Log in

View Full Version : Hvordan gjøre Creative TG13 bedre enn TG12?

Fiol
11-04-2012, 18:54
Kjære alle kreative sjeler under tidligere, årets og fremtidige The Gathering!

Vi i Creativia crew ønsker tilbakemelding på årets The Gathering!
Som alle tidligere år har vi det mål om å bli bedre og trenger ris, ros, ønsker og forslag på hvordan vi kan bli bedre og hva om skal til for at Creative Lounge og de kreative konkurransene blir en enda større suksess til neste år! =)

Hva ønsker du deg som kan gjøre de kreative konkurransene og Creative Lounge bedre? Alt av forslag innen konkurranser, lounge, seminarer, foredrag, mm. mottas med takk!

Kom gjerne med forslag her på forumet, eller send oss en mail på creativia@gathering.org!
Vi ønsker konstruktiv kritikk om forbedringer og ikke en klagetråd, og med dette gjør jeg oppmerksom på at at vi kommer til å moderere tråden dersom det trengs. Håper dere er like nusselige her som på TG.

petterroea
11-04-2012, 21:28
Freestyle programming?

Strandli
11-04-2012, 21:30
Først av alt, selve Creative Loungen på TG er så koselig som alltid, stemningen og miljøet der er tipp topp!

"Klagetråden" gikk litt fort av hengslene, men det største problemet jeg egentlig hadde med årets konkurranse er voting-siden. Det at noen har bare bildeutsnitt tilgjengelig, mens andre har hele bidraget synlig, er fordeler som jeg helst ikke vil se. For det hadde vært så lett å unngå. Bare å legge til en linje med tekst under Submit-siden for å oppklare hva "screenshot" faktisk var. Ikke verre. Hadde dette vært tilfellet i år, så hadde jeg ikke hatt noe å klage over, men det blir alltid noe kluss med bidragene, og jeg ville vel gjerne sett at vi slapp det et år.

Så egentlig vil jeg bare at alle bidragene skal kunne være lettere tilgjengelig for stemmere, spesielt siden ikke alle ser på sceneshowet. Det behøver ikke å gjøres på stemme-siden engang, bare ha en tydelig underside på Gathering.org siden hvor alle bidragene er organisert og lettere å se igjennom. Ftp-serveren brukes bare som en unnskyldning hvert år, for det er virkelig ikke brukervennlig. Det at noe så åpenbart har vært utelatt i så mange år er rimelig overraskende for meg.

På prisutdeling, så ville jeg også gjerne sett at bidragene ble vist når vinnerne annonseres. Det er kanskje ikke så lett i lyd- og demokonkurransene, men er det ikke det hva "screenshots" skulle vært brukt til? Dere har kanskje ikke så god tid til å lage noen fancy powerpoint mellom tidspunktene hvor showet starter og når stemmingen slutter, men her burde det vært mulig å få til noe. Å legge til et lite bilde pr slide er jo ikke svart magi det heller. Det hadde iallefall gjort prisutdelingen mye mer underholdende. Om Juryen hadde gjort sine avgjørelser tilgjengelig, ved å legge til en liten kommentar til hvert bidrag, så hadde det også vært fint, ikke nødvendigvis på scenen, men noe folk kan se tilbake ved en senere anledning på nettsiden.

Og for et litt mer ambisiøs forslag: Inkluder Creativia mer i designet på hovednettsiden. De non-Creative deltakerne jeg snakket med hadde veldig lite oversikt over når bidragene var tilgjengelig å se på, og når stemming startet og sluttet. Dette er ikke fordi de er totalt uinteresserte, men en liten overskrift som sier "vote now" er ikke nok til å engasjere deltakere som ikke har stor innsikt i den kreative siden av The Gathering. Og dette mener jeg er et stort problem dersom Creativia ønsker å vokse.

