Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 36

Thread: oppbevaring av mat, kjøling og hvitevarer

Registered User lilfire's Avatar

oppbevaring av mat, kjøling og hvitevarer

nok et år sviktet systemet med bytte av kjøle elementer. dette er for DÅRLIG!
    vi må kunne oppbevare mat der oppe, eller så må prisene i kantinen betraktlig ned. det var vel 4 ganger i døgnet man kunne bytte elementer og da fikk man kun lov å bytte 3 stk! jeg hadde med meg ca 12stk og fikk andre på rekka mi til å bytte 3 stk for meg. men hva hjelper det når man kun før halv fryste elemnter tilbake. som varrer litt over en time.. jeg måtte kaste mye mat pga den var blitt dårlig.

jeg har et lite og fint kjøleskap stående. jeg vet at hvitevarer er forbudt. og skjønner hvorfor, men jeg føler det blir litt skjære alle over en kam.
    feks. så vidt jeg vet er det lov å ha ekstremkjøling av pcen i form av kompressor basert kjøling feks denne, med litt hjelp fra google fant jeg ut at den trekker 3,4A. dette er over den 1 ampern man før bruke, men lov å ha på tg.

mens det kjøleskapet jeg har stående trekker 0,49A (nettopp vært nede å målt) men ikke lov å ha med på tg.

her mener jeg det er noe som ikke stemmer. 0,49A i tillegg til alt det andre man har blir nok over 1A, men hva med oss som har 2 plasser? (2A).

evt kan man jo "lage" et kjøleskap med Mach2 GT Standalone siden den kjøler jo ned til -50!

\\lilfire
    TG02, TG03, TG04, TG05, TG06, TG08, TG09, TG10, TG11, TG12, TG13, TG14, TG16

se opp for skriveleif

Registered User 2K3's Avatar
    Hvis jeg husker riktig så er ikke den kompressoren du snakket om lov å ha med. Mener å ha lest det i en annen post, men husker ikke hvor (har lest en del poster). Så tror ikke det vil være lov å lage et kjøleskap med bruk av dem. Tror nok heller du bør da tenke på å bruke tørris og lage et kjøleskap som bruker det. Var hvertfall en gjeng som hadde gjort det i år.
    TG04 - Seat 19 Row 66 (litt usikker)
    TG05 - Seat 40 Row 38
    TG06 - Seat 50 Row 38 - Tour Guide
    TG07 - Tok meg fri og prøvde noe nytt
    TG08 - Seat 47 Row 37 - Tour Guide

2k3.org blog style!

Administrator marilla's Avatar
    Ingen har tidligere hatt lov til å bruke utstyr som drar mer enn 1A, men hvorvidt dette har blitt fulgt opp når det gjelder PCer og utstyr er litt usikkert. Problemet med hvitevarer er at _de fleste_ går over 1A, derfor er det veldig greit å ha en nulltoleranse. Det ville blitt en enorm jobb for crew om det hadde vært fritt frem for kjøleskap, siden vi da hadde måttet feilsøke en hel rad hver gang strømmen gikk, for å finne ut hvilket av de 8 kjøleskapene som dro for mye. Jeg kan lite om strøm, så jeg kan ikke gi noen forklaring på hvorfor den gitte begrensningen er der, og om den kan endres, men jeg kan si så mye som at det ikke er gjort for å være kjip fra TGs side.

Med en god kjøler som man oppbevarer kjøleskapsmat i skal man ikke trenge sykelige mengder elementer, så lenge den er godt isolert. Det er veldig beklagelig at systemet ikke fungerte som det skulle i år heller, jeg regner med at det nok en gang blir vurdert hva man skal gjøre med det.

Prisene i kantina har TG ingen kontroll over, da det er HOA (hamar olympiske anlegg, de som eier skipet), som har monopol på matsalget i skipet, såvidt jeg har skjønt.

Det er bra det kommer opp debatt om dette, ledergruppen til neste TG blir vel valgt om ikke så lenge (husker ikke hvor tidlig dette gjøres, men det er i god tid før TG), og de trenger input for å kunne gjøre TG enda bedre.

