Log in

View Full Version : Søker noen med erfaring innen demoer i Unity



JoMs
03-01-2012, 10:13
Hei,

Jeg har i år tenkt å lage demoen min i Unity, et utviklingsmiljø jeg ikke har brukt utenom litt mindre testing.
Derfor søker jeg noen som kan svare meg på en del spørsmål, og lære meg noen lure triks.

Det jeg primært lurer på akkurat nå er:
- Hvilke språk skal egentlig shadere skrives i? (Har ikke klart å finne noe konkret)
- Hvordan skifter man enklest mellom scener?
- Hvordan bør man enklest synkronisere mot lyd?
- Hvordan bruker man shadere til andre ting enn surface-shading? F.eks. shadere som man finner her, http://glsl.heroku.com/ eller shadere som transformerer et objekt.

Det dukker helt sikkert opp andre spørsmål underveis, vennligst ta kontakt ASAP om du tror du har noe å bidra med :)
Kjappeste måten å få tak i meg er på IRC. Der finner du meg på #scene.no@efnet og #norge@quakenet.

Jeg er også veldig åpen for å samarbeide med noen om en demo! :)

-JoMs

grimjoey
17-01-2012, 22:45
Shadere skrives i et spesialisert språk som kalles Cg (http://en.wikipedia.org/wiki/Cg_%28programming_language%29, http://unity3d.com/unity/engine/rendering). Det finnes sikkert andre liknende varianter også (GLSL? ...har ikke noe erfaring med dette).

Enkleste måten jeg vet å bytte scene på er med Application.LoadLevel("SceneNavn");. Dette kreves at scenen er lagt til i build settings. Åpne scene, åpne build settings dialogen og klikk add current. Gjenta prosessen for hver scene.

Når det gjelder lyd i unity har jeg ingen erfaring, men det gjelder vel å lese av volum/frekvens fra lyden som spilles (AudioSource), og utføre "effekter" basert på hvilke verdier som hentes fra lyden. Volum og frekvens kan tydeligvis hentes ut slik: http://unity3d.qatohost.com/questions/157940/getoutputdata-and-getspectrumdata-they-represent-t.html.

Shader effektene på siden du refererer til kan vel oppnås ved å lage en plane som dekker hele kameraområdet og benytte shaderen på plane'n.


Lykke til med demo. Gleder meg til å se resultatet.

JoMs
18-01-2012, 14:00
Shadere skrives i et spesialisert språk som kalles Cg (http://en.wikipedia.org/wiki/Cg_%28programming_language%29, http://unity3d.com/unity/engine/rendering). Det finnes sikkert andre liknende varianter også (GLSL? ...har ikke noe erfaring med dette).

Enkleste måten jeg vet å bytte scene på er med Application.LoadLevel("SceneNavn");. Dette kreves at scenen er lagt til i build settings. Åpne scene, åpne build settings dialogen og klikk add current. Gjenta prosessen for hver scene.

Når det gjelder lyd i unity har jeg ingen erfaring, men det gjelder vel å lese av volum/frekvens fra lyden som spilles (AudioSource), og utføre "effekter" basert på hvilke verdier som hentes fra lyden. Volum og frekvens kan tydeligvis hentes ut slik: http://unity3d.qatohost.com/questions/157940/getoutputdata-and-getspectrumdata-they-represent-t.html.

Shader effektene på siden du refererer til kan vel oppnås ved å lage en plane som dekker hele kameraområdet og benytte shaderen på plane'n.


Lykke til med demo. Gleder meg til å se resultatet.

Takk for mange gode tips! :)
Det med å sette shadereffekter på en flate hadde jeg nok brukt evig mye tid på å komme fram til.