Log in

View Full Version : Ang hvitevarer.

Zingo
09-12-2012, 23:56
Dere tillater ikke hvitevarer o.l pga strømbruk, men hva med peltierkjølte skap? Min modell trekker 70W, og er jo da innenfor mitt strømområde, er det tillat å ta med disse?

827

Zarbon
10-12-2012, 00:27
Enkelt og greit; nei. Må den kobles til strøm, uansett hva den trekker, er det ikke lov. :)
Samme gjelder små usb-kjøleskap og lignende også.

Vetle
10-12-2012, 00:36
Dere tillater ikke hvitevarer o.l pga strømbruk, men hva med peltierkjølte skap? Min modell trekker 70W, og er jo da innenfor mitt strømområde, er det tillat å ta med disse?

827

http://www.gathering.org/tg13/no/information/faq/#tg13.faq.equipment

Zingo
10-12-2012, 01:13
Så det spiller ingen rolle om den trekker mindre strøm en jeg har tilgjengelig, jeg bruker jo ikke noen watt over, dessuten skal jeg ha 2 plasser, men en pc, ingen kommer til å merke at den står og trekker strøm, så jeg syns noen fra crew kan backe meg litt opp her. Jeg er klar over at det er i mot reglene slik de er skrevet, men jeg bruker jo ikke mer enn 70W som sagt, de som kommer med anlegg trekker mer, og der tror jeg det er en del som overskrider..

jaggis
10-12-2012, 02:05
Det er ingen veg utanom, Zingo. Du må nok rekne med avslag på denne.

Dj_Devil
10-12-2012, 09:17
regler er regler og gjelder alle uansett hvor mange plasser man har.

Nailspy
10-12-2012, 10:21
Jeg syns det blir litt teit at man bare skal si regler er regler. Han gir jo her argumentasjon for hvorfor han burde få lov til å ha det med og istedenfor å bare komme med et kollektivt NOPE! Så kan dere komme med et par argumenter for hvorfor det ikke skal være lov. Jeg sier ikke dermed at jeg mener det burde være lov til å ta med hvitevarer, men at det burde være en åpen diskusjon om hvorfor man ikke skal kunne ha med seg slikt. Jeg tror at det å tillate noen typer hvitevarer vil bare skape trøbbel med tanke på alle spørsmål som melder seg vært år med strømforbruk osv. Den jevne deltager vill nok ikke tenke for nøye på hvor mye effekt hvitevarene de tar med seg trekker og da har du det gående. Så problemet er vel at for å få dette til å fungere så må man ha ulike regler for hver enkelt enhet og da kan man like gjerne la være når man har et så stort arrangement som TG.

fenixia
10-12-2012, 12:25
Jeg syns det blir litt teit at man bare skal si regler er regler.

Regelen eksisterer av en grunn. Uansett om grunnen ikke er åpenbar for alle, så finnes den.

cart
10-12-2012, 13:10
Hei.Jeg har tatt en prat med sjefen for security, for å få ut hva som gjør at dere ikke kan ta med dere hvitevarer. Jeg skal prøve her å forklare hvorfor denne regelen er satt som den er.

Den tekniske løsningen i Vikingskipet, er per nå lagt opp slik at alle plasser har 1A til sin disposisjon. I følge bildet du har lagt ut, trekker denne modellen 0.55A, noe som er over halvparten av det som er av rådighet for din plass. Det som man må tenke på, er at alt av hvitevarer og andre enheter har en peakverdi som ikke alltid står i disse spesifikasjonene. Når et kjøleskap når den temperaturen det er satt til, går det inn i en slags hvilemodus. Når det finner ut at det er på tide å starte litt kjøling igjen, vil det brøkdelen av et sekund trekke mye mer watt/A i en oppstartsfase. Det er disse peakene som tar knekken på sikringene.

Du sier at du har to plasser, og da i teorien har dobbelt så mye strøm å gå på. Har du da med deg ett kjøleskap, resulterer en oppheving av regelverket at de som kjøper 2 eller flere plasser kan ha med seg hvitevarer, og antall deltakere synker fra 5000 - 2500, da folk kjøper dobbelt opp for å få mer strøm. Dette er satt på spissen, men vi ønsker jo at så mange som mulig skal få muligheten til å komme på TG, og en halvering av deltakere er ikke et resultat vi ønsker. Jeg sier ikke at det er noe galt i at du vil ha to plasser, men vi vil ikke legge opp til at vi minsker muligheten for å få tak i TG-billett.

