofish
12-03-2006, 14:28
faen! i fjor da jeg starta pcn min så sprengte strømforyninga mi.

så hadde jeg ingen pc under hele TG :mad:
Sprengte den?:rolleyes: ;)
forklar litt nærmere?:)

Breiker
12-03-2006, 22:47
hehe.. med andre ord PSU røyk. er bare å kjøpe ny hvis den ryker under tg da.

2K3
12-03-2006, 23:11
slike ting koster penger ;)

Clvn
13-03-2006, 02:25
Å ha med en _liten_ UPS er ikke noe problem? De har vel ikke så høy virkningsgrad? Anyway skal den bare holde en miniITX server gående, så det vil være minimalt effekttap.. =)

Kimspotetgull
13-03-2006, 17:51
Fordi som har litt problemer med å forstå ohms lov!
U = I * R

U = volt
I = ampere
R = ohm
------------
P = U * I

P = watt

Eksempel: Hvor mange watt kan jeg trekke fra et nett på 230V
U * I = P
230 * 1 = 230W
Eksempel: Hvor mange ampere kan jeg trekke fra et nett på 12V (fra pcen)
P/U = I
230/12 = 19,9667A

Mange av dere skulle hatt et par elektrotimer..... (skamm på dere):p

Lou^Reed
13-03-2006, 18:00
testa en liten ting her hjemme nå.. det er utrolig hvor mye jeg får kjørt på 1amper

PC,lcd skjerm, forsterkern min med 2 x høytalere på 500w pr, på rundt 20dB

...
kjørte 1amper sikring;) ble litt varm den sikringen:P

Mr_Looney
14-03-2006, 13:15
du får kjørt mer også, men du må også ta forbehold for start strøm og hva som blir brukt overtid så klart. F.eks en skjerm suger mer strøm når du starter den enn da den står bare på.

JohnMorten
14-03-2006, 16:18
Å ha med en _liten_ UPS er ikke noe problem? De har vel ikke så høy virkningsgrad? Anyway skal den bare holde en miniITX server gående, så det vil være minimalt effekttap.. =)

Du har pekt på riktig ting, men har snudd konklusjonen på hodet. Nettopp fordi virkningsgraden for en UPS er såpass dårlig som den er så trekker den masse effekt. Nei, en UPS på TG er ikke noe lurt, hverken for deg eller resten av rekka du sitter på.

John Morten

2K3
14-03-2006, 21:16
Tror han mente PSU :D

kskjon
15-03-2006, 02:23
testa en liten ting her hjemme nå.. det er utrolig hvor mye jeg får kjørt på 1amper

PC,lcd skjerm, forsterkern min med 2 x høytalere på 500w pr, på rundt 20dB

...
kjørte 1amper sikring;) ble litt varm den sikringen:P

Høyttalerne dine kan godt "være på" 90 000W hver, det blir ikke dradd noe mer strøm av den grunn ;)

Det som bestemmer hvor mye strøm som blir dradd er strømforsyninga til forsterkeren og hvor hardt den må jobbe for å oppnå ønsket forsterkning.

Clvn
16-03-2006, 10:38
Tror han mente PSU :D
Nei, jeg mente nok UPS :)

tdp
16-03-2006, 12:11
Nei, jeg mente nok UPS :)
Som nå har blitt nevnt, UPS er generellt fy-fy. Den peak load'en du får når den først skal lade batteriene igjen kan fint dra ned et hårfint ballansert strømopplegg for raden du sitter på - og folk har lett for å plukke deg ut når du sitter med en maskin som sviver når alle andre skjermer blir svarte ;-)

Skal du ha always-on på TG06 er det nok en langt bedre idè med bærbar. Har man pengene kan man tross alt få tak i ganske heftige bærbare for tiden (sammenliknet med stasjonære), og lagringsplass trenger neppe være noe prob. (Eksterne USB-disker er ganske greie sånn sett, begrenset hastighet, men man får hva man betaler for). Det er heller ikke noe prob. å koble til ekstern mus/tast/skjerm/headset. Bare man har pengene ...

Selv skal jeg nok sette commit-hastigheten til noe halvveis øyeblikkelig på mine filsystemer, og sørge for å aldri ha oppe noe uvurderlig som ikke er lagret til disken. Og muligens deaktivere "always on" i BIOS så vi slipper å delta i å ta strømmen på raden hver gang alle maskinene kommer tilbake fra strømstans igjen ... :-P

InValiD TarGeT
24-03-2006, 16:02
hehe kjøp dere skjikkelige strømforsyninger ;P
en fordel og ha en med sikring. noe som ikke q-tec har!
har automatsikring i strømforsyninga mi :D
det er litt najs, kortslutta mange ganger.. husker en gang jeg var på ZarGate, noe som sikkert ingen av dere har hørt om :P da jeg mista battery inn i pc1 min så den kortslutta ei hel rekke *populert* ^^
men var bare og vente til den tørka igjen så var det bare og skru på..
hadde q-tec i servern for en stund siden og den gjikk det ikke noe serlig bra med :P ikke kjøp q-tec!

