Log in

View Full Version : 1 ampere?

Matt Baker
10-01-2010, 22:34
Jeg skal ha med pc-skjerm, en mac eller stasjonær pc og xbox.. Også får man 1 ampere hver.. hvor mye watt vil det si? så jeg kan regne litt ut her..??

#PK
10-01-2010, 22:43
Med det du lister opp her, vil det ikke være noe problem i det hele tatt. Og selv om f.eks. PSUen på den stasjonære PCen din er på 1200W, vil det ikke si at den faktisk bruker 1200W :-p

Har sjelden vært et problem, så lenge folk ikke har hatt med seg hvitevarer (kjøleskap, toast-jern osv), megastore lydanlegg eller ting med elektriske feil på.

Vil forøvrig anbefale deg å smurfe rundt litt på 2009-forumet, står en god del der ;)

Begave
10-01-2010, 22:44
1 amper = 230 watt MEN er ikke så lite til folk, de som har med bærbar etc som bruker lite strøm gir mer til de andre med anlegg etc som drar mer watt. så man får sikkert nok med watt ;)

Chiobe
10-01-2010, 22:44
Hvis jeg ikke husker feil så er 1 ampere det samme som 350 watt.
Men det har aldri vært et problem, veldig få pcer bruker så mye selv om strømforsyningene sier noe annet.

Kuli93
10-01-2010, 23:12
Watt= Ampere*Volt

230v * 1A = 230w

Matt Baker
10-01-2010, 23:16
med xbox, pc, pcskjerm så overskrider jeg det

Chiobe
10-01-2010, 23:19
skaff deg en strøm måler, så kan du enkelt sjekke hvor mye du virkelig bruker.

#PK
11-01-2010, 00:31

Er nok ingen stor fare for at du overskrider det stort ;)

Men som det blir sagt her, skaff deg en strømmåler så kan du fort se hvor mye du bruker totalt :)
Denne til hele kr. 99,- (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=141492083) for eksempel. Plugg i en forgrener med PC, skjerm og Xbox, så ser du hvor mye det drar til sammen ^^

VivaLatrina
11-01-2010, 01:27

ikke nødvendigvis, når strømforsyningen i pcen din er merket 1200 watt, betyr det at det er det den kan trekke, maksimum. normalt trekker dem 100-150 watt i standby, og litt mer under load.

en vannkoker merket 2000 watt derimot...

Matt Baker
11-01-2010, 09:11
jeg skjønner jeg skjønner. har fått med meg at en pc ikke trekker så mye forhold til hva det blir oppgitt. Men får hjelp av en elektrikerkompis.. Skal bare dele effekten på Volten så får jeg forbruket

Daniel
11-01-2010, 09:12
..problemet er at du ikke vet hvor mye strøm de apparatene bruker

Matt Baker
11-01-2010, 09:19
jeg vet Watt og Volt

Daniel
11-01-2010, 09:26
Det er de som er prøvd å forklare i denne tråden, at det faktiske forbruket ikke er det samme som det står oppgitt på aparatene.

PCen din trekker som regel mye mindre strøm enn effekten som står oppgitt på PSUen, og det samme kan gjelde både skjermen og Xboxen.

baltus
11-01-2010, 09:54
Jeg skal ha med pc-skjerm, en mac eller stasjonær pc og xbox.. Også får man 1 ampere hver.. hvor mye watt vil det si? så jeg kan regne litt ut her..??

Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Veldig flott at du tenker på det, skulle vært flere som deg som tenker litt lenger enn nesetippen, men så lenge du ikke drar med deg Cervin Vega-anlegg med egne delforsterkere og vannkoker, mikro etc så går det nok bra.

Som tidligere poster beskriver vil f.eks. xbox og andre lignende måtte skrus av først dersom en rad mister strøm.

Matt Baker
11-01-2010, 10:48
Ja, xbox drar en del, men den drar mindre hvis du lagrer spilla på HDDèn. Kommer nok ikke til å ha med annlegg, bare slitsomt med så jævlig mye lyd hele tida, selvom det kommer til å bli det :P

Scampi
11-01-2010, 14:14
Kommer nok ikke til å ha med annlegg, bare slitsomt med så jævlig mye lyd hele tida, selvom det kommer til å bli det :P

Et godt headset og god dialog med naboene på rekka pleier å lønne seg :)

Ede
11-01-2010, 15:20
Drar en harddisk virkelig mindre strøm enn en dvd-rom?

eirjep
11-01-2010, 15:35
Nei, men en harddisk drar mindre enn en harddisk OG en DVD-leser. En dvd-rom er feil betegnelse, da ROM (Read-Only Memory) gjerne er selve platen.