Litt andre argumenter:

Hvitevarer er spesialavfall. Arrangør har ikke mulighet til å løse dette at deltakere setter igjen sine hvitevarer, for det vil skje.

Samtidig, så er disse kjøletingene (og hvitevarer generellt) så ulike ihvordan de trekker strøm, og hvordan de peaker når de starter, slik at det vil skape ustabilitet på strømnettet. Det skjer vært eneste år at en rad mister strømmen, og ved å feilsøke seg frem så finner man en kjøleboks, en vannkoker eller kaffetrakter.

I tillegg har Nailspy et godt poeng, når han sier at vi dessverre ikke har mulighet til å sette regler basert på hver enkelt enhet, og at det for vår del er eneste utvei å sette et totalforbud for å opprettholde poengene som er nevnt over.

Vi er opptatt av å holde både internett og strømnett så stabilt som overhodet mulig, slik at alle skal få mest mulig glede av å være på TG. Da kan vi ikke tillate hvitevarer langs bordradene.

Håper dette er et svar du kan leve med, og vi gleder oss til å se deg i påsken!

Dj_Devil
10-12-2012, 13:15
reglene er blitt utarbeidet etter mange års erfaring. Det har kanskje en gang vert lov å ha det. så har det enten blitt missbrukt eller funnet ut at det skaper mer problemer enn det er godt for.

fint svar på nesten samme spørsmål fra 2005.

Mosy
17-03-2005, 17:18
Bare lurer på noe. Jeg har 12 volts fryseboks som man dytter inn i sigarett tenneren i bilden, men jeg har også sigarett tenner i pc'n. Kan jeg da ta med denne?
Hvis ikke hvorfor ikke? Den tar jo ikke noe mer strøm av nettet når den er kobla i pc'n.
Enkelt og greit: nei. Les hva John Morten skriver litt lenger opp.

Enkelt og greit: Nei!

Kjøling koster energi, og den energien vi har utover gulvet trenger vi til andre ting. Som en annen skrev her også, det er håpløst å forklare for 5499 andre hvorfor det sitter 1 - en - dude på et sted som får lov til å ha kjøleskap. Vi har ikke båndbredde til å snakke med så mange, langt mindre å måtte diskutere det i 20 minutter med hver deltager som har synspunkter.

Men, livet er ikke helt håpløst allikevel. Vi har sørget for et par frysere som kan brukes for å fryse ned kjøleelementer. Vi har også noen stilige kjøleelementer med logo på for salg. Og etter at man har kjøpt så kan dere komme å bytte i nye fryste utgaver.

John Morten

Jeg har kommet med en haug med tekniske utlegninger om dette med kjøleskap, og jeg har hatt et større antall private diskusjoner om det.

Uansett så er konklusjonen den samme. Vi har ikke effekt nok til å kunne tillate dem, et kjøleskap bruker like mye energi på å kjøle ned ting uansett om det kjører på 220 VAC eller 12 VDC. Energimengden som skal vekk fra det som skal kjøles koster effekt, og den har vi ikke til overs.

Alle kjøleskap som påtreffes blir stengt, og påtreffes det flere ganger så henter vi det inn.

Vi tillater _IKKE_ hvitevarer av _NOE_ slag; dette betyr at alle jallaløsninger som går via PSU, vindmøller, benpumpe, tråsykkel og lignende OGSÅ er bannlyst.

Ellers, dagens tips: selv om PSU'et ditt er på 400watt så gir det deg ikke 400watt output :P

http://forums.gathering.org/archive/index.php/t-2618.html

Edit
KJEMPE FLOTT SVAR CART

TaterKjell
10-12-2012, 15:37
Vi tillater _IKKE_ hvitevarer av _NOE_ slag; dette betyr at alle jallaløsninger som går via PSU, vindmøller, benpumpe, tråsykkel og lignende OGSÅ er bannlyst.

SØREN!! :( Jeg som skulle ha med meg kjøleskap forsynt med strøm fra tråsykkel...

