Log in

View Full Version : Angående "Theme Photo"

dgg
03-04-2012, 20:59
Manipulasjon er ikke tillat, åpenbart, men vil det regnes som manipulasjon om jeg tar et bilde to ganger med forskjellig lyssetning og blander det sammen slik at begge lyskildene er med i samme bilde?

Resultatet ville jo blitt mer eller mindre det samme om jeg hadde hatt to lyskilder, bare at jeg ikke har det.

Vil sånn sett HDR også beregnes som manipulasjon?

appears
03-04-2012, 22:08
Manipulasjon er ikke tillat, åpenbart, men vil det regnes som manipulasjon om jeg tar et bilde to ganger med forskjellig lyssetning og blander det sammen slik at begge lyskildene er med i samme bilde?

Ja, det vil regnes som manipulasjon, og er derfor ikke tillatt. Bildet du leverer må bestå av kun ett foto.
HDR er tillatt.

dgg
03-04-2012, 22:16
Ja, det vil regnes som manipulasjon, og er derfor ikke tillatt. Bildet du leverer må bestå av kun ett foto.
HDR er tillatt.

Jeg ser egentlig ikke hvordan HDR kan være tillat om to forskjellige lyssettninger ikke kan være tillatt.

Det finnes dobbel eksponeringsfunksjoner på kameraet som kunne gitt samme effekten (tenkte ikke på det før nå egentlig), der man tar to bilder som settes sammen til ett bilde av kameraet. Det kan jo også gjøres ved å ta en lang eksponeringstid og dekke til linsen med noe sort imens man skifter lyssetningen.

Så hvorfor vil det da være tillat å blande sammen forskjellige eksponeringer men ikke forskjellige lyssetninger når det teknisk sett er det samme? I tillegg er ikke resultatet utenfor realistiske grenser, hadde jeg hatt to lommelykter til disposisjon kunne jeg tatt bildet slik jeg må manipulere det, resultatet ville vært nesten helt likt.

appears
04-04-2012, 00:26
Lommelykter er helt greit. Det står i reglene at du har lov til å iscenesette motivet ditt.

marilla
04-04-2012, 00:27
Spørsmålet anses som besvart, og tråden stenges.