Log in

View Full Version : Make a demo already!

Mia
06-03-2012, 20:28
En artikkel med noen hint til hvor man kan starte med demokoding er lagt ut på gathering.org: http://www.gathering.org/tg12/no/news/31/56/Make-a-demo-already/

Hva slags verktøy bruker du til din demo? :) Hva er best for nybegynnere? Har du noen gode tips du vil dele med andre? Post dem gjerne her :D

petterroea
06-03-2012, 20:29
Jeg bruker C++ og OpenGL.

marky
07-03-2012, 12:44
Jeg bruker C++ og OpenGL.

This. Men at jeg er så flink til å lage pen grafikk og slik kan jeg nok ikke si :P

JoMs
07-03-2012, 14:56
Jeg lagde min aller første demo i Duckers sitt fScript, der han guidet meg så godt at jeg klarte å ha en ferdig demo på litt over èn måned.
Etter det lagde jeg to demoer i Microsoft sitt XNA som er superlett å lære seg, og har masse god dokumentasjon. XNA bygger på C# som etter min mening er relativt mye lettere å forstå enn C++ om en ikke har noen erfaring med programmering fra før.

Deretter fikk jeg lyst til å gjøre noe helt annet og mye mer gjennomført. Valget falt ganske fort på Unity3D, som rett og slett er en stor editor hvor du lett kan lage en fungerende demo. I Unity3D får du servert utrolig mye gratis (egentlig litt for mye), men det har gitt meg mer enn jeg liker å innse. Jeg har blant annet fått mye bedre forståelse for hvordan programmering i 3D egentlig fungerer, flytting av objekter og så videre. Men planen min med Unity var å lære meg å lage shadere, dette har trynet fullstendig siden Unity serverer en utrolig mengde med shadere. Ja, jeg kunne latt være. Men det er litt fort gjort å bruke det som er klart når en begynner å kjenne tidspresset ;)

Neste demo håper jeg å skrive i C#, og kanskje være litt ambisiøs å skrive den mot DirectX? Det vil tiden vise.

Men for en begynner vil jeg anbefale å ta kontakt med en mentor, legg frem litt hvor mye erfaring du har og hva du har lyst til å lage (ikke vær redd, de stjeler ikke idèene dine :) ), så vil de kunne hjelpe deg med å velge språk osv. Jeg vet at blant annet datsua (Thomas) har prøvd seg kjappt i XNA.

Lykke til! :)

datsua
09-03-2012, 13:58
Jeg bruker C, C++ og OpenGL for å lage 64k/demo.
Verktøyene (mesh konvertering o.s.v.) lager jeg som oftest i Phyton, C# eller Ruby.

Vil råde alle nybegynnere til å bruke det språket de behersker best. Da kan du konsentrere deg om å lage ting, og du slipper å stange hode i flere vegger enn høyst nødvendig :)

Og,.. Ja,.. Ikke vær redd for å ta kontakt med mentorene før TG. Vi biter ikke.

Duckers
10-03-2012, 06:43
Vi i Outracks bruker C# til ca alt nå til dags :) Veldig få unnskyldninger for å ikke bruke det lenger. Uansett hva man skal lage.

Om man er nybegynner og vil ha noe som får deg raskt i gang uten å installere masse greier kan WebGL igjennom Three.js være et greit sted å starte (google it :) )

Unity er også et bra valg om man vil jobbe mer med det visuelle enn med kode.

Ellers enig med datsua :)