Til slutt vil jeg nevne at dette ikke er noen offisiell forklaring, det er kun min oppfatning som sec-crew gjennom to år på TG. Jeg har selv vært deltager, og vet hvor mye det hjelper å ha tilgang på ordentlig mat (som da gjerne må holdes kjølig), så jeg forstår frustrasjonen deres. De som har bil kan oppbevare noe mat der, og få seg en daglig trimtur ut for å hente nye rasjoner, da hamar er ganske kald natterstid i påsken.

for noen år siden vant en kompis av meg nettopp en kompressor kjøling av 3dfxcool. crew og alt så jo dette var en fin liten sammling rundt 3dfcool der da. han fikk ingen restriksjoner om å bruke den. om det har forandret seg over år vet jeg ikke. men poenget var at det ikke er nulltolereanse på noe som bruker mer strøm. kan jo samenlingne med de som har med seg kempo anlegg å som trekker godt over 1A, disse kjøper jo opp flere plasser for å kunne ha nok strøm til anlegget.
    si at det er flere på en rad som har anlegg da, vil jo være like vanskelig å kontrollere hvem av dem som trekker mer enn de har lov til.

og å ta alt av hvitevarer under en kam blir også feil mener jeg. et 300l kjøleskap og et 30l kjøleskap bruker ikke like mye strøm. så har man jo også energiklasser. og de siste årene har det jo vært mye fokus på energisparing, og de fleste kjøleskap som selges i dag er energiklasse A eller A+ nå har ikke jeg sjekket hvor mye disse trekker, men vil tro at et 30l kjøleskap i A+ trekker mindre en de store anleggene der oppe. (mitt trekker jo kun 0,49A, og mitt 5.1 anlegg trekker rundt 1A på max)

er jo noen som kjøper 3,4 plasser ekstra til anlegget sitt, som "betyr" at det trekker rundt 4A. dette er lov siden de har kjøpt ekstra "strøm" til det.

en annen ting jeg stusser på. jeg vet det ikke er lov med batteri på TG og dette er jeg helt enig i. går et batter i lufta kan det gå veldig dårlig. MEN jeg så hvertfall 3 hyller med et eller flere batteri i på tg nå i år. virket ikke som dette ble slått ned på.

hva med 12v kjølebegger. har en av de og. nå har jeg ikke riktig batteri eleminator for hånden, men ved å se på Spesifikasjonene til boksen regnet jeg meg fram til et strøm bruk på 0,27A + tapet i eleminatoren. som blir lagt under 1A..

jeg føler det trengs en seriøs debatt rundt dette. jeg har ikke planer om å slutte å dra på TG. men jeg forventer at jeg kan holde maten min kald i 5 dager!

se opp for skriveleif

Registered User
    Mener å huske at det er lov å ha med gele batterier eller hva det heter på tg, men ikke de andre.
    Men hvis crew hadde hatt en eller annen mulighet for å sjekke hvme som har en ekstra plass som går til strøm så kunne dem jo mye lettere kunne ha sjekka det med kjøleskap ol.
    Vet ikke om det er mulig, men hvis det på partyticket gikk ann å sette en plass til "strøm" eller noe sånn, så måtte alle som kom med kjøleskap vise fram den billeten eller noe sånn.
    Vet ikke om det er mulig for dere å få gjort, men det hadde ihvertfall vært en mulighet for å gjøre det lettere for crew å håntere det med kjøleskap.
    Men selvfølgelig kan man jo ikke dra med seg allverdens store kjøleskap med det billeten da.
    Er enig at bytting av kjøle elementer gikk dårlig, spesielt på starten da alle skulle bytte likt.
    Da tok det mindre enn 2 minutter før alle var borte.
    Synes det ble litt bedre etterhvert, men sånn at jeg alltid måtte passe på å komme tidlig.

hvorfor skal gele batterier være lov er vel like farlige dem? jeg og en kompis skal bygge en hylle over 3 plasser. ergo vi har en ekstra plass. alt av støm vi bruker skal gå "gjennom" hylla som skal ha en ampermeter tilkoblet så vi hele tiden ser hvor mye strøm vi bruker. så da kan crew lett se at vi holder oss under de 3A vi har.

se opp for skriveleif

Registered User Extreme_H_H_H's Avatar
    Er enig i at det var dårlig løsning på elementene, men det er vanskelig å få noe sånt til å fungere bra på så store ting.

