Log in

View Full Version : koble til en ekstra switch på netverket?

danielsn
16-08-2005, 17:09
Er det muligheter for å koble til en 24portes gbit-switch på tg-netverket, så vi får g-bit mellom oss som bruker den switchen, samtidig får internet via netverket?

HellBoy
16-08-2005, 17:15
Jeg vet ikke hvor hyppe tech crew er på slike endringer, men dersom du tar å plugger fra uplink i GB-switchen til en port på de vanlige switchene, vil du få IP-adresse og slikt, ja.

Men jeg ville ikke gjort noe slikt helt uten videre, er ikke sikre på hvor glade Tech Crew er for at man gjør slikt.

MoMan
16-08-2005, 21:41
Prøv å finn ut hvor glade de er i det da! ;)

netrom2k
17-08-2005, 17:37
Det er ikke lov å koble til egne Switcher o.l. Da dette vi føre til kluss i nettverket, ettersom hver port på bordSwitchene blir tildelt 1 IP adresse.

Men setter dere opp en switch, som kun kobles til deres PCer går det bra.

2K3
17-08-2005, 22:07
netrom2k: det du sier er motsigende ;) for å setter du opp en switch som kobles til deres egen pcer og sette opp en switch som skal brukes av de som ønsker er jo nett det samme! MEN det som er lov er å sette opp en switch, og sette den opp slik at den bare bruker en ip ;) if u know what i mean!

netrom2k
18-08-2005, 16:54
tja, tror jeg skjønte hva du mente...

2K3
18-08-2005, 17:07
det var da godt :)

Breiker
18-08-2005, 23:13
det du kan gjøre er å koble bordswitch --> router ( NAT ) --> gbit switch..

Uansett vil du kun få 1 ip pr port på bordswitchen.
Hvis du da kobler på den måten jeg sa vil alle som har blitt koblet til 24port switchen dele en 100mbit port på bordswitchen. noe som ikke vil være veldig bra

2K3
19-08-2005, 18:50
uansett! det vil ikek hjelpe å sette på en gigaswitch! For hastigheten til alle andre vil fortsatt være 100 ;)

Breiker
20-08-2005, 01:13
hehe.. faktisk ikke. hastigheten ut på resten av nettverket vil være 100mbit/24 = 4266kbit/hode.. hihi

2K3
20-08-2005, 02:22
nå kan det være det at jeg er litt trøtt? men mener du nå 100mbit delt på 24 stk? Men hvorfro være så fise fin? Ingen som sitter å regner ut alle mulige hastigheter det kan være på et nettverk da?!! eller?

Breiker
20-08-2005, 09:31
nei det vet jeg.. men hvis man skal koble opp en gbit switch på resten av nettverket må den gå igjennom en router for man får som de fleste har sagt kun 1 ip pr port på bordswitchene. Max hastighet på bordswitchene er jo 100mbit og denne må jo alle portene på gbit switchen dele. Noe som ikke blir så gøy.

Tenkte bare å regne ut det optimale. Men det er jo aldri helt lik fordeling heller. kan hende at de ikke får mer enn 10mbit på deling. med andre ord. egen switch sux

HellBoy
20-08-2005, 09:58
netrom2k: det du sier er motsigende ;) for å setter du opp en switch som kobles til deres egen pcer og sette opp en switch som skal brukes av de som ønsker er jo nett det samme! MEN det som er lov er å sette opp en switch, og sette den opp slik at den bare bruker en ip ;) if u know what i mean!En switch tar ikke opp en eneste ip-adresse, brukerene tar jo ip-adresser på samme måte som de ville gjort om de var koblet rett i den vanlige switchen.

Grunnen til at folk gjør det er for å få gigabit seg imellom, nettet til resten av hallen vil fortsatt være 100mbit.

