Log in

View Full Version : Misforståelser ved upload-systemet. Screenshot betyr visst ikke thumbnail. :|

Strandli
07-04-2012, 02:06
Heisann!

Ser at det er flere deltakere som har gjort en liten feil når det ble lastet opp compo-bidrag, meg selv inkludert. Flere ser ut til å ha trodd "Screenshot" skulle være en thumbnail som ble vist i lista over bidrag. Dette stemmer visst ikke, det ser ut til at slik systemet er satt opp, så skulle man laste opp hele bildet der.

Så når man klikker på disse thumbnailene, så er det ikke alle som får vist hele bildet. Og de som lastet opp samme fil i begge feltene får en fordel, for da får de vist hele bildet. Dette er jo kjipt for alle, ikke bare det at noen får en fordel, men også for deltakere som ikke får sett alle bidragene.

Er det mulig at dette kunne blitt fikset på? Er flere fortvilte konkurrenter, og det er kjipt om resultatet blir påvirket av en kommunikasjonsfeil som dette.

appears
07-04-2012, 02:44
Jo, det er meningen det skal være thumbnails. Det er dessverre ikke alle som har lastet opp thumbnails, og da har vi lastet opp hele bidraget i stedet. Vi har ikke hatt anledning til å skalere bidragene.

Forøvrig ligger alle grafikkbidragene i fullversjon på nettet, ftp.gathering.org, så dette burde forhåpentligvis ikke skape noen urettmessige fordeler for noen.

Utover dette beklager vi at det er en del bugs i composystemet.

Strandli
07-04-2012, 12:36
Men da sitter vi jo fremdeles igjen med at de som ikke lagde thumbnails får en fordel. Jeg ser at når folk skulle stemme, så ble de forvirret da de ikke kunne se alle bidragene på composystemet. Hadde det ikke vært mulig å bare bytte ut thumbnailene med hele bidraget på compoene som involverer bare et stillbilde? Føler liksom at mitt bidrag ikke tjener så mye på det utsnittet som er tilgjengelig der. :p

Hadde jeg visst at screenshotet var alt stemmere fikk se på composystemet, så hadde jeg lastet opp hele bildet. Men jaja... Vi får se åssen det går, er vel litt sennt nå uansett kanskje. Håper bare at dette ikke blir noe problem til neste år, at det blir gitt klarere beskjed om hvordan systemet funket så vi slipper slikt igjen.

skoen
07-04-2012, 17:08
Jeg la iallfall merke til at det var flere detaljer som ikke kom med på screenshotet i composystemet på flere av bidragene.

Xikura
07-04-2012, 22:35
Forøvrig ligger alle grafikkbidragene i fullversjon på nettet, ftp.gathering.org, så dette burde forhåpentligvis ikke skape noen urettmessige fordeler for noen.

Det pleier ikke å være så alt for mange som faktisk går inn å stemmer (i forhold til antall deltagere), og om de faktisk gjør det og de kan se bidragene lett på http://compo.tg12.gathering.org/ uten å gå på en FTP for å laste ned en zip, unzippe og se på hvert enkelt bilde, så vil jo såklart 90% av deltagerene kun se på de såkalte "thumbnails" som er lastet opp på compo siden.
Det vil med andre ord _såklart_ skape urettmessige fordeler for de som har lastet opp fullsize bidrag på thumbnail punktet. Vet enkelte lastet opp et 150x150px thumbnail for å slippe downsizing og få en pen thumbnail, selv croppet jeg bildet for å finne et pent utkast, men det hjelper lite med et lavoppløselig "pent utkast" når 85% av bildet ikke vises, og det som vises er downscaled. :<

I følge creativia var dette ett problem som "skulle fikses, vi vet bare ikke når". Nå er TG straks over og ja... No fix as of yet...

lolsen
08-04-2012, 01:53
Alltid noe tull hvert år. begynner å ta creativia noe useriøst. Hvordan kan f.eks vinneren i rendered gfx slå øyvind sitt bidrag? Hvorfor er det ikke dommerene sine stemmer som veier mest når det er såpass få folk som stemmer?

Strandli
08-04-2012, 02:45
Altså, jeg er ikke den som liker å klage etter en konkurranse er over, gjort er gjort, og det vil ikke forandre noe.

Jeg forventet ikke å vinne i utgangspunktet, men jeg var veldig overrasket over hvordan pallplassering så ut allikevel. Ikke bare med tanke på teknisk kvalitet, men også med artige ideer, kreativitet og slike ting som TG vanligvis stemmer på. Øyvind sitt bidrag er jo en ting, for han er jo teknisk overlegen i hele konkurransen, men vinneren? Veeel.

Og er det tilfeldig at de to som fikk flest stemmer også hadde hele bildet tilgjengelig på stemmesiden? Skeptisk. Når Creative Compoene har fått større og større fokus gjennom årene, så er det veldig skuffende at det fremdeles er så tullete som dette. Det er ikke første gangen folk har sagt ifra om at ting ikke funker helt, og da burde dette vært dekket nå syntes jeg. Men jaja, nå er det for sent, så er det bare å håpe at dette ikke blir et problem til neste år også.

Spesielt kjipt er det om disse vant fordi de ikke lastet opp bidraget skikkelig slik som andre gjorde, og crewet sin "løsning" var å gi de den vinnende fordelen. Kan godt si at bidragene er tilgjengelig på FTP-siden, men når det er ingen som informerer deltakerne om at dette eksisterer, så er det ikke mye til unskyldning for et ufullstendig composystem. Kunne jo i det minste vært en link på voting-siden på Gathering.org. Men det er null mention om det. Skjerpings. :p

Duckers
08-04-2012, 03:08
Alltid noe tull hvert år. begynner å ta creativia noe useriøst. Hvordan kan f.eks vinneren i rendered gfx slå øyvind sitt bidrag? Hvorfor er det ikke dommerene sine stemmer som veier mest når det er såpass få folk som stemmer?

Vi kan ikke endre reglene bare fordi vi ikke liker resultatet av en avstemming. Dommernes/Juryens stemmer teller 33% mens public vote teller 67%.

lolsen
08-04-2012, 16:33
Slik det er nå er det en popularitetskonkurranse og ikke en ferdighetskonkurranse. Ingen vil bruke lang tid på et bidrag når de vet at den som klarer å smiske til seg flest stemmer vinner. Dette fører til dårligere og færre bidrag, og gir lite motivasjon til å delta. Er det mulighet til å få vite hvilke bidrag juryen stemte på og en begrunnelse?

Athidi
09-04-2012, 06:41
Hei folkens :D Øyvind her.
Jeg vil gjerne legge til noe her også, ettersom jeg blir nevnt her :)

Jeg føler også selv det samme som lolsen sier her, at dette er en popularitetskonkuranse fremfor en ferdighetskonkuranse. Jeg la spesielt merke til dette i fjor. (hvor jeg følte sterkt jeg skulle hatt en andreplass fremfor 3 plass)

Sier meg også enig med Strandli i ulempene med å ha et mindre thumbnail, det sto screenshot der og ikke thumbnail, så det kan bli tolka litt hva som helst. Men er en ulempe viss folk stemmer uten å gå inn på ftp serveren.

Selv føler jeg ikke at jeg skulle ha vunnet 1 plass. I mine øyner forestilte jeg meg en helt annen førsteplass, han kom nemlig på scenen før meg. Jeg var veldig fornøyd med en 2 plass her, fordi det var mer enn jeg trodde jeg kom til å få. Jeg var fullstendig klar over problemet TG har med at det er en avstemning istedenfor kvalifesterte dommere.

Utifra det jeg kunne se av innleveringer og viss jeg selv skulle vært dommer hadde jeg kanskje plassert de slik som dette (dette er min mening) :

Nightwatch
Lost spirit
Gurke

Det er veldig høye premier i Rendered grafikk. Derfor bør den tas mer seriøst, og det er et skikkelig fall å se en utrolig ufortjent 1 plass i år. Slik som det var en ufortjent 2 plass i fjor. :) Da tenker ikke jeg på meg selv, men det var en person som skulle vært på pallen som ikke var det.

Jeg kom heldigvis godt ut av det i år, men dette er noe jeg har sagt i flere år, at dette er et problem. :)

Det er en populæritets konkuranse. Det ser vi veldig lett på bildet som ble stemt frem til første plass i år. Fant det også veldig rart han kom ut ifra bak scenen og henta sjekken og gikk ut igjen, så også ut som han var en del av crewet?

Viss vi ser på bildet og tenker, hvem stemmer på dette bildet her av nøytrale personer? Jeg tror ikke dette bildet hadde hatt sjangs til 1 plass uten hjelp fra dommere eller sanking av stemmer.

Det er desverre kjipt når ting ikke går på hvor bra ditt ferdige bilde er, men heller går på hvem du kjenner og om du kjenner de rette folkene.