nitrofish
24-03-2006, 17:28
hehe kjøp dere skjikkelige strømforsyninger ;P
en fordel og ha en med sikring. noe som ikke q-tec har!
har automatsikring i strømforsyninga mi :D
det er litt najs, kortslutta mange ganger.. husker en gang jeg var på ZarGate, noe som sikkert ingen av dere har hørt om :P da jeg mista battery inn i pc1 min så den kortslutta ei hel rekke *populert* ^^
men var bare og vente til den tørka igjen så var det bare og skru på..
hadde q-tec i servern for en stund siden og den gjikk det ikke noe serlig bra med :P ikke kjøp q-tec!
de fleste strømf. har en eller annen form for sikring, sjøl har jeg Thermaltake, og sikringen i denne fungere slik at hvis spenningen blir for høy, så går den en sikring, da må j vente i 1min, eller no før den funker igjen:) :)

evil_t
27-03-2006, 07:20
Qtec fungerer til sitt. Brodern hadde chieftec 380w psu før og den tok kvelden. Så kjøpte han seg en gold Qtec 400w som har holdt i 2år snart. (Netrom2k:hadde det noe med cpu"forsøket" hans å gjøre egentlig? Den fungerte jo etterpå)

Sitter også vanlig sikring i Qtec'en også, men det er dårlig med det overbalastningsvernet som nirtofish nevnte.

Scotty
27-03-2006, 08:03
Jeg sitter med en Mist 500w, og pcen min trekker endel strøm.
Ihvertfall mer enn 240w ellerno som ble nevnt i førstepost.

Går dette bra? Er det ingen grense for hvor mye strøm man kan ta, unntatt at man helst burde ligge under 240w?

mdj
27-03-2006, 15:26
Grensa Er 1 Amp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[wXp] KryPt0n
06-04-2006, 21:43
orker ikke lese igjeom hele forumet osv,
men jg har en 500wats pcu
grafikorte mit drar 140watt, hk mit drar rundt 100+ alt dt andre
dt blir jo for my?

netrom2k
06-04-2006, 21:47
ja, det går nok bra..

06-04-2006, 21:59
Har man SLI oppsett og kan kanskje en varmeovn aka Intel CPU, så går det fort litt effekt. når man kjører krevende spill o.l.

jepp det går ganske mye strøm på en prescott tror strømmåler som fulgte med cooler master real power 550w viste over 300 watt da jeg spilte

da med bare et X850XT kort

og ikke to X1900 serie kort

resten var uforandra

LeAf
06-04-2006, 22:16
Noen som har et program for å vise hvor mye strøm jeg bruker?

2K3
07-04-2006, 07:46
KryPt0n']orker ikke lese igjeom hele forumet osv,
men jg har en 500wats pcu
grafikorte mit drar 140watt, hk mit drar rundt 100+ alt dt andre
dt blir jo for my?

Så lenge du bare har pc deler koblet i så går det bra. Uansett hva du regner det sammen til å bli og du ikke har 10 20 hdder. Så får du nok lov til å ha den kjørende ;) Kanskje du bare skal være litt opps på å ikke skru maskinen din på samtidig som noen andre på raden din. Alltid noen små sikkerhets ting man kan tenke på ;)

DrRadiaki
07-04-2006, 09:49
Strømforbruk fra PC'r skal ikke bli noe problem så lenge det ikke er snakk om langt flere kraftige PC'r enn antall plasser på en rad.

Men, hvis strømmen skulle gå, så er det lurt å skru av maskinen (skru av power/trekke ut kabel) slik at ikke alle maskinene og skjermene prøver å trekke strøm idet strømmen kommer tilbake.

Nå var vell det et større problem før folk fikk ATX power, siden de fleste maskiner idag ikke vil skru seg på automatisk når strømmen kommer tilbake, men det er greit å huske på. Det gjelder selvfølgelig tyngre utstyr om UPS'r og, hvis de er av typen som gir fult påslag når strøm returneres.

Mens vi er inne på strøm så vil jeg nevne følgende:
Vi har sett en del problemer med "hjemmelagde" skjøteledninger som skaper problemer med jordinga. Skal du ha med egen skjøteledning (sikkert ikke dumt), så sørg for å ha en god jordet sak, ikke noe himkok ;)

Stian0
11-04-2006, 21:28
Jeg skal ta med skjøteledning (4 uttak, uten jord) Funker det? For selve støpselet på skjøteledningen er uten jord, funker det da på de uttakene der borte?

2K3
12-04-2006, 00:32
Uten jord funker det, men vil anbefale jordet!