Mr-CEO
20-08-2005, 13:43
Hmm, tror det er 24 porter på de bordswitchene TG bruker. Hvorfor ikke bare bytte ut den med den dere har? da blir det Gbit på alle og normal tildeling av IP og uplink hastighet :D

2K3
20-08-2005, 14:29
HEllboy: Ja, det er sant. Men de ville jo koble en switch til den ene switchen og da ville det bli plass til flere brukere! og da ville de fått flere iper! Btw..skjønner jo hvorfor folk cil ha 1gbit mellom seg :)

Mr-CEO: Grunnen til at man ikke kan bytte er fordi som regel er switcher på lan programmert, så bytter du switch vil det kanksje oppstå noe galt ;)

Mr-CEO
21-08-2005, 08:21
Mr-CEO: Grunnen til at man ikke kan bytte er fordi som regel er switcher på lan programmert, så bytter du switch vil det kanksje oppstå noe galt ;)

Det har da funket utmerket tidligere år :)

2K3
22-08-2005, 00:31
at dere har byttet hovedswitchen? Altså koblet den TG folka har satt ut og brukt en av dere egne?

MRmP
22-08-2005, 04:40
at dere har byttet hovedswitchen? Altså koblet den TG folka har satt ut og brukt en av dere egne?
DET ville jeg ikke ha gjort. men har hørt om flere som har hatt 1ifra hovedswitchen til sin egen også delt videre derifra.

2K3
22-08-2005, 11:41
ah....da er jeg med! hehe....ble litt urolig når dere snakekt om å bytte hovedswitch :D
Å ha engen switch som går fra hovedswitchen er lov! MEN det som er viktig da er at du KUN bruker en ip uansett hvor mange du kobler på den! Fordi det er meningen at det skal gi ut en ip per port på hovedswitchene på bordet! Håper du skjønte hva ejg mente :)

Breiker
22-08-2005, 18:38
ah....da er jeg med! hehe....ble litt urolig når dere snakekt om å bytte hovedswitch :D
Å ha engen switch som går fra hovedswitchen er lov! MEN det som er viktig da er at du KUN bruker en ip uansett hvor mange du kobler på den! Fordi det er meningen at det skal gi ut en ip per port på hovedswitchene på bordet! Håper du skjønte hva ejg mente :)

det er derfor man må ha en router i mellom bordswitchen og switchen man tar med slik at det NATs og man bruker 1 ip i tgnettverket

danielsn
23-08-2005, 12:39
Hva med bordchwits->Data->gbit-switchen?

krage
23-08-2005, 20:08
Følgende løsning er også mulighet

Alle har to nettverkskort i sin maskin, man tar en kabel hver fra bordswitsjen til TG, og en fra den switsjen man selv har med, på den måten klusser man ikke til noe og får 100 mbit til resten av TG nettverket, så må man bare huske på at switsjen man tar med har innebygd dhcp eller at en av folka setter opp en dhcp, eller at alle taster inn ip manuelt...

2K3
24-08-2005, 08:10
flott at alle har gode ekempler til å få til dette problemet :D

netrom2k
24-08-2005, 15:26
På TG 04 hadde vi problemer med vår bordswitch. Enkelte av portene "fungerte ikke", så da delte vi på 1 port som fungerte.
flere av oss hadde 2 nettverkskort, så delte bare nettet videre til nestemann :P
Gikk så klart tregt, men bedre enn ingenting..

Mr-CEO
24-08-2005, 16:17

Akkurat det jeg mener ja. Nå var det riktignok Tech som tok ned switchen, ikke oss, men det fungerte helt utmerket.

2K3
25-08-2005, 09:46
er noe annet når tech gjør det! For de bestememr jo voer det ;)

Breiker
25-08-2005, 18:56
tja.. man belaster jo resten av nettverket ganske godt da.. kan være dere som var skyld i at nettverket sugde hardt enkelte ganger

2K3
26-08-2005, 07:51
hehe....det kan nok være ja, eller alle n00bsa som ikke har antivirus eller oppdateringer på pcen og derfor er full av virus!!