Gjort er gjort, og man kan ikke gjøre noe med det nå. Men se mer på dette som en slags klage som dere kan ta i betrakning. Så dere kanskje neste år kan forandre på det, fordi dette er ikke fair. Da kan dere faktisk neste år ha kvalifiserte dommere som kan ta gode avgjørelser på hva som er et godt rendra bilde. :)

Da først kanskje jeg orker å putte inn alle de timene inn i et skikkelig bilde for en gangs skyld ;)

Zerd
09-04-2012, 08:10
Jeg ble skuffet over at komposystemet ikke linket direkte til bidragene. Forventer dere virkelig at deltakerne skal:
1. Gå på ftp.gathering.org
2. Klikke TG
3. Klikke 2012
4. Klikke Creative Compos
5. Klikke inn på riktig compo
6. Gå gjennom alle bidragene
7. Gå tilbake til composystemet og finne riktig bidrag. Dette er ikke alltid like lett, da de ikke alltid har samme rekkefølge eller navn.

I stedet for bare å klikke på en link?

offwhite
09-04-2012, 09:58
Først vil jeg bare påpeke at jeg synes creative crew gjør en fantastisk jobb! Vi må huske på at alt dette er frivillig arbeid, og at de har brukt timer på timer med sin fritid for at vi skal ha konkurranser å delta i, penger å vinne, seminarer som gjør oss bedre og gir oss inspirasjon. Det er egentlig ikke det grann urimilig at vi også legger godt med arbeid i bidragene vi leverer selv om komposystemet ikke går knirkefritt! Tenk deg at du har lage et fett bidrag som du har brukt masse tid på. Du har til og med gjort dette her selv om det ikke er noen premier i kompo'n i år! Noen feil og mangler har den, men det er noe av det beste som er blitt vist i konkurransen til nå. Men så får du høre av crew at de synes deltagerne ikke gjør en ordentlig jobb, at hvis det ikke kommer inn noen bedre bidrag så gidder de ikke å gjøre en innsats med deres ende av kompoene, loungen og alt rundt. Hadde ikke vært veldig hyggelig, ikke sant? Ligner også en del på stemningen i denne tråden, bare at situasjonen er snudd.

Når det er sagt er jeg enig med kommentarene over i at resultatene noen ganger kan virke urettferdige/tilfeldige. Men det vil alltid være et element av tilfeldighet når konkurransen er stemmebasert. Det vil også alltid være et element av trynefaktor når juryen vet hvem som har laget de forskjellige bildene. Men jeg synes ikke det er en god idé at man skal leie inn en profesjonelle jury og droppe stemming helt. Det ville fort blitt kjedelig og dyrt.

Men jeg synes som lolsen at jury-prossesen kunne vært litt mer gjennomsiktig. Det er jo vanlig praksis i andre sammenhenger at juryen forteller hvilke bidrag de har stemt på og hvorfor. Ikke det at jeg tviler på at juryen gjør en god jobb, men det vil kanskje hindre at folk blir usikre og begynner å synse om både det ene og det andre. ;)

Jeg tar meg friheten til å komme med noen forslag til måter å forbedre situasjonen på. Mener på ingen måte å si "dette er løsningen og dette må innføres", eller at creative crew ikke har tenkt igjennom alt det her før. Bare noen løse ideer :)

Gjenninnføre anonymitet av bidragene under visning, og for jury. Det vil selvfølgelig være umulig med 100% anonymitet, men det vil være mye mindre trynefaktor.

Flere poeng pr. stemme for deltagere med Creative billett. Dette vil kanskje hindre at store vennegrupper som ikke egentlig bryr seg om de kreative konkurransene stemmer på deres venner. Det vil også la "bedre kvalifiserte" deltagere bestemme mer. Det er kanskje naivt å tro at kreative folk ikke vennestemmer, men jeg forventer at de har god sprotsånd og behersker seg! :p

Jurymedlemmene vet ikke hvem de andre i juryen er. Jeg vet ikke hvordan juryen er organisert, så det kan godt hende det er slik allerede. Men det kan være en fordel om juryen ikke sammarbeider. Det er rett og slett fordi sterke personligheter lett påvirker andre, og hele poenget med å ha flere i juryen er at ikke bare én person skal bestemme.

Som nevnt tildligere foreslår jeg at juryen skriver i en liten begrunnelse på de bidragene de har valgt.

Håper vi kan få en saklig diskusjon her :)

@Zerd Jeg tipper det er derfor man kunne laste opp hele bildet, og ikke bare thumbnail, i komposystemet. Men det var jo uheldig at det ikke ble gitt klar beskjed om at det var tilfellet.

Chiobe
09-04-2012, 12:11
Flere poeng pr. stemme for deltagere med Creative billett. Dette vil kanskje hindre at store vennegrupper som ikke egentlig bryr seg om de kreative konkurransene stemmer på deres venner. Det vil også la "bedre kvalifiserte" deltagere bestemme mer. Det er kanskje naivt å tro at kreative folk ikke vennestemmer, men jeg forventer at de har god sprotsånd og behersker seg! :p
.

Det er også et problem med at kun den som kjøper billetten kan stemme og da kun en gang selv om man har kjøpt flere billetter. Vet om flere med creative billetter som hadde fått sponset den og da ikke kunne stemme i det hele tatt.

Og bare for å få med hvor skjeft ting kan komme ut, dette er andre plassen i SaneStationChallenge som eier brukte kanskje 1 minutt på: ftp://ftp.gathering.org/TG/2012/CreativeCompos/SaneStationChallenge/joakim-skurk-level_up.mp3
Og som et annet, den høyste poengsummen var 734 eller rundt 245 stemmer. Snittet på vinneren var rundt 200 poeng, som betyr at hvis man har 60-70 venner som stemmer, så vinner man.

Volant
09-04-2012, 17:40
Vet enkelte lastet opp et 150x150px thumbnail for å slippe downsizing og få en pen thumbnail, ...
Jepp, det var meg det, og for meg var akkurat det med screenshot/thumbnail opplasting som var det mest irriterende.

Det funker bra som det er for demoer o.l., men for stillbilder gir ikke "Screenshot" mening i det hele tatt. Det var f.eks. noen som hadde tatt det helt bokstavelig og lastet opp et screenshot av workspacet i Photoshop.

Om det bare hadde stått i parentes at dette var alt folk fikk se når de skal stemme, så tror jeg mange hadde unngått dette. Fremdeles andre ting man kan ta fatt i også, hvis man kan gjøre større endringer, men for akkurat denne misforståelsen skal det ikke mer til. En ørliten forklaring.

Når det gjelder jury, stemmer, etc. så er jeg enig med Offwhite over her.

Duckers
09-04-2012, 20:49
Hei, og takk for tilbakemeldinger.

Vi i Creativia ønsker selvsagt å gjøre konkurransene så rettferdige og nybegynnervennlige som mulig. Feilene og svakhetene i composystemet som ble oppdaget under partyet er beklagelige. Det er dessverre ikke sånn at vi har masse manpower til rådighet til å sette oss ned og debugge eller utbedre composystemet mens TG er i gang.

TG er en veldig hektisk tid for oss i Creativia, og vi er bare ti mennesker som arrangerer femten compoer, ti foredrag, drifter lounge og helpdesk og publiserer mange titalls nyhetssaker i løpet av partyet.

Det nåværende composystemet heter WuHu, og er noe som brukes på mange demoparties over hele verden. Problemet med det er at det ikke er så veldig nybegnnervennlig, så folk som ikke har deltatt i kreative konkurranser eller brukt WuHu før går ofte på en smell.

Det jeg personlig mener vi trenger er et nytt og mer gjennomtenkt composystem som er bedre integrert med GeekEvents. Problemet er at å lage dette er et stort prosjekt som vil koste masse penger å utvikle på toppen av masse frivillig innsats. Vi trenger mennesker til å gjøre denne jobben, og det må kjempes en politisk kamp i KANDU for å få frigjort midlene som trengs.

Dersom dere mener dere kan bidra til å gjøre Creativia på TG bedre tar vi gjerne i mot søknader i wannabe.gathering.org .

Strandli
09-04-2012, 21:19
Jeg tror ikke roten av problemene er compo-systemet i seg selv, men hvordan det blir satt opp og brukt. Det er ikke så mye som skulle blitt gjort for å forhindre problemene som oppstod i år.

Hadde det bare stått, som Volant sier, en liten forklaring på hva dere mener med "screenshot" der man laster opp, så hadde det problemet vært løst. Det er ikke bare nybegynnere som har hatt gått på en smell her, men folk som har deltatt i compoene i flere år. Det nevnes over at bidragene er tilgjengelige på ftp-serveren, men det er veldig få som faktisk vet om dette. Hadde det bare vært en tydelig link til denne ftp-mappa på stemmesiden, så hadde heller ikke dette vært noe problem. Problemet er ikke WuHu, men bare helt grunnleggende brukervennlighet fra The Gathering's side.

Og det er virkelig surt at slike ting som dette etterlater en dårlig tone etter hvert år på The Gathering, for dere på Creativia-crewet har jo gjort en så flott jobb sånn ellers. Det er selvfølgelig forstålig at dere er veldig opptatte under partyet, og det er vanskelig å gjøre noe med situasjonen før det er for sent, men dette er ting som kunne vært mer planlagt i god tid før partyet faktisk starter.

Det er jo et frivillig arrangement, og alle i crewet har aldri vært noe annet enn veldig positive og hyggelige, så det er ikke akkurat koslig at noen av oss føler en trang til å si ifra på denne måten når ting ikke funker som det skal. Men dette er ikke første gang folk har prøvd å si ifra, og vi ser fremdeles at det er ting som ikke stemmer, da begynner jo folk å lure.

