Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 24

Thread: Skal bygge gaming-pc

Registered User iSondre's Avatar

Skal bygge gaming-pc

Hei, som sagt skal jeg bygge gaming-pc.
    Vil vite hva dere syns om komponentene.

Kabinett: NZXT LEXA S
    Grafikk-kort: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz
    Hovedkort: ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16
    Harddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM
    Prosessor: Husker ikke navn. Intel Core 2 Duo. En vi har liggende.
    RAM: 4 x 1 / 2 GB
    Strømforsyning: 380 watt
    [ TG10: S65R59 | TG11: S26R40 | TG12: S27R39 | TG14: S27R39 ]
    | Case: NZXT Switch 810 | CPU: Intel i7 3770K@4.6GHz | Cooler: Corsair H80 | PSU: 750W | RAM: Corsair Vengeance 16GB@1666 MHz | SSD:2xSamsung 120GB | HDD: 8TB | GPU: GTX680 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 |

Registered User
    Strømforsyningen er nok litt svak til et sånt oppsett, gå for en 650w eller større hvis du skal ha gaming pc.
    Det samme gjelder vel prosessoren, ut i fra navnet gjetter jeg på at det er en dual core med 2-3ghz. Siden prossoren er det som i utgangspunktet bestemer hvor kraftig pcen er, så ville jeg ha gått for en quad core på 2,5ghz eller mer.

Du sier quad. Det er fire prosessorer, tror ikke helt du har forstått.
    Skal du ha best ytelse er det bedre med EN singel prosessor som kjører det ene spillet. Istedefor fire som kommuniserer med hverandre, som gjør alt mye seinere.
    | Case: NZXT Switch 810 | CPU: Intel i7 3770K@4.6GHz | Cooler: Corsair H80 | PSU: 750W | RAM: Corsair Vengeance 16GB@1666 MHz | SSD:2xSamsung 120GB | HDD: 8TB | GPU: GTX680 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 |

Registered User
    I teorien ja, men quad core 3ghz klarer mer totalt sett enn en single core 3ghz alene.

Registered User Magnus10b's Avatar
    det er ingen grunn til å tviholde på single og duo core prosessorer lengere, jeg skaffet med en core i7 920 quad, har ikke funnet noe å klage på enda
    nick: Holycrap
    http://www.battlefield.no http://www.battlefield.no/forum/inde...showuser=15246
    TG09: Seat 2 Row 43 (første år!) TG10: Seat 34 Row 78 Vant PS3 ^^ TG11

Gameadmin eSport Norway - Gameadmin Sørlanet - Skribent Battlefield.no

Registered User Begave's Avatar
    ANBEFALER på det sterkeste og kjøpe ferdigbygd pc, jeg har akkurat bygd en gaming pc selv og det kommer alltid masse problemer!! først fikk jeg ikke skjermen på pga for liten strømforsyning, så når det var fiksa fikk jeg problemer med att pcen restarta av seg selv, og da det var fiksa satt jeg med bluescreens. og har Endelig fått fiksa pcen nå men sitter med windows xp og bare 3.25gb ram istedenfor 4gb.. Kjøp ferdigbygd eller få de til og bygde den for deg. visst du kjøper fra komplett?
    TG 2010 First timer! Rad 58 seat 5

TG 2011 Rad 23 Seat 36!

Quote Originally Posted by Begave View Post
    ANBEFALER på det sterkeste og kjøpe ferdigbygd pc, jeg har akkurat bygd en gaming pc selv og det kommer alltid masse problemer!! først fikk jeg ikke skjermen på pga for liten strømforsyning, så når det var fiksa fikk jeg problemer med att pcen restarta av seg selv, og da det var fiksa satt jeg med bluescreens. og har Endelig fått fiksa pcen nå men sitter med windows xp og bare 3.25gb ram istedenfor 4gb.. Kjøp ferdigbygd eller få de til og bygde den for deg. visst du kjøper fra komplett?
    Det er pappa som skal bygge den, med tanke på at jeg ikke er pro på slikt. Han har drevet på i 20 - 25 år, så tror ikke det blir problemer.

Registered User
    Så lenge man har litt peiling på hva man gjør, så er det ikke noen problemer med å bygge selv.
    Anbefaler bare å kjøpe ferdig bygget hvis man ikke har sett inni en pc før eller hvis man får en kjempe deal.

Registered User SuperTeD's Avatar
    Quote Originally Posted by Chiobe View Post
    Så lenge man har litt peiling på hva man gjør, så er det ikke noen problemer med å bygge selv.
    Anbefaler bare å kjøpe ferdig bygget hvis man ikke har sett inni en pc før eller hvis man får en kjempe deal.
    Seconded! På ferdigbygde pcer må du nesten alltid inngå kompromiss på enten pris eller kvalitet, og kompletts byggeservice koster vel også noen kroner. Det er ingen heksekunst å bygge sin egen pc. Det er stort sett bare en plass hver del passer så om man gjør seg litt kjent med delene og litt monteringssikkerhet (passe på statisk elektrisitet, ikke dra skrujern med stor kraft tvers over HK, ikke miste ned prosessoren og kjøre over den med kontorstolen etc.) så burde det i de fleste tilfeller gå bra.
    -06 -07 -08 -09 -10 -11 -12 -13... -14...

