PDA

View Full Version : De unge, The Gathering og samfunnet

Echteren
17-01-2003, 22:28
I denne tiden, da stadig flere unge samles på såkalte "Computer parties", er det på sin plass med en sosial analyse av dagens unge. Hva får en ellers normal ungdom til å isolere seg fra omverdenen i sin egen lille bunkers sammen med en håndfull venner? Disse ansamlingene har nå også tiltatt i størrelse og antall. Det verste eksempelet må uansett være "The Gathering".

I en årrekke har arrangørene av dette monsteret av et "Computer party" samlet flere tusen norske ungdommer i sin beste alder, og fratatt dem muligheten til fysisk fostring gjennom skiturer på fjellet med familien. Deltakerne, på sin side, hevder at de drar dit frivillig, og at de uansett ikke ville ha gått på ski. Hvis vi antar at disse utsagnene medfører korrekthet, hvorfor ønsker disse ungdommene dette? Hvorfor nedprioriteres landets stolthet, skisporten, av så mange unge?

Svarene finner vi hvis vi ser på bakgrunnen til de samme ungdommene. Disse tilhører nemlig den første generasjonen som vokste opp med en datamaskin i huset, og som lærte å mestre denne allerede før de begynte på skolen. Enkelte vil hevde at nettopp dette kan heve skrivedyktigheten, ettersom alt som foregikk på disse maskinene på den aktuelle tiden, var tekstbasert. Det man da må ta i betraktning, er at aktiviteten ved dataskjermen gjerne går til fordel for lesing av bøker. Dessuten var det i mange år slik, og dette gjelder stor grad fremdeles, at den største andelen av materialet på datamaskinene var skrevet på engelsk. Om man hevder at bruken av datamaskiner fra ung alder av styrker engelskkunnskapene, så har man nok et poeng, men hva norskkunnskaper angår, er ikke denne bruken spesielt nytttig.

Men, tilbake til sakens kjerne. Barna fikk altså datamaskiner inn i huset, og dermed kom det mange nye muligheter til fritidsaktiviteter, både i form av lek og i kreativ form. Disse nye aktivitetene måtte føre til at andre aktiviteter ble viet mindre tid, og resultatet i de fleste tilfeller var at nettopp utendørs aktiviteter så og si forsvant fra de unges daglige gjøremål. Enkelte familier klarte likevel å dra med seg de unge ut, blant annet i påsken.

I de senere år har det blitt stadig vanskeligere for foreldre å nekte sine unge, håpefulle å dra på "Computer parties". Ungdommene får stadig nye argumenter for å dra, og et av de mest brukte i desperate tilfeller er "Det er jo et rusfritt arrangement! Vil dere heller at jeg skal gå ut på byen og kjøpe meg noen piller?".

Dette er selvsagt tomme trusler for de fleste, men likevel et gyldig argument. For det er ikke til å stikke under en stol at problemene med rusmidler omfatter et skremmende antall unge i dagens samfunn. Dermed fører det til at foreldrene gir etter for dette argumentet, ettersom de da tror de kan føle seg sikre på hva livsarvingene deres foretar seg. Dette medfører i sin tur at barna ikke blir med på fjellet.

Men hovedspørsmålet er ennå ikke besvart. Hva får en ellers normal ungdom til å gjøre dette? Dette spørsmålet kan nok besvares på mange måter, men jeg velger å sette fokus på skolen, som ikke gir de unge nok tid til å utfolde seg på de forholdsvis nye verktøyene. Men kan svaret være så enkelt at et foreldet skolesystem har hele skylden for denne degenereringen?

Svaret er selvsagt nei. Samfunnet som helhet må ta mye av skylden. Skolen alene står kun for en liten del av ansvaret. Så når man nå ser at mange unge velger å ikke bruke påsken til skigang, så vær vitende om at vi alle nok er delvis ansvarlige for den allmenne aksepten av denne aktiviteten. Dette betyr endog ikke at vi nødvendigvis må akseptere at det er slik. Urimeligheter er til for å endres.

Bønnen lyder derfor: Få de unge ut på ski! Enklere kan det ikke sies.