SnusVaffel
11-01-2010, 16:11
Drar en harddisk virkelig mindre strøm enn en dvd-rom?

Hvis jeg ikke husker helt feil trekker min WD Green 1TB 0,54 watt.

aceracer666
11-01-2010, 16:35
det går nok bra !
Jeg hadde meg meg en effektforsteker til annlegge mitt i 2009, den trakk 2000 wat på fullguffe, og var ingen problemer med strømbrudd og lignende på den raden! Så rimelig sikker på at det går greit! Som sagt så veier det seg opp med strømmbruken der, da de aller fleste holder seg godt under 1 amper;)

Matt Baker
11-01-2010, 21:05
Mente forresten hardisken på xboxen

krage
16-01-2010, 12:18
Dette er ikke et problem, strømforbruket har blitt redusert de siste årene. Les bare i thenewsgathering fra i fjor (http://www.gathering.org/tg09/files/content/tng/TheNewsGathering2009_nr2.pdf) :-)

Foreløpig er det altså ingen grunn til å endre på regelen :-)
/diskusjon

John Morten
23-01-2010, 10:33
det går nok bra !
Jeg hadde meg meg en effektforsteker til annlegge mitt i 2009, den trakk 2000 wat på fullguffe, og var ingen problemer med strømbrudd og lignende på den raden! Så rimelig sikker på at det går greit! Som sagt så veier det seg opp med strømmbruken der, da de aller fleste holder seg godt under 1 amper;)

Det er stor forskjell på effekten et apparat trekker maksimalt (det som står på merkelappen) og hva det egentlig bruker. Hvis du ser på maksimaleffekten for utstyret folk har med seg vil det fort gå over alle satte grenser. I vanlig drift blir ikke effektene så store. Maksimaleffekten på 2000 Watt på forsterkeren din gir mer et inntrykk av hvilket kraftoverskudd den har tilgjengelig for å kunne håndtere momentanbelastninger.

Utfordringen er hva som skjer i det øyeblikket ting slås på. PCer, og særlig gamle CRT-skjermer trekker en hel del strøm når de slås på. Det kan skape problemer hvis man forsøker å legge inn igjen en sikring som er gått på ei rekke. Da må alt slås av og settes på igjen en og en.

erikna94
25-01-2010, 22:12
hørte fra en venn at du bare får tilldelt 2 stikkontaket og skjøte ikke er lov, er det sånn? eller er det lov med skjøte så lenge du holder deg under 1 A?

Oxarix_ffs
25-01-2010, 22:16
hørte fra en venn at du bare får tilldelt 2 stikkontaket og skjøte ikke er lov, er det sånn? eller er det lov med skjøte så lenge du holder deg under 1 A?

Du får ikke tildelt 2 kontaker? du får en, derfra må du ha egen kontakt. Og tviler egentlig på at du klarer å ta 1 a :)

Evelen
25-01-2010, 22:18
Det er bare en utgang per deltaker, så du får velge om du vil ha skjerm eller PC :)

erikna94
25-01-2010, 22:21
ok takk ;) var en venn av mag som sa det så jeg måtte jo spørre ;)
tviler jeg også på

Bjotte
25-01-2010, 22:24
Du får ikke tildelt 2 kontaker? du får en, derfra må du ha egen kontakt. Og tviler egentlig på at du klarer å ta 1 a :)

det er ingen problem med å ta 1 a. da 230 watt er 1a det er ikke sikkert at han gjør det men det er ikke umulig. det er snakk om en PC og to skjermer så er du fort over 230 watt. (og jeg vet at PC-er ikke drar det som står på stømmforsyninga hele tiden eller noanganger om du har en stor en.) jeg vil si at det er fult mulig å dra seg over 1 a. mange har høytalere og ganske kraftslukende PC-er og gjerne 2 eller 3 skjermer. dette blir mye og jeg vet at ikke alle har dette men du skal ikke jobbe hart får å fa det til.

#PK
25-01-2010, 23:26
Slo sammen "Stikkontakter/ A" med "1 ampere", da det omhandler samme tema. Til trådstarter: Les igjennom hele tråden, står en god del info her :)

#PK

Crow
26-01-2010, 01:11
jeg vet Watt og Volt

Err durr hurr?

Selvsagt vet du spenninga på strømmen. Den er den samme i hele Norge.

Men hvordan vet du hvor mye pcen din trekker? Har du virkelig regna ut hvor mye CPUen trekker idle og ved load, hvor mye GPUen trekker? Harddisker og nettverkskort? Og minnet? Og viftene?