Mr-CEO
26-08-2005, 10:48
Man belaster da ikke nettet noe mer med egen switch enn med den tech satt opp. Er jo uansett ikke mer opplinje...

netrom2k
27-08-2005, 19:45
Man belaster da ikke nettet noe mer med egen switch enn med den tech satt opp. Er jo uansett ikke mer opplinje...

vi fikk strengbeskjed om å ikke begynne å kødde med egne switcher på TG 04, da nettverket ikke fungerte slik det skulle. da vi kanskje ville kødde det til enda mer. Tror ikke dem hadde det så veldig arti dem i crew, da alle kjefta og klaga på at det ikke fungerte...

2K3
28-08-2005, 00:26

man vil ikke belsaste netverket med å koble til BARE switchen, men når du kobler på flere datamaskiner på den switchen så vil det starte å belastenettverket!!!

Breiker
28-08-2005, 12:01
stemmer. det er jo en grunn til at de vil at alle skal kjøre 10mbit på nettverkskortet da ( altså innstillingsmessig ). max 100mbit. tenk dere 24 stk som sitter med 1gbit da

Mr-CEO
28-08-2005, 19:26
24 stk med gbit på en switch med 1Gb opplinje kan ikke bruke mer enn 24 med 100Mbit på en 1Gb opplinje...

Breiker
28-08-2005, 23:18
med andre ord liten vits i å kjøre gbit switch

2K3
29-08-2005, 00:16
med andre ord (igjen) hold dere til oppsettet crew har satt opp ;)

Mr-CEO
29-08-2005, 08:55
Hele poengen er vel å kunne ha 1Gb seg i mellom, og normal hastighet til resten av nettet. Selv om man med en 1Gb switch vil ha mulighet til å utnytte en 1Gb opplinje om de rundt skulle finne på å legge seg eller noe annet dumt :)

netrom2k
29-08-2005, 17:39
bordswitchene har 100mb porter til oss deltakere og 1000mb uplink til hoved switchene..

Mr-CEO
29-08-2005, 23:36
Ja, men det var snakk om å bytte TG sin bordswitch med en med 1 Gb på alle porter :)

2K3
30-08-2005, 11:28
og det er ikke lov! Så enkelt er det :)

Mr-CEO
30-08-2005, 18:11
Joda, når man får lov er det da lov.

og om man ikke har lov går det ann å gjøre da også.

netrom2k
30-08-2005, 21:43
Det er ikke lov uansett hvor mye du spør! Gir dem etter for, kommer bare flere til å mase... og nettverket fucker seg mer og mer

2K3
31-08-2005, 07:47
MR-CEO: Seff deg GÅR ann, men da blir du nok ganske fort kasta ut fra tg!

MongWen
31-08-2005, 11:00
Grunnen til at dette ikke er tillatt er det skal kjøres ut i fra TG's utstyr, og at det er ikke nødvendig GB mellom maskinene 100Mb holder i masse vis.

btw det er ikke lov til og trekke mer enn 1amper pr plass, så det og sette oppe en extra switch bare for og "få" bedre overførings hastighet mellom brukere på samme switch er bortkastet.

Mr-CEO
31-08-2005, 15:35
Jeg tror noen må begynne å lese litt mer på hva som er sagt tidligere.... Gidder ikke gjenta meg selv for mye

Uansett, Last post on this topic:
Når Tech tar ned switchen og alt er klarert har man lov til å sette opp egen switch. Dette har skjedd før og kommer sikkert til å skje igjen.

Ang hva som er nødvendig mellom PCer på TG er vel rimlig irrelevant. TG tilbyr 100Mb, men legger ingen begrensninger på hastighet man selv legger kabel til. Om det er noen med 10Gb kort som kobles sammen med en medbrakt switch har ikke TG noe med det å gjøre (så lenge man holder seg innefor plass og amper krav)

Utsagn som "100Mb holder i massevis" minner meg om utsagnet som blir tilegnet Bill Gates "640K minne holder i massevis" ;)

2K3
01-09-2005, 07:59
hehe....bra post! Men hvor får man tak i 10gb kort? me whant!