-Professor van Echteren

Post Scriptum:

Mitt innlegg var kun skrevet for å fremprovosere diskusjon, og er ikke skrevet av noen professor ved navn van Echteren. Det er mange trekk i språket som burde gjøre enkelte her i stand til å avsløre min vanlige identitet på forumet.
Jeg presenterer dessuten flere syn her som mange i vårt land står inne for, men jeg gjør nok ikke det... :)

Jeg venter i spenning på om det kommer en avsløring... :D
Og slipp gjerne løs aggresjonen på Hr. van Echteren! Han sier så mye her som er helt på jordet!...

termos
17-01-2003, 23:34
Teit. Gidder ikke kommentere :)

per
18-01-2003, 00:29
Tja..De unge gjør som de selv vil..og enhvert forsøk på å påtvinge "korrekt oppførsel" fra foreldre generasjonen vil bli møtt med TOTAL DEFEAT :)

uansett...

Det å sitte å knote på en PC kan ofte gi en bedre følelse av å ha GJORT noe enn å gå 10km på ski fortest mulig..leit men sant.

Så har vi ett par andre fakta:
Sport er ikke lenger "allmanns eie" med de krav som nå settes til selv "amatør" utøver så er det kun de ihuga (eller de Leete som det heter) som orker og makter å satse.

Personelig så var jeg aktiv i Fotball/Orientering/jakt og fiske frem til jeg var 11. Jeg kjedet meg rett og slett..Etter en close encounter med en Philips GX 7000 (tv spill) og en morsom liten boks fra Sinclaire så fant jeg ut hva jeg ville drive med :)

Sært som faan på den tia ja...(jeg er født 1970)...

Jeg tror at ungdom velger å drive med det de har LYST til å drive med...og det var ikke LYST som dreiv meg inn i armene på idretts demonen nei. Ei heller lyst som gjorde at jeg ble med i corps og blåste Klarinett i flerfoldig år...det var kjedsommlighet..det VAR IKKE NO ANNA Å GJØRRA!

Men nå...Masse valg!

Og det at en del velger å bedrive fritids aktivitet som innebærer mye online tid og ihuga knotting på ei tastefjøl..vell..det er opp til ungdommen igjen...

Hvis vi "voksen" (hold kjeft ..ikke le av meg...jeg satt gåse øyne rundt ordet :) skal tvinge ungdom inn i "våre" fritidssyssler så håper jeg de går til væpna revolusjon!

Nei..la folk få leke på den måten de selv ønsker!

Og når vi snakker om å nedprioritere...
B.U.L.L.S.H.I.T.!.!.!
:)

Ta en titt i budsjettet til en kommune og se hvor mye av barne og ungdoms kronene som går til idretts relaterte aktiviteter..
Aktiviteter som man VET barn og ungdom i mange tilfeller ikke like eller føler seg vel med.

Ta så en titt på hva som går til alternative tilltak, ikke bare dataparties og slikt..men dykker klubber,sjakk klubber, rollespill foreninger, osv...

det er SÅ skeivt fordelt..og glem ski sporten..det er FOTBALL som er den store synderen her.........

Barn og ungdom har KRAV på ett orntlig spekter av tilltak..men nei da..er det ikke idrett så er det ikke bra nok...
så ta sytinga over mangel på fysisk fostring blant norsk ungdom og stikk det der sola ikke skinner :)

La oss så snakke litt om Norske skoler...nei...kan ikke bruke slikt språk her :)

The End

Panther
18-01-2003, 01:34
Originally posted by Echteren
I en årrekke har arrangørene av dette monsteret av et "Computer party" samlet flere tusen norske ungdommer i sin beste alder, og fratatt dem muligheten til fysisk fostring gjennom skiturer på fjellet med familien. Deltakerne, på sin side, hevder at de drar dit frivillig, og at de uansett ikke ville ha gått på ski. Hvis vi antar at disse utsagnene medfører korrekthet, hvorfor ønsker disse ungdommene dette? Hvorfor nedprioriteres landets stolthet, skisporten, av så mange unge?

