PDA

View Full Version : Elektro Grunnkurs, spørsmål???

Ghost gamer
23-11-2010, 15:54
Hei, jeg går Elektro grunnkurs og har et spørsmål om hvor mange ampere en sikring må være.
oppgaven lyder som følgene:
Hvor stor kan sikringen maksimalt være for en dobbelt stikkontakt tilkoblet 230V? :confused:
ønsker svar eller hjelp. svar er selvfølgelig i Ampere.
Håper på svar fort :-D

Scampi
23-11-2010, 17:06
Da jeg gikk elektro gjorde vi leksene våre selv.
For øvrig er Google din venn.

koffein
23-11-2010, 17:12
Nå tar jeg ikke elektro selv, men jeg skyter et skudd i blinde og tipper på at maks man kan kjøre gjennom en kurs som går på vanlig stikkontakt er 16-20A. Vil gjerne vite svaret om du finner det ut ^^

Soab
23-11-2010, 18:22
Vanlig er 16 ampere på 2,5 kvadrat ledning

#PK
23-11-2010, 23:17
Maksimalt i en vanlig dobbel, 2-polet, jordet, 2-fas stikkontakt for 230V AC er 16A. Og som Soab skrev, du må bruke 2x2.5+J :)

Ghost gamer
24-11-2010, 08:01
Nå tar jeg ikke elektro selv, men jeg skyter et skudd i blinde og tipper på at maks man kan kjøre gjennom en kurs som går på vanlig stikkontakt er 16-20A. Vil gjerne vite svaret om du finner det ut ^^

takk takk alle sammen, og ja skal la deg vite svaret når jeg finner det :-D

Ghost gamer
24-11-2010, 12:03

Ja svaret var riktig :-D
takk takk :)

Roffeman1
24-11-2010, 18:31
Ja svaret var riktig :-D
takk takk :)

På en VANLIG dobbel stikkontakt så kan en maks ta ut 16A. Det står til og med merket på kontaktene! Vanlig er å legge 2,5mm2 men er det en lang ledning må en gå opp i dimmensjon 4mm2. Skal du ha 20A eller 25A så må du bruke "kjøkken-stikk" (obs denne begynner å bli gammel. normalt går komfyr og stekeplate på vanlig 16A (egen kurs))

saita
25-11-2010, 09:16
(obs denne begynner å bli gammel. normalt går komfyr og stekeplate på vanlig 16A (egen kurs))

Vel, da jeg jobbet som selger for hvitevarer for ~3 måneder siden, var det mange komfyrer, både innbyggings- og frittstående som kom med det brede "komfyrstøpselet". Det var heller få, og da primært innbyggingskomfyrer og -topper med induksjon som kom med "vanlige" støpsel.

Så å si at det normalt sett begynner å bli slutt på "komfyrstøpselet" blir etter min mening litt feil - men det er mulig det var våre leverandører som likte det gamle, og at det er annerledes andre steder..

Djspritus
25-11-2010, 10:14
Hvis man tar utgangs punkt i krav til tverrsnitt og vanlig dobbelt stikk fra Elko i henhold til informasjon du finner i boka NEK 400 er Maks str. på sikring ved bruk av 2,5mm2 er 16A såfremt kabel er lagt i rør eller åpent på vegg.

Funkysocks
05-12-2010, 20:05
Siden det åpenbart er mange som kan sin elektro her, så har jeg et lite spørsmål.

Hva må til får å lage et LAN i en ungdomskole på ca 100 personer (Gå ut ifra et det trengs 1amp per pers). Åssn kan en lage et slikt LAN med kun vanlig lampettledning langs gulvene?

Datsyl
05-12-2010, 21:45
Altså, man _må_ ikke ha 1A pr pers. Kommer også ann på hvor på skolen dette skal foregå. Om det er på flere klasserom, kan det være at hvert klasserom er på egne kurser. I tillegg har dere sikkert muligheten til å "stjele" strøm fra andre rom om det skulle være et problem, en skjøteledning fra rom til rom burde være nok.

Har arrangert flere slike LAN og det var hvertfall det vi gjorde, uten noen problemer.

saita
05-12-2010, 22:31
Siden det åpenbart er mange som kan sin elektro her, så har jeg et lite spørsmål.

Hva må til får å lage et LAN i en ungdomskole på ca 100 personer (Gå ut ifra et det trengs 1amp per pers). Åssn kan en lage et slikt LAN med kun vanlig lampettledning langs gulvene?

Jeg håper for guds skyld du ikke skal legge lampettledning til bordene?!

Iom. at disse er 0.75(husker jeg riktig?)kvadrat, så er det ikke veldig mye du kan trekke av disse før det...tar fyr.

Jeg ville ikke hatt noe mer enn +/- 5 til 10 deltakere på en 1.5kvadrats kabel. Kommer selvfølgelig ann på hva de har av utstyr, men i snitt ville jeg regnet forestående.

Ideelt sett hadde man hatt 2.5kvadrats kabel på 16A-kurs, og hatt 15-16 deltakere pr. kurs, dersom man går ut ifra at hver deltaker har ~1A til rådighet.
Dermed trenger du: 100/16=6.5 hvilket vil si 7 16A kurser pr 100 deltakere.

[4th-age] Tirza
12-12-2010, 20:52
Da jeg gikk elektro gjorde vi leksene våre selv.

Da jeg gikk elektro spilte vi Colin McRae store deler av dagen.