Mr-CEO
01-09-2005, 20:06
http://www.chelsio.com/products/T210.htm
http://www.s2io.com/products/xframe.html

Hvor du kjøper i norge vet jeg ikke.

MRmP
01-09-2005, 22:39
Utsagn som "100Mb holder i massevis" minner meg om utsagnet som blir tilegnet Bill Gates "640K minne holder i massevis"

Var det en som nettop sa. vil bare nevne, at tidlig på 90tallet kjøpte jeg og min bedrift 3nye disker hver på ca 1mb, og på en pris på over 100 000kr, prinsippet her er at vi solgte 1 av disse diskene fordi vi trengte ikke så mye.
tviler på bill gates tenkte det ville ta av så fort som det gjorde med minne, og plass :)

John Morten
29-09-2005, 21:17
En switch tar ikke opp en eneste ip-adresse, brukerene tar jo ip-adresser på samme måte som de ville gjort om de var koblet rett i den vanlige switchen.

Grunnen til at folk gjør det er for å få gigabit seg imellom, nettet til resten av hallen vil fortsatt være 100mbit.

Hm, her blir det mye gjetting og veldig mye spekulasjoner. Vi får se om vi kan få enkelte ting klara ut her:

1. Hastigheter (også kjent som båndbredde)
--------------
Det er ingen, absolutt ingen, som vet noe om hastighetene i nettet på neste TG. Det er helt avhengig av hvilket utstyr vi kan få tak i og hvordan dette konfigureres. Dette gjelder både individuelle porter på bord-switchene og hastighetene oppover i nettet.

2. Om å regne ut båndbredde til den enkelte
------------------------------------------
Jeg er at min gode venn Breiker har gjort en divisjon der han tar utgangspunkt i en felles kanal på 100 Mbit/s fra bordswitchen til neste konsentrasjonspunkt. Dette er forsåvidt riktig hvis målet er å få til en gjennomsnittsberegning. Problemet med den måten å regne på er at det forutsetter at alle maskinene bruker hele den tilgjengelige båndbredden samtidig. Det gjør de imidlertid ikke. Husk på at hastigheten angis som et antall bits PER SEKUND. I en praktisk situasjon finnes det stadig sekunder (nåja, i alle fall millisekunder) hvor en enkelt maskin disponerer hele båndbredden alene. Derfor blir den opplevde båndbredden ganske mye mer varierende enn det som kommer fram når man gjør en ren gjennomsnittsberegning.

3. Om å ha en egen switch
--------------------------
I utgangspunktet så planlegges nettet på TG sånn at det skal gi god og tilstrekkelig båndbredde til alle deltagerne. Det er som jeg har sagt over her veldig avhengig av hvilke utstyr vi kan få tak i. Hvis vi ser på det vi vet folk driver med så burde det egentlig ikke være problemer med 100 Mbit/s. De aller fleste holder på med spill i perioder, og bortsett fra lokale utfordringer som vi alltid vil ha uansett båndbredde, så er nettet generelt helt OK for det. Når det gjelder all kopieringen som foregår så trekker dette sykt mye kapasitet, men hastighetene vil allikevel ligge over det folk er vant med hjemmefra.

OK, hver plass på TG har tildelt en port på en switch. Internt i den switchen er det ikke interessant å holde på og regne på forsinkelser. De klarer den interne trafikken. Ettersom det bare er lov til å koble på en maskin per deltager så kan jeg helt ærlig ikke se at det er noe å vinne på å koble inn en switch til mellom folk som allikevel sitter på samme switch. Innsparingen er marginal.

Hvis det nå er sånn at noen av dem som absolutt vil inn på en felles switch ikke sitter sammen så må det altså trekkes nettverk som blir liggende dobbelt med det nettet vi allerede har strukket opp. Det vil vi helt enkelt ikke ha. Det er vanskelig nok å adminstrere den spagettien som allerde er der om vi i tillegg også må begynne å sortere "min" og "din" spagetti når vi driver feilsøking.

Hva blir konklusjonen på all denne teksten da? Jo:

"La den switchen ligge hjemme!"