Du kan takke den norske stat for at jeg aldri mer kommer til å gå på ski. Har enda mareritt av da den norske stat tvang meg på nato-planker da jeg var i militæret :(

Ellers må jeg si at jeg er enig i det meste Per sier, og at det meste du skriver er bullshit :), men skal være litt enig i at noen kunne trengt å kommt seg litt mer ut. Er ikke godt å sitte inne hele tiden heller :)

At du i det hele tatt gidder å skrive noe såndt tyder på store fritidsproblemer(for meg og, som gidder å svare :p ).

Echteren
18-01-2003, 09:36
Pers svar understreker akkurat det jeg ønsket å få frem med posten. Poenget mitt var at det faktisk sitter en del rundt i landet med akkurat disse meningene, selv om jeg mener at de er litt skrudde... :)

Innlegget er, btw, skrevet av |-LoX-|, rett og slett for å vekke følelsene folk ganske sikkert har rundt emnet.

Og for å understreke det igjen - jeg er så altfor enig med per! :)

per
18-01-2003, 14:15
uh oh!!!

My head is swelling :eek:

|-LoX-|
18-01-2003, 14:35
Når jeg leser hele greia i dag, ser jeg at jeg burde skrevet om, og tatt meg litt mer arbeid med van Echterens innlegg. Men det innlegget var aldri ment å bli et glupt innlegg.
Det innlegget jeg håpet at noen kom til å skrive ble "ført i pennen" (et uttrykk som jeg plutselig anser som foreldet... men jeg kan jo ikke si "ført i tastetrykkene" heller, da...) av per, mye tidligere enn jeg hadde regnet med.
En del av argumentene til van Echteren er hentet fra mine og andres foreldre, samt andre fra samme generasjon, som ikke er like positivt innstilt til datamaskiner... En del er kokt sammen i farten...
Konstruktivt...? Vel, vel... Ved å argumentere for det motsatte av det man selv står for, kan man i mange tilfeller styrke sin egen sak bedre enn ved å argumentere ærlig!

Nå hadde jeg egentlig tenkt å skrive noe rettet mot det originale innlegget, men føler at per og Panther har sagt det meste jeg ønsket å komme med.

Fritidsproblemer? Vel... Halvannen time buss hjem med laptop... Jeg satte meg ned og skrev litt, jeg! :)

Breiker
18-01-2003, 21:00
Originally posted by per

Så har vi ett par andre fakta:
Sport er ikke lenger "allmanns eie" med de krav som nå settes til selv "amatør" utøver så er det kun de ihuga (eller de Leete som det heter) som orker og makter å satse.

Nei..la folk få leke på den måten de selv ønsker!

Ta så en titt på hva som går til alternative tilltak, ikke bare dataparties og slikt..men dykker klubber,sjakk klubber, rollespill foreninger, osv...

La oss så snakke litt om Norske skoler...nei...kan ikke bruke slikt språk her :)

The End

|-- kan hende jeg går litt for langt vekk fra det som det egentlig handler om men det gir jeg så utrolig *piip* i --|

Jeg har på følelsen av det sammen at den norske skole er nedprioritert. Samtidig så vil utdanningsministern ( clemet eller no ) kjøre inn 20 mill kr på at norske gutter skal bli flinkere til å lese. Vel kan grunnen til at gutter kjeder seg på skolen og ikke gidder å lese ekstra eller grundig, ligge i at det man leser er noe man ikke har bruk for videre i livet? Og at skoledagen generellt er KJEDELIG?

Hva om man heller lagde en læreplan som gikk mer på det som var sannsynlig at man trengte videre i livet. og heller sett opp "fordypning" i de fag man trenger det lille ekstra i, som alle andre ikke trenger?
Ta for eksempel matte. Matte og regning kan man si er for overdimensjonert ( for å bruke store ord ) i forhold til det man egentlig trenger. Man trenger da ikke å vite alt man lærer i 2/3MX. Selv om det er en del matte i datafaget. Men uansett så trenger man da ikke kunne alt dette selv om man skal bli den nerden...

En ting jeg faktisk savnet i den siste delen av skolen før man fyller 20, var alle utfluktene man hadde under barneskolen. Selv om jeg liker å sitte inne å skrive slik som nå, liker jeg også å være ute. stikke på kino osv. Klasseturer?! hvor har det blitt av dem foruten de faste turene som staten krever at man skal ha. Hva med å ha timene ute på gressplenen når sola steiker og det er utrolig varmt og dårlig luft i klasserommet grunnet for dårlig økonomi i kommunene til å gjøre no med det.