Uansett, jeg vet hvor mye innsats og tid du har lagt oppi dette Duckers, så jeg håper du ikke tar dette veldig personlig. Jeg håper bare at disse problemene kan løses i forkant av neste års party. Er ikke verre enn å se tilbake og tenke "Hva gikk ikke så greit i fjor?", og da ha det i bakhodet når nettsidene og composystemet settes opp før arrangementet starter. Og i tilfelle dere glemmer noe, så kan et crew-medlem sette opp en forumtråd i god tid, og få litt input fra deltakerne i god tid så ikke samme feil skjer om igjen.

Når det gjelder jury og stemming, så er det ingen lett løsning som kan fikses like enkelt. Men av nysgjerrighet, er det mulig å få se hva dommerne stemte på i rendered? For 1.plassen er veldig underlig, og lurer bare på om juryen sa seg enig i hvordan pallplasseringen endte opp. Behøver ikke å gå ut med navn på jurymedlemmene, for de skal vel være anonyme, men ville likt å høre hva de syntes om situasjonen som skjedde her, og om de sin beslutning endte opp med å påvirke resultatet på noen måte.

Volant
09-04-2012, 21:51
Det jeg personlig mener vi trenger er et nytt og mer gjennomtenkt composystem som er bedre integrert med GeekEvents. Problemet er at å lage dette er et stort prosjekt som vil koste masse penger å utvikle på toppen av masse frivillig innsats.Et nytt system hadde vært det aller beste, men jeg klarte ikke dy meg...

Jeg lastet ned WuHu og tok en titt på koden. Det ser ikke ut til å være en stor jobb å klarifisere hva som menes med "Screenshot".

Sånn ser det ut som default: (Hentet fra include_upload.php)

<tr>
<td>Screenshot: (JPG, GIF or PNG!)</td>
<td><input name="screenshot" type="file" /></td>
</tr>

Trengs ikke mer enn dette for å gjøre meg fornøyd:

<tr>
<td>Screenshot: (For image compos, upload the full image, not a thumbnail. JPG, GIF or PNG!)</td>
<td><input name="screenshot" type="file" /></td>
</tr>(Beklager hvis det viser seg å være mer komplisert enn dette)

Alt i alt var Creativia veldig bra, men håper at de få, små tingene som ikke var bra i år blir forbedret til neste år, uansett hvordan dere velger å gjøre det.

Keep it up :)

Chiobe
09-04-2012, 21:57
Virket også som det var en del av deltagerne som ikke viste hvordan man stemte, kanskje det burde vært gått gjennom på scenen. Og hvis det er mulig å finne ut hvem som har stemt, kanskje legge inn en premie trekning for å få flere til å stemme.

Strandli
09-04-2012, 22:24
Virket også som det var en del av deltagerne som ikke viste hvordan man stemte, kanskje det burde vært gått gjennom på scenen. Og hvis det er mulig å finne ut hvem som har stemt, kanskje legge inn en premie trekning for å få flere til å stemme.

Det er jo et ganske godt forslag, men det kunne vel fort endt opp med masse tilfeldige stemmer. Folk som stemmer på bidraget øverst på lista bare for å være med i trekning av en premie.

Jeg syntes heller Gathering.org nettsiden kunne vært flinkere til å informere deltakerne. Greit at det er en liten "Vote now!" nyhet, men den kan jo være lett å overse for deltakere som ikke deltar i konkurranser. Om det hadde vært en synlig "Stem nå!" knapp på banneren, så hadde det vært lettere å bli engasjert.

Eller om du skal dra det enda lengre: Ha nedtelling til når stemmesiden åpnes. En liten, men synlig, beskjed som sier "26t 40m til compo-stemming starter". Dette skaper nysgjerrighet fra alle deltakere, og når compovisningen på scenen er over, så blir det erstattet med "Compostemming har startet! Klikk her. Du har 24 timer igjen å stemme på". Jeg tror langt flere "non-creative" deltakere hadde blitt nysgjerrige nok til å ta en titt da, bare for å se hva som var greia. Om bidragene også kunne blitt sett i sin helhet under stemmingen, så hadde flere tatt seg bryet med å se igjennom bidragene.

Når TG's fokus på kreativitet bare øker med årene, så tror jeg en slik forandring kunne gjort en stor, positiv forskjell. Og det er uten å måtte krangle seg til et større budsjett for å lage nytt compo-system og slikt, bare gjør det til en del av Gathering.org siden.

Athidi
10-04-2012, 13:58
Jeg mener at hele problemet ligger i "stem på meg" instillingen, og voting systemet.. Det finnes ingen måter å gjøre det fair eller at det er basert på hvem som lagde det beste bildet.. Fordi folk har muligheten til å bruke venner, og nykjente til å sanke stemmer. Det er det samme om vi gir Creativia folka mere poeng til å stemme for, de kan alikevel være en gruppe på 10 mennesker som stemmer på samme person bare av venneårsaker alene. Jeg selv har kompis som har stemt på meg bare pga at han kjenner meg og er bestevennen min. Jeg går ikke rundt å prøver å sanke stemmer, men jeg skjønner at jo flere du kjenner, jo mer stemmer får du.

Det er ikke noe god sportslig instilling på dette, det er jo tross alt snakk om 10 000 spenn (det er en stor wacom tablet og en god jobb skjerm det for oss som bryr oss om sånt). Det er alt for lett å utnytte systemet og bruke populæritet for å tjene litt spenn. Vi ser jo den avstemnings innstilingen fra første plassen i år og andre plassen i fjor.. Folk stemmer på mennesker de vet hvem er eller kjenner, ikke på hvem som lager det beste bildet. :P

Det går spesielt ut over de som er ikke fullt så kjent på TG, og ikke har vært der i mange mange år og ikke er fullt så sosiale (slike sosiale rejects som meg selv, som kun er intreserte i sære emner som anatomi og skulpting).

Jeg tror ikke TG eller crew er klar over selv at dere blir sakte men sikkert litt til latter for CG-Artister i norge for å være totalt useriøse.. :) Hvert år før og etter TG går det alltid morsomheter blant de jeg kjenner innenfor bransjen om hvem som vant hva, reglene, voting systemet.

Jeg hadde ikke noe i mot å tape til Volant i fjor og hadde ikke hatt noe imot det i år heller viss han hadde vunnet. Han lagde strengt tatt begge årene et bedre bilde enn meg, og jeg ser på det som at han fortjener det.. Jeg fikk litt bakover sveis når han gikk på scenen før meg som en tredje plass..

Det er derimot flaut å tape mot første plassen i år og andre plassen i fjor. Jeg har aldri noe imot å tape mot et bedre bilde, jeg har derimot noe imot å tape mot mye et dårligere bilde. Hadde volant vunnet i år, hadde jeg ikke klagd noen ting på førsteplassen. Jeg klagde ingenting på førsteplassen i fjor, jeg klagde derimot på andre plassen. Det beste bildet vant første plassen i fjor. I år, var det totalt unfair 1 plass, og ikke bare litt, men med en mil. Rent amatørbilde. Hadde du gått på gata og vist volant sitt bilde og vinneren i år sitt bilde. Så garanterer jeg deg 9 av 10 hadde stemt på volant.

Hvert år når kompissene spør meg om hvem som havnet rett over meg får jeg "hva??" eller "hæ??" tilbake. Og alle kompissene mine er CG artister enten her i Norge eller Utlandet. ;)

Det er kanskje litt å tenke på? Det er ikke som om dere ikke har noen 3d artister der, sånns om for.eks noroff gutta som kan dømme hva som er bra cg eller dårlig cg. Det er ikke som om dere ikke kan gå på polycount eller cgsociety og se hva slags regler de bruker i rendered compoer. Eller for.eks snakke med noen som faktisk er innenfor bransjen i norge. Ressursene er tilgjengelig, det er bare det at dere må ta dere tid til å rådføre med de.
Sånn nå har jeg fått ut litt frustrasjon :D

Og jeg sier det igjen, jeg er fornøyd med 2 plass i år. :) Jeg er derimot ikke fornøyd med at volant fikk tredje. Han skulle hatt første plass, og damio skulle hatt tredje plass.

Strandli
10-04-2012, 15:43
Det er det samme om vi gir Creativia folka mere poeng til å stemme for, de kan alikevel være en gruppe på 10 mennesker som stemmer på samme person bare av venneårsaker alene.

(...)

Det er alt for lett å utnytte systemet og bruke populæritet for å tjene litt spenn. Vi ser jo den avstemnings innstilingen fra første plassen i år og andre plassen i fjor.

Hei hei hei. Rolig nå. Jeg har ikke drevet med noe stemmesanking. Jeg var like overrasket over fjorårets resultat som du var. Jeg har ikke sagt det var et rettferdig resultat, og dette vet du godt. Så det å beskylde meg for å utnytte systemet og drive stemmesanking er veldig unødvendig. Uansett om jeg hadde hatt 10 venner i baklomma som ga meg 3 poeng hver, uten å stemme på noen andre, så blir det fremdeles "bare" 30 poeng. Da skal du drive rimelig kraftig lobbyvirksomhet for å nå opp til toppen. Jeg har hørt om folk som bruker IRC og plakater til å pushe bidraget sitt, men jeg er ikke en av de. Så vennligst behold slike antagelser for deg selv.