Vi kommer til å se over reglene på det punktet. Jeg vil ikke si noe bombastisk om hva som kommer til å være konklusjonen på den diskusjonen, men jeg er villig til å sette 50 øre på at det vil bli restriksjoner på muligheten til å sette opp egne switcher på bordene.

Hvis det allikevel finnes dem som har sånne switcher og vil låne dem ut til Nett-Crew så kan det jo hende at den kan få en rolle i den totale løsningen allikevel.

Jeg skal forsøke å holde et øye med denne tråden og holde dere oppdatert hvis det skjer noe.

John Morten

John Morten
29-09-2005, 21:21
bordswitchene har 100mb porter til oss deltakere og 1000mb uplink til hoved switchene..

Som sagt tidligere, det er ingen på nåværende tidspunkt som vet noe som helst om hastigheter i nettet eller hvordan nettet kommer til å se ut. Vi vet ikke noe om utstyret enda.

John Morten

John Morten
29-09-2005, 21:31

FEIL! Ingen andre enn Tech-Crew har lov til å røre hovedswitchene. Hvis noen har spesielle behov som betyr at man trenger en direkteforbindelse på en av hovedswitchene må man ta dette opp med Tech i god tid før TG og gjøre en avtale om det. Det er ikke gitt att Tech godkjenner noen direktekoblinger, det er helt opp til hvordan de spesielle behovene blir presentert og hvordan det passer inn i nettkonfigurasjonen.

TIPS: Å surre med hovedswitcher fører veldig fort til temmelig intens oppmerksomhet fra medlemmer av Sec-Crew og er egentlig ikke så lurt uansett hvilke gode hensikter man har. De som mener at de har synspunkter eller at de kan bidra positivt med noe i den forbindelse kan kontakte Tech eller helt enkelt melde seg som Crew og ha det moro med switcher og kabler.

John Morten

2K3
29-09-2005, 23:06
Til mitt "forsvar" (kan vel egentlig ikek kalles det med tanke på at jeg er helt enig med John Morten og ikke prøver å forklare meg og forsvare) så tror nok jeg glemte å skille mellom hovedswitch og bordswitcH! For det var så klart bordswitchene ejg mente man kunne koble seg til :) Eller har jeg tatt feil igjen? :D

Choctaw_
03-10-2005, 15:37
Bare lurer siden jeg leste ganske mange av innleggene her. Hvis man vil ha et gigabit nettverk mellom seg og kameratene(går ut i fra at man kjenner alle disse persinlog) sine er det vel mulig å koble et eget nettverk separat fra TG's nettverk med en slik medbrakt switch. Hvis da hver bruker har to nettverkskort i sin datamaskin vil de også kunne koble seg til TG's nettverk med det andre nettverkskortet. Slik vil alle få 100 mbit til TG's nett og gigabit seg i mellom. Brukere av XP(for så vidt også andre OS) har også enkelt muligheten til å sette opp bro mellom de to eventuelle nettverkskortene på sin datamaskin. Mer utover hva det vil medføre har jeg ikke tenkt på, men i utgangspunktet vil den medbrakte switchen eksistere som et annet nett ved siden TG's nett, og tanken var dermed også den at det ville føre til mindre kluss. Hva sies til dette?

2K3
04-10-2005, 03:24
så vidt som jeg har fortstått så er det fult mulig! Men skjønner ikke hvorfor alle maser om eget nett og 1000mbit linje! For det første, det er ikke SÅ stor forskjell mellom 100mbit og 1000mbit. og det var det :)

Choctaw_
04-10-2005, 10:06
Nei, og det er vel ikke bare bare å få effektive 1000 mbit/s, diskene kjører ikke så fort en gang.... bare la til en ide ;)

Breiker
04-10-2005, 19:52
hehe. tja. harddisker pleier å være flaskehalsen i slike nettverk..
MEn man vil ha en mye bedre overføringshastighet enn på 100mbit

