Results 1 to 14 of 14

Thread: Adobe flash as2: skjønner ikke problemet med koden, noen som kan se feilen? hjelp!

Registered User

Exclamation Adobe flash as2: skjønner ikke problemet med koden, noen som kan se feilen? hjelp!

ok, så jeg har en karakter som heter Stevetop og jeg vill at når den treffer et spesifikt movieclip kalt :Cameracontrol1 vil jeg at et movieclip som heter Foreground skal bevege seg med - 10 på y aksen per frame.
    kode på karakteren:
    class Stevetop extends MovieClip
    {
    function onload(){
    function onenterframe(){
    if(this.hitTest(_root.Cameracontrol1))
    {
    _root.Foreground._y -= 10;
    }
    }
    }
    }

stevetop har instance,identifier, navn og class : Stevetop
    Foreground har instance,identifier og navn : Foreground

jeg får ingen error, men det jeg vill skal skje skjer ikke heller så det er veldig vanskelig for meg å finne ut av problemet uten hjelp av noen som har kodet en stund. vis noen svarer så blir jeg veldig glad! dette er nemmelig kunst og håndverk prosjektet mitt for 10ende klasse så det er viktig at jeg får spillet ferdig

Registered User
    function onload()
    skal lukkes før du starter function onEnterFrame()

Registered User
    Quote Originally Posted by psaiken View Post
    function onload()
    skal lukkes før du starter function onEnterFrame()
    sånn ser koden ut nå:
    class Stevetop extends MovieClip
    {
    function onload(){
    }
    function onenterframe(){
    {
    }
    }
    }

movieclippet beveger seg fortsatt ikke :S jeg sjekket at stevetop berører cameracontrol1 men Foreground beveger seg ikke :S

Registered User
    prøv

function onenterframe(){
    trace("tic");
    {
    trace("toc");
    }
    }

se om du får noe i konsollen da.
    Last edited by psaiken; 30-03-2013 at 16:22.

Registered User
    prøv

function onenterframe(){
    trace("tic");
    {
    trace("toc");
    }
    }

se om du får noe i konsollen da.
    jeg har bare lært as2 fra tutorials så jeg vet egentlig ikke hva konsollen er... har ikke blitt nevnt i noen tutorial. kan du si hvor konsollen er? er det tilfeldigvis det vinduet inni flash kalt output?

Registered User
    Quote Originally Posted by darkjonas8 View Post
    er det tilfeldigvis det vinduet inni flash kalt output?
    Riktig!
    (kan hende det ikke heter konsoll i flash, sorry. Er litt trøtt akkurat nå :P)

Registered User
    Riktig!
    (kan hende det ikke heter konsoll i flash, sorry. Er litt trøtt akkurat nå :P)
    vi er alle trøtte , det kommer faktisk ingenting opp i konsollen faktisk :S

Registered User
    hm. Det betyr at funksjonen onEnterFrame() ikke kjøres.
    ( Trace("message") er en operasjon som skriver "message" i output-vinduet. Du kan også skrive inn tall, variabler osv (uten anførselstegn) og den vil skrive dem også i output viduet. Veldig fint for å debugge).

Kan du kanskje putte prosjektet ditt i en .zip fil og laste opp så jeg kan se på alt? er en stund siden jeg jobbet med AS2, så det blir lettere for meg å finne ut av problemet hvis jeg kan gå inn og sjekke alt

Registered User
    hm. Det betyr at funksjonen onEnterFrame() ikke kjøres.
    ( Trace("message") er en operasjon som skriver "message" i output-vinduet. Du kan også skrive inn tall, variabler osv (uten anførselstegn) og den vil skrive dem også i output viduet. Veldig fint for å debugge).

Kan du kanskje putte prosjektet ditt i en .zip fil og laste opp så jeg kan se på alt? er en stund siden jeg jobbet med AS2, så det blir lettere for meg å finne ut av problemet hvis jeg kan gå inn og sjekke alt
    takk for at du ikke bare begynner å ignorere posten etter tg! men av en eller annen grunn får jeg ikke uploadet det som et attachment på forumet så her er en mediafire link : http://www.mediafire.com/download.php?e3iikt94p3zqmds

Registered User
    ogsen kan jeg gjøre hittest mellom 2 ulike movieclip i min foreground class? da kunne vi flytta foreground med bare vanlig _X og _Y forandring!

