PDA

View Full Version : Avatar - Beste filmen lagd?

Begave
06-01-2010, 18:17
Er avatar den beste filmen som ble lagd i 2009?

Jeg mener det er den Beste jeg noen gang har sett! den er sick! :D

Ede
06-01-2010, 19:03
Stemte nei, ettersom den ikke engang er halvparten så underholdende og nyskapende som Starship Troopers, tatt produksjonsåret i betraktning.

Avatar var en god film, men kunne vært bedre.

Runar
06-01-2010, 19:03
Har ikke fått sett den enda jeg :o
Må se den snart :) skal sees på kino :D
så du den i 3D?

Begave
06-01-2010, 19:16
Nop, så ikke den i 3D. men syntes fortsatt den var sick :D

Runar
06-01-2010, 19:21
Tror jeg på. Har lyst til å se den, men satser på å få sett den i 3D :)

Bimme
06-01-2010, 19:41
Kjøpte gamet litt før jul, Var ganske moro ;)
Filmen er helt konge!!!

desperat
06-01-2010, 19:42
har sett den 2 ganger så langt, skal vel se den en gang til :P
og nå driver jeg å lærer meg navi språket XD

Oxarix_ffs
06-01-2010, 20:11
Skjønner ikke hva folk ser i den filmen. Den er jo helt grei, men den er alt for lang! Var litt lei hele greia halveis :P

Begave
06-01-2010, 20:25
ahh. Jeg syntes tia gikk fort under filmen jeg x)

Mari3us
06-01-2010, 20:38
har sett den i vanelig og 3D, og må si 3D var fetest :-)

Begave
06-01-2010, 20:41
kk :) Men stemte du nei? :O ble ikke noe flere ja stemmer men 1 til nei stemme xD

Ede
06-01-2010, 21:14
Ops, leste nå at du mente beste film i 2009!

Da legger jeg min mynt på The Watchmen.

Meneth
06-01-2010, 21:58
Har ikke sett den ennå, men tviler på at den er bedre enn Zombieland.

BamseFaeN
06-01-2010, 22:13
jeg har ikke sett den, hørt av alle at den er meget bra.
men helt ærlig, så synes jeg filmen ser drittdårlig ut. traileren gir ihvertfall et utrolig dårlig innblikk av at den skal være bra.

har heller ikke sett ringenes herre, trenger man virkelig å lage 3 filmer for å se at en dverg kaster en ring i en vulkan? hahha, virker bare for teit.

HLSolbjorg
06-01-2010, 22:24
jeg har ikke sett den, hørt av alle at den er meget bra.
men helt ærlig, så synes jeg filmen ser drittdårlig ut. traileren gir ihvertfall et utrolig dårlig innblikk av at den skal være bra.

agreed. Skal nok se den en gang though :p

Begave
06-01-2010, 22:30
Trailern ser kanskje litt overdreven ut men jeg syntes den ser perfekt ut :P Ikke rart filmen kosta 2,9mrd og lage med de super pcene de brukte ^^ De animerte folka ser HELT ekte ut syntes jeg. :P FILMEN anbefales sterkt, og tror faktisk jeg skal dra og se den igjen :P

jocke
06-01-2010, 23:10
Den var bra, men fikk ikke hakeslepp.

3D < 2D (jeg liker ikke at fokus er «forhåndsbestemt»)

evil_t
06-01-2010, 23:39

Jeg mener det er den Beste jeg noen gang har sett! den er sick! :D
Nope. En helt vanlig film med ett helt vanlig plot som var veldig gjennomskuelig.

Trailern ser kanskje litt overdreven ut men jeg syntes den ser perfekt ut :P Ikke rart filmen kosta 2,9mrd og lage med de super pcene de brukte ^^ De animerte folka ser HELT ekte ut syntes jeg. :P FILMEN anbefales sterkt, og tror faktisk jeg skal dra og se den igjen :P
Vet ikke med deg, men før de klarer å lage noe annet enn helt perfekte lizardmen så har de ikke kommet langt nok med teknologien. Kanskje derfor det koster så mye... lite godt utviklet teknologi tilgjengelig.