Dessuten handler denne konkurransen om mer enn bare rene ferdigheter. Det handler også om å lage et underholdende bidrag som folk liker. Humor, sjarm, komposisjon, estetikk og slike ting påvirker resultatet veldig, og her har publikummet noe de skulle sagt. Om du lager et bidrag som folk flest liker, så burde det bidraget få en stor fordel. En liten jury som avgjør resultatet helt alene gjør ikke konkurransen noe bedre, mener jeg. Det handler fremdeles om meninger og smak, og om du sier deg uenig, så er det fremdeles like lett for deg å skylde på at "juryen tar feil" bare fordi du hadde andre favoritter. Et vinnende bidrag burde ha alle disse tingene, bra teknisk arbeid og appellere til publikum. Om konkurransen bare hadde vært bedømt basert på hvem som har best ferdigheter og erfaring, så hadde det ikke vært mye til konkurranse. Det skal fremdeles være en TG-konkurranse, av og for TG.

Jeg er selvfølgelig enig i at systemet ikke er perfekt, og resultatene er ikke alltid rettferdige. Night Watch burde kommet på første, og Damio burde hatt en plass på pallen, men vi kan ikke skylde på en mann hvert år for et urettferdig resultat. Det er så mange faktorer som spiller inn, og det er andre ting enn venner som kan gi en betydelig fordel i konkurransen. Slik som tullet med at flere bidrag på votingsiden bare hadde et thumbnail, og ikke det fulle bidraget. Og som du sier, trynefaktor kan ha en del å si, så om man får anledning til å vise frem to bidrag på hovedscenen i et seminar, så kan det også påvirke resultatet, eller hva? ;)

Uansett, poenget er, ting er ikke alltid rettferdig. Og det er neppe et "perfekt" system som blir mulig å innføre på TG uten at noen blir uenige. Men man burde prøve å holde beskyldningene sine for seg selv før man vet hva som faktisk skjedde. Jeg vil iallefall ikke ha noe av å bli beskyldt for stemmesanking for fjorårets resultat, og jeg tror neppe årets 1.plass vinner liker å bli sett på som en juksemaker.

Athidi
10-04-2012, 15:58
Jeg finner det ganske imponerende at med en gang jeg peker ut problemer med avstemning og bidraget i fjor, at du føler du må forsvare deg selv. Jeg er nysgjerrig på hvorfor?
Jeg har ikke beskyldt deg direkte eller noen andre for sanking av stemmer. Jeg har skrevet at det er muligheter for å sanke stemmer. Jeg inrømmet til å med at en kompiss av meg stemte på meg bare av ren venneårsak uten at jeg ba han om det.

Tror du må lese setningen igjen. "Vi ser jo den avstemnings innstilingen fra første plassen i år og andre plassen i fjor.. Folk stemmer på mennesker de vet hvem er eller kjenner, ikke på hvem som lager det beste bildet. :P"

Videre skriver jeg om venner som stemmer på venner etc. Ikke ta meg ut av kontekst.. Jeg beskylder ikke deg for å sanke stemmer, jeg tviler på du har gjort det. Jeg beskylder deg derimot for å få ufortjente stemmer pga du kjente folk eller folk visste hvem du var, og det har du inrømmet selv. Det er ikke noe du gjør direkte, men det er vel strengt tatt dette jeg sier er problemet.

Tror vi skal være veldig forsiktige med å beskylde hvem for hva, fordi vi er alle skyldige i det samme. Og det er nok det STRENGT tatt som er problemet, akkurat det jeg argumenterte imot og vil bli kvitt.

Dessuten handler denne konkurransen om mer enn bare rene ferdigheter. Det handler også om å lage et underholdende bidrag som folk liker. Humor, sjarm, komposisjon, estetikk og slike ting påvirker resultatet veldig, og her har publikummet noe de skulle sagt. Om du lager et bidrag som folk flest liker, så burde det bidraget få en stor fordel.

Her har publikummet noe de skulle sagt på det? Ikke dommere som faktisk kan noe om comp, lys setting, 3d modellering, rendering etc?? Konkuransen heter rendered grafikk, ikke morsomst bilde? Altså hvem lager det beste rendra grafikken..
Klart det er mange faktorer som spiller inn, ide, etc ja. Men bare fordi et bilde er morsomt, betyr ikke at det er bedre enn et bilde som er seriøst.

Det har en inflytelse på publikum ja, også kjent som et cheap shot, selv om et bilde er morsomt eller sjarmerende kan alikavel dommere som har peil på 3d se forbi morsomheten og se alle feilene i bildet og problemene med bildet. Fordi akkurat dem ser helheten og ikke bare "haha" den må jeg stemme på fordi den var morsom.

Strandli
10-04-2012, 16:16
Ok, må bare få oppklaring i det. For selv om du mener det godt det du skriver, så er det veldig lett å misforstå hva du faktisk mener når du peker ut bestemte bidrag i sammenheng med teorier om stemmesanking også videre. For meg så det iallefall ut som om du hintet kraftig til at stemmesanking var en veldig stor årsak til både årets og fjorårets resultat, selv om du ikke mente det slik. Da er iallefall det oppklart.

Men uansett, det var ikke bare en selvforsvarspost, for som du sier, vi er alle skyldige på en eller annen måte. Det jeg sier er at publikummet burde ha noe å si i disse konkurransene, og det er ikke noe "perfekt" system som kan luke bort alle problemene vi nå har opplevd. Det viktigste er å passe på at systemet som er der faktisk ikke gir urettferdige fordeler mellom bidragene slik som i år med thumbnail-bildene.
Men vennestemming i seg selv er ikke mulig å komme bort fra, men det er heller ikke hovedproblemet, for jeg tror ikke mange deltakere har så stort kontaktnett på TG til at det skal være den avgjørende faktoren. Med mindre du driver aktiv stemmesanking og får over hundre deltakere til å utelukkende stemme på deg, uten å gi stemmer til andre.

Uansett så mener jeg at systemet i seg selv ikke er galt, og det var det jeg prøvde å få frem. Problemene oppstår når bidragene ikke får like fair sjanse til å vise seg frem, og det skaper fordeler som ikke har noe med venner eller trynefaktor å gjøre. Hadde Creativia klart å få flere deltakere til å stemme, så hadde vennestemmer fått en mindre del av kaka, og ting hadde blitt mer fair. Men Creativia og compo-systemet har gjort veldig lite for å nettopp gjøre dette, og det er her roten av problemet ligger.

Jeg beklager virkelig om jeg tar hva du skriver ut av kontekst, men når det du skriver er så i gråsonen for hvordan det kan tolkes, så må jeg si ifra selv. Det ser virkelig ut som om du beskylder ditt og datt for å ikke gi resultatene du mener er fortjent, når det er flertallet av de hundre+ stemmerne som har skylden.

Athidi
10-04-2012, 16:41
Jeg skriver litt i grå sonen til tider, ja, men jeg mener jeg oppklarte det om du hadde lest neste setning. Du tok strengt tatt 2 ensomme setninger fra 2 helt forskjellige steder å quota meg og beskyldte meg for et direkte angrep på deg. Noe jeg absolutt ikke mener jeg gjorde.

Jeg utpekte bare hva jeg føler er feil med systemet, det er desverre slik at andre plassen i fjor og første plassen i år er perfekte eksempler på dette. :) Ikke som sanking av stemmer, men som at det er noe galt med systemet.

Du virker ikke som personen som hadde gjort det med vilje, og jeg tror ikke noe vondt om deg Strandli. :)

Min mening er at roten til dette ligger i selve vennskapet mellom folk i creativia og innflytelse fra scene.

Hadde vi hatt 3 nøytrale erfarene dommere fra Cgindustrien som gikk igjennom alle bidragene og kom til en enighet om de 3 beste bildene. For å så skrive gode grunner til hvorfor hvem fortjener hvilken plass. Hadde det ikke vært akseptabelt? Vi mister morroa med å stemme, men vi finner gode grunner, og vi slipper "hæ" faktoren. Det er ikke akkurat som om vi ikke har internett, det er ikke som om 3 folk som er i industrien ikke kan ta seg en skype samtale og ha tilgang til alle bildene?

La meg spørre deg Strandli : Hadde du stemt på deg selv i fjor, eller førsteplassen i år (om du ikke hadde vært deg) fra et helt nøytralt ståpunkt? Som rene 3d arbeid og rendered bilder + ide og alt det der?
Jeg vet hvor stemmene mine hadde gått.

Fordi jeg klarer ikke å forstå, i sitt rette sinn, hvem som stemte på førsteplassen i år og hvorfor? :P

Strandli
10-04-2012, 17:13
La meg spørre deg Strandli : Hadde du stemt på deg selv i fjor, eller førsteplassen i år (om du ikke hadde vært deg) fra et helt nøytralt ståpunkt? Som rene 3d arbeid og rendered bilder?

