Results 1 to 4 of 4

Thread: Hjelp til Hyllebygg

Registered User ingis95's Avatar

Exclamation Hjelp til Hyllebygg

Jeg har da sett igjennom forskjellige worklogs men jeg finner ikke tydlig nok ut av dette.
    Det er lenge til neste år, men jeg vurderer å lage den i sommer.

1. Først og fremst ønsker jeg et billig og stabilt material (har hørt alt fra spon til kryssfinner og hobbyplater)
    2. Hvordan fester dere disse platene sammen? (vinkler, lange skruer?)
    3. Hvor mye vekt tåler en vanlig hylle konstruksjon for 1 person?

Her er et bilde av hyllen jeg ønsker å bygge:
    http://bildr.no/view/870145
    Last edited by ingis95; 24-04-2011 at 13:17.
    Junior FX and Music producer.
    Check me out on YouTube

Registered User th3 l33t's Avatar
    Ville brukt noen stål vinkler her og der ikke så store trenger dem og være, har sett enkelte guides på folk som skal bruke 12cm lange skrurer syns dette er og overdrive noe kollosalt. Har tenkt og bygge hylle jeg også for første gang siden jeg skal i 2012, så er ingen ekspert enda men jeg tror jeg går for og bruke Muttere, skiver og skruer. Så jeg kan lett demontere og monterte den uten at den mister noen styrke fordi vist du bruker tre skruer på f.eks ene hyllen som skal tåle en god del og du skur den sammen og fra værandre så vil det ikke holde så lenge hvertfall ikke med sponplater, men no finnes det sikkert noen som har litt mere kunnskap enn meg på akuratt hylle bygging til tg. Har litt peling er jo trossalt lærling i byggebransjen så eg ville gått for en løsning meg Skurer-muttere- skiver - og vinkler også andre små ting som kommer ettervert lager sikkert en topic om hvordan jeg bygge min hylle seinere.

Registered User Dranzar's Avatar
    1. Da kan du jo bruke furu, eller mdf.
    2. Man kan bruke skruer og vinkler. helst begge tenker jeg.
    3. Det kommer ann på hvilken tykkelse du bruker i materialer. og skruer etc hvor mye de tåler.
    TG - 2010 (First timer) TG Toget TG - 2011 (Seat:37 Row:52) PiD Rekka CFAD
    TG - 2012 - 2015 Crew Security:Security:Kveld.
    TG - 2016 Crew Security:Security:Flexi
    Alt jeg skriver er mine meninger og er ikke i forbindelse med crew/sec

Registered User ``Robin's Avatar
    Hylla vi brukte i år bygde jeg av såkalte "poppelplater" som består av mange tynne plater som er limt sammen. Dette var et MYE rimligere alternativ enn hobbyplater som fåes kjøpt nærmest overalt. Den plata som ting sto på i hylla var av gulvsponplate (det man bruker som gulv i hus, under alt som er av parkett o.l)

Har ikke fått prisen på materialene enda, siden det var naboen min som skaffa det noe billigere fra byggevarelageret han jobber ved. Regner med at prisen totalt havner på et sted under tusenlappen, og det er ikke altfor ille med tanke på at det var en tremanns-hylle.

For å feste platene sammen gjorde jeg det enkelt. Jeg skrudde platene rett og slett sammen med treskruer på kryss og tvers. Trikset er å bore opp først, slik at platene ikke sprekker. Til den biten av hylla som skulle tåle noe mer vekt skrudde jeg fast lekter, la plata oppå og skrudde den fast i lektene.

Slenger med et bilde av hylla vi hadde også jeg!

Lykke til med bygget, uansett metode du velger!
    TG11: Partly Cloudy
    TG12: At The End Of The Universe