Mr-CEO
05-10-2005, 09:02
...kutt...
Hvis det nå er sånn at noen av dem som absolutt vil inn på en felles switch ikke sitter sammen så må det altså trekkes nettverk som blir liggende dobbelt med det nettet vi allerede har strukket opp. Det vil vi helt enkelt ikke ha. Det er vanskelig nok å adminstrere den spagettien som allerde er der om vi i tillegg også må begynne å sortere "min" og "din" spagetti når vi driver feilsøking.
...kutt...
John Morten

Jeg må nesten påpeke at siden alle kablene som går fra PC til bordswitch er medbrakt av deltagerne er vel over 90% av 'spagettien' ikke TG sin. Så om det kommer noen få kabler til kan da ikke spille noen større rolle? De vil jo utgøre en fosvinnende del av det totale kaoset :)

Breiker
05-10-2005, 09:45
tja.. "deltakerkabelspagettien" vil jeg heller kalle makaroni grunnet at det er på korte avstander. er mye verre å gå fra hovedswitchen til bordswitchene fordi de går over "bakken" og ofte i grupper på 10 og 10. Med andre ord er det veldig vanskelig å plukke ut en. Mye enklere for en deltaker å ta ut sin.

Man kan fort gå seg vill i kabelspagettien. Heldigvis slipper man å sulte!

Mr-CEO
06-10-2005, 20:45
Ser ikke helt problemet jeg. En enkel løsning ville jo vært å fargekodet de 10 kablene i begge ender slik at man lett ser hvilke kable som kommer fra hvilke switch. Da blir det bare å sjekke ved bordswitch og rad?switch for å finne ut om kablene står rett i. Så med mindre man skal sjekke selve kablen trenger man ikke knote i det hele tatt. Tror TG har råd til å kjøpe noen tusjer med primærfarger ;)

Extreme_H_H_H
07-10-2005, 05:07
HAHAH :D :D :D .... spagetti, spagetti!!!.... altså... kan det være noe problem med nettet som er det da?... kan ikke alle bare nøye seg med det?.... så lenge de ikke er så dumme som i fjord å locka alle shearing porter for XP... stakkar`s oss måtte knote med FTP-servere..... så lenge de ikke stenger porter kan nettet være som det har vært før!! no problemo der vel?... eller er jeg kjæmbe dust å domm i ræva hvis jai sier det?.... :p

Breiker
07-10-2005, 11:31
hmm.. ser polarparty driver og utvikler et program som skal gjøre at alle som skal ha ip av dhcp må bruke user/psw og tillate en scan av maskina FØR man kommer seg videre ut på nett. Ganske genialt hvis du spør meg

Extreme_H_H_H
07-10-2005, 15:35
Nice!! :cool:

Iguil
10-10-2005, 00:20
Det hørtes jo ut som en veldig god ide for TG. Virus begynner å bli en større og større trussel for LAN-parties, pga brukere som "aldri får virus". Noe sånt hadde jo vært genialt

2K3
10-10-2005, 00:30
systemet er veldig bra det, men minuset er at det tar LANG tid å scane 5000 pc med mer en sikkert 1000 terrabyte! MEn det kan hende at flere som scaner vil hjelpe, for polarparty 14 virket det ikke som det tok lang tid å scane!

Tell
10-10-2005, 10:48
systemet er veldig bra det, men minuset er at det tar LANG tid å scane 5000 pc med mer en sikkert 1000 terrabyte! MEn det kan hende at flere som scaner vil hjelpe, for polarparty 14 virket det ikke som det tok lang tid å scane!
Hvis alle scanner sin *egen* maskin, tar ikke dette mange minuttene... men på den annen side, hvis alle hadde lest og faktisk fulgt de retningslinjene som har blitt gitt, hadde ikke dette vært noe problem.

Det folk har vanskelig med å forstå er at "scan-maskinen-din-for-virus-før-TG" gjelder *ALLE*. Ingen unntak. Det tar deg maks to timer hvis du har mongomye harddisk.