Ikke pokker om jeg hadde gjort det. :p Fjorårets bidrag var direkte flaut. Enda verre er det at det ble brukt på årets nettside som eksempel på rendered graphics, blåst opp med "2. plass vinner 2011!". Så jeg prøvde å gjøre litt mer innsats i år, bare for min egen del, men det gikk dårligere enn noen gang, noe som er litt surt. :p Ikke at mitt bidrag var best i år, men jeg ville likt å vite hvordan bidraget hadde gått dersom det ikke var tull med votingsiden. Det at jeg ender opp på en 5. plass er greit, men i år så vet jeg ikke om det endte slik fordi votingsystemet gikk galt, eller fordi det rett og slett fordi det ikke slo an hos deltakerne. Respekterer et tap, men jeg vil gjerne ha et rettferdig tap, men årets compo sier meg liksom ingenting.

Men altså, jeg syntes stemming er en viktig del av konkurransene. Om deltakerne ikke føler seg involvert, hvorfor skal de gidde å se bidragene? Da vil de jo bare ignorere det helt og heller bare se hvem som vant, i stedet for å stemme på hvem de mener burde vinne. Jury kan bli veldig tørt, for de kan ha forskjellige kriterier enn hva som passer TG. Om ideen og motivet ikke slår an hos dommerne, så deles premier ut etter hvem som var heldige nok til å treffe juryens smak, og da er det veldig lett å klage og skylde på nettopp det. Med stemmer, så er det mer rettferdig, for da er det flere deltakere som dømmer om bildet faller i TG's smak eller ei. Om du da går på en smell, så er det fordi folket ikke likte det, og ikke bare en dommer.

Det jeg ville likt var om juryen ga begrunnelser for hva de stemte, i tillegg til deltakerstemming. Og om trynefaktor forblir et stort problem, så må man heller delta anonymt, hvor artisten ikke blir avslørt for premieutdelingen. Det krever jo selvfølgelig litt mer samarbeidsvilje fra deltakerne, om at de holder "sin del av avtalen", men jeg vet ikke hvor godt dette hadde endt.

Athidi
10-04-2012, 17:29
Greia er litt den at bildet du lagde i år var mye bedre enn det du lagde i fjor. Du har gode ideer uten tvil, og du har kommet deg veldig som modellør siden i fjor. Problemet jeg har med det du lager, er at det mangler personlighet og kanskje ikke en bra nok gjennomført stil. Du ser ut til å henge mellom noe som skal se veldig toony ut og noe som ser veldig nøytralt ut. (bare for å ta på meg kritiker hatten om du vil) Det var til å med et øyeblikk for ikke så lenge siden jeg tenkte å skifte motivet på fjorårets bidraget ditt for å vise hvordan du kan få ideen bedre frem, en paint over om du vil.

Jeg prøver alltid å kritisere folk så hardt jeg kan på ting. Though love om du vil. Det var slik jeg selv fikk kjenne for en del år siden. Og det ser du hele tiden på 3dhue når jeg er ute å kritiserer folk på arbeidene dems. Jeg gir som oftest veldig hard og seriøs kritikk. Desverre har det blitt sånn at flere av oss har gått over til å gi og ta imot kritikk gjennom msn eller skype pga 3dhue's inaktivitet og at vi ikke mottar god nok kritikk..

Poenget er at du har blitt bedre siden i fjor, og det syntes, men jeg har også blitt bedre siden i fjor, det har også volant og damion :) Men du må være stolt av utviklinga di, og heller tenke, tenk hvor er jeg om 3 - 5 år ? Neste år kommer du tilbake og imponerer meg sannsynligvis, men det betyr ikke at jeg også ikke har hatt en utvikling (denne gangen forhåpentligvis i ideer og sceneoppsett, lys og rendering) ;)

Det var tider jeg ønsket å gi opp pga though love, men det fikk meg til å kjempe hardere og prøve å bli bedre, og jeg viste litt gammelt arbeid i foredraget, og jeg har alt mitt gamle arbeid. I før syntes jeg alt var dritbra selv, samtidig som jeg syntes det var dritdårlig utifra hva andre sa. I dag syntes jeg alt jeg gjorde i før var dårlig, selv arbeid for 5 mnder siden syntes jeg er crap. Men jeg tar vare på det og kan se jeg har hatt en stor utvikling siden jeg begynte med 3d :) Og det er samtidig det som driver meg fremover, fordi jeg har store ønsker om å bli en god artist.

Stemming er kanskje en viktig del, spesielt for Tg, men jeg tror vi burde ha en jury med større inflytelse. Jeg syntes motiv og ide har mye å si, men om bildet er dårlig laget lys, rendering, modellering. Så syntes jeg ikke det burde eller få premie. Og folk stemmer kanskje på bilder fordi dem er morsomme, ikke fordi de er bra. Det er her juryen må komme inn og se hele bildet sammenhengene. Ide, modellering, motiv, lys setting, rendering, comp. :)

hva viss jury hadde valgt de 3 beste, og folk hadde stemt utifra det? Det hadde vært samme feil, men vi luker ut wtf hæ moments? :)

Det jeg prøver å finne ut er hvor alle stemmene til første plassen i år kom fra, og hvorfor?

Fordi jeg vet jeg ikke stemte på det, ingen jeg kjenner stemte på det, du stemte ikke på det regner jeg med. Og jeg regner med alle som driver med 3d ikke stemte på det av grunnen at det ikke er så bra. Så hvor kom alle stemmene fra, og hvorfor ble det stemt på?

Stemte noen du kjenner på det? Jeg kan ikke se for meg en god grunn til at noen har stemt på det, annet enn at bekjente av personen har bare stemt på han.. Jeg klarer bare ikke å forstå åssen han vant, for meg virker det helt surrealistisk.

offwhite
10-04-2012, 17:45
Det jeg ville likt var om juryen ga begrunnelser for hva de stemte, i tillegg til deltakerstemming. Og om trynefaktor forblir et stort problem, så må man heller delta anonymt, hvor artisten ikke blir avslørt for premieutdelingen. Det krever jo selvfølgelig litt mer samarbeidsvilje fra deltakerne, om at de holder "sin del av avtalen", men jeg vet ikke hvor godt dette hadde endt.

Jeg tror anonyme bidrag hadde hjulpet mye. Selvfølgelig vil vennene dine og tilfeldige folk som går forbi se hvem som har laget hva, men det vil gjevne ut "fame"-faktoren knyttet til enkelte navn. Med det mener jeg f.eks. at tidligere vinnere, mentorer, foredragsholdere får mer publisitiet enn andre. Og folk får ofte underbevisste positive assosiasjoner til navn som har dukket opp i slike sammenhenger. På en annen side, se på fjorårets freestyle gfx vinner. Helt ukjent navn, gruset alle konkurrentene! Så jeg sier selvfølgelig ikke at det nødvendigvis blir urettferdig resultat av at man har et kjent navn, men det er en av faktorene som kan spille uheldig inn.

Uansett, jeg synes definitivt vi burde få tilbake anonyme bidrag. Og da må selvfølgelig bidragene være anonyme for både publikum og jury. Egentlig ser jeg ikke hvorfor vi ikke skulle ha det. Hvilke fordeler er det ved å vite hvem som har laget et bilde under visninga i forhold til et par dager etter? Jeg ser ikke at man taper noe på anonymiteten. Og jeg ser ikke at man vinner noe på å ha artistnavnet synlig. Men ulempene er ganske synlige.

Strandli
10-04-2012, 18:00
*wall of text*

Du har så rett så rett i alt du sier, og jeg er veldig klar over alt dette selv. Så det kommer ikke som noen overraskelse noe av dette. :p Er veldig selvkritisk, og jeg når sjeldent opp der jeg ønsker hvert år fordi jeg går så fort lei av prosjekter, og jeg jobber så grusomt tregt. Jeg har i de siste to årene sagt til venner at jeg ikke kom til å vinne på TG, for jeg vet at nivået ikke er der det burde være, men jeg kan ikke forutse alt jeg heller. Jeg syntes at vinnere av rendered skal kunne få frem en idee og handling, ikke bare presentere den feteste modellen, så det er det jeg satser på. men tålmodigheten og ferdighetene mine er ikke helt der til å kunne klare begge i et og samme bidrag enda.

Samtidig, så vet vi jo alle at du er den dyktigste sculpteren på TG, men jeg mener at et Zbrush-render av en warrior ikke burde nå opp til toppen heller, selv om det er best rent ferdighetsmessing. Du har knallgode modeller, men jeg savner å se noe handling, scener og mer spennende komposisjon i bildene dine. Noe jeg også mente om ditt bidrag i fjor.

Men alt dette er kanskje noe off-topic, så behøver ikke å ta dette opp her. ;)

Jeg lurer også på hvor stemmen til førsteplassen kom fra, men det er umulig for oss å finne ut nå, med mindre juryen synger med. Jeg mistenker at det fikk så mange stemmer som det gjorde, fordi det var et av de få bildene man kunne se i sin helhet på votingsiden, og det er en hel scene. Hele scener får ofte mer stemmer enn modeller. Så jeg tror resultatene hadde blitt veldig annerledes hadde alle bildene kunne blitt sett på votingsiden.