Icehotflame
07-01-2010, 06:03
Har ikke sett den [watchmen] ennå, men tviler på at den er bedre enn Zombieland.

Så zombieland i går, og ærlig talt -

watchmen eier zombieland, veldig veldig langt. Mens zombieland er underholdende med sine morsomme vrier på den klassiske zombiesjangeren (for de som ikke har sett den - filmen er en roadtrip som inneholder zombier, og matraids er erstattet med snoperaids, og man har kill of the week haha), er watchmen noe som best kan sammenlignes med batman i oppbygningen. Filmen er spennende fra ganske tidlig, og hovedpersonene er veldig overbevisende. Det gode med filmen kort sagt er at plottet er originalt og vel gjennomtenkt, med veldig dyp historie, og slutten på filmen er en stor overaskelse (positiv). Jeg har ikke sett avatar enda, så jeg kan ikke si om watchmen eller den er bedre ;P

BlackkoZ
07-01-2010, 06:25
1 1/2 times filmer har føltes ut som lengre enn Avatar.

Så Avatar i 3D, og glemte som oftest å blinke med øynene fordi jeg var litt for oppslukt i filmen og dets detaljer og effekter.

Jeg har aldri vært fan av fantasi filmer o.l. Men er en filmfreak og teknofreak. Så Avatar var på alle måter noe for meg :)

På alle måter verd å se, og på alle måter en av det beste som har kommet på kino forje 10år.

Crow
07-01-2010, 08:53
Nope. En helt vanlig film med ett helt vanlig plot som var veldig gjennomskuelig.

Vet ikke med deg, men før de klarer å lage noe annet enn helt perfekte lizardmen så har de ikke kommet langt nok med teknologien. Kanskje derfor det koster så mye... lite godt utviklet teknologi tilgjengelig.

Agreed.

Bra for New Zealand, da. De får vist frem industrien sin og sånn.

Zarbon
07-01-2010, 09:31

Overhodet ikke.
District 9, The Hurt Locker og The Hangover er tusen ganger bedre.

jocke
07-01-2010, 09:32
http://img51.imageshack.us/img51/4989/1597r.jpg

Ede
07-01-2010, 09:46
Altså, manuset i Avatar er solid. Ja, den er gjennomskuelig, men det er bare fordi det er brukt før. Dancing with Wolves, Pochahontas, filmen deler utrolig mye med disse manusmessig. Er dette negativt? Nei. Den bruker en gammel historie og forteller den bra. Og en gammel historie blir ikke dårlig selv om du forteller den flere ganger, hvis det er en god historie.

Filmen er også uhyre bra laget. Man kan klage på at det ennå ikke ser realistisk ut nok, men man kan ikke si at det eksisterer noen filmer som er nærmere akkurat nå på å ha de mest realistiske CGI-effektene. Ingen film har vært nær ennå engang, og forhåpentligvis vil Avatar pushe kinoer til å tilby mer 3D-kino. Jeg så både 3D-versjonen og den vanlige versjonen, og 3D-versjonen gav meg uten tvil den beste kinoopplevelsen jeg NOENSINNE har hatt. Og ikke glem den utrolig bra lagde naturen på Pandora. Nydelig.

Filmen er god den, den er underholdende tvers igjennom. Det finnes ingen kjedelige punkter, og det er rett og slett herlig å se Sigourney Weaver i en science-fiction igjen. Hun spiller veldig bra og holder seg utrolig godt. En annen ting jeg likte veldig godt var den utrolig røffe karakteren til Stephen Lang, the Colonel. Han er så forbannet bad-ass at jeg nesten pissa på meg. Han er definisjonen av bad-ass. Alle andre karakterer før i filmhistorien har vært pusekatter i forhold. Jeg fikk testosteronorgasmer om og om igjen hver gang han var på lerretet.