2K3
11-10-2005, 11:35
Tell: Det er vel gammel nytt....Og jeg er HELT enig med deg! men rpøver å introdusere andre måter, siden denne funker litt dårlig for n00bs som ikke følger regler, og kjøper ny pc når de får full hdd :D

wiak
05-12-2005, 00:57
vis dere er sikkere så gjøre dere dette
1. nettverkskort --|> gigabit swich > vennen dine (samme her)
pcen din ------->
2. nettverkskort --|> tg swich > tg nettet :P

Npx
08-12-2005, 02:43
Som sagt tideligere så trur jeg ikke tech crew hade blitt så happy alle switchene på tg trur jeg er programert ... så nei jeg trukke de vil la deg koble til switchen din

quai
13-12-2005, 13:04
Hmm, tror det er 24 porter på de bordswitchene TG bruker. Hvorfor ikke bare bytte ut den med den dere har? da blir det Gbit på alle og normal tildeling av IP og uplink hastighet :D

Tro meg, dette vil tech / sec IKKE være særlig glad i. Slike endringer i nettverket er -ikke- lov.

Breiker
13-12-2005, 13:16
det er slikt vi har sagt hele veien

krage
13-12-2005, 15:16
det er slikt vi har sagt hele veien

ja hvorfor kan ikke folk lese tråden å høre på hva folk sier?

2K3
14-12-2005, 00:30
fordi folk er late! Og tror det er lettere å bare poste sprøsmålet på nytt og vente på svar! ;)

Mr_Looney
03-01-2006, 14:22
Men en måte å vri seg unna på dette er jo:

2 NIC per maskin.

NIC1: Koblet til TGs nettverk i en 100mbit port. Du får utdelt en ip fra TGs DHCP serveren osv.
NIC2: Koblet til din GB Switch, du setter opp et annet IPnett for dette kortet og helt annet subnet enn TG sitt. Så whops et par raske routing kommandoer.
Så har du tilgang til 2 forskjellige lan uten problemer. Men dette er ikke for folk som ikke vet hva de driver med.
På denne måten kjører dere et separat lan utenfor TGs nett, der dere router deres egen trafikk. Dette er da så klart uten noen form for internett osv med mindre dere begynner å kuke mer.

2K3
03-01-2006, 14:35
hehe....høres jo ikke dumt ut det der nei, men er vel bare masse ekstra stress. Er jo ytterst sjeldent du mister kontakt med de som er i nærheten av deg :D Men smart tenkt!

Mr_Looney
03-01-2006, 14:39
Det er en måte du ikke gjøre crewet eller noen andre på TG noe harme.
Men jævlig mye hazzle for det da :P Man kan heller ta et helgelan med GB for å oppdatere hver andre sine pcer etter TG :P

Digital-angel
08-01-2006, 22:56
Mhm. Det er vel rundt 230 switcher på TG og hver switch er konfigurert ut ifra hvert sted og hver port. Det er kanskje ikke så mange som tenker på hvor viktig en bordswitch egentlig er, men det er en viktig del av nettet for at det skal fungerer på riktig måte. :)

Har selv et spørsmål angående det å koble til en ekstra switch. Jeg har et par ganger kommet på TG og da er jeg kanskje ikke av de som er der først, men kommer litt ute på dagen og da jeg kommer inn og skal plugge i TP kablen i switchen så har det vært fult og ingen porter igjen. :| Det skal være en port for hver plass, men det er vist noen som bruker flere porter enn 1 som gjør at det ikke er flere porter igjen til andre. Når jeg kom på TG, og opplevde at det var fult i switchen så kontaktet jeg tech crew. Jeg sa ifra flere ganger med flere timer mellomrom, men ingen kom, de har jo en del å gjøre. En natt etter 2 dager var gått så kontaktet jeg en crew person som gikk rundt og den personen fikset dette. :rolleyes:

