Log in

View Full Version : Hvordan vil DU lære å programmere?

petterroea
07-03-2012, 17:19
aka JegAnerIkkeHvaSlagsEksemplerJegSkalBruke.

Ok, som dere ser skal jeg holde to foredrag på tg(Woo!). Jobber på det første foredraget nå(og starterkitten til det andre). I det første foredraget skal jeg lære bort Java for folk som aldri har programmert før. Så spørsmålet mitt er: Hva syntes dere er noen festlige, enkle eksempler som er morsomme å studere/lære hvordan lages?

(Slapp av, resten er under kontroll ;))

Chiobe
07-03-2012, 18:39
generelt så er det en god ide å ha med eksempler som man ser resultatet av fort, som hello world (http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_world_program)

Strandli
07-03-2012, 18:50
Foredragene er kortere enn du aner, bare advarer deg. :p På papiret så virket det som du har masse tid, men når du sitter der oppe går tiden opp på 10 minutter virker det som.
Så jeg anbefaler at du lærer bort grunnleggende konsepter, tankeganger og snakker om hvordan du startet, hva du sleit med og slikt. Og vis eksempler deretter. Hvis du blir for opphengt i å lage noe spesifikt der og da, så blir det mye dødtid, og nybegynnerne vil ikke nødvendigvis lære så mye av det.

For nybegynnere, så er det viktigste at du gjør de nysgjerrige og interesserte, i stedet for å lære bort spesifikke ting. Om de vil lære seg java, så må de sette seg ned og lære alt fra bunn av seg selv uansett, og da er ikke det du får tid til å demonstrere på 40 minutter så veldig nyttig. Så det å gjøre nybegynnere nysgjerrige, og forberede de på hva de må igjennom dersom de vil lære seg det selv, er uendelig mer nyttig i slike seminarer.

Også husk: Skjermoppløsningen er ikke nødvendigvis like stor som du er vant til. Jeg måtte jobbe med en oppløsning på 800x600 piksler, som gjorde alt mye vanskeligere enn det burde være. Også tenk på at tekst og masse koder ikke er så lett i lese på skjerm fra avstand, og spesielt på projektor dersom lysforholdene ikke er optimale. Derfor er det best å ikke gå for mye i dybden og vise masse kode, men heller eksempler og generell kunnskap.

Bare litt å tenke på, så du ikke blir overrasket og må improvisere slik jeg måtte. ;) Lykke til.

marilla
07-03-2012, 21:10
For nybegynnere, så er det viktigste at du gjør de nysgjerrige og interesserte, i stedet for å lære bort spesifikke ting. Om de vil lære seg java, så må de sette seg ned og lære alt fra bunn av seg selv uansett, og da er ikke det du får tid til å demonstrere på 40 minutter så veldig nyttig. Så det å gjøre nybegynnere nysgjerrige, og forberede de på hva de må igjennom dersom de vil lære seg det selv, er uendelig mer nyttig i slike seminarer.

Her er jeg litt uenig - jeg vil være mye mer interessert i å lære meg noe dersom jeg kan få resultater fort, og ha et direkte mål. Det å få ren teori uten noe konkret å bruke det på kan fort bli tørt. Dermed ville jeg foretrukket at man hadde et konkret mål med foredaget, typ "lær nok java til å lage x", der man så forklarer stegene underveis. En time (eller hvor lang tid man nå har) med "Dette er en variabel" og "sånn fungerer statiske metoder" blir fort litt tørt.

Uansett et veldig godt tiltak, fokuser på å forsøke å lære bort ting man ikke så lett kan gjøre på egen hånd. Det er sikkert mange som har sett på artikler om programmeringsspråk på wikipedia, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Selv sånne ting som at man må installere JDK, hvordan man kompilerer koden og sånt er nyttig.