Så hvorfor er det ikke verdens beste film? I min personlige mening (som jeg ofte får høre at ingen deler med meg) så er Starship Troopers den beste filmen noensinne laget. Den har kult manus som reflekterer en form for parodi på det vi mennesker er blitt (Mye av manuset er faktisk forandret i den tyske dubbingen for å gjøre den mindre facistisk.), er awesome, har solide skuespillere, og er uhyre underholdende. Og effektene er noe av det som gjør det til en av tidenes beste filmer. Filmen kom i 1997, samme år som Starcraft kom på markedet, og selv 13 år etter så har Starship Troopers BEDRE CGI enn mange nyere filmer som kom i 2009.
Jeg blir ALDRI lei av å se Starship Troopers. Synes den er tvers igjennom bad-ass hver gang jeg ser den.

I år, hvorfor Watchmen? Avatar hadde penger. Avatar hadde stjerneskuespillere. Avatar brukte evig mange år på å bli laget. Avatar bruker et lett manus. Det gjennomfører alt helt ok, egentlig. Mer penger = Mer film.

Watchmen? Mer eller mindre en budsjettfilm. Alle skuespillerene er nye ansikter på det store lerretet. Brukte ikke lang tid å lage heller, og manuset, den originale tegneserien, ble omtalt som å være umulig å filmatisere. Nå er det sant at Zack Snyder fikk manuset forandret, men jeg liker slutten i filmen like mye som den i tegneserien. Ellers enn det så er effektene evig kule, god musikkbruk, nei jeg finner egentlig ingenting negativt med den filmen.

For å lage en metafor med spill, hvis vi tenker på at kjente skuespillere = bra, penger = bra, lett manus gir mer tid til å fokusere på andre ting = bra, penger = bra (ikke glem at Avatar er den dyreste filmen noensinne);
James Cameron spilte seg igjennom et Josefine-spill på very very easy. Han hadde penger, kjente skuespillere, tid, og et lett manus.
Zack Snyder gjennomførte Ninja Gaiden på very hard. Lite penger, nye skuespillere og et umulig manus, men han klarte det likevel.

Huff, det ble lang post. Beklager. Føler det blir litt feil å bare si at Starship Troopers var best movie ever og at Watchmen var best movie of 2009.

Edit: Takk for at folk skriver mens jeg skriver. =) Jocke fikk med seg Pochahontas ja. Og ja, Zarbon, District 9 var også en veldig god film. Setter den som en #2 hos meg pga. innovasjon og gjennombrudd.

jocke
07-01-2010, 10:05
forhåpentligvis vil Avatar pushe kinoer til å tilby mer 3D-kino.
Innen 2011 skal alle norske kinoer være hel-digitale - hvorav mange av de vil kunne tilby 3D. Så vi er helt klart på vei i en retning hvor 3D blir mer og mer vanlig. Jeg liker konseptet, og etter vi fikk 3D i hele fargespekteret da polarisering kom på markedet, er det helt klart at vi er på rett vei. Dog er det et stykke igjen. Mange synes 3D blir for slitsomt å se på - og dette kan jeg til tider være veldig enig i. Dette har nok også en sammenheng med at fokus er mer markant i 3D - og personlig liker jeg ikke når fokus er forhåndsbestemt i så stor grad.

mysurp
07-01-2010, 10:24
Må si meg enig med det Ede skriver her. Har faktisk også en liten fetisj for Starship Troopers.

Så Avatar som 3D på den lokale kinoen. Ble imponert over det visuelle. Filmen så veldig bra ut men selve historien i filmen var bare såvidt over middelmådig.
Totalt sett er Watchmen en mye bedre film.

Det som forøvrig irriterte meg mest i Avatar var faktisk ikke scenene hvor alle sitter rundt ett tre og synger. Det var den store slagscenen helt mot slutten. Litt merkelig at en person med militær bakgrunn ikke har fått med seg at kavaleri med nærstridsvåpen i form av spyd, lanser, øks, sverd o.l. ikke har så gode odds mot godt trent infanteri bevæpnet med moderne automatvåpen i ett bredt utvalg av kaliber.
Spesiellt med tanke på at helten før slaget understreker at de innfødte drar fordel av å kjenne terrenget. Selv noe ala slaget ved Endor ville vært mye bedre.

