Log in

View Full Version : Creative Commons-lisensiert musikk i Democompo?

JoMs
09-12-2011, 08:23
Hei,

Nå føler jeg at jeg har ødelagt mange nok fete låter fra folk i demoscenen med elendige demoer. Ettersom jeg ikke vil bygge på meg et rykte for å ruinere presentasjonen av noe som noen har brukt lang tid på, og da ende opp med at ingen har lyst til å lage musikk til demoene min, har jeg lurt litt på hvordan aksepten/reglene er rundt det å bruke Creative Commons-lisensiert musikk fra f.eks. Soundcloud?
Vil det å delta i en democompo med pengepremier bryte delen rundt at du ikke skal kunne ha noe økonomisk vinning på det? Det finnes jo selvfølgelig flere alternativer, der en for eksempel har "gjør hva du vil med låta mi, du kan også bli milliardær på den for min del"-aktige CC-lisenser.

Jeg kommer nok uansett til å spørre litt rundt om noen kunne tenkt seg å lage låt til meg, men det er jo gjerne sånt som er litt greit å vite.

-JoMs

Duckers
10-12-2011, 14:53
Hei,

Nå føler jeg at jeg har ødelagt mange nok fete låter fra folk i demoscenen med elendige demoer. Ettersom jeg ikke vil bygge på meg et rykte for å ruinere presentasjonen av noe som noen har brukt lang tid på, og da ende opp med at ingen har lyst til å lage musikk til demoene min, har jeg lurt litt på hvordan aksepten/reglene er rundt det å bruke Creative Commons-lisensiert musikk fra f.eks. Soundcloud?
Vil det å delta i en democompo med pengepremier bryte delen rundt at du ikke skal kunne ha noe økonomisk vinning på det? Det finnes jo selvfølgelig flere alternativer, der en for eksempel har "gjør hva du vil med låta mi, du kan også bli milliardær på den for min del"-aktige CC-lisenser.

Jeg kommer nok uansett til å spørre litt rundt om noen kunne tenkt seg å lage låt til meg, men det er jo gjerne sånt som er litt greit å vite.

-JoMs

Dette var da en veldig negativ innstilling til sine egne produksjoner? :)

Det er mange flere musikere i tg-scenen enn det er demokodere, og de fleste av dem er mer enn happy med å få låtene sine med i demo - om det er en nybegynnerdemo eller fra en etablert gruppe.

Dessuten finnes det også nybegynner-musikere som vil digge å kunne være med i flere compoer på samme party. Hva med å ta en titt på deltakerlisten i musikk-compoene fra tidligere år og sende litt mail?

Jeg vil ikke anbefale deg å bruke en låt som ikke originalt var tiltenkt demoen din, men når det gjelder lovligheten iht. TG-reglene av å bruke tidligere utgitt musikk under Creative Commons så tillates dette normalt i demo og video-konkurransene så lenge du har tillatelse fra musikeren (sørg for å dokumentere dette). Det tryggeste (og kuleste - for din egen del) er å skaffe en original låt til demoen - og det er ikke vanskelig.

Ta gjerne kontakt med oss i Creativia dersom du ikke lykkes med å skaffe en musiker på annen måte.

Lykke til :)