Results 1 to 14 of 14

Thread: Merkelig internettproblem

Registered User TheCursedMuffin's Avatar
    Doskåla, med en brødskive med makrell i tomat i hånda

Merkelig internettproblem

Nå skal jeg innrømme at min datakompetanse er mer eller mindre begrenset. Nå og da hvis jeg har vært på nettet en stund, får jeg en heller merkelig reaksjon. Jeg er fortsatt koblet til nettet, og eksisterende tilkoblinger fungerer, men nye kan ikke gjøres.
    Eks: Jeg er i samtale på Skype som fungerer fint. Hvis jeg avslutter samtalen og prøver å starte den på nytt, fungerer det ikke. Avslutter jeg Skype, får jeg ikke startet det på nytt.
    Det står at jeg er koblet til internett, men at tilkoblingen er begrenset. Selv om jeg kobler til og fra nettverket, eller tilbakestiller nettverkskortet, fungerer det fortsatt ikke. I begge tilfeller får jeg ikke internett i det hele tatt, bare lokal tilkobling. Den eneste måten å fikse det er å restarte PCen, det hjelper ikke å logge ut heller.
    Det er heller ikke internetttilkoblingen det er noe i veien med ettersom jeg hatt problemet på flere steder. Så etter hva jeg med min begrensede kompentase kan tenke ut er det enten nettverkskortet eller noe digitalt som gir problemet.

Håper derfor at noen kan hjelpe meg
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Every human being are capable of committing murder. However, not everyone are capable of camping. Thus, the difference of camping and homicide are greater that one might think.

Registered User
    Jeg har hatt diverse problemer med å få internett til å fungere. Faktisk, så er det feil nummer 2, kun toppet av defekte/delvis defekte hovedkort, i min datamaskinbyggehistorie(ja, nå er det et ord). Det første jeg ville sjekka var jo om du har klussa til kabelen baki der, selv om restart fiksing bør eliminere det fra problemlista. Det neste du kan gjøre er å sjekke at Ethernet adapteren fungerer som den skal. Høyreklikk på Min Datamaskin/My Computer og trykk "manage"(hva heter det i norsk windows?) for så og se om det er noe galt med driverne. Du finner dem under Network Adapters(nok en gang, norsk?). Disse burde også være i orden, ellers er det lite sannsynlig at du ville ha fått nett til å begynne med. En annen ting du kan gjøre er å sjekke evt. brannmurer du har installert. ZoneAlarm og diverse andre kan låse internett helt av, dersom de er feilkonfigurert, og dette kan komme som en respons på aktivitet i visse porter som du ikke har sikret, eller som brannmurens toleransenivå er satt til å reagere på.

De siste, og altfor vanlige, feilene med datamaskiner, er de man ikke aner hva kommer av. Det er ofte ting bare ikke funker, og selv når man setter profesjonelle på saken, så kommer de omtrent nøyaktig like langt som deg. Det er bare ikke alltid mulig og si.

Jeg vil alikevel gjette på at dette er software relatert, sannsynligvis i form av drivere. Det du også kan gjøre er å sjekke om det kanskje er oppvarming som skaper dette, og dersom du ikke bruker et intergrert nettverkskort, så kan det hende at det står på en måte som gir dårlig lufting. PCI-portene står desverre ikke alltid optimalt i forhold til vifter, og dersom du ikke har satt inn noen ekstra, så kan det hende at nettverkskorter(så sant det er en separat del) får nok etter en stund.

Et par mulige løsninger:

Hvis du kjører en brannmur, så bli kjent med den! Finn ut åssen den funker, og les gjerne det som blir sagt om den på hjemmesiden. Det finnes side opp, og side ned, med bruksanvisning for slike, og de er stort sett lagt opp "for dummies", så kompetansekravet er så som så.

Installer de nyeste driverne til hovedkortet ditt, og til nettverkskortet i seg selv, dersom det er en separat del. Min erfaring er at minst 70% av feil med spill, nettverk og lyd, ligger i drivere, og ikke i hardware. Når det først ligger i hardware, da må ting byttes ut.