Zingo
10-12-2012, 16:24
Den tekniske løsningen i Vikingskipet, er per nå lagt opp slik at alle plasser har 1A til sin disposisjon. I følge bildet du har lagt ut, trekker denne modellen 0.55A, noe som er over halvparten av det som er av rådighet for din plass. Det som man må tenke på, er at alt av hvitevarer og andre enheter har en peakverdi som ikke alltid står i disse spesifikasjonene. Når et kjøleskap når den temperaturen det er satt til, går det inn i en slags hvilemodus. Når det finner ut at det er på tide å starte litt kjøling igjen, vil det brøkdelen av et sekund trekke mye mer watt/A i en oppstartsfase. Det er disse peakene som tar knekken på sikringene.
Dere bruker sikringstype C, de er veldig trege og tåler noe peak, og som jeg beskriver nedenfor så peaker ikke dette skapet noe nevneverdig, jeg tør nesten påstå at samtlige PC'er som blir satt i skipet trekker større peak ved påslåelse

Du sier at du har to plasser, og da i teorien har dobbelt så mye strøm å gå på.
to personer på 3 plasser, så 1.5 plass

Litt andre argumenter:

Hvitevarer er spesialavfall. Arrangør har ikke mulighet til å løse dette at deltakere setter igjen sine hvitevarer, for det vil skje.
Det blir ikke ett problem, skapet er i bruk hjemme også, så det vil bli tatt med hjem, dessuten er samtlig utstyr inne i hallen spesialavfall..

Samtidig, så er disse kjøletingene (og hvitevarer generellt) så ulike ihvordan de trekker strøm, og hvordan de peaker når de starter, slik at det vil skape ustabilitet på strømnettet. Det skjer vært eneste år at en rad mister strømmen, og ved å feilsøke seg frem så finner man en kjøleboks, en vannkoker eller kaffetrakter.
Dette er ett peltierelement kjøleskap, det har ikke mulighet til å peake nevneverdig, nominel watt er 70, og regner med 240*0.55=132W er det man kan regne med i peak verdi.

I tillegg har Nailspy et godt poeng, når han sier at vi dessverre ikke har mulighet til å sette regler basert på hver enkelt enhet, og at det for vår del er eneste utvei å sette et totalforbud for å opprettholde poengene som er nevnt over.
Så TG/KANDU tilbyr ikke tilrettelegging

Vi er opptatt av å holde både internett og strømnett så stabilt som overhodet mulig, slik at alle skal få mest mulig glede av å være på TG. Da kan vi ikke tillate hvitevarer langs bordradene.
Det er jeg også, det er derfor jeg spør om denne kan taes med siden den trekker så lite strøm, dessuten har jeg jo som du sier 2 plasser (1.5, vi er to personer på 3 plasser)

Håper dette er et svar du kan leve med, og vi gleder oss til å se deg i påsken!
Vil gjerne ha litt mer tilbakemeldig ang dette før jeg godtar forbudet, jeg ser selvsagt prinsippet, men nå var jo denne forespørselen rettet slik at det kunne ordnes en løsning.

Nailspy
10-12-2012, 16:51
Regelen eksisterer av en grunn. Uansett om grunnen ikke er åpenbar for alle, så finnes den.

Poenget mitt var vel det at jeg syns det å komme med et ubegrunnet svar når noen etterlyser diskusjon rundt temaet er dårlig praksis :)

...Du sier at du har to plasser, og da i teorien har dobbelt så mye strøm å gå på. Har du da med deg ett kjøleskap, resulterer en oppheving av regelverket at de som kjøper 2 eller flere plasser kan ha med seg hvitevarer, og antall deltakere synker fra 5000 - 2500, da folk kjøper dobbelt opp for å få mer strøm. Dette er satt på spissen, men vi ønsker jo at så mange som mulig skal få muligheten til å komme på TG, og en halvering av deltakere er ikke et resultat vi ønsker. Jeg sier ikke at det er noe galt i at du vil ha to plasser, men vi vil ikke legge opp til at vi minsker muligheten for å få tak i TG-billett...

Ellers så syns jeg dette var et serdeles godt poeng. TG er jo fullbooket vært eneste år og jeg syns personlig at det er viktig at så mange som mulig får anledning til å oppleve en fantastisk påske :)

cart
10-12-2012, 18:20
Jeg vil ikke argumentere med deg, men jeg vil få frem poengene. Vi prøver så godt vi kan å være tilpassningsdyktige og tilpasse oss våre deltakeres behov og ønsker. Det er min hovedoppgave å fremme deltakernes ve og vel i organisasjonen, og da valgte jeg å ta kontakt med de som har ansvaret for dette.

Jeg spurte konkret om grunnene til at dette ikke var tillatt, og de svarene jeg fikk var slik jeg kan se det legitime.