F. eks gym er også et fag som er helt på jordet. jeg er ikke i mot gym men jeg vil heller se at karakteren ikke blir satt grunnet prestasjon. ( at man er relativt sportslig og klarer alle kravene.) men heller at man gjør så godt man kan og dermed burde bli belønnet for det.

--

Sport som du sier er ikke allemannseie.. men når man er liten setter man seg ned og får idoler ut fra tv og media. Men når man blir eldre sier man til seg selv at dette gidder jeg ikke, selv om din far var en god idrettsmann og han vil at du skal følge i hans fotspor. Men hva føler egentlig du at du vil gjøre? Er det ikke det som burde telle. Og ikke hva foreldrene og staten sier?

Man har jo alle disse undersøkelsene som går hvert år om ; "trener du", "hvilken sport driver du med".
Og så kommer alle helseundersøkelsene som sier at det norske folk ikke er så gode i sport som de var for 50 år siden og at grunnen til hjerte og karsykdommer osv osv er for lite aktivitet i ungdomsåra.. Hvordan i helsike vet de dette? Har de testet ut dette på alle personer? Hvordan vet de om jeg kommer til å få hjerte... osv osv osv osv fordi jeg sitter her. Kanskje jeg har bedre av å sitte her å taste enn å springe vettet av meg ute.
Hvordan kan egentlig dem si hvordan jeg burde ha det når jeg sitter her og har det skikkelig fint.

Ta håndball for eksempel. grunnen til kneskader osv. hva er den? Jeg, uten no doktorutdannelse og liten peil på akkurat den sporten der, vil si at det er det lange "karrieren" hos en håndballspiller ( jeg tar sikkert feil ). de hopper frem og tilbake, og jeg vil si at knær for ganske hard påkjenning da. Er dette sånn jeg vil bli når jeg blir stor? gå rundt med store bandasjer rundt på knæra grunnet at jeg har spilt for mye håndball.

Det jeg vil frem til er at idrett er kanskje sunt men det er for faens meg ikke mindre helsefarlig enn å sitte inne.
Ute skader man seg og inne skader man seg.
Jeg kan få musesyken, idrettsfolk kan få no lyskesaker.
Jeg kan få et støt fra pcn, idrettsfolk kan svelge tunga.

--

Over på dataparties.
Utepatruljen der jeg bor.. ( som følger med og hjelper ungdom ) skrev til en avis og andre om at å sende ungene på et dataparty en helg er tryggere enn å la ungen være hjemme.
Hva kan dette komme av?
For det første:

- På et dataparty er det alkoholfritt, selv om det forekommer litt alkohol her og der for ikke å glemme narkotika. Men hva om ungen sitter hjemme. "Nei jeg stikker en tur på fest jeg muttern." Fest = fulle små 1410sser som sikkert aldri før har smakt alkohol. Og her har ingen kontroll over hva som skjer med ungen. Har ungen kontroll over hva som skjer selv? Kan det hende at noe slipper et liten pille ned i glasset til ungen eller at han må gi etter for gruppepresset?

- for det andre så vet man hvor man har dem. og som alle som har arrrangert et dataparty så trengs det et sec crew med folk over 18 år selv om det finnes parties som ikke overholder disse reglene.. Men slipper av ungen og pcn et sted og henter dem om noen dager. Eneste minuset er utstyret man har med seg.

--

Vel det kan hende som jeg skrev først at denne posten skled litt og litt lengere unna det det egentlig handlet om men shit au.. jeg som skriver.

Panther
18-01-2003, 22:27
Må nå si meg enig med Breiker.

Hørte du ikke om han pensjonerte fotball spilleren som døde av hodeskader. Legene mente rett og slett at han hadde headet ballen litt for mange ganger.....

Vil nå oppfordre folk til å iallefall å trene litt da, er ikke bra og sitte for mye inne heller. Må ikke ende opp og sitte inne på Ultimate Online(eller lignende spill) til man dauer heller da....
Jeg selv spiller volleyball med en gjeng 2 ganger i uken for gøy :)

Breiker
18-01-2003, 22:31
Originally posted by Panther
Må nå si meg enig med Breiker.