.. Jeg leser gjennom din opprinnelige post, og ser at dette blir ganske greit ved siden av alt. Det er litt vanskelig å vite hva man kan lære med det lille man rekker å gå gjennom på ett foredrag, men hvis man går gjennom det å lese inn tekst fra tastaturet kan det jo være mulig å f.eks. lage sånn "adjektivhistorie", der du får opp pop-up-bokser og skal fylle inn ett og ett adjektiv, som til slutt blir satt inn i en historie du har skrevet på forhånd. Alternativt noe som regner ut noe TG-relevant, nedtelling av et eller annet slag, eller tilsvarende.

petterroea
07-03-2012, 21:53
Her er jeg litt uenig - jeg vil være mye mer interessert i å lære meg noe dersom jeg kan få resultater fort, og ha et direkte mål. Det å få ren teori uten noe konkret å bruke det på kan fort bli tørt. Dermed ville jeg foretrukket at man hadde et konkret mål med foredaget, typ "lær nok java til å lage x", der man så forklarer stegene underveis. En time (eller hvor lang tid man nå har) med "Dette er en variabel" og "sånn fungerer statiske metoder" blir fort litt tørt.

Uansett et veldig godt tiltak, fokuser på å forsøke å lære bort ting man ikke så lett kan gjøre på egen hånd. Det er sikkert mange som har sett på artikler om programmeringsspråk på wikipedia, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Selv sånne ting som at man må installere JDK, hvordan man kompilerer koden og sånt er nyttig.

.. Jeg leser gjennom din opprinnelige post, og ser at dette blir ganske greit ved siden av alt. Det er litt vanskelig å vite hva man kan lære med det lille man rekker å gå gjennom på ett foredrag, men hvis man går gjennom det å lese inn tekst fra tastaturet kan det jo være mulig å f.eks. lage sånn "adjektivhistorie", der du får opp pop-up-bokser og skal fylle inn ett og ett adjektiv, som til slutt blir satt inn i en historie du har skrevet på forhånd. Alternativt noe som regner ut noe TG-relevant, nedtelling av et eller annet slag, eller tilsvarende.

Den er grei! Syntes presentasjonen var litt tørr...
Skal se hva jeg har tid til å endre :P

Strandli
07-03-2012, 23:49

Absolutt, må jo vise eksempler og gjøre det litt interessant, få det til å se ut som om du jobber mot noe. Det jeg mente er at det kan bli veldig tørt og kjedelig om foredragsholderen bare begynner å programmere fra en kant mens han forklarer kort "og dette gjør det." og fortsetter til neste linje. For slike som meg som har null peiling på koding, så er det veldig lett å falle av lasset og miste interessen, når du ikke skjønner hvorfor eller hva foredragsholderen gjør.

Og som jeg sa, så kan kode fort bli veldig vanskelig å lese på storskjerm i vanskelige lysforhold, og det gjør det bare vanskeligere å henge med. Så om du ikke kan se hva foredragsholderen gjør, eller forstår hvorfor han gjør det og det eneste du har å følge med på er hva han sier, så er det vanskelig å skape interesse for noe så "tørt" som koding.

Men jeg er selvfølgelig helt enig i at de 40-60 minuttene bør ha et sluttresultat, noe som ble startet på og avsluttet, men noe helt enkelt og forstålig. Men om jeg må velge mellom et foredrag med et imponerende sluttresultat, hvor jeg forstod ingenting, eller et foredrag uten resultat men masse gode eksempler og kunnskap, så velger jeg sistnevnte.

petterroea
08-03-2012, 07:52
647
Er det noe sånn her dere mener? (Og at jeg forklarer hva det forskjellige er)

grimjoey
09-03-2012, 15:01
Gi publikum et utgangspunkt for å lage noe/videreutvikle noe.

Lag en enkel paint (JPanel, BufferedImage, void paint(Graphics g), MouseListener, ...) for eksempel og forklar fremgangsmåten og hvordan ting henger sammen. Legg koden tilgjengelig så publikum kan fortsette fra der du slutter.

Her kan du sikkert bake inn det meste av det som står i foredragspresentasjonen.

kriss95
04-04-2012, 14:23
Lær bort "grammatikkregler" og tegnsetting, og If, For-loops og hvordan man bruker functions og methods og classes. Man kommer ikke så langt uten det ;)

Digresjon: Jeg lærte meg enkel java ved tutorials på hvordan man lager mods til Minecraft. Å endre allerede lagd kode var kjempelett, og jeg kunne lære av source-koden til minecraft hvordan java var og endre på den slik at den passet mine behov.