Det jeg foreslo i den andre tråden var å ha en nedteller i banneren på Gathering.org. "23t 30m til composhow starter", etterfulgt av "Dere har 20t 43m til å stemme på! Klikk her!". Jeg tror dette hadde hjulpet veldig til å gjøre folk nysgjerrige på hva som foregikk, og flere ville tatt seg bryet om å stemme på bidragene de liker. For nå blir Creative gravd ned i masse andre nyheter, og folk ignorerer hva som skjer, fordi det føles ikke så viktig. En nedteller i banneren hadde gjort at det føltes som en større og viktigere del av TG-arrangementet, og da ville folk brydd seg mer. Det at det er en sal med 5000 deltakere, og bare et fåtall gidder (eller vet om) å stemme sier at noe kunne blitt gjort bedre. De reiser kanskje for å game, men jeg tviler på at ikke flere av de ville være interesserte i å følge med på hva som skjedde med Creativia.

Uansett, jeg er stort sett fornøyd med hvordan Creativia drives, jeg er kommer jo hvert år, så jeg må jo trives ganske godt. :) Jeg syntes bare det er rom for forbedringer, uten å måtte forandre på hele systemet og krangle om større budsjett, siden mye av mine klager kan ordnes i forkant av påsken.

tsjiller
11-04-2012, 21:59
For min egen del syns jeg creativia gjorde en bra jobb, men det hadde vært greit med ett sted å sjekke tidsplanen på. Slik som det var nå måtte man først sjekke schedulen på gathering.org, og så inne på compo-systemet, og så kanskje litt på diverse nyheter som lå ute. Var ikke få ganger jeg måtte lete etter hvor ting stod, selv om jeg dytta alt jeg fant over i min egen google calender.

harleyman
12-04-2012, 08:43
"Først av alt, selve Creative Loungen på TG er så koselig som alltid, stemningen og miljøet der er tipp topp!" -I vote for that one!
(I don't write norwegian.. sorry!)
Creativia really kicked ass. I just looooooooooooooove the free coffee and fruit from Kandu.no

To make Creativia better ?
Doing hands-on workshops(Mentors as teachers in a class?)... from idea to release. How to get started as a newbie.....programs to use and ideas......etc
Please give away/sell soft drinks at the Creative Loungen - its a pain to walk to the other end of the hall to get soft drinks.

The Mentors have be more outreach.... I'm thinking tshirts with "Creative Mentor" in big letters.
A bit more..."what are you working on? tell me your idea.... I think you can do it like this...."

You got alot of monitors... use them!
What about streaming from other Demo-partys on the monitors,maybe the sound from scenesat when they are going live?
I will love to have countdowns for compo-deadlines on the monitors.....Reminding me to be productive before the deadline...

Use the Cinema to show documentary about hacking ,Pirates,The Internet History, The Warez/demo Scene and other "computer"-subcultures.

Like this :
http://www.bbsdocumentary.com/
http://www.freedomdowntime.com/
http://molemanfilm.com/about-moleman/about-moleman-2/

And do a Schedule on a print-out/monitor/online - so guests can see then you are showing what.

What happen @TG12, stays @TG12 :cool:
-just my impression after TG12.

marky
12-04-2012, 10:11
Er absolutt enig med de andre, og likte veldig godt ideen til petterroea. Ideen om en Freestyle Programming hvor vi kan levere programmeringsrelaterte ting som ikke passer inn under andre konkurranser er en god ide. Det vil også stimulere de som nettopp har lært å lage små tools i foredragene til å prøve å lage tools og andre programmer til akkurat denne konkurransen. (tror jeg hvertfall). Inn under denne konkurransen passer da både de gamle konkurransene useless og useful utility og sikkert noe vi ikke kommer på.

En annen ide jeg har hatt (som jeg trodde var der) er Åpen Klasse. Altså å levere noe som ikke passer inn under de andre kategoriene, f.eks: levels til spill (Doom, CS, Wc3, Sc2 osv.), enkle mods til spill, cover til album (tenker her på mange av de kreative albummene folk hadde laget som "screenshots" til Freestyle Music). Man trenger ikke ha noe store premier i denne, annet enn litt heder og ære. Evt. kunne man ha samarbeidet med NGA om en Level Design konkurranse :)

Sorry hvis ideene mine ikke er så bra... Vil også si at jeg er veldig fornøyd over slik Creative var i år, fra mitt synspunkt som vanlig deltager (satt ikke i Creative, men deltok i konkurranser, blant annet Demo og Hardcore Programming. neste år blir det mer!!). (grunnen til at jeg ikke sitter i Creative Lounge er blant annet at jeg spiller endel med folk jeg reiser med som ikke deltar i konkurranser. men vurderer i nær fremtid å prøve Creative. overtal meg gjerne over PM hvis du mener at en nysgjerrig programmerer hører hjemme i Creative Lounge) :)