Dersom dette ikke funker, så sjekk routeren i huset. Dersom dere kjører mer enn en router(f.eks en ekstra til å føre trådløst nett, eller som switch) så sørg for at DHCP funksjonen bare er slått på i en av dem. Man finner også bruksanvisnger til dette på nett, det er bare å lete opp den routeren man har. Problemet her er at en ny tilkobling mens du er på nett kan ødelegge den du sitter på selv, fordi det blir krøll i ip-fordelingen. Det er et veldig enkelt problem å unngå, men det kan lett begrense deg til én, eller veldig får ip'er på ett nett, noe som ikke er ønskelig.

Går det fortsatt ikke, så ta en back-up, og reinstaller Windows. Sitter du fast etter dette, så vurder et nytt nettverkskort, eller konsulter en som har mer peiling enn meg. Det finnes plenty av dem, men de fleste vil nok gi deg råd i disse gater, i alle fall til å begynne med. Håper dette hjelper litt!
    Anatideaphobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.

Ja takk, skal se om jeg greier å fikse det
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Every human being are capable of committing murder. However, not everyone are capable of camping. Thus, the difference of camping and homicide are greater that one might think.

Registered User saita's Avatar
    Jeg jobber til daglig med å reparere datamaskiner og små nettverk. Jeg har sett noe lignende dette problemet før.

Stort sett ligger det i at router/modem er feilkonfigurert, som Cuddrow sa, at begge står med DHCP-server som active, eller at de rett og slett ikke er riktig konfigurert.

Forresten, bruker du trådløst eller kablet nett? Får du samme feil på andre pcer i huset? Har dette problemet oppstår nå, eller har det alltid vært slik? Bruker du Vista eller XP?

Uansett, igjen - som currow sa, en driveroppdatering er ikke dumt. Oppdater drivere til hovedkort og til nettverkskortet ditt.

Norton og ZoneAlarm er de mest ubrukelige brannmurer i hele verden, ettersom de er et helvete å konfigurere. Jeg bruker Norman Firewall, den duger veldig bra sammen med AVG (som faktisk fikk høyere score på en test enn Norton, som du i tillegg må betale for!)

Om du har et annet nettverkskort du kan prøve med, så gjør det, bare for å eventuelt utelukke at det er defekt. Husk oppdaterte drivere.

Om du vil bli guidet gjennom noe, så ikke nøl med å sende meg en mail (simen.f-k@tele2.no) så kan du få telefonnummeret mitt, og så kan vi gjøre det sammen : )

En annen enkel ting du kan gjøre er å ta ut strømmen til router, modem og pc, la det stå i en halvtimes tid, slik at alt får kjølt seg ned skikkelig, og slå det på igjen i DENNE rekkefølgen: Modem, vent til alle lamper lyser grønt(eller whatever farge du har) -> router, igjen, vent til den er helt klar -> og helt til slutt slår du på pcen, og lar den kjøre seg helt opp før du gjør noe som helst. (til alle programmer som starter opp med en gang har fått gjort seg ferdig osv.)

Om problemet ditt fortsetter da, trykk:
    Start -> kjør -> CMD (om du bruker vista må du gå til: C:\windows\system32\cmd.exe, høyreklikke og velg "kjør som administrator".
    I commandprompten skriver du:
    ipconfig /release
    og du vil få opp noe ca som:
    lokal tilkobling
    ip: 0.0.0.0
    DNS: 0.0.0.0

osv:

deretter, skriv:
    ipconfig /renew
    Og se om dette hjelper.

Cuddrow har igrunn sagt mye fornuftig. Anyways - keep us updated, så vi hører hvordan det går.
    - Simen Forberg -
    - Koordinator natt - Security:Medic -

Skriver kun for seg selv.

Saita, jeg skal prøve det du sa med å fornye ipconfig.