I Watt?

I så fall er det imponerende.
Det tar sin tid å finne data for alle komponentene.

jeg skjønner jeg skjønner. har fått med meg at en pc ikke trekker så mye forhold til hva det blir oppgitt. Men får hjelp av en elektrikerkompis.. Skal bare dele effekten på Volten så får jeg forbruket
Bare for å pirke litt; forbruket er komplett uinteressant. Du har kjøpt plass og strøm ved 230V/1A i fire døgn, og utover det spiller det ingen trille hva "forbruket" er.
(EDIT: Det er forøvrig rundt 23 kWh om man er helt opp under grensene)

Tror du surrer litt og mener noe annet enn det du sier. Effekten oppgis i Watt. Watt er en enhet som sier noe om hvor mye energi som brukes/skapes på et gitt tidspunkt "akkurat nå". Ampere er hvor mange elektroner som går forbi et gitt punkt.

Utfordringen er hva som skjer i det øyeblikket ting slås på. PCer, og særlig gamle CRT-skjermer trekker en hel del strøm når de slås på. Det kan skape problemer hvis man forsøker å legge inn igjen en sikring som er gått på ei rekke. Da må alt slås av og settes på igjen en og en.
Haha. Gøy da, hvis folk har "after power shortage, return to previous state" som BIOS-preferanse...

Bzzt.

John Morten
26-01-2010, 19:28
Det er ikke særlig gøy for dem det gjelder. Hvert år ender vi opp med minst en rad hvor det blir nødvendig å ta ned (les: koble fra og løfte ned fra bordet) absolutt alt, legge strømforsyningen riktig på plass igjen og så rigge opp det som ble plukka ned. Som regel er det fordi det er blitt laget "kompiskoblinger" ved at man har plugga i skjøten til en av de andre, gjerne i mange trinn. Uråd å finne ut av uten å begynne på nytt.
For å unngå det kobler alle i hver sin forsyningskontakt og sørger for at man bare har sine egne ting i egen skjøteledning.
Det eneste som kan sies som er bra med dette er at folk blir bedre kjent med hverandre.

Mortis
26-01-2010, 23:22
Angående strømmen, hvor langt unna er strømuttakene fra plassene?

~ Mortis

SuperTeD
26-01-2010, 23:25
strømutakene ligger plassert midt på bordene og er vel sjelden mer en en meter eller to fra hverandre.

Datsyl
26-01-2010, 23:55

Med alt jeg skal ha med meg er jeg nok tett oppunder 2A, på en annen side har jeg to plasser så det går bra, men er på ingen måte vanskelig å komme over 1A strømgrensa. Snakker ikke om hvitevarer osv nå.

Evelen
27-01-2010, 00:30
Alle som vil klarer lett en ampere, men nå er det jo ikke akkurat en konkurarnse om og bruke mest mulig, eller kanskje det er?
Akkurat som det er med nettverket.

velle93
31-01-2010, 19:06
Tar med bærbaren min pluss en ekstern kjøler som berbaren min står på (De er en lian li som blåser luft inni viftene slik at sirkulasjonen blir bedre og pcen holder seg kald og rask) Men jeg leste at kjøler er ikke lov, hvorfor ikke??

Bilde av kjøleren, den kobles til datan men en usb-usb kabel (USB i begge ender)

http://www.netshop.no/img/cache/l/i/a/lian_li_nc_02b__kjoeler_til_baerbar_pc_-1435571757_0.jpg

#PK
31-01-2010, 22:36
Tar med bærbaren min pluss en ekstern kjøler som berbaren min står på (De er en lian li som blåser luft inni viftene slik at sirkulasjonen blir bedre og pcen holder seg kald og rask) Men jeg leste at kjøler er ikke lov, hvorfor ikke??

Bilde av kjøleren, den kobles til datan men en usb-usb kabel (USB i begge ender)

http://www.netshop.no/img/cache/l/i/a/lian_li_nc_02b__kjoeler_til_baerbar_pc_-1435571757_0.jpg

Denne type kjøler er tillatt, ettersom det kun er vifter som forflytter luft. Kjøleelementer (type elektriske etc) er ikke tillatt av den enkle grunn at de som regel trekker relativt MYE strøm ;)

Zhylo
16-02-2010, 20:09
Som regel, ja. I fjor: Men det er fortsatt et forbud mot å ha med seg elektrisk kjøling, selv om den går på ac, nyannyan eller pedalpower, såvidt jeg husker. Totalforbud hindrer vel: "-Men hvis.."

