Log in

View Full Version : Spørsmål angående regler på Grafikk

Athidi
19-03-2012, 11:12
Har 3 spørsmål når det kommer til reglene på rendered graphics.. :)

"Det ferdige bildet i 16:9 format, i størrelse 1280×720 piksler eller større. Dette er for å forsikre at bidraget ikke trenger skalering ved visning på storskjerm. Dette betyr også at du ikke kan levere bidrag i portrettorientering"

Må det være 16:9? Det føler jeg er litt dumt, av flere grunner, men mest av alt viss man ønsker å lage noe mer avlangt noe, eller et portrett.. 16:9 format er ganske mye å fylle og gir mye tomrom viss du planlegger noe portrett lignende :P

"Motivet i bidraget må være din egen idé. Dette betyr at du ikke kan bruke figurer eller konsepter fra film, dataspill eller annen populærkultur."

Dette reagerer jeg litt på, utifra det jeg husker fra tidligere TG'er så har mye av de 3 første plassene vært inspirert av popkultur fra film eller dataspill.. Denne regelen stod også ifjor, tar jeg ikke feil? 1 plass var inspirert av supermario?

Så spørsmålet mitt er, hvor seriøst skal jeg ta denne regelen? jeg driver å jobber med noe til TG som er inspirert fra batman tegneserien :)

Siste spørsmålet mitt er angående Work in progress tråd for å ta imot kritikk.. På for.eks forumer slik som 3dhue.no eller storedyret.no.. Er dette lov?

Viss noen har noe kunnskap angående disse spørsmålene, hadde jeg satt pris på et svar :) Tusen takk.

Chiobe
19-03-2012, 12:20
Det er fult mulig å lage et portrett i 16:9, bare legg ved mer bakgrunn hvis du er redd for tomrom.

Med egen ide så menes det at det ikke skal være ripoff, men å være inspirert skal være lov.

Kan ikke si på no WIP opplegg, men det du legger fram skal ikke ha vært alment tilgjengelig (eller noe i den duren), så få heller et par gode venner til å kommentere på det.

Athidi
19-03-2012, 12:56
Takk for svar Chiobe..

Jeg har lagd en karakter fra batman universet som jeg skal pose og lage en del detaljer til. Så det blir portrettish.. Jeg har brukt tegneserien og mange forskjellige kilder som inspirasjon.. Det er ikke en direkte rip off av noe bilde i pose eller nøytaktig karakter, men karakter er veldig godt gjennkjennelig og det er nok ikke noe tvil om hvem det skal forestille... Han er liksom bare gjort i min egen stil..

Syntes bare det er vanskelig å vite hvor grensa går.. :) Det er kjipt å putte masse arbeid inn i det, også bli diskvalifisert.. :P

Duckers
19-03-2012, 15:08
"Det ferdige bildet i 16:9 format, i størrelse 1280×720 piksler eller større. Dette er for å forsikre at bidraget ikke trenger skalering ved visning på storskjerm. Dette betyr også at du ikke kan levere bidrag i portrettorientering"

For at bildet skal vises på måten du vil, anbefaler vi at du dersom du har et bilde i et annet format legger på letterboxing på den måten du vil for at det skal fylle 16:9-skjermen. Du kan fint levere to forskjellige versjoner, en til bruk på storskjermen og en for spredning etter partyet.

"Motivet i bidraget må være din egen idé. Dette betyr at du ikke kan bruke figurer eller konsepter fra film, dataspill eller annen populærkultur."

Dette reagerer jeg litt på, utifra det jeg husker fra tidligere TG'er så har mye av de 3 første plassene vært inspirert av popkultur fra film eller dataspill.. Denne regelen stod også ifjor, tar jeg ikke feil? 1 plass var inspirert av supermario?

Så spørsmålet mitt er, hvor seriøst skal jeg ta denne regelen? jeg driver å jobber med noe til TG som er inspirert fra batman tegneserien :)

Denne regelen er ny av året. Den ble innført nettopp for å få bukt med at det var alt for mye popkulturreferanser i konkurransene tidligere år.

Du bør ta regelen meget seriøst om du ønsker å unngå diskvalifikasjon.

Athidi
19-03-2012, 15:38
Tusen takk for svar Duckers..

Da tok jeg feil, jeg bare syntes å huske å ha lest det i fjor.. Da må jeg begynne på noe nytt noe :) Takk for at det er gjort klart.. Bedre å vite det nå enn når jeg kommer til TG :P

Så det er greit å lage et portrett på for.eks 720 i høyden og si 500 i vidden, putte selve bildet i midten av et 1280x720 ps fil, også fylle de gjenværende pixelene med svart? Slik at det er 16:9 format.

Kunne du eventuelt også svare på om det er lov med Work in progress tråd på norske 3d forumer for å ta imot eventuell kritikk?

Setter veldig pris på at du svarte på dette :)

offwhite
19-03-2012, 18:52
Så det er greit å lage et portrett på for.eks 720 i høyden og si 500 i vidden, putte selve bildet i midten av et 1280x720 ps fil, også fylle de gjenværende pixelene med svart? Slik at det er 16:9 format.