Til spørsmålene:
    Det er nok ikke routeren siden jeg har hatt problemet på flere nettverk, både kabel og trådløst.
    Jeg kjører Vista, og bruker ikke brannmur.
    (vet ikke om det er relevant, men det er en bærbar pc)
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Registered User weq's Avatar
    Quote Originally Posted by saita View Post
    Jeg jobber til daglig med å reparere datamaskiner og små nettverk.
    Du er 16 år og jobber hvor med å reparere datamaskiner?
    WONGWONGWONGWONGWONG

Hos risør el og data. jeg har hovedansvar for verkstedet, og for reparasjoner av datamaskiner.
    - Simen Forberg -

Ooo, nice saita

Sørget for å fornye samtlige av drivere og feilsøkt nettverkskort, skal si ifra hvis det skjer igjen, tar ofte et par tre timer etter at jeg har startet pcen før problemet oppstår.
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Greit, har sørget for at alle drivere er i stand, men problemet er der fortsatt.
    Kjørte også en runde med HiJackThis, det eneste suspekte var "gopher prefix" som ikke lot seg fjerne med HiJackThis. Noen tips til hva jeg bør gjøre som neste inngrep?
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Har du kjørt Windows Update?
    - Simen Forberg -

Jepp...ingen nye oppdateringen tilgjengelige.
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

ok. men har du mulighet for å prøve med et annet nettverkskort? jeg har ikke lyst til å be deg formatere maskinen din, det er som oftest noe annet som fikser det, uten å måtte ta masse backups og skit.

evnt, har du prøvd å deaktivere alt av brannmurer, antivirus, etc, og sjekket om det hjalp?

husk også å sjekk etter virus og spyware. En fin og veldig god online scan: her

er dette en pc som er kjøpt delvis, eller er det en ferdig en? eller en laptop?

er igrunn utrolig trøtt og sliten nå, så sjekker opp igjen i morgen
    - Simen Forberg -

Quote Originally Posted by saita View Post
    ok. men har du mulighet for å prøve med et annet nettverkskort? jeg har ikke lyst til å be deg formatere maskinen din, det er som oftest noe annet som fikser det, uten å måtte ta masse backups og skit.

evnt, har du prøvd å deaktivere alt av brannmurer, antivirus, etc, og sjekket om det hjalp?

husk også å sjekk etter virus og spyware. En fin og veldig god online scan: her

er dette en pc som er kjøpt delvis, eller er det en ferdig en? eller en laptop?

er igrunn utrolig trøtt og sliten nå, så sjekker opp igjen i morgen
    Som jeg skrev før så er det en laptop. Og jeg har også ganske lyst til å slippe å formatere maskinen, i hvert fall før jeg har prøvd det jeg og andre kan komme opp med.
    - TheCursedMuffin

Proud member of TS-09

Quote Originally Posted by TheCursedMuffin View Post
    Som jeg skrev før så er det en laptop. Og jeg har også ganske lyst til å slippe å formatere maskinen, i hvert fall før jeg har prøvd det jeg og andre kan komme opp med.
    Orka ikke lese alt på nytt i natt, så spurte igjen ;p

Vista bruker mange sjulte effekter, og disse kan være veldig kranglete å få av. Men gå til kontrollpanel og slå av windows defender, windows firewall og den her advarselen som popper opp hele tiden og spør deg om du vil godta eller ikke. (f.eks når du installererer et nytt program.)

gå til nettverkstilkoblinger -> lokal tilkobling (eller trådløs tilkobling(den du bruker)) -> høyreklikk -> deaktiver.

Deretter reboot maskinen, gjør akkurat det samme, bare at du aktiverer den istedenfor.
    Så hvis det ikke fungerer nå, gjør det jeg sa om release og renew'ing av IP adresse.

Om det ikke fungerer nå heller, får du deg et USB-adapter med en nettverksport på. (f.eks. denne)
    Last edited by saita; 13-11-2007 at 16:09.
    - Simen Forberg -