TL: DR
Watchmen er bedre som film, men Avatar er absolutt verdt å se. 3D versjonen anbefales sterkt.

Ede
07-01-2010, 14:26
mysurp: Var mange slike ting som skurret litt. Noen feil var direkte taktiske, andre brøt med generelle universielle lover og regler.

*SPOILER ALERT, De som ikke har sett filmen, IKKE LES dette!*

1. De flyvende fjellene. Det forklares aldri hvorfor de faktisk flyr. Jeg og faren min diskuterte forskjellige muligheter i mange timer, men kom fram til at det ikke ville fungert uansett hva de hadde gjort.

2. Helikoptrene. Helikoptre med to slike rotorer lager ikke samme lyd som helikoptre med én. Helikoptrene i Avatar hadde to rotorer, men lyden de la på etterpå var lyden av et helikopter med én rotor.

3. I den digre kampen når de skulle forsvare den skauen sin, hvorfor i helvete bare fløy dem ikke over helikoptrene og slapp steiner eller noe lignende ned i rotorene? Srsly, de var mange tusen drageflyvere, de kunne strødd rundt seg med stein og SLAKTA helikoptrene.

4. Som nevnt, det ekstremt dårlig taktiske hesteangrepet. Ikke engang en idiot klarer å gjøre noe så taktisk idioitisk.

5. Når ze colonel bad-ass hopper ut av ze choppa med mechaen sin, med tanke på tyngden på mechaen ville han nådd terminal velocity rimlig fort. Det kommer aldri frem at disse mechaene har en form for støtdemping, alle de andre bruker jo tryggere metoder på å ta seg ned til land på, men nei, ze colonel overlever et fall som garantert hadde drept han. Han bryr seg ikke engang. Ikke en skramme.

Disse tingene irriterte jeg meg skikkelig over, og det definitivt ødela en helhet i filmen.

mysurp
08-01-2010, 09:11
mysurp: Var mange slike ting som skurret litt. Noen feil var direkte taktiske, andre brøt med generelle universielle lover og regler.

1. De flyvende fjellene. Det forklares aldri hvorfor de faktisk flyr. Jeg og faren min diskuterte forskjellige muligheter i mange timer, men kom fram til at det ikke ville fungert uansett hva de hadde gjort.

I filmen sier de at det skyldes elektromagnetiske felter. Det er visstnok derfor elektroniske saker som radar og styring på raketter ikke funker. "Litt" urealistisk forklaring, men greit nok.

2. Helikoptrene. Helikoptre med to slike rotorer lager ikke samme lyd som helikoptre med én. Helikoptrene i Avatar hadde to rotorer, men lyden de la på etterpå var lyden av et helikopter med én rotor.

Syntes det hørtes ut som en to rotors Sikorsky til tider. De aller fleste helikotre har to rotorer, en horisontal på toppen og en vertikal på halen. Dessuten er det ikke så ekstrem lydforskjell på ett helikopter med en hovedrotor som tar av og ett med to som en chinook. Du vil få litt mer lavfrekvent susing på en chinook, og mer bråk men ikke så ille.
Vi vet jo heller ikke hvordan den atmosfæriske oppbygningen er på Pandora, og det vil jo også påvirke lyden som helikopteret lager.
Lyden er nok ikke helt riktig, men ikke så alt for langt ifra.

3. I den digre kampen når de skulle forsvare den skauen sin, hvorfor i helvete bare fløy dem ikke over helikoptrene og slapp steiner eller noe lignende ned i rotorene? Srsly, de var mange tusen drageflyvere, de kunne strødd rundt seg med stein og SLAKTA helikoptrene.

Tenkte faktisk ikke på dette i farten, var så irritert på kavaleriet. Men helt enig med deg her.

4. Som nevnt, det ekstremt dårlig taktiske hesteangrepet. Ikke engang en idiot klarer å gjøre noe så taktisk idioitisk.

5. Når ze colonel bad-ass hopper ut av ze choppa med mechaen sin, med tanke på tyngden på mechaen ville han nådd terminal velocity rimlig fort. Det kommer aldri frem at disse mechaene har en form for støtdemping, alle de andre bruker jo tryggere metoder på å ta seg ned til land på, men nei, ze colonel overlever et fall som garantert hadde drept han. Han bryr seg ikke engang. Ikke en skramme.

