Log in

View Full Version : Ekstra strøm?

BluSnake
22-12-2012, 23:26
Har planer om å ta med meg et ganske heftig anlegg på TG13, og det eneste jeg finner problematisk med det, er strømmen. Så da lurer jeg på om noen vet om det blir mulighet for å søke om mer strøm enn det man vanligvis får.

Har blitt fortalt at det har vært mulighet for det tidligere år. :)

krage
23-12-2012, 00:01
Det er ikke mulig å søke om mer strøm, det er bare beregnet strøm på 1 ampere pr. plass, og det er det som finnes. Dersom du trenger mer, må du kjøpe en ekstra plass.

På ti år, har jeg aldri sett muligheten for å søke om mer strøm.

LoverBoy
23-12-2012, 23:51
hva er et heftig anlegg? om du snakker om et par cerwin vega høyttalere så går nok det helt fint. Du skal ha ganske heftig anlegg for å dra veldig mye strøm. CV f.eks er ikke kjempe tungdrevent og spiller fint 110 db med rundt 100watt inn ;) Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig mye. Men om du er usikker, så må du kjøpe en ekstra plass. Jeg skal ha med et heftig anlegg i år, så derfor har i tilsammen i rekka dedikert rundt 7plasser til anlegget.

BluSnake
25-12-2012, 00:26
Anlegget jeg skal ha med er ganske så mye større enn et lite Cv-anlegg. I år hadde jeg med meg mine to Cerwin Vega XLS 28 og en PA sub.

Det er snakk om en Turbosound-PA av typen TXP. Sånn det ser nå skal jeg ha med meg to TXP121 og to/tre TXP118(legger til datablad) som på full guffe trekker 450 watt. Si at det da er to topper og tre subber så vil det på maksimum trekke 9,7A.

Det å kjøpe ekstra plasser nå kan bli vanskelig, med tanke på at billetter allerede er kjøpt og betalt. Fins det ikke mulighet for å betale for mer strøm heller? Husker at vi i år fikk problemer med strømmen på grunn av alle hyllene som sto i veien for strømkontaktene. Da kom HOA og la opp en egen kurs til meg og en del andre, så ekstra strøm vet jeg at er å oppdrive.

Datablad for PA:
http://www.turbosound.com/upload-files/File/datasheets/txp118.pdf
http://www.turbosound.com/upload-files/File/datasheets/txp121.pdf

jaggis
25-12-2012, 00:53
Det ER IKKJE ekstra strøm å oppdrive! Om du ikkje kan ha anlegget med deg på plassen du allerede har kjøpt: IKKJE ta det med.

krage
25-12-2012, 12:49
Det er som nevnt ikke mulig å kjøpe mer strøm.
At det ved en anledning ble trekt en ekstra ledning til deg. Betyr ikke at det er tilgang på mer strøm før sikringene går.

Husk også at anlegget skal få plass innenfor dine 80 x 60 cm :)

BluSnake
25-12-2012, 17:57
Skjønner. Folka jeg skal sitte med er ganske gira på at jeg skal ha med anlegg, så det er greit for dem at jeg bruker av dems plass og ingen skal ha med seg noe særlig utstyr, så det går sikkert fint. =)

zechi
28-12-2012, 03:23
Nå skal det sies at selv om billetter er kjøpt og betalt for er det ikke noe vanskelig å kjøpe fler. Er alltids noen ledige billetter mot TG.

Resten har du allerede fått svar på og ønsker deg lykketil med lydkrigen.

LoverBoy
29-12-2012, 02:56
Anlegget jeg skal ha med er ganske så mye større enn et lite Cv-anlegg. I år hadde jeg med meg mine to Cerwin Vega XLS 28 og en PA sub.

Det er snakk om en Turbosound-PA av typen TXP. Sånn det ser nå skal jeg ha med meg to TXP121 og to/tre TXP118(legger til datablad) som på full guffe trekker 450 watt. Si at det da er to topper og tre subber så vil det på maksimum trekke 9,7A.

Det å kjøpe ekstra plasser nå kan bli vanskelig, med tanke på at billetter allerede er kjøpt og betalt. Fins det ikke mulighet for å betale for mer strøm heller? Husker at vi i år fikk problemer med strømmen på grunn av alle hyllene som sto i veien for strømkontaktene. Da kom HOA og la opp en egen kurs til meg og en del andre, så ekstra strøm vet jeg at er å oppdrive.