Registered User
    Problemet er at du skriver

function onload(){}
    og
    function onenterframe(){}
    .

Det du skal skrive er
    function onLoad(){}
    og
    function onEnterFrame(){}.

Store og små bokstaver er ekstremt viktige å passe på når du programmerer, fordi en datamaskin vet på en måte ikke at de betyr samme bokstav

så for en datamaskin er a og A like forskjellig som a og K.

Du har også plassert Cameracontrol1 langt til venstre, og Stevetop vil aldri bevege seg mot høyre (og jeg finner heller ikke noe kode som flytter Cameracontrol1 eller _stage mot venstre), så jeg kan ikke se hvordan Stevetop noen gang vil kunne treffe Cameracontrol1. (med mindre det er noe du har tenkt til å fikse senere).

Jeg ser også at koden din er dårlig formattert (vanskelig å lese). Hvis du trenger en tutorial så kan jeg anbefale denne serien. Var den jeg brukte til å lære meg AS2.

PS: Det er også lurt å gi movieClips et instance name som er likt class name. Vet ikke hvorfor det skjer eller hvordan det funker, men av en eller annen grunn så har kodene en tendens til å ikke fungere da. En bokstav som gjøres til stor i stedet for liten (eller motsatt) er nok.

Håper dette hjelper. Bare spør hvis du lurer på noe mer

Registered User
    Problemet er at du skriver

function onload(){}
    og
    function onenterframe(){}
    .

Det du skal skrive er
    function onLoad(){}
    og
    function onEnterFrame(){}.

Store og små bokstaver er ekstremt viktige å passe på når du programmerer, fordi en datamaskin vet på en måte ikke at de betyr samme bokstav

så for en datamaskin er a og A like forskjellig som a og K.

Du har også plassert Cameracontrol1 langt til venstre, og Stevetop vil aldri bevege seg mot høyre (og jeg finner heller ikke noe kode som flytter Cameracontrol1 eller _stage mot venstre), så jeg kan ikke se hvordan Stevetop noen gang vil kunne treffe Cameracontrol1. (med mindre det er noe du har tenkt til å fikse senere).

Jeg ser også at koden din er dårlig formattert (vanskelig å lese). Hvis du trenger en tutorial så kan jeg anbefale denne serien. Var den jeg brukte til å lære meg AS2.

PS: Det er også lurt å gi movieClips et instance name som er likt class name. Vet ikke hvorfor det skjer eller hvordan det funker, men av en eller annen grunn så har kodene en tendens til å ikke fungere da. En bokstav som gjøres til stor i stedet for liten (eller motsatt) er nok.

Håper dette hjelper. Bare spør hvis du lurer på noe mer
    Tusen takk! da er 1 problem løst for koden fungerer fortsatt ikke sånn som den skal :S kunne du tenkt deg å se litt videre på det? btw, jeg bruker også shootorials og cameracontrol rører faktisk stevetop, det er ikke helt usynelig så man kan se det vis man ser veldig nøye! og vis du selecter cameracontrol og trykker f9 kan du se en kode som faktisk gjør at den beveger seg i samme fart mot venste som foreground

Registered User
    Quote Originally Posted by darkjonas8 View Post
    Hvis du selecter cameracontrol og trykker f9 kan du se en kode som faktisk gjør at den beveger seg i samme fart mot venste som foreground
    Åja lol. Det er en ting som er litt teit med flash, er så mange plasser man kan putte koden til ting (action på frame, action på movieClip, action i class) at det kan bli vanskelig å finne alt :P

Kan godt se litt mer på det ja, men jeg tror kanskje det er mer pratkisk å bruke skype i stedet for forumet her.
    Add Pzaiken1 så prates vi!

Registered User
    Åja lol. Det er en ting som er litt teit med flash, er så mange plasser man kan putte koden til ting (action på frame, action på movieClip, action i class) at det kan bli vanskelig å finne alt :P

Kan godt se litt mer på det ja, men jeg tror kanskje det er mer pratkisk å bruke skype i stedet for forumet her.
    Add Pzaiken1 så prates vi!
    adda deg på skype