Hørte du ikke om han pensjonerte fotball spilleren som døde av hodeskader. Legene mente rett og slett at han hadde headet ballen litt for mange ganger.....

Vil nå oppfordre folk til å iallefall å trene litt da, er ikke bra og sitte for mye inne heller. Må ikke ende opp og sitte inne på Ultimate Online(eller lignende spill) til man dauer heller da....
Jeg selv spiller volleyball med en gjeng 2 ganger i uken for gøy :)

Vel jeg er i militæret nå og selv om jeg trente en del før jeg kom inn hit trener jeg mer nå. vil vel si at det er tidfordrivelse. Har rundt 10-14t i styrkerommet nå. hadde før rundt 10 da og.. men da trente jeg sammen med noen. da er man sosial også. her så er det et must eller så blir man helt dau i kroppen

Panther
18-01-2003, 22:58
Sant, angrer litt på at jeg ikke trente noe særligt i militæret.
Var så lite å gjøre på i militæret.... La på meg en del unødvendige kilo der....

b-fisk
18-01-2003, 23:01
Har noen synspunkter på dette:

Jeg synes ofte data kan ha en vanedannende virkning - jeg har "vært på kjøret" (snakker om pc her altså), levd et liv der alt dreide seg om når neste LAN var, hvordan jeg skulle skaffe meg penger til nye komponenter, og hvert eneste ledige minutt gikk med foran pcen. Det er ikke snakk om jeg er "tilbakestående" på noen måte, jeg har (og har forsåvidt alltid hatt) en stor vennekrets, og jeg har svært gode resultater på skolen. Så det er ikke det det skal stå på. Det er disponeringen av fritid - hvor mye som går til én ting, jeg snakker om. Data.

Etterhvert som dette "tok av" begynte jeg å innse at vennene mine stadig skjeldnere ringte meg. Dataen ble mitt lille orakel og tilnærmet beste venn. Men i sommerferien i fjor skjedde det noe som fikk meg til å tenke litt (dødsfall i nærmeste familie)... Hva faen brukte jeg tida på? Greit nok å gjøre noe konstruktivt - bruke pc'en som et verktøy. Ikke farlig å dra opp et spill en gang i blandt, og en helg på lan er ikke en bortkastet helg.

Det er bare det at når det BARE blir spilling, når pc'en blir din nærmeste venn, når jenter er en fjern, fjern tanke, som du er sikker på aldri kommer til å involvere deg, irc er opiatet ditt og lan er definisjonen av hypersosiale happenings - da er, etter mitt syn, noe pinadø meg skrekkelig galt.

Så trappa jeg ned pc'en - ringte vennene mine (i stedet for å bare utsette det til "litt seinere i kveld", som aldri ble noe av). Fant tilbake til "livet" med venner, med happenings, der pc ble underordnet. Etterhvert begynte jeg også å trene regelmessig - tar en tur opp på treningsstudioet etter skolen og gjør noe som gir meg overskudd og glede, i stedet for å gå hjem og sette meg foran pcen og sløve til jeg skulle legge meg. Jobb har jeg skaffet meg også. Fin måte å påtvinge seg ansvar for å få ræva si vekk fra pc'en. Har også søkt på enda en jobb - skal på intervju i overimorgen! Jippi!

Nå virker jeg sikkert som en skikkelig liten nerd som desperat forsøker å vinne tilbake et tapt sosialt liv. Nei. Feil. Jeg er en helt normal person, jeg har normale venner av begge kjønn, normal sosial forståelse og normalt skolær forståelse.

Det er bare det at jeg synes mange burde tenke gjennom hva de bruker tida si på - hvis data gir glede, så værsågod. Men vær også så snill; forsøk alternativer! Du trenger ikke å være verken det ene eller det andre; det er noe som passer for alle!

Og for dere som ville vite hvorfor jeg fikk et nytt syn på "å få noe ut av livet mitt", så var det fordi st.hansaftens formiddag, så døde faren min av en hjerneblødning. Jeg snakka med han som vanlig kvelden før, og ingen ante noe. Neste formiddag - så hadde jeg ingen pappa mer. Det var mildt sagt ganske jævlig. Da var jeg 15 år.