Datablad for PA:
http://www.turbosound.com/upload-files/File/datasheets/txp118.pdf
http://www.turbosound.com/upload-files/File/datasheets/txp121.pdf

Sto ikke noe om thiele/small parametre for elementene i databladet, men selvom det står at det trekker 450w på max, så har jeg på følelsen at elementene kommer til å nå Xmax lenge før det, typiske PA elementer har lav xmax og det vil begynne å forvrenge ganske kjapt. Derfor papp elementer og høy følomhet. Du vil aldri komme i nærheten av 450w de med topperne om du skal ha noenlunde god lyd. Regner med du bruker dsp for å korrigere? siden manuelt delefilter er mye tjas og mas. Bassen bør øke fra 200hz til 20hz med en stigende kurve på rundt 10db for at det skal låte noenlunde naturlig, og du skal ha ganske mange bassere for å holde følge med topperne når de ligger rundt 110-115db hvis du ikke vil at det skal forvrenge fælt. Hvis de topperne er noenlunde standard, så har de sikkert en følsomhet på 102-103, noe som vil si at de når 115db(125db i bassen) ved rundt 60-70 watt inn. ca. 35w når du har 2 toppere :P

Turbosound er forresten bra greier :D Kommer nok antagelig snikende bortom deg en tur i år! Morsomt å prate med noen som kan litt om lyd.

Planen vår i år er at vi bygger et PA-system selv, Blir to basstårn med en topper per side. Planen var å bygge LA, men det ble litt i overkant dyrt. Så vi får heller vente litt med det, tårn gir ihvertfall bedre kastelengde enn om vi bare skulle spredd subbene. Hva vi bygger får du se når tg kommer. Kommer nok til å rocke det meste. Topperne klarte hvertfall lett 120db alene i fullrange uten nevneverdig vandring med en 2x50w nad forsterker når vi skulle testprøve dem, så er spent på om bass-systemet klarer å holde følge.

EDIT: ved en litt mer nøye gjennomgang av databladet, så ser jeg at subberne detter veldig brått ved 45hz.. dette synes jeg var i overkant høyt, spesielt om du skal spille en del musikk med dype bass-spor. Husk at på tg så blir det som å spille i friluft, så du vil ikke få noe roomgain. Eneste måte å kompensere for dette vil være å senke resten av systemet i antall db. Grafen for subben så heller ikke spesielt imponerende ut, (rart til turbosound å være) siden det var ikke veldig lineært i det hele tatt. Massiv partykul ved 50-80hz, men det faller brått derfra og. Ved hvilken frekvens har du planer om å dele systemet? Har også vanskelig for å tro at følsomheten på topperne kun ligger på rundt 95db :S :S la meg reformulere: 115db ved rundt 70w inn per topper med 2stk. Du kommer nok til å trenge en del strøm, men tviler på at du kommer til å trenge 9,7ampere ;) Om jeg skulle regnet strømforbruk etter hva forsterkerne våre drar på max ville jeg jo måtte trenge 34,7ampere xD noe som i realiteten er ganske urealistisk.

Uansett, dette blir veldig teknisk, så om du har lyst til å chatte litt så kan vi ta det på PM :)

Chiobe
02-01-2013, 18:41
Hvis det er tvil om strøm forbruk, skaff en strøm måler (http://www.jula.no/strommaler-406102) og test utstyret sånn som du kommer til å bruke det under TG. Da finner du fort ut hvor mange plasser du trenger.

BluSnake
04-01-2013, 12:06
Snakka med en kompis som hadde med seg ganske så stort anlegg i år. Han målte strømmen anlegget tok, og det var til tider så mye som 10 ampere. Så noe problem blir det nok ikke :)

LoverBoy: Har prøvd å sende deg et par PM, men ikke fått noe svar og de dukker ikke opp i "sent items"... Er ikke noen guru på det her, så jeg vet ikke hva problemet er.