Selv de små kjøleskapene med plass til 1 brusboks burde være forbudt, INGEN KOMPROMISS!

Tilbake til temaet; Etter folk begynnte å bruke flatskjermer har strømforbruket gått ned, mens pc-ens trekk sakte men sikkert kryper opp på tronen som strømsluker. There exists a balance.

Ville ikke bekymret meg, med mindre man attåtil drasser med seg et tungt anlegg også.

Estella
16-02-2010, 20:15
Selv de små kjøleskapene med plass til 1 brusboks burde være forbudt, INGEN KOMPROMISS!
.

de er forbudt :)

VivaLatrina
17-02-2010, 16:04
Som regel, ja. I fjor: Men det er fortsatt et forbud mot å ha med seg elektrisk kjøling, selv om den går på ac, nyannyan eller pedalpower, såvidt jeg husker. Totalforbud hindrer vel: "-Men hvis.."

Tilbake til temaet; Etter folk begynnte å bruke flatskjermer har strømforbruket gått ned, mens pc-ens trekk sakte men sikkert kryper opp på tronen som strømsluker. There exists a balance.

Ville ikke bekymret meg, med mindre man attåtil drasser med seg et tungt anlegg også.

virkningsgraden i PSU'ene kryper også sakte oppover som reduserer effekten på primærsiden i forhold til sekundærsiden, så pcene holder seg ganske jevnt på forbruket, kanskje til og med litt nedover.

Zhylo
22-02-2010, 00:13
virkningsgraden i PSU'ene kryper også sakte oppover som reduserer effekten på primærsiden i forhold til sekundærsiden, så pcene holder seg ganske jevnt på forbruket, kanskje til og med litt nedover.

Skal ringe den gamle elektronikklæreren min når jeg har skapt en strømforsyning som har større effekt på sekundærsiden enn primærsiden, aka free energy.

Men det skal ikke være nødvendig å regne ut noe, om du ikke har med deg så altfor mye som trekker.

Beedle
03-03-2010, 19:14
jeg tviler på at jeg kommer over 1A, men jeg lurer litt på om en harddisk tar mye? jeg har lissom 6 stykker stående i pcn :P

og er det noen som vet noe om strømbruket til ps3 med spill på disk i 1080p?

Chiobe
04-03-2010, 00:39
og er det noen som vet noe om strømbruket til ps3 med spill på disk i 1080p?

En ps3 er vel det samme som en gamer pc, hvis man regner strømforbruk, så rundt 150-200w. Men for å være sikker, ikke bruk pcen og ps3en samtidig.

Og til alle dere som lurer på om pcen deres bruker mer enn 1A eller 230W, her er en grei strømforbruk kalkulator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp)

|Night|
04-03-2010, 06:29
en disk er på rundt 20-25watt ved boot, og langt under det ved ideal-. :)

VivaLatrina
04-03-2010, 12:22
WD Caviar Green 500 GB:

12VDC: 0,55A
5VDC : 0,68A

under vanlig bruk, litt høyere ved spinup

Colafreak
04-03-2010, 12:29
Hei.
Ut i fra hvordan folk har skrevet, har visst enkelte misforstått visse ting (Ikke VivaLatrina ihvertfall).

Den merkinga strømforsyningen har, f.eks. 500W, vil si at den KLARER å dra maks 500W. Så om du har 10 disker som drar 10W (Eksempel!!) hver, så må du ha en 100W (10*10 = 100) strømforsyning for å klare å bruke diskene. Og mer, om du skal bruke andre komponenter i maskinen, selvfølgelig!

geek
07-03-2010, 22:32
Watt= Ampere*Volt

230v * 1A = 230w

Ikke helt riktig. 230 V * 1 A = 230 VA. Når det er snakk om vekselstrøm så er ikke nødvendigvis 1 VA = 1 W, pga. faseforskyvningen som oppstår ved reaktiv last.

DjBrutal1ty
10-03-2010, 14:13
En ps3 er vel det samme som en gamer pc, hvis man regner strømforbruk, så rundt 150-200w. Men for å være sikker, ikke bruk pcen og ps3en samtidig.

Og til alle dere som lurer på om pcen deres bruker mer enn 1A eller 230W, her er en grei strømforbruk kalkulator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp)

den har jeg lett etter, brukte den før, pcen min som den blir rigga på tg bruker 434w... menmen, har 1,5 plasser så tror nok jeg holder meg innenfor grensa håper jeg på sånn ca

får se ann rekka mi om jeg kobler opp xboxen eller ikke da, hehe