Athidi
10-04-2012, 18:16
Samtidig, så vet vi jo alle at du er den dyktigste sculpteren på TG, men jeg mener at et Zbrush-render av en warrior ikke burde nå opp til toppen heller, selv om det er best rent ferdighetsmessing. Du har knallgode modeller, men jeg savner å se noe handling, scener og mer spennende komposisjon i bildene dine. Noe jeg også mente om ditt bidrag i fjor.

Dette er jeg helt enig i, at jeg mangler handling, scener og mer spennende komposisjon i bildene mine. Og jeg er veldig selv kritisk slik som du er. Desverre bruker veldig lite tid på modellene mine til TG. I fjor starta jeg 1 uke før, og i år starta jeg 2 uker før (først med en annen modell). Dette er desverre mest pga jeg vet det er avstemning og ikke en god jury, og det er demotiverende. Også har jeg jobb :P
Dette er noe jeg er klar over selv at jeg må ta tak i :) Og noe jeg skal ta tak i til neste år.

Men min mening er at jeg uansett om jeg ikke har de tingene i de bildene jeg har levert til TG i fjor og i år, likevel mener jeg at jeg leverte det beste bildet for 2 plassen i år, og det beste bildet for 2 plassen i fjor. Det er overall bedømmelse utifra kvalitet på hva andre har levert inn.

I fjor mente jeg plasseringen var : Volant, meg, soulcollector (det kunne gått stått mellom meg og soulcollecter til andre plassen, men poenget er at jeg ble irritert fordi jeg tapte mot noe jeg mener er utrolig mye dårligere, og det har jeg noe imot, hadde soulcollector kommet på andre plass tror jeg faktisk ikke at jeg hadde reagert så negativt til TG compoen.)
I år mente jeg plasseringen var : Volant, meg, Damio

strengt tatt håper jeg bare ikke volant dukker opp hvert år :P selvom jeg syntes han er veldig koselig kar. ;)

Jeg lurer også på hvor stemmen til førsteplassen kom fra, men det er umulig for oss å finne ut nå, med mindre juryen synger med. Jeg mistenker at det fikk så mange stemmer som det gjorde, fordi det var et av de få bildene man kunne se i sin helhet på votingsiden, og det er en hel scene. Hele scener får ofte mer stemmer enn modeller. Så jeg tror resultatene hadde blitt veldig annerledes hadde alle bildene kunne blitt sett på votingsiden.

Det er mulig du har rett i det, og det kan faktisk ha gått i min ulempe likeså om de fikk se bildene i sin helhet. Men burde ikke strengt tatt jeg vunnet da? Hva er kulest, hel undead warrior, eller en kjedelig dårlig rendered togstasjon? :D

offwhite
10-04-2012, 18:47
Det er mulig du har rett i det, og det kan faktisk ha gått i min ulempe likeså om de fikk se bildene i sin helhet. Men burde ikke strengt tatt jeg vunnet da? Hva er kulest, hel undead warrior, eller en kjedelig dårlig rendered togstasjon? :D

Jeg har ca. null erfaring med 3D rendring, så jeg er kanskje mer representativ for den gjevne deltager her :P Hvis du er interessert i svar på ditt "retoriske" spørsmål, så er mitt svar, den "dårlig rendrede togstasjonen". Den har lys og stemning, og dels teksturer. Men så stemte jeg heller ikke for noen av dem.

Edit: Litt off-topic, men synes dere brude prøve dere på noroff sin 3D konkurranse. Som et eksperiment kan dere jo se hva dere synes om resultatene i en konkurranse kun bedømt av en profesjonell jury ;)

Athidi
10-04-2012, 19:22
Edit: Litt off-topic, men synes dere brude prøve dere på noroff sin 3D konkurranse. Som et eksperiment kan dere jo se hva dere synes om resultatene i en konkurranse kun bedømt av en profesjonell jury ;)

Jeg hadde tenkt på det, å bli med på character design compoen.
Det blir nok en hektisk tid på jobb rundt akkurat den tiden, hadde det vært etter 20'ende april hadde jeg garantert gjort det .. :)

Det kommer så mye ned til ork, slitenhet og inspirasjon viss jeg skal gjøre det på fritiden :) men det er ikke umulig at jeg begynner på noe neste uke..

uansett ser vi alle deltakerne og vinnerne, så får vi se om det er wtf hæ moment :)

Duckers
10-04-2012, 19:50
Veldig mange walls of text her, så jeg orket ikke lese alt.

Et par kommentarer:

* Slik compoene på TG er definert, er faktisk målet i alle compoene å få stemmer. Hvor bra ting er "rent teknisk" osv. er ikke nødvendigvis en faktor. Det er hver enkelt stemmegiver som bestemmer for seg selv hva som er kriteriene for et godt bidrag. Dette gjelder juryen også. Juryen har ikke noen instruks om hvilke kriterier som skal legges til grunn, de velger selv på hvilket grunnlag de ønsker å stemme.

* Vi går ikke ut med hvordan publikum stemte i forhold til juryen, men jeg kan si så mye som at de fleste som er misfornøyde her har helt feil ide om hvor poengene kommer fra. Det var neppe "stemmesanking" eller "votewhoring" som var utslagsgivende for hvordan ting ble i år. Ei heller hvem som hadde stort og lite bilde på preview.

lolsen
10-04-2012, 20:15
Hva er da vitsen med en jury hvis de ikke sitter med kompetansen som trengs for å bedømme et bra og dårlig bilde? Det gir ingen mening at noen få personer uten kompetanse skal ha en superstemme som teller 33% av alle stemmene, og ikke har noen retningslinjer å forholde seg til. Det er vel kanskje derfor dere holder det hemmelig hvilket bidrag juryen stemte på?

Duckers
10-04-2012, 21:27
Hva er da vitsen med en jury hvis de ikke sitter med kompetansen som trengs for å bedømme et bra og dårlig bilde?

Vi prøver etter beste evne å sette sammen juryer med relevant bakgrunn og kompetanse - og selvsagt som ikke deltar i compoene selv. Dette er til tider en utfordring da vi har MANGE compoer og de fleste med relevant bakgrunn og kompetanse på TG deltar i compoene.

I enkelte compoer - f.eks. freestyle music, har vi en ekstern jury bestående av folk som arbeider profesjonelt med musikk.

På enkelte priser og juryordninger blir vi pålagt å ha sponsorer med i juryen som ikke nødvendigvis har den samme typen "kompetanse" som det deltakerne kanskje forventer.

Det du sier legger til grunn at det finnes en "fasit" på hva som er et bra og et dårlig bilde, og der er jeg grunnleggende uenig. Det vil alltid være personlige preferanser inne i bildet. Selv om et jurymedlem kan se forskjell på godt og dårlig håndverk i et bidrag betyr ikke det nødvendigvis at bildet med best håndverk er det jurymedlemmet mener er det beste *bidraget*.

Det gir ingen mening at noen få personer uten kompetanse skal ha en superstemme som teller 33% av alle stemmene, og ikke har noen retningslinjer å forholde seg til.

Innføringen av juryordningen har de siste to-tre årene betraktelig forbedret rettferdighetsfølelsen hvis man ser på mengden klager vi har fått inn i ettertid.

Juryordningen har i hovedsak som formål å hindre at "votewhoring" skal kunne kuppe store premiepotter, noe den også effektivt gjør.

Det er vel kanskje derfor dere holder det hemmelig hvilket bidrag juryen stemte på?

Dette har bare "blitt sånn" og er i utgangpsunktet fordi composystemet ikke støtter å vise jurystemmene separat.

Det er ingenting i veien for å vise jurystemmene separat om vi får dette inn i reglene neste år og et nytt composystem som er litt mer samarbeidsvillig.

Alt dette handler egentlig om ressurser til å tenke igjennom og gjennomføre slike forberedelser i forkant av partyet.

Igjen - alle er velkommen til å søke crew hvis de ønsker å bidra gjøre ting på en annerledes og bedre måte

lolsen
10-04-2012, 21:51
Ok! Greit å få litt oppklaring. Jeg bare forstod det slik på den forige posten din at det var juryen som stemte frem togstasjonen som 1.plass som tyder på mangel av kompetanse eller "korrupsjon".

Athidi
10-04-2012, 22:22
Dette forklarer enda ikke åssen et av de dårligste overall bildene kunne vinne 1 plass.
Det var over 5 bilder som var bedre mekka, bedre motiv, bedre lys-satt, bedre modellert, bedre texturert, bedre rendra og bedre compa..

Mener du virkelig å si at det er dette bilde som publikum var begeistra over? Og de syntes var best av alle innleveringene?
oh grainy! Stem!

Jeg aner skikkelig ugler i mosen her.

* Vi går ikke ut med hvordan publikum stemte i forhold til juryen, men jeg kan si så mye som at de fleste som er misfornøyde her har helt feil ide om hvor poengene kommer fra. Det var neppe "stemmesanking" eller "votewhoring" som var utslagsgivende for hvordan ting ble i år. Ei heller hvem som hadde stort og lite bilde på preview.

Her er forklaringa di, det er noe galt med voting systemet deres, alle 1 plass stemmene som volant skulle ha ble automatisk sendt til bunnen.
Eller så er det bare rent korrupt.