LoverBoy
04-01-2013, 20:56
Snakka med en kompis som hadde med seg ganske så stort anlegg i år. Han målte strømmen anlegget tok, og det var til tider så mye som 10 ampere. Så noe problem blir det nok ikke :)

LoverBoy: Har prøvd å sende deg et par PM, men ikke fått noe svar og de dukker ikke opp i "sent items"... Er ikke noen guru på det her, så jeg vet ikke hva problemet er.

fikk 2 pm nå, så vi kan ta det der ;)

gather
07-01-2013, 03:02

At det gikk bra er ikke noen garanti for at det vil gjøre det i år. Du har vanligvis (hvis ikke noe er endret) 1A til gjengelig og kan ikke regne med å få bruke noe mer enn det. Går strømmen er det du som vil måtte koble ned anlegget.

Den eneste løsningen på dette er å gå sammen med flere andre å kjøpe noen ekstra plasser :)

Nailspy
09-01-2013, 08:56

Det kan godt være at det har gått bra fordi folk på samme kursen har hatt utstyret sitt avslått men det vil nok ikke gå bra ellers. Husk at om du drar 10A så overskrider du effekten du er tildelt med over 2kW. Det er omtrent som om du skulle tatt med deg en komfyr og satt opp på plassen din...

Julian94
10-01-2013, 18:35
Tenk på naboen, legg att høgtaleranlegget heime.

BluSnake
11-01-2013, 10:27
Tenk på naboen, legg att høgtaleranlegget heime.
Som nevnt tidligere er vi en ganske så stor gruppe som sitter sammen, og alle som én er veldig gira på at jeg skal ha med et stort anlegg. Så akkurat det bli nok ikke så farlig ;)

Julian94
11-01-2013, 15:34
Ja, men det er over 5000 på TG, tenk kor kjekt det hadde vore viss ingen hadde tatt med seg høyttalere og berre brukt headset!

BluSnake
11-01-2013, 21:21
Ja, men det er over 5000 på TG, tenk kor kjekt det hadde vore viss ingen hadde tatt med seg høyttalere og berre brukt headset!
Nei huff... Det hadde jo nesten vært litt kjedelig. Ser veldig mange fete og kreative løsninger på anlegg når man er på TG :D

marilla
11-01-2013, 23:15
De som har med seg anlegg som lager dårlig stemning er gjerne de som monterer anlegget sånn at de selv skjermes for mye av lyden, mens de på naboraden får mye høyere lyd. Om DERE vil høre på høy musikk er det fint, men det er litt dumt å tvinge andre til å få et enda høyere volum. Husk å ta hensyn til naboer, og dere som blir plaget av anlegg - si ifra på en hyggelig måte, mye kan løses på den måten. :)

Julian94
12-01-2013, 11:06
Ja, eg aksepterar at det er mange som likar å ha store anlegg så derfor har eg gått til innkjøp av nokon øreproppar for å dempe det litt, i tilfelle det trengs.

Kepler
12-01-2013, 12:49

Forbud mot større anlegg ble vel testet i 2001 (om jeg husker rett). Det ble ingen videre suksess, og stemningen sank (iallefall for min del) dramatisk uten lyd i hallen.

Jeg er ingen fan av monsteranlegg selv, men jeg har innsett at dette er en del av TG-pakka, og at TG ikke er det samme uten. Ørepropper har alltid fungert fint for min del. :)

BluSnake
12-01-2013, 17:21
Anlegget settes opp så det spiller mest mulig for meg og de rundt meg. Og ja, jeg skjønner at det spiller mye for de som sitter langt bak meg, men seating-gruppa jeg er i, sitter sånn at jeg har fire rader med folk bak meg som vil ha lyd. :)

Dj_Devil
14-01-2013, 08:58
Sec crew fikk god bruk for ett av annleggene til en deltager da vi som gikk natt skulle takke for oss siste dagen.
Så ja til monsteranlegg. MEN. Som nemt. TA hensyn til folk rundt :) Vi vil unødvendig gå frem og tilbake til nettopp deg for å be deg skru ned lyden fordi du sprenger ørene til naboene dine :P

Vetle
14-01-2013, 10:56
Trådstarter har fått svar, og denne tråden har for lengst sklidd ut. Derfor stenges den.
Dersom man ønsker å diskutere bruk av høyttalere ytterligere er det selvsagt fritt frem for å opprette en egen tråd for dette.