Vi har ~5000 deltakere, og vi ønsker å ta vare på alle sammen, og derfor vil reglementet som er satt for TG lagt opp for å gjelde hele gjengen. Dersom vi hadde godkjent hvitevarer ville vi fått et problem med avfallet. Det er greit at ditt skap er i bruk hjemme, men vi har ingen garantier for at dette gjelder alle som da hadde tatt med seg kjøleskap på TG.

Dersom du har flere spørsmål rundt dette, er jeg tilgjengelig på telefon, og tar gjerne i mot gode forslag til hvordan vi kan se på en løsning slik at alle blir fornøyd. Jeg kan også kontaktes på do@gathering.org

Ha en fin dag :)

krage
10-12-2012, 23:52
Her har Mats, forklart bakgrunnen for avgjørelsen, og ved å søke gjennom tidligere års forum -vil dere se at dette har vært diskutert mange ganger tidligere -med samme resultat hver gang :)

Jeg husker tilbake til TG04, ikke bare var det et svært ustabilt nettverk i skipet, men på raden jeg satt var det en som flere ganger forsøkte å koke nudler i en vannkoker... resultat? strømmen gikk hver eneste gang. Før vannkokeren ble funnet, ble jeg og de jeg satt med bedt om å koble ut juletre-lysene vi hadde over skermene våre.

The Gathering, har blitt arrangert 21 ganger på disse årene har mang bygd opp en del erfaring, både med tanke på hva som gir et stabilt strømnett, og hvilke regler som er mulig å kommunisere til alle deltagerne og at blir fulgt (sånn noenlunde i alle fall). Tro meg, at når strømmen går klokken fire, natt til fredag, så er det ikke veldig lett å forklare noen at: Nei desverre kjøleskapet ditt kan du ikke bruke, men han som sitter rett bak deg, kan bruke sitt fordi det er et kjøleskap av typen $sett_inn_argument.

Bassert på erfaringer, har en altså kommet til at det er best å forby alle typer hvitevarer. Siden man har funnet ut at mange ønsker å holde ting kaldt, har man derfor laget løsninger med kjøleelementer som kan byttes i løpet av påsken. Ellers har vi en stor parkeringsplass, parkerer du bilen din et sted på denne har du et sted hvor det garantert er kaldt (i alle fall om natten). Er du heldig nok til å ha en campingvogn plasser den på grus-delen av parkeringa, og bruk gass eller annet til å drive kjøleskap inni denne.

Ellers er min erfaring, at det er ganske kaldt på gulvet i viingskipet gjennom hele påsken.
Jeg har nå vært i skipet ti år på rad, jeg har aldri hatt med meg bil eller campingvogn. Det har heller aldri vært et problem med at brusen min eller annet har blitt for varmt :)

Dj_Devil
11-12-2012, 07:22
Eg hadde brusen min i bilen under hele treffe. Det ga meg grunn til å løfte meg ut av stolen for å hente meg mer når eg hadde gått tom for det eg hadde tatt meg inn. Å gu så god og kald den var. vært gåturen ;)

Zingo
17-12-2012, 10:08
Eg hadde brusen min i bilen under hele treffe. Det ga meg grunn til å løfte meg ut av stolen for å hente meg mer når eg hadde gått tom for det eg hadde tatt meg inn. Å gu så god og kald den var. vært gåturen ;)

Jeg går veldig mye på TG, mellom radene og ser på helheten, så jeg har nok areal å gå. Vi kom frem til at vi bruker kjøleboks og fryseelementer, disse kan jo byttes fortløpende :)

Dj_Devil
17-12-2012, 11:46
Ja. Er sant det. Nå var eg crew så eg hadde parkering nermere skipet. men hadde crew buret på helt andre siden av parkeringen. Men nå var det ikke ment at eg drakk en boks å så gikk å fant meg en ny ;) Tok flere med meg :)
Men det er veldig smart med en kjøleboks med fryseelementer som man bruker inne i skipet. En kombinasjon kanskje? :) fylle opp fryseboksen med kald brus fra bilen? ;). Nå har ikke alle mulighet med bil. For det er noen yngre. Så kjør for fryseboks med kjøleelementer. Som ikke går på strøm.

#PK
17-12-2012, 20:34
Da har dette emnet blitt godt belyst, stenger tråden etter trådstarters ønske :)

Videre spørsmål rundt dette emnet kan sendes til info @ gathering . org eller do @ gathering . org :)