Log in

View Full Version : spørsmål angående "freestyle video"

Chiobe
19-03-2012, 21:00
1) Hand-in

Er det noe info om hvor snart etter TG starter at dette gjelder? Altså er det på kvelden første dag eller er det senere?
Lurer litt på det, for hvis det er litt tid til innlevering, så er det mulig å få litt feedback fra noen på TG før det leveres inn.

2) Maximum display time

Er det inntil 4 minutter (max 3m 59s) eller er det ikke over 5 minutter (max 4m 59s) ?
Gjelder det inkludert rulletekst eller er det mulig å legge til 30s rulletekst?

3)

Er det mulig å legge ut filmen etter TG er over, eller overtar TG rettighetene for filmen?

petterroea
19-03-2012, 21:02
1. Sjekk timeplanen når den kommer ut
2. Sjekk komposiden, skal være inklusive rulletekst, spør noen som jobber i Event:Creativia
3. Du har rettighetene, tg bare hoster videoen på ftp-serveren deres.

Duckers
19-03-2012, 21:10
1) Hand-in

Er det noe info om hvor snart etter TG starter at dette gjelder? Altså er det på kvelden første dag eller er det senere?
Lurer litt på det, for hvis det er litt tid til innlevering, så er det mulig å få litt feedback fra noen på TG før det leveres inn.

Spørs på konkurransen. For høyprofil-konkurranser er deadlines typisk torsdag eller fredag kveld.
Schedule kommer på nett når du kommer i skipet.

2) Maximum display time

Er det inntil 4 minutter (max 3m 59s) eller er det ikke over 5 minutter (max 4m 59s) ?
Gjelder det inkludert rulletekst eller er det mulig å legge til 30s rulletekst?

Det er fire minutter, altså nærmere 3m 59s enn 4m 59s. Dette inkluderer alt som er med i filmen.

Det er ingen som blir underholdt av å se på rulletekst - det er kjempekjedelig.

Det er ikke et mål å få filmen så lang som mulig. Prøv å underholde mest mulig hele veien, folk kjeder seg veldig fort. Heller 2 interessante minutter enn 4 kjedelige.

At bidraget er for kjedelig er faktisk mulig diskvalifikasjonsgrunn - se de generelle reglene punkt 6: http://www.gathering.org/tg12/en/creative/competitions/general-rules/

Er det mulig å legge ut filmen etter TG er over, eller overtar TG rettighetene for filmen?

Du beholder rettighetene. Ved å levere inn på TG gir du TG rett til å vise og spre bidraget, men det betyr ikke at du ikke også kan spre det selv (etter konkurransen)

Chiobe
19-03-2012, 21:17
Takker for svar, da ser det ut til at det er som jeg trudde.

Jeg ser nå at det står i reglene at rulleteksten skal være i tekst dokumentet du legger vel, så da er det problemet løst.

4)

Går ut i fra at musikk lagt ut under CC (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/) er tillatt å bruke.
Står bare at du må ha rettighetene til musikken du bruker, noe CC gir.

Duckers
19-03-2012, 21:21
Går ut i fra at musikk lagt ut under CC (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/) er tillatt å bruke.
Står bare at du må ha rettighetene til musikken du bruker, noe CC gir.

Det går greit, så lenge ikke musikken fremstår som hovedelementet i verket. Se de generelle reglene punkt 7.

Entries that are previously released cannot enter a competition. However, your entry can be partly based on previously released material; re-using code, samples, textures and similar is allowed, as long as your entry contains a significant amount of new material.

Chiobe
19-03-2012, 21:45
Det er snakk om en kort film, med max 50% CC musikk, så da skulle det vel gå greit.

Carlsberg90
02-04-2012, 05:23
Tenkte jeg spør her jeg, angående freestyle video compoen.
Første gang jeg har tenkt til å være med på noe, men det står at man må registrere seg i noe web compo system.
Når kan man registrere seg der, og hvordan?

Before delivering your entry you must register it in the web-based compo system.

SiH
02-04-2012, 10:05
Når TG starter blir det laget en liten nettside fra gathering.org som man registrerer seg på og laster opp bidraget/bidragene

Carlsberg90
02-04-2012, 13:41
Når TG starter blir det laget en liten nettside fra gathering.org som man registrerer seg på og laster opp bidraget/bidragene

Herlig, Tusen takk for kjapt svar! :D

Meatball
02-04-2012, 16:19
Jeg lurer også på noe angående musikkbruk..

Har jeg lov til å bruke korte utsnitt fra låter jeg ikke selv har laget? Hvis nei, hvor hardt må disse remixes? Dersom jeg gjør en avtale med artisten, er det ok å bruke musikken dems? Dette er jo tross alt en filmcompo, og ikke en musikkcompo.. ^^

I korte trekk, er det kun Copyright som hindrer meg i å bruke andres musikk, eller er det 100% orginalitet som er viktig?

SiH
02-04-2012, 19:31
Har jeg lov til å bruke korte utsnitt fra låter jeg ikke selv har laget? Ja, så lenge du har lov av artisten, skriftlig. (edit: prøv å unngå artister som er under plateselskap. Er mange gode, ukjente artister f.eks på TG!)
Jeg deltok i fjor med en video der jeg brukte en sang der jeg bare sendte en melding til skaperen via youtube og fikk lov der. Dog jeg ble ropt opp på høyttalerene i salen om å bevise at jeg hadde lov til å bruke sangen så jeg tok screenshot av meldingene og sendte til crew. Dette gikk fint.

Altibox streamer alt som skjer på scenen og viser det live på egen kanal på TG, derfor et de veldig strenge med copyright.
(Rett meg hvis jeg tar feil)

Btw så har jeg også noen spørsmål: Når er tidsfristen? Kan dere ikke si noe mer enn at det er på Onsdagen? Jeg har holdt på med filmen min i over 1 måned nå og blir ikke ferdig hvis jeg ikke får filmet 1 klipp på onsdag. Veldig kjipt om deadline er før 14:00 denne dagen.
Er det kun førsteplassen som får premie? Hva me de andre? Ingen pengepremier?