Jeg ville evt gått for løsningen som er skrevet over her, og nevnt flere ganger før her på forumet, Tørris.

Og jeg kan snakke for de fleste som har med seg anlegg. Vi blir sjekket om strømmen går for ofte på raden.

Jeg hadde med noe av anlegget mitt i år, og Sec spurte meg om jeg hadde ekstra plass til anlegget. Og om Strømmen ryker på disse radene vil uansett de som har med kembo anlegg bli spurt om å dra det ned, eller ikke kjøre det så hardt for å trekke mindre støm.

Og tenk deg selv hvis det var 50 stk som ville ha med ett eget kjøleskap da... Hvor mange måtte ikke ha droppet TG da. Fordi Benny buse som bor i leiligheten ved siden av deg var først i køen og ville ha med kjøleskap som tok 2 plasser, så ble det ikke TG på deg...

Nå er jo dette argumentet noe som kan brukes mot anlegg også da. Men det kan man ta i en annen topic.

Vil anbefale tørris, eller kjøp fersk mat der opp når du trenger det, så slipper du å tenke på å kjøle varene dine hele tiden...
    TG: 05 TG: 07 TG: 09 TG: 12 Sec: Sec TG: 14
    TG: 06 TG: 08 TG: 10 TG: 13 Sec: Sec

kjenner ikke til tøris så godt men:

Når en kilo tørris fordamper, dannes ca 530 liter karbondioksid-gass.
    530l co2 høres jævlig mye ut. og pluss at det er "farlig" å "leke" med.

agrumente ditt med plass har jeg ikke tenkt over og er et viktig poeng. i mitt tilfelle, så har vi kjøpt en ekstra plass for å få mer plass, ikke mer strøm. strømmen kommer som en bonus, som jeg kunne ønske å benytte til å ha kald mat.

når du sier at man kan handle mat så er ikke det like lett hver dag siden det er påske. som betyr at butikkene er stengt 3 av 5 dager (eller noe sånt) man har jo kantina og benisnstasjonen, men det blir fort dyrt og veldig usunt å spise frokost, middag, kvelds og nattmat der.

du sier vi ikke skal agumentere mot anlegg i denne topicen, jeg synes det er veldig relevant da. det trekker jo mer strøm tar minst like stor plass (om ikke strørre). når anlegg ikke er forbudt men kjøleskap er.

se opp for skriveleif

Om noen har kunskap om tørris hadde det vært fint å få fram litt info om egenskaper og bruksområder.

se opp for skriveleif

Registered User
    Tørris er ikke nødvendigvis farlig å leke med, så lenge ikke fjortisser begynner å putte det i soveposen til folk eller liknende. 530L høres mye ut, men i et så stort rom som vikingskipet er ikke det noe problem.

De største problemene slik jeg ser det, er pris, tilgjengelighet og oppbevaring. Da det er veldig ferskvare, må man skaffe det rett før tg. Dessuten er jeg usikker på om det vil holde til hele oppholdet. Men det avhenger jo av hvor bra kjølebaggen isolerer.

Registered User Bjotte's Avatar
    for at 8 kg tørris skal fordampe trengs det 48 timer i issopor kasse pakket med aleminium i et normalt rom med vanelig romtemp. priser på over 50 kr pr. Kg er bare jævlig dyrt det kan kjøpes F. eks. på noen monter butikker samt der de stortset selger gass ol. neppe bensinstasjonen borti gata men bygg vare foretninger har kansje hvis ikke kan man søke rundt på nettet men det er i hovedsak egentilig ike dyrt med mindre du skal ha det over mange dager men for at det skal fordampe minimalt må det ned på 87,3 grader eller noe.

dette er bare det jeg vet sån etter litt surfing her og der
    TG08:TG09:TG10:TG11:TG12 og nå TG13

Dyslektiker her! Finner du feil hos meg, gi meg en rettelse.

så med 16kg tørris vil det holde ca 72timer i en kjøleboks (eller må man ha en spesiel kasse?) hvor mye rommer tørris? ikke vits å ha 16kg tørris i en kasse hvor du ikke har plass til maten. og så er det jo et relativt stort problem med at det er ferskvare. og jeg med mine 16kilo tørris vil jo løpet av de 5 dagene slippe ut 8230kilo co2. og selv om det er et stror skip så tror jeg lufta der inne ikke vil bli særlig bra om "alle" skal slippe ut så mye co2.