Skriver ALDRI mine egne meninger!

Registered User Funkysocks's Avatar
    Fikk endelig ferdibygd min egen gaming rigg i går kveld. Jeg og en kompis brukte 4 arbeidstimer før første boot, og alt fungerte feilfritt.

Jeg anbefaler å legge litt ekstra kroner i hovedkort og prossesor. Da resten kan enkelt oppgraderes i ettertid. Skal du oppgradere til ny prossesor om ett års tid, kan du plutselig ende opp med å kjøpe nytt hovdkort og ram-brikker, da cpu-socket og RAM-pins ikke alltid stemmer med det du hadde til å begynne med.

Kjører en AMD Phenom Quad 965 black edition og ett Asus Crosshair III Formula hovedkort. Alt kjører som en drøm, og prossesoren kjører på 3.83 GHz, har ikke klokket noe spesiellt enda. Personlig anbefaler jeg ett AMD oppsett, da det er litt rimeligere enn Intel oppsett i samme powerlevel.
    OppvarmingsLAN før TG anyone?

Moderator #PK's Avatar
    og har Endelig fått fiksa pcen nå men sitter med windows xp og bare 3.25gb ram istedenfor 4gb.. Kjøp ferdigbygd eller få de til og bygde den for deg. visst du kjøper fra komplett?
    Er det de Windows sier at du har? For alle whiner om at XP ikke støtter 4GB osv osv.. Men det er ikke tilfellet, i hvert fall ikke her.. XP takler fint 4GB, er bare at det ikke klarer å vise det
    Forumreglene
    TG07 - Deltaker
    TG08,09,10,11,12,13 - Crew:Security
    TG14 - Søknad til Security sendt!
    Jeg skriver kun personlige meninger, med mindre annet presiseres

Registered User Kage's Avatar
    Du må ha 64-bits OS for å kunne få utbytte av mer enn 3.25~3.5gb ram.

Quote Originally Posted by Funkysocks View Post
    Fikk endelig ferdibygd min egen gaming rigg i går kveld. Jeg og en kompis brukte 4 arbeidstimer før første boot, og alt fungerte feilfritt.
    That's me.

Må også legge til at en quad-core lønner seg virkelig, støtter programmet flere kjerner (som de fleste gjør i disse dager) så hjelper det virkelig på ytelsen.

Et lite økonomisk tips anngående skjermkortet:
    Kjøp den billigste og "svakeste" modellen av typen du skal annskaffe deg, da selskapene i de fleste tilfeller overklokker sine egne kort og selger dem dyrere. Overklokking gjøres enkelt selv.

PS.
    Desto kraftigere PSU desto bedre, så kan du fortsette å bruke den senere om du bestemmer deg for å kjøre crossfire/sli.
    Last edited by Kage; 14-02-2010 at 15:02. Reason: Skriveleif
    TG09 - Row 5 Seat 38
    TG10 - Row X Seat X
    "I am known by my friends as Lanwiper-san."

Registered User
    Som nevnt over, er ikke noe problem å bygge selv hvis man har tunga rett i munnen og vet sånn halveis hva man gjør. Fordelen med å bygge egen er at du får mye mer for pengene, og du får nøyaktig det du vil ha, ferdigbygde pc'er er ofte drit.
    Har en venn som for noen år siden hadde konfirmasjonspenger han skulle bruke på en data, og jeg anbefalte han å bygge egen. Han sa at han gikk bare til Elkjøp og ba om den kraftigste dataen de hadde, og en full HD skjerm, og dette ville han ikke snakke seg ut av.
    Resultatet var at han brukte 12k-14k (husker ikke helt) på en maskin som svettet av å kjøre Vista med Aero effekter på i fullHD. Skjermen blinket og gikk ofte i svart, noe som ble løst av å sette ned oppløsninga, han angra stort på at han ikke hørte på meg. (kan ha vært hardware feil og, men alikavel, piss maskin)

Anbefaler alle som vil ha verdi for penga, å kjøpe delene og sette sammen selv! (evnt få noen som har peiling til å bygge for deg).
    TG09 - Rad14 eller no
    TG10/11/12 - Creative Lounge

Registered User CV-Erik's Avatar
    Det er DIN feil, ikke komponentene.
    TG09 | Row 45 Seat 25
    TG10 | Row 52 Seat 50 & 51

Registered User Hurl's Avatar
    Jeg kjøpte ferdig pc fra Elkjøp nå i høst. 13k med forsikring og digg skjerm. Funker som faen! i7 920 cpu, 9gb ram, 2xNvidia gt 230 i crossfire. Har ikke angret et sekund
    TG'08 - TG'09 - TG'10 - TG'11 - TG'13?

Page 1 of 2 1 2 LastLast