Duckers
10-04-2012, 22:26
Ok! Greit å få litt oppklaring. Jeg bare forstod det slik på den forige posten din at det var juryen som stemte frem togstasjonen som 1.plass som tyder på mangel av kompetanse eller "korrupsjon".

Eller så er det bare rent korrupt.

Jeg synes postene deres er upassende og på grensen til ufine.

Hva som ble stemt på, om det være seg jury eller deltakere, er basert på personlige preferanser og er ikke et spørsmål om "mangel på kompetanse". For at det skal kunne være mangel på kompetanse må konkurransen ha definerte faglige kriterier juryen skal dømme etter, noe den ikke har.

Om dere mener å fremme påstand om korrupsjon foreslår jeg at du leverer en formell klage til deltakerombudet, eller evt. en politianmeldelse, og ikke slenger med leppa på forumet.

bondehagen
10-04-2012, 22:39
Denne diskusjonen begynner å få for mange antagelser, beskyldninger og annet tull. Jeg synes dere burde komme med deres egne forslag på hvordan dere ønsker at det skal være, slik mange har gjort. Og la crewet diskutere forslagene og fikse dette til neste år. Lassen beskriver også den riktige måten å gå frem for å legge inn formelle klager og det er fint om dere benytter den veien i stedet for flere kommentarer her.

Vi har allerede hatt debrief på hva som må forbedres til neste år og flere slike møter er på trappene. Så prøv å fokuser på hvordan det skal bli bedre, i stedet for å snakke om ting vi ikke får gjort noe med nå.

offwhite
10-04-2012, 23:22
Vi prøver etter beste evne å sette sammen juryer med relevant bakgrunn og kompetanse - og selvsagt som ikke deltar i compoene selv. Dette er til tider en utfordring da vi har MANGE compoer og de fleste med relevant bakgrunn og kompetanse på TG deltar i compoene.

Kanskje det er mulig å få til en avtale med Revision? Med 800-1000 scenere må jo være folk der med bakgrunn og kompetanse nok for å være jury i alle kategorier. Hvis juryen kommer derfra trenger heller ingen å "ofre" seg ved å ikke delta, siden det er få som deltar med bidrag på begge partyene. Hvis de i tillegg bedømmer bidragene anonymt vil man antageligvis redusere habilitetsproblemet betraktig.

Et problem er jo at de ofte ikke er fryktelig edru der borte, men noen klarer kanskje å holde seg hvis de får litt motivasjon ;) Dessuten har de vel jury selv også, så noe klarer de man vel å skrape sammen. Og hvis de har lyst så kan jo kanskje TG tilby dem samme tjenesten tilbake?

En sånn ordning kan kanskje til og med bidra til å "bedre relasjonene" mellom TG og Revision? "Partnere, ikke konkurrenter" så å si :)

Athidi
10-04-2012, 23:40
Jeg forstår det at anklagelser angående korrupsjon er drøyt. Det er heller ikke noe jeg tror på. :)

men, ta dere fem minutter til å putte dere i skoa til en cgartist. Mennesker som går på skole for å studere dette, driver med som hobby og jobb. Ser flere cgbilder daglig av ren interesse. Har invistert flere år av livene våre på å lære dette for å faktisk bli litt flink i det. For å så gjøre en god jobb i en kompo som heter Rendered graphics (som det faktisk finnes mye fasiter til på hva som er bra eller dårlig, tro det eller ei. Det finnes bra modellering og dårlig modellering. Bra rendering, bra lys oppsett, bra motiv, bra pose, bra texturer, u get the idea)

For å så bli slått av et av de dårligste bildene i kompoen. Og det er ikke akkurat som om det fikk tredje plass eller noe slikt, det fikk første plass. Det er korrekt, et av de dårligste bildene feide motstanderne av banen. Det var ikke som om det var jevnt, at volants bilde var litt bedre eller noe sånnt. Volant ligger milevis forann i motiv, rendering, modellering, lys setting, ide, etc etc.

Dere putter ned påstanden om at dette ikke er stemmesanking (noe som hadde vært en logisk forklaring på hvorfor det ble slik det ble)
Dere sier dere ikke vil vise oss jurystemmene.

Den eneste logiske grunnen som finnes igjen, er at folk faktisk stemte på dette bildet uten å ha vært affektert av hele thumbnail problemet deres.. Og det finner jeg svært lite sannsynlig.. Jeg tror heller stemmesanking er mer sannsynlig enn det.

Dere må forstå hvorfor folk er irritert, og dere må forstå hvordan dette ser ut for dere. Jeg har lagt opp forslag til dere, og jeg har selv sagt at vi ikke kan gjøre noe med dette nå. :)

på premie utdelingen. dere leter etter vinneren.
Lassen sa : "han er bak å mikser streamen av oss"
Karen kommer ut fra bak scenen å henter sjekken, spaserer ut igjen, gratulerer ikke på motstanderne gang.

er dere virkelig overasket over at folk tror det er muligens korrupsjon?

Strandli
10-04-2012, 23:54

Altså, det er passe drøyt. Beskyldninger mot stemmesanking er også rimelig alvorlig, men korrupsjon er noen steg over grensen. Greit å være misfornøyd med resultatet, men korrupsjon er faktisk en ganske seriøs anklage, spesielt over et arrangement som blir drevet av folk som bidrar frivillig. Greit at vi som 3D-artister sier oss veldig uenige, men du kan jo forestille deg å stå i de sine sko og plutselig bli beskyldt for det ene og det andre.

Men denne tråden har vel egentlig sporet av for lengst, og ting har eskalert til det punktet hvor jeg tror det er best om vi bare legger saken død her. Ingen parter vil tjene noe på å fortsette som dette noe videre.

Athidi
10-04-2012, 23:59
Hva skrev jeg i første setning? seriøst strandli.

"Jeg forstår det at anklagelser angående korrupsjon er drøyt. Det er heller ikke noe jeg tror på. "

Jeg spurte de om de var overasket over at folk tror det muligens var korrupsjon? Slik ting skjedde. Jiz.

Strandli
11-04-2012, 00:01
Jeg leste den. Men ja, jeg er overrasket over at folk mistenker korrupsjon. Og det var det jeg siktet til, jeg vet at du ikke mente det ærlig.

lolsen
11-04-2012, 00:05
Var en grunn til at jeg skrev det i gåseøyne. Tenkte bare at han som vant og juryen var venner siden han kom ut fra bak scenen og at jurystemmen var hemmelig.

offwhite
11-04-2012, 00:06
Jeg forstår det at anklagelser angående korrupsjon er drøyt. Det er heller ikke noe jeg tror på. :)

Det er generelt ikke noen god idé å si ting man ikke mener/tror på uten å fortelle at man ikke mener/tror det. Og det ser spesielt ikke bra ut når man trekker det tilbake som ikke alvorlig ment etter å ha blitt konfrontert med at det er drøyt. Du må bestemme deg, prøver du å ha en seriøs diskusjon eller er du bare ute etter å provosere? De to tingene er IKKE kompatible i denne settingen.

... For å så bli slått av et av de dårligste bildene i kompoen. Og det er ikke akkurat som om det fikk tredje plass eller noe slikt, det fikk første plass. Det er korrekt, et av de dårligste bildene feide motstanderne av banen. Det var ikke som om det var jevnt, at volants bilde var litt bedre eller noe sånnt. Volant ligger milevis forann i motiv, rendering, modellering, lys setting, ide, etc etc.

Du kan ikke seriøst mene at bilde som vant var "et av de dårligste bildene". Greit nok at du ikke synes det var en fortjent førsteplass og mener å ha belegg for å hevde det. Men kommentarer som det her setter mer din egen vurderingsevne i dårlig lys enn det gjør de som har stemt på vinnerbildet.

... på premie utdelingen. dere leter etter vinneren.
Lassen sa : "han er bak å mikser streamen av oss"
Karen kommer ut fra bak scenen å henter sjekken, spaserer ut igjen, gratulerer ikke på motstanderne gang.

Det står i reglene at crew kan delta i konkurransene, noe som rett og rimelig er. Det jeg så på premieutdelinga var en dedikert crew-medlem som tok jobben sin på alvor. En person som ikke kunne tillate seg å ta seg fri fra oppgaven han hadde selv om han hadde vunnet førstpremien i en høyt profilert konkurranse. Han som alle andre du driver å slenger spekulasjon om jobber ræva av seg for at alle vi andre skal ha et kult TG! Prøv å tenk deg litt mer om før du slenger anklager i alle retninger!

Duckers
11-04-2012, 00:08
Det jeg så på premieutdelinga var en dedikert crew-medlem som tok jobben sin på alvor. En person som ikke kunne tillate seg å ta seg fri fra oppgaven han hadde selv om han hadde vunnet førstpremien i en høyt profilert konkurranse!

*klemme på offwhite*

Strandli
11-04-2012, 00:09
Var en grunn til at jeg skrev det i gåseøyne. Tenkte bare at han som vant og juryen var venner siden han kom ut fra bak scenen og at jurystemmen var hemmelig.

Juryen har vært hemmelig i alle år, det er så deltakere ikke skal få anledning til å påvirke juryen på noen som helst måte. Dette har ikke vært noe problem de årene resultatet var "korrekt", er bare nå folk stiller spørsmålstegn til det. Men juryen kan uansett ikke stå for alle de andre stemmene bidraget vant med, så det er vel ganske irrelevant uansett.