Athidi
12-04-2012, 12:24
Masse ros : Creativia området og menneskene rundt tipp topp i år. Kandu området er fantastisk med gratis frukt. :) Var digg med gratis cola zero i fjor.
Jeg foretrekker å sitte i creativia pga det er litt roligere, litt bedre plass og jeg kan møte gamle og nye mennesker som er intresert i ca det samme. Alltid gøy.
Noe jeg liker å gjøre er å gå rundt å bare se litt på hva andre folk holder på med. Det er ganske morro. :) Også fikk jeg tskjorte...

Litt ris : voting systemet og hele thumbnail problemet. Lite informasjon om stemming, og det burde være hele bildet med der de stemmer. Ikke bare på ftp serveren. (da tenker jeg mest på freestyle, themed og rendered grafikk)

Jeg har et forslag, som kanskje kan virke litt drøyt :P

Hva med hand on workshops med for.eks 10 pcer og 10 elever. Hvor en mentor eller lærer innenfor noe faktisk kunne hatt en storskjerm og lært bort litt ting. Men det er ikke bare knyttet til ett foredrag så er det over.
Det blir litt mer at han kan hjelpe "elevene" som samtidig lærer seg et program. Helt enkle ting selvsagt. Da har han som lærer en sjangse til å hjelpe de viss de dukker borti problemer, og samtidig kunne få folk litt i gang uten at de blir sittende med "dette ser komplisert ut feelingen etter et foredrag". Noen som kan leie de i handa de første 2 timene i et program. Dette kan gjelde for.eks musikk, 3d, 2d, programmering, etc.
Dette kunne til å med gått så langt som tradisjonell skulpturering, det hadde vært helt awesome.

Uansett, det er en drøy tanke, og noe som ikke kanskje er helt realistisk, men tror kanskje det hadde vært ganske kult :)

JoMs
12-04-2012, 17:02
Creativia er et fantastisk tiltak! Den dagen Creativia ikke returnerer til TG med sitt engasjement, kommer ikke jeg på TG...

Dere gjør utrolig mye riktig: Skaper et engasjement, viser fram det kreative til alle deltagere, gjør ting annerledes og nyskapende. Men det er selvfølgelig ting som kunne vært verre.

Det jeg reagerte mest på var at votingen i de kreative konkurransene var å velge topp 3. Dette medfører fort at det er utrolig random fra 4. plass og nedover. Jeg ønsker at en enten kan gi hvert eneste bidrag en score mellom f.eks. 1-5, eller at en kan velge sine f.eks. topp 10 favoritter som får en poengsum deretter (blir nesten det samme som førstnevnte med tanke på resultat). Man trenger da selvfølgelig ikke å stemme på alle bidrag, men jeg vil påstå at dette kan gi en gjevnere poengfordeling og gi en mindre "tilfeldig" rekke.

Lyden kunne også vært mye mer gjennomtenkt og testet. Første kvelden under musikkcompoene var det et utrolig høyt lydnivå, jada, det er litt kult. Men jeg måtte gå når jeg fant ut at Anders Lassen hørtes litt rar ut etter Freestyle Music. Dagen etterpå under composhow nr2. ble det vel lavt igjen. Her syns jeg det enten burde vært usaklig høyt og delt ut gratis ørepropper til deltagere, eller et mye mer gjennomtenkt lydnivå. Det at andre ble plaget i en times tid syns jeg ikke gjør noe, det er de få gangene vi kreative får bråke litt (om en ser bort i fra å spille attentiongrabberen til diskene krøller seg da).

Det er sikkert andre ting å sette fingeren på, men jeg syns alt i alt var det et fantastisk gjennomført creativia! :D Gleder meg masse til neste år!

baltus
12-04-2012, 19:57
Hællæ Fuller :D

Fikk bare besøkt dere en liten stund, men det jeg så var gudd støff. Eneste jeg har å sette fingeren min på er vel selve sceneshowet - demoframvisningen (lørdag).

Jeg savnet å få se bidragene av det grafiske. Tegninger etc.. Det hadde vært kult!

Utover det keep up the good work!

And, keep on huggin'!

Baltus