Tror det er nettopp det du beskriver som er "letterboxing" :)

Duckers
19-03-2012, 19:01
Kunne du eventuelt også svare på om det er lov med Work in progress tråd på norske 3d forumer for å ta imot eventuell kritikk?

Setter veldig pris på at du svarte på dette :)

Jeg kan ikke si noe annet enn at reglene står på http://www.gathering.org/tg12/en/creative/competitions/general-rules/

Dette er vel regelen det vil falle under:

Entries that are previously released cannot enter a competition. However, your entry can be partly based on previously released material; re-using code, samples, textures and similar is allowed, as long as your entry contains a significant amount of new material.

By "previously released" we mean:

Made available for anyone to download from a public web page or similar.
Entered a competition at a previous party.
Been sold or used commercially.

By "previously released" we do NOT mean:

Sending or copying your entry to a select group of friends or associates.
Previously released entries that are re-worked or remixed significantly.
The Creativia Crew will decide which category an entry falls under, and exercise these rules using common sense.

Så om du sprer WIP's før tg blir det en skjønnsvurdering fra compo-crewet hvorvidt dette vil regnes som "previously released". Dette går nok på hvor mye likheter det er mellom WIP'ene du la ut og det ferdige produktet.

Det tryggeste er å la være, eller sende direkte til folk du kjenner i stedet å poste på et offentlig forum.

Athidi
20-03-2012, 11:02
Takk for alle svar folkens :)

kusma
21-03-2012, 02:42
Tror det er nettopp det du beskriver som er "letterboxing" :)

Det heter vel strengt talt pillarboxing i det tilfellet som beskrives ;)

Athidi
22-03-2012, 11:59
Må inrømme jeg syntes reglene er litt rare på noen punkter :)

"You are allowed to place your signature on the finished picture. This does not have be rendered, and can be composited into the picture using a graphics program of your choice. Apart from that, there should not be any scanned or pixeled elements in the picture, with exception for textures only."

At du for.eks ikke har lov til å composite inn noen ting. Har jeg en karakter som røyker, vill jeg gjerne ha muligheten til å lage en smoke effekt i photoshop til å ha på final bilde..Det gir veldig mye.

Som for.eks gjort her http://www.oyvindberget.com/images/stories/Zbrush/hellboy_render.png

Bildet er rendra med AO, skyggepass, shader etc, og alle lag er putta sammen i photoshop, men røyken er bare lagt til med et 2d layer.. Det er en liten effekt, men gir ganske mye..

"You are allowed to render your scene in layers and compose these in another tool. However, all layers must be rendered" 1 scene? hvorfor kan man ikke ha flere og compe de sammen?

mener reglene at jeg må lage røyk/glow effekter i 3d studio max med particles eller fume, og det må ligge i samme scene? har jeg lov til å lage en 3d fil som bare er bakgrunnen i et portrett, en 3d fil som bare er smoke effektene.. også kompe alt sammen i ps..? :)

Reglene skal vi visst følges nøye, men samtidig holder det oss tilbake fra å lage mer ferdige bilder med effekter, når det er kun lov å gjøre minor color correction...
Er det lov med sharpen? Blur? burn? shadow? grit? Kan jeg legge på en himmel?

Jeg har lyst å ha en slags aura rundt en karakter, og røykeffekter ut av noen øyner.. det er mye meninga med karakteren, et slags spøkelse/undead.. kan jeg ikke compe det inn i photoshop? et endelige bildet mangler mye når den effekten ikke kan legges til.. :p

Duckers
23-03-2012, 16:20
Athidi:

Først og fremst må jeg si at det er Creativias compo-team og til syvende og sist compoansvarlig som vil avgjøre om et bilde skal diskvalifiseres eller ikke.
Jeg er ikke med i compo-teamet og er heller ikke compoansvarlig, så jeg kan bare gi velmenende råd men ingen formelle uttalelser.

Jeg synes du tolker reglene på en kverulerende og firkantet måte. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig.

Reglene sier at alle elementene i bildet må være rendret, med unntak av teksturer, og så kan du composite i photoshop etterpå. Dette åpner for de fleste av de tingene du snakker om går an, for eksempel kan du putte røyken som tekstur på et plan.

Det står ingenting i reglene om at alle lagene må komme fra samme scene. Det er her snakk om "your scene" som i det ferdige bildet du setter sammen. At elementene kommer fra forskjellige scener er OK så lenge alle er rendret.

Hensikten med kravene til teknikk i rendered graphics-compoen er for å ikke lage "enda en" freestyle graphics konkurranse. Hvis du lager en miks av render og generelt photoshop-trikseri hører bildet ditt hjemme i Freestyle Graphics og ikke i Render.

De øvrige effektene du snakker om er det mange måter å gjøre på, både i photoshop og som en del av renderingprosessen. Om dette er greit i photoshop blir til syvende og sist en skjønnsvurdering og det er ikke mulig å gi et absolutt ja eller nei.

Husk at compo-crewets motiv her er å sørge for at Rendered Graphics-konkurransen er nettopp en konkurranse i tøff rendering, og ikke en konkurranse i fotomanipulasjon og håndtegning.

kreativerays
05-04-2012, 23:42
Litt spørsmål ang. color correction på ting, er det lov å lage masker for å color correcte enkelte deler av renderen?