Edit:

*klemme på offwhite*

Faen, hadde jeg bare holdt kjeft, så kunne dette kanskje vært det siste ordet i saken. Noe som hadde vært en hyggelig overraskelse. :p

Athidi
11-04-2012, 00:18
Jeg har aldri trodd at det er korrupt, jeg har mest troa på masse venner som stemmer på en de kjenner. Den var litt tullekommentar i reply til at duckers mente det ikke var stemmesanking. Jeg hadde aldri trodd den skulle bli tatt så alvorlig, og det beklager jeg :) Jeg redigerte den også rett etter jeg la den til for at det skulle være litt mer obvious da :P

Er derimot ikke ute etter å provosere noen som helst, og du kan godt kaste meg på bålet, det gjør ingenting det. :)

Det jeg prøver å peke mot her er hvorfor akkurat det hagler beskyldninger, og hvordan hele situasjonen kan se ut. Og ja, jeg mener det bildet er et av de dårligste.

Jeg vet crew kan delta, og igjen jeg prøver bare å påpeke hvordan dette så ut.

Camilla2
11-04-2012, 01:07
Lalala..blander meg inn og er offtopic.
Er det mulig å få byttet ut PNG fila mi, så den ikke ligger der og er blast forever and ever? Det er noe med fila at det kun er noen browser som leser bildet ordentlig, og i resten er den bare blast. (Kjempe koselig at jeg ikke kunne bytte bildet under TG=_=)
Funker helt fint om man laster ned bildet og ser det på maskinen sin, men hvem orker å gjøre det?
Hadde vært fint om noen som har ansvar for ftp servern kunne bytte ut bildet mitt...

http://dl.dropbox.com/u/11209666/ItWasntMe_CamillaTo.jpg

lug00ber
11-04-2012, 01:07
Hei

Som ansvarlig for alle de kreative konkurransene (det er rollen min i Creativia, hvor Duckers er sjef) føler jeg beklageligvis at jeg er nødt til å komme med noen kommentarer her:

For det første: Hvis noen av dere mener at det har funnet sted faktisk korrupsjon bør dere helst underbygge det med noe mer enn deres egen subjektive oppfatning av hvilke bidrag som fortjener å vinne en konkurranse. Hvis dere ikke har noe mer enn det å komme med bør dere holde dere for gode til å pisse på folk som jobber et solid antall frivillige timer før, under og etter TG for at dere skal ha muligheten til å vise frem verkene deres til et stort publikum både i skipet, på TV, stream og senere via Internett.
Og nei, det er ikke formildende å presentere beskyldningene ved å referere til en udefinert mengde personer som kan finne på å mene noe.
Hvis dere skal kritisere noe får dere gjøre det på en ryddig, konkret og saklig måte.

Videre:
Med unntak av noen helt spesielle konkurranser som enten blir avgjort basert utelukkende på tekniske kriterier, eller konkurranser som den nå avviklede Useless Utility-konkurransen, så er det et mål for TG å engasjere publikum i konkurransene vi arrangerer. Det betyr at det er uaktuelt å avgjøre for eksempel Rendered Graphics basert på jury alene.
Dette betyr også at det alltid vil være et stort innslag av lekfolk som stemmer på det de liker. En helt subjektiv avgjørelse, for mange uten noen voldsom teknisk innsikt i disiplinen for konkurransen de stemmer på.

Grunnen til at jury-ordningen ble innført er todelt:
Vi føler at det er mer rettferdig at en jury på flere mennesker gjør pre-selection av bidrag til en finale enn at den ene personen som har administrativt ansvar for compoen gjør det. I tillegg bruker vi juryens topp 3 for stemmegiving for å motvirke såkalt stemmehoring, som flere av dere har vært inne på i tråden. Vi gir jurystemmene ganske stor vekt (33%) for at den skal kunne ha en reell innvirkning på avgjørelsen, men samtidig liten nok til at hvis "hele hallen" mener noe annet enn juryen vil publikums avgjørelse trumfe juryen oppfatning.
Juryens rolle og påvirkningskraft er noe vi diskuterer hvert eneste år, fordi det er umulig å finne en balanse som er "perfekt".

Hvis noen føler seg kallet til å sitte i en slik jury er det bare å ta kontakt, og vi skal prøve å annonsere etter dette via www.gathering.org når planleggingen for neste års TG er i gang. Vi er naturligvis interessert i å sette sammen en jury som er så kvalifisert som mulig.

Når det gjelder innspillene som har kommet om compo-systemet er jeg enig i at det er ting som kunne og burde vært utbedret. Vi vil ta dette med oss til neste år, og inntil videre får jeg bare beklage at vi ikke har klart å oppdage det som kunne vært enkle fikser for å gjøre systemets funksjonalitet mer tydelig for alle. Det er dessverre slik at det av og til er vanskelig å se slike ting for oss. Vi er for det første ikke er brukere av systemet på samme måte som dere, og i tillegg har vi mye bedre oversikt over hvor bidragene er og når de havner der.

Hvis noen andre har innspill som de ikke ønsker å poste her på forumet er dere velkomne til å enten sende det til oss per e-post til creativia@gathering.org, eller som pm til meg her på forumet hvis dere ønsker å få behandlet innspillet mer diskrét, eller har noe dere dere ønsker å ta opp direkte med meg.

Avslutningsvis vil jeg få ta meg lov til å påpeke at reglene for hvordan alle konkurransene blir avgjort er publisert sammen med reglene for konkurransen. Dette er reglene deres aksepterer å konkurrere etter når dere leverer inn bidrag. Dere må gjerne være uenige i dem og ha meninger om dem, men hvis dere velger å konkurrere så er det altså disse reglene som blir fulgt.

--
Ola Christian Gundelsby
Event:Creativia Co-Chief og ansvarlig for de kreative konkurransene på The Gathering 2012

petterroea
11-04-2012, 07:27
MIN mening om dette er at det ser ut som en barnehagekrangel. Går det ikke ann å bare inrømme at publikum likte noen andres bidrag mer enn deres? Og godta det?

Camilla2
11-04-2012, 15:43
MIN mening om dette er at det ser ut som en barnehagekrangel. Går det ikke ann å bare inrømme at publikum likte noen andres bidrag mer enn deres? Og godta det?

Jeg kjenner ganske mange av "publikumet" og vet om ingen som stemte på togstasjonen. De fleste jeg snakket med på Creative syntes at bildet var direkte dårlig. Spørsmålet er bare hvor stemmene kom fra?
Det er vanskelig å godta at "publikumet" likte det bilde bedre, når man ikke vet hvem det publikumet er. Kjenner minst 20-30 stk fra Creative som ikke stemte på det bildet i det hele tatt.
Så klart, det er over 4000 mennesker der. Stripper man litt, får man nok folk til å stemme på seg. Sier ikke at vinneren gikk rundt og strippet (det hadde forsåvidt vært morsomt.. da hadde jeg stemt på han..hardt!).
Jeg mener bare at om man jobber litt for det, er det vel egentlig ikke så vanskelig å få folk til å stemme på seg, selv om man lager ett bilde med bare strekmenn. Neste gang skal jeg dele ut sjokolade... :p
Jeg tuller.. ikke bli sur.. skal vi avslutte?

lug00ber
11-04-2012, 16:40
Jeg kjenner ganske mange av "publikumet" og vet om ingen som stemte på togstasjonen. De fleste jeg snakket med på Creative syntes at bildet var direkte dårlig. Spørsmålet er bare hvor stemmene kom fra?
Det er vanskelig å godta at "publikumet" likte det bilde bedre, når man ikke vet hvem det publikumet er. Kjenner minst 20-30 stk fra Creative som ikke stemte på det bildet i det hele tatt.
Så klart, det er over 4000 mennesker der. Stripper man litt, får man nok folk til å stemme på seg. Sier ikke at vinneren gikk rundt og strippet (det hadde forsåvidt vært morsomt.. da hadde jeg stemt på han..hardt!).
Jeg mener bare at om man jobber litt for det, er det vel egentlig ikke så vanskelig å få folk til å stemme på seg, selv om man lager ett bilde med bare strekmenn. Neste gang skal jeg dele ut sjokolade... :p
Jeg tuller.. ikke bli sur.. skal vi avslutte?
Det var 519 mennesker som stemte i compoene totalt. Disse kan ha avgitt stemmer i en eller flere compoer.
Nøyaktig hvor mange som stemte akkurat i Rendered Graphics finner jeg ikke ut akkurat nå, fordi compo-systemet akkurat nå bare eksisterer som en sql-dump. Men litt kjapp regning tilsier at rundt 200 mennesker stemte i Rendered Graphics.
Som tidligere nevnt har alle som har gyldig billett eller arbeider som frivillig på TG rett til å delta i compoer og stemme i compoer.

Camilla2
13-04-2012, 21:07
Ja?! Kunne man bytte bildet mitt eller?! :p
Baaaah...den er bare blast og stygg på browsere utenom Opera.. whyyyyy.......
^__^ Alltid koselig å høres hysterisk ut.