Det samme skjedde en annen gang jeg kom på TG, jeg ville da ikke vente så utrolig lang tid på å få hjelp med dette, så jeg koblet på en egen liten 3com switch som fungerte helt fint.:) Det kom ikke noe problemer av dette etter det jeg hørte. Skal ikke måtte koble på egen switch hver gang jeg er på TG og det skal egentlig ikke gjøres etter det jeg har fått intrykk av i disse postene, så hva skulle jeg gjort...ventet i 2 dager eller koble på en switch med en gang og få nett og nettverk. Har kontaktet tech crew før og det tar alltid veldig lang tid før en får noe hjelp/assistanse, er ikke så rart når de har så mye å gjøre, men vil ikke vente så lenge når jeg kan bare kan koble til en switch og så er problem løst. Et slikt problem vil nok ikke få høy prioritet hos crewet heller, så det vil bli lagt bakerst kanskje.

Når det gjelder de med gbit switch, så antar jeg at dette er noe de skal ha mellom hverandre, et gbit nettverk. Da kunne de vel koblet en kabel fra bordswitch til ruter med NAT. En kabel fra ruterers switch til gbit switch og deretter kan de andre koble til, ha nett og nettverk med en ektern IP til nett og private IPer til nettverk. De må da dele på båndbredden fra den ene porten i bordswitchen, men de kan ha gbit seg imellom.

krage
08-01-2006, 23:41
Du skulle ha kontaktet deltagerombudet :)

Eller du kunne ha spurt de som satt rundt deg, sett hvem som hadde to maskiner og slikt :)

Er ikke farlig å prate med folk :)

Breiker
09-01-2006, 01:04
Har selv et spørsmål angående det å koble til en ekstra switch. Jeg har et par ganger kommet på TG og da er jeg kanskje ikke av de som er der først, men kommer litt ute på dagen og da jeg kommer inn og skal plugge i TP kablen i switchen så har det vært fult og ingen porter igjen. :| Det skal være en port for hver plass, men det er vist noen som bruker flere porter enn 1 som gjør at det ikke er flere porter igjen til andre. Når jeg kom på TG, og opplevde at det var fult i switchen så kontaktet jeg tech crew. Jeg sa ifra flere ganger med flere timer mellomrom, men ingen kom, de har jo en del å gjøre. En natt etter 2 dager var gått så kontaktet jeg en crew person som gikk rundt og den personen fikset dette. :rolleyes:

Når du ankommer plassen din ligger det en lapp på bordet der det står hvilken port du skal bruke på hvilken switch.. dermed er det bare å finne switchen og porten og plugget ut den kabelen som står i switchen...
Dette er fullt lovlig. Og hvis noen klager på det så viser du dem lappen din og ber dem sjekke lappen deres

Digital-angel
09-01-2006, 17:12
Mhm, hvor er deltakerombudet på TG? Kan bare ta ut den kabelen i switchen ja og det er nok det jeg gjør neste gang, takk for tips. Kan ikke huske at det har stått portnummer, men bare hvilken switch en skal bruke.

Breiker
09-01-2006, 21:40
det står portnr der ja. har i hvertfall gjort det hver gang jeg har vært på tg.

geek
09-01-2006, 23:10
Mhm, hvor er deltakerombudet på TG?Deltakerombudet er tilgjengelig under hele TG, både i hallen, på telefon og på e-post.

Digital-angel
11-01-2006, 18:01
Mhm, vet du hvor de holder til i hallen da ? Eller er det noen måte å finne ut hvem de er som feks du gjør med crewet.

2K3
11-01-2006, 18:07
Tror ikke det var et spesiellt sted du kunne finne dem. Men JM drev og vandret rundt, så du kunne jo støtte på han!

netrom2k
11-01-2006, 18:09
JM skal ikke være på TG i år...

cruz
11-01-2006, 18:14
deltakerombudet går med badge, som alle andre i crew.. ;-)

2K3
11-01-2006, 18:15
JM skal ikke være på TG i år...

mente så klart før ;)

AKA_K:ulings
11-01-2006, 19:56
det står portnr der ja. har i hvertfall gjort det hver gang jeg har vært på tg.

ja det står portnummer der. husker at det gjorde det stod nr 24 på min og jeg satt rett ved switchen og da