Tenk over hva du bruker tida di på - du er kanskje ikke enig, men noen ganger kan tid være svært dyrekjøpt. Og som med alt som er dyrekjøpt; tenk deg om to ganger før du bestemmer deg for hva du vil gjøre med dem.

(til ettertanke)

ed: litt dårlig språk + noen typoer

Breiker
18-01-2003, 23:07
Vel får det første

Kondelerer.

Vel hva skal jeg si. jeg var sånn der før helt til jeg fant ut at det der gidder jeg ikke mer. Vel så jeg trappa veldig mye ned. Det hele starta vel da jeg begynte i 2dre videregående. ( jeg hadde et sosialt liv da og). Det var bare det at jeg starta å kjede meg.. kjede meg kraftig. ikke no mer interessant. Så jeg fikk meg lappen og begynte å råne. fikk mange flere kompiser og dame osv osv osv osv.

Det er godt å sette seg ned en gang i blant å "mimre" litt også

|-LoX-|
19-01-2003, 00:11
Så å si all ensidig aktivitet er skadelig i lengden. Hvis man header en fotball dagen lang, utsetter man hodet for påkjenninger som på sikt kan sammenliknes med det en bokser gjør. Hvert støt er selvsagt mindre, men summen blir likevel en god del...

Men det er heller ikke bra å kun sitte foran datamaskinen. I perioder stengte jeg meg selv totalt inne, og min eneste kontakt med omverdenen var IRC. Når jeg kom på The Gathering, var det første gangen jeg virkelig traff andre på flere måneder. Det hadde gått litt vel langt...

På denne tiden gikk jeg ikke på skole, ettersom jeg var i en rimelig dyp psykisk bølgedal. Når jeg noen måneder senere skulle begynne på skolen igjen, og jeg prøvde å ta kontakt med de gamle vennene mine, så var jeg selvsagt ute av kretsen, og ingen var spesielt interessert i å snakke med meg. Så jeg droppa ut igjen.

Jeg gir ikke data'n skylda for den mentale tilstanden - hadde jeg ikke hatt den, så hadde jeg sannsynligvis sittet foran tv'n... og da ville jeg hatt null kontakt med omverdenen. Men når jeg satt på nettet og chattet med folk, så følte jeg at jeg levde "normalt" og hadde en vennekrets. Når jeg kom meg ut til slutt innså jeg illusjonen.

Jeg innser fra tid til annen at mine aktiviteter på internett er en flukt fra det daglige. Jeg føler meg mer komfortabel med denne kommunikasjonen enn jeg gjør med å snakke rett til folk. Nettopp dette har mange vært redde for i forbindelse med den utstrakte bruken av datamaskiner i samfunnet. Kan jeg legge skylden for dette må pc'en? Ville det vært slik ellers? Hvem vet? Jeg tør ikke å svare sikkert på noen av spørsmålene, men vil egentlig ikke gi skylda til data'n... Ihvertfall ikke forhastet!

Det begynner å bli sent... Dette er den tiden på døgnet da jeg har lettest for å skrive, men det jeg skriver kan ofte bli litt for usammenhengende. Dessuten pleier jeg gjerne å si litt mer enn jeg egentlig ønsker... Nå poster jeg dette før jeg ombestemmer meg, og sletter det! Virker det uinteressant, så får det heller være.

BedLamP
17-02-2003, 13:29
jeg bare kjeda meg og ville dra denne frem igjen

WiPeOuT
17-02-2003, 22:19

helt enig!!!!

jeg sitter vel litt mer foran pc'en enn normale folk, men SO WHAT?! hvis man faktisk trener litt(og har det gøy, det finnes vel en sport/aktivitet for alle??) og er sosial i samme slengen så skjønner jeg egentlig ikke hva som er så galt med å være "datanerd"....

dessuten så er lan veldig sosialt(i min mening ihvertfall), når jeg er på små mini-lans(med kamerater og sånt) så prater jeg masse med de og vi har det gøy) samme på tg, folk prater masse med hverandre og sånt... så hva er det egentlig som er så galt med at dagens ungdom ikke står så mye på ski lengre? å gå på ski er jo b00ring anyways! :p