Det er heller ikke det eneste han gjør som er litt vel ekstremt. Fikk flashbacks til Terminator når jeg så han.

Disse tingene irriterte jeg meg skikkelig over, og det definitivt ødela en helhet i filmen.

Varierer såklart med hva man forventer av filmen. Personlig hadde jeg ikke noe store forhåpninger om at filmen skulle være teknologisk eller vitenskapelig realistisk.

De forklarer jo heller aldri hvordan de klarer å styre avatarene sine. Trådløs oppkobling med ubegrenset rekkevidde opp mot en organisk robot? Godt gjort.

Det som ødela for meg var de mange små menneskelige feilene som den ekstreme taktiske idiotien med kavaleri angrepet.

Det som gjør filmen bra å se er kun det visuelle. Storyen og innholdet så sett er såvidt middels. Anbefaler som sagt alle å se filmen på 3D, men det er ikke verdt å kjøpe dvd eller bluray versjonen.

Ede
08-01-2010, 11:58
Når jeg snakker om helikoptrene snakker jeg om de med to hovedrotorer, hvis begge bryter lydmuren og lager lyd, ikke støtterotorer. Jeg syntes det hørtes ut som helikoptre med én rotor, men godt poeng med atmosfæren på pandora.

Og nei, de forteller aldri at steinene flyter pga. elektromagnetiske felter. Og hvis så, hvorfor fucker det ikke opp flyveegenskapene til helikopteret? Et elektromagnetisk felt på en styrke til å kunne løfte de steinene er enormt og ville ha ødelagt helikoptrene.

mysurp
08-01-2010, 13:01
Og nei, de forteller aldri at steinene flyter pga. elektromagnetiske felter. Og hvis så, hvorfor fucker det ikke opp flyveegenskapene til helikopteret? Et elektromagnetisk felt på en styrke til å kunne løfte de steinene er enormt og ville ha ødelagt helikoptrene.

Mener det var noe lignende ivertfall. Skal ikke påstå at jeg fulgte så alt for godt med, men det som fikk fjellene til å fly var ivertfall direkte knyttet til det som ødela for sensorene. Var vel heller slik at elektronikk fungerte fint men at trådløse signaler ble diffuse. Hvordan de klarte å styre sine trådløse avatarer til tross for det vites ikke.

Alt i alt er det ivertfall alt for mange slike logiske brister i filmen.

Ede
08-01-2010, 13:53
En annen ting jeg fant irriterende var den utrolige mangelfulle kreativiteten når det kom til dyrene. Hest? Aper? Diger tiger? Nesehorn? Jeg visste ikke evolusjon foregikk ca. helt likt i hele universet.

Luriksen
11-01-2010, 14:08
Trodde jeg så på en mix av Halo og Warhammer 40k første gangen jeg så Avatar... fikk litt lyst til å kjøpe starship troppers nå, lenge siden jeg sist så den =)

BamseFaeN
13-01-2010, 17:05
Innen 2011 skal alle norske kinoer være hel-digitale - hvorav mange av de vil kunne tilby 3D. Så vi er helt klart på vei i en retning hvor 3D blir mer og mer vanlig. Jeg liker konseptet, og etter vi fikk 3D i hele fargespekteret da polarisering kom på markedet, er det helt klart at vi er på rett vei. Dog er det et stykke igjen. Mange synes 3D blir for slitsomt å se på - og dette kan jeg til tider være veldig enig i. Dette har nok også en sammenheng med at fokus er mer markant i 3D - og personlig liker jeg ikke når fokus er forhåndsbestemt i så stor grad.

Enig i litt av det du sier, jeg liker ikke 3D, og jeg håper de vil fortstette med å sende vanlige filmer.

Jeg gleder meg til Toy Story 3 kommer, og den ønsker jeg ikke å se i 3D den første gangen jeg ser den :)