det vil altid være fjortisser(mental alder) der oppe. og med all den forurensinga synnes jeg dette ikke virker som noe løsning. jeg for min del kommer sikkert til å benytte meg av det vis ikke det er mullig å få inn noe alternativ.

ingen som kan bekrefte eller avbekrefte utsangnet til Zakura X om at gele baterier er lovlig?

se opp for skriveleif

Registered User
    Kan hende det vil holde ca så lenge. Er veldig usikker selv. Det du nevner om plassen er selvfølgelig et problem. Tørris har litt større tetthet enn vann, slik at 16kg tørris tar ca 14L plass.

Forresten så er jo temperaturen veldig vanskelig å regulere. Har misstanke om at med så mye tørris, vil kjølebaggen fungere som en fryser den første tiden. Derfor tror jeg det er en morsom idé, men som vil fungere heller dårlig i praksis.

tørris virker egentlig ikke som noe løsning. høres bra ut men når man tenker gjenom det virker det som at det blir vanskelig i praksis.

så da mener jeg at det bør gå ann å lage en løsning på hvitevarer. feks at man må melde fra på forhånd at man har lyst å ha med (en form for søknad) og noe form for bevis for at du ikke bruker mer strøm enn man har lov til. så kommer da problemet om plass i skipet. kan feks lage en regel om at det må 5 personer til for å kunne få en ekstra plass.

evt kan man kreve at om man skal ha det så skal du ha en strømmåler så sec kan lett se hvor mye strøm man bruker.

Mener det ikke trengs store tiltak for å klare å å overholde dette.

se opp for skriveleif

Registered User Extreme_H_H_H's Avatar
    Dette vil igjen skape stoooore utfordringer for crew skal jeg si deg... Hvis du så den grønne store hylla på tg i år, så så du att de hadde med seg tørris, og kjølte ned 3(er ikke sikker på om det var fler eller færre) små kjøleskap med dette, og det fungerer helt fint, de bare tok med en stor haug, og la inn litt og litt i kjøleskapet... de hadde kalle varer hele TG vil jeg tru.

Og det at jeg sa vi ikke trengte og ta anlegg diskusjon her, var for å ikke komme OT, men.

jeg kan da argumentere for at TG er er dataparty og det blir ganske oppfordret med å ta med lyd, og ha lydkrig, men det er ikke fult så luksus å få skade på pc`en, eller ikke gjort ferdig compo bidraget sitt fordi Jens Kristian nede på rekka skal ha vafler på frdags morgenen...

Hvis du skjønner poenget mitt her? Og de fleste som har med stort anlegg har som regel hyller, og tar ikke mer plass en vanlig... som vi var 3 stk i år, og hadde hylle sammen, han ene hadde bare en laptop med seg, og jeg hadde en ekstra plass, den ene ekstra plassen min hadde jeg anlegget på for å få bedre plass, men jeg kunne godt å hatt anlegget oppå hylla også, og klart meg uten den ekstra plassen, men da kom strøm dilemmaet igjen vøtt. Så det med at anlegg tar mer plass enn man har lov til å bruke er sjeldent ett problem... men jeg skulle gjerne likt å se noen ha et kjøleskap ståendes oppå en hylle, det eneste jeg da kommer på er et lite kjøleskap som er lavt nok til å ha under bordet.

Og det kan godt hende du har et kjøleskap som tar så lite strøm at du kunne drevet det med fise-gass, men det vet ikke security når de går forbi, og hvis security skulle sjekke alle som hadde med kjøleskap om de hadde de rette papirene for å ha det oppe, ville runden blitt utrolig slitsom for secuity vil jeg tru.

Så poenget mitt er, for crew så er det lettere å bare si ifra til en som har med seg anlegg at han skal ta det ned, eller dempe seg frdi andre klager, men blir et kals for å sjekke om du kan ha kjøleskapet ditt der...
    TG: 05 TG: 07 TG: 09 TG: 12 Sec: Sec TG: 14
    TG: 06 TG: 08 TG: 10 TG: 13 Sec: Sec

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast