PDA

View Full Version : Tips til n00b?

[4th-age] Tirza
30-03-2008, 15:12
I år opplevde jeg å få et skikkelig kick hva demo scenen angår. Jeg bestemte meg for at neste år, da skal jeg jaggu bidra med noe i de kreative compoene. Men greia er at jeg ikke aner hva, så jeg spør her og ser om folk har noen tips til hva jeg burde prøve meg på.

Jeg tenkte litt på musikk, for jeg eeelsker musikk. Men det eneste jeg har drevet med innen å lage musikk, var eJay, for fem-seks år siden. Ikke så veldig pro, altså. Hehe.

Så liker jeg også å tegne og greier, men mest kødde rundt i Paint og lage slike bilder som er så teite at det er morsomt. Ikke så veldig pro innen grafikk, heller altså.

Animasjon? Ikke noe særlig erfaring.

Så, saken er at jeg har lyst til alt, men aner hvor jeg skal begynne. Hvilke programmer er greie å starte med, for eksempel?

Duckers
30-03-2008, 16:11
Tirza;102562']I år opplevde jeg å få et skikkelig kick hva demo scenen angår. Jeg bestemte meg for at neste år, da skal jeg jaggu bidra med noe i de kreative compoene. Men greia er at jeg ikke aner hva, så jeg spør her og ser om folk har noen tips til hva jeg burde prøve meg på.

Kult! :) Du er hjertelig velkommen til å delta med hva du vil :) Demoscenen har masse forskjellige konkurranser innenfor forskjellige kreative felt, og det finnes flinke folk innen omtrent alle områdene som ofte er mer en happy med å gi noen tips til nybegynnere.

Tirza;102562']Jeg tenkte litt på musikk, for jeg eeelsker musikk. Men det eneste jeg har drevet med innen å lage musikk, var eJay, for fem-seks år siden. Ikke så veldig pro, altså. Hehe.

Hehe :) Vi har alle hatt våre gode runder i eJay på bleiestadiet ;) Når man har lyst til å ta skrittet videre er programmet Reason det mest naturlige valget i dag (se www.propellerheads.se). Det er både morsomt å bruke og relativt lett å komme i gang med, samtidig som det er veldig kraftig og kan brukes til mer eller mindre proffesjonell musikkproduskjon. Ulempen er at dette koster masse penger, men du har kanskje metoder for å omgå slikt? ;)

Det finnes også enkelte gratisalternativer, men det blir fort litt jalla og ikke like lett å få hjelp til om du står fast.

Tirza;102562']Så liker jeg også å tegne og greier, men mest kødde rundt i Paint og lage slike bilder som er så teite at det er morsomt. Ikke så veldig pro innen grafikk, heller altså.

Adobe Photoshop er den ubestridte kongen her, men andre programmer (feks Gimp, som er gratis) kan også gjøre en grei jobb. Om du vil drive med pixling (altså "tegning" for hånd) så anbefaler jeg at du kjøper deg en Wacom (feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336258).

En annen fremgangsmåte som er tøff er å lage grafikk via 3D-modellering (i gamle dager hadde tg egen compo for dette kalt Rendered Graphics, men nå er alt slått sammen til Freestyle Graphics). Til dette kan du prøve 3ds max eller Blender. Disse programmene nok krever en god del trening og læring før man får til noe særlig.

Å bruke disse programmene gir deg dog en kickstart om du har lyst til å gå videre inn i 3D-verdenen med animasjon eller demo-making.

Lykke til! :)

[4th-age] Tirza
30-03-2008, 16:45
Tusen takk for kjapt og hjelpsomt svar, Duckers! Velvillige mennesker varmer langt inn i hjerterota, og nå formelig klør jeg etter å delta i compo neste år :]

Jeg lagde faktisk Mr. Hankey i 3D Studio Max en gang, men det tok jo hundre år. Vet ikke om pc'en min er heftig nok til lange runder med rendering og sånn, heller.

Utifra hva du skriver, så tror jeg at Reason virker mest som min greie. Skal se om jeg kan snike meg rundt de største utgiftene ;)

Har jo tross alt et helt år på meg, så noe bør jeg kunne klare å koke frem :D

Duckers
30-03-2008, 16:58
Tirza;102565']Har jo tross alt et helt år på meg, så noe bør jeg kunne klare å koke frem :D

Hvorfor vente et helt år? :) året er fullpakket med demoscene-parties (spesielt om du ikke er redd for en liten utenlandsreise), men jeg vil hvertfall anbefale deg Solskogen 18. til 20. juli i år, ikke lange togturen fra Oslo. Der blir det sol, grilling, øl og god stemning, samt partyhall med storskjerm og de vanlige konkurransene. Gode sjanser for å treffe hyggelige, velvillige mennesker der også :)

http://solskogen.demoscene.no

[4th-age] Tirza
30-03-2008, 17:05
Hvorfor vente et helt år? :) året er fullpakket med demoscene-parties (spesielt om du ikke er redd for en liten utenlandsreise), men jeg vil hvertfall anbefale deg Solskogen 18. til 20. juli i år, ikke lange togturen fra Oslo. Der blir det sol, grilling, øl og god stemning, samt partyhall med storskjerm og de vanlige konkurransene. Gode sjanser for å treffe hyggelige, velvillige mennesker der også :)

"Smells like scene spirit" - fantastisk bra :D
Virker som et ganske annerledes dataparty, eller er det dataparty? Sitter man og jobber med demo-greier hele tiden, eller er det stemning for å spille eller kopiere/laste ned også? Antagelig ikke så mye spilling, tipper jeg, hehe.

Duckers
30-03-2008, 17:21
Tirza;102570']"Smells like scene spirit" - fantastisk bra :D
Virker som et ganske annerledes dataparty, eller er det dataparty? Sitter man og jobber med demo-greier hele tiden, eller er det stemning for å spille eller kopiere/laste ned også? Antagelig ikke så mye spilling, tipper jeg, hehe.

Det er ganske annerledes fra feks TG ja. På tg er demoscenen bare en liten del av partyet. Solskogen er derimot et rent demoscene-party.

Det er mange som jobber med demo-ting på solskogen, men de fleste tar seg også tid til litt sosialisering, grilling, øldrikking og kakespising :) Det er ikke så veldig akseptert med spilling av feks CS eller WoW på solskogen. Det er heller ikke så mye internett der, men de siste årene har det blitt satt opp internet via en mobiltelefon.

Solskogen har derimot en forkjærlighet for gamle konsoller og spill, og det har pleid å være blandt annet sega, super nintendo og en eller annen hjemmelaget arkademaskin stående til fri disposisjon i hallen.

Morro om du tok en tur :) ta gjerne med andre nysgjerrige venner!

[4th-age] Tirza
30-03-2008, 17:37
Det er ganske annerledes fra feks TG ja. På tg er demoscenen bare en liten del av partyet. Solskogen er derimot et rent demoscene-party.

Det er mange som jobber med demo-ting på solskogen, men de fleste tar seg også tid til litt sosialisering, grilling, øldrikking og kakespising :) Det er ikke så veldig akseptert med spilling av feks CS eller WoW på solskogen. Det er heller ikke så mye internett der, men de siste årene har det blitt satt opp internet via en mobiltelefon.

Solskogen har derimot en forkjærlighet for gamle konsoller og spill, og det har pleid å være blandt annet sega, super nintendo og en eller annen hjemmelaget arkademaskin stående til fri disposisjon i hallen.

Morro om du tok en tur :) ta gjerne med andre nysgjerrige venner!

Jeg er jo glad i kake :]
Internett via en mobiltelefon? Det må jeg si var kontrast til TG, ja. Hehe. Men det er digg med litt alternative greier, og gamle konsoller er gull <3

Men før jeg eventuelt skulle melde meg på Solskogen, må jeg i hvert fall få fingrene i noe jeg kan utfolde meg i. Og i beste fall rekke å bli litt god i det ;)

Duckers
30-03-2008, 17:41
Tirza;102572']Jeg er jo glad i kake :]
Internett via en mobiltelefon? Det må jeg si var kontrast til TG, ja. Hehe. Men det er digg med litt alternative greier, og gamle konsoller er gull <3

Men før jeg eventuelt skulle melde meg på Solskogen, må jeg i hvert fall få fingrene i noe jeg kan utfolde meg i. Og i beste fall rekke å bli litt god i det ;)

Alle er velkomne på Solskogen, det er ikke noe krav å være skilled eller aktiv demoscener. Som newbie-scener er det også gode sjanser for at du finner noen der som kan lære deg noen ninjatriks ;)

Fortsatt lykke til!

marilla
30-03-2008, 18:22
Off topic: Duckers - søk democrew, ffs! :P

On topic: Tirza, de siste to årene har jeg deltatt innenfor grafikksjangeren, og jeg kan ikke si jeg har særlig lang erfaring med å bruke digitale programmer. I fjor bestemte jeg meg for å lage noe til themed, og bare levere uansett hvordan resultatet ble. Det ble brått en tredjeplass, og litt større lyst til å delta senere. Det finnes mange gode tegneprogrammer, Corel Painter er absolutt å anbefale om du klarer å lære deg det (det er visstnok veldig likt å male i virkeligheten), Adobe Illustrator og Adobe Photoshop er også gode, men alle disse koster penger. The Gimp fungerer til en viss grad, og er gratis, men andre programmer som Open Canvas (en eller annen gammel versjon er gratis) er litt mer egnede til tegning. Jeg anbefaler deg å bare delta i så mye du orker neste år, man har INGENTING å tape på å delta. :-)

lug00ber
30-03-2008, 18:22
Ellers så skal det sies at det er opptil flere som ikke nødvendigvis leverer noe, men som fremdeles har stort utbytte av å dra på demoparties. Fokuset er primært på å være sosial, og så ser vi på demoer om kvelden. Litt mer avslappa stemning enn du vil finne på TG, og et litt annet publikum.

Det er greit å få litt påfyll av inspirasjon for å holde motivasjonen oppe, og både Solskogen og Kindergarden er fine parties i så måte :)
http://kg.slengpung.com

Mia
30-03-2008, 18:48
Hei Tirza!

Kult å høre at du ble inspirert av årets compoer!

Har ingen erfaringer innenfor musikk, men har drevet litt mer med grafikk. Marilla har allerede nevnt de fleste gode tegneprogrammene, og jeg er stort sett enig i de anbefalingene hun gjør. Jeg har hørt av flere at Painter er mer egnet enn Photoshop til tegning. Photoshop er opprinnelig et bilderedigeringsprogram, mens Painter er laget mer med tanke på tegning/maling. Jeg har ikke personlig satt meg så veldig inn i Painter, men har allerede fått en god følelse av programmet, selv uten mye erfaring.

Det er bare å prøve ut forskjellige ting og finne ut hva som føles mest naturlig for deg :) Det er sunt å være litt kreativ! :D Og om du lager noe du er fornøyd med, skader det ikke å levere det i en passende compo heller ;)

Lykke til!

gloom
31-03-2008, 17:07
Hepp,

Som hovedarrangør av Solskogen så kan jeg med trygghet si at du er hjertelig velkommen dit -- meld deg på (ikke-bindende påmelding) på http://solskogen.demoscene.no/who.php

Solskogen foregår i år fra den 18. til den 20. juli, og du skal ikke være redd for å bli dårlig mottatt selv om du er "selverklært n00b", for på dette datapartyet er det kreativitet (og en god dose nostalgi :) som gjelder. Vi har griller og kjøleskap, og ute blir det satt opp telt, bord og stoler.

Vi fokuserer på sosialisering og demoscene-stemning gjennom hele helga, og i år blir det femte gangen vi arrangerer partyet så drevne er vi også. :)

Jeg vil forøvrig anbefale deg å ta turen til http://www.demoscene.no/forum/index.php for å melde deg inn (om du ikke allerede har gjort det) på demoscene.no sitt forum. Her henger en del av ringrevene i den norske scenen, og det kan være et greit sted å starte.

Vedr. musikklaginga så støtter jeg Duckers' tips om Reason, selv om det nok kan være noe komplisert å starte med. Selv bruker jeg ACID som er mer sample-basért, men det beste er egentlig å prøve seg litt rundt og se hva som passer. Bare styr unna ModPlugTracker og annet slikt fjas. :)

[4th-age] Tirza
01-04-2008, 13:36
Wey! Fantastisk inspirerende med så mange gode råd =)

Nå har jeg bestemt meg for i hvert fall lære meg Reason, og Painter høres også veldig fint ut. Så fant jeg ut at jeg kan bruke min lidenskap for MSPaint sammen med f.eks Java og lage noe tull til Intro, kanskje?
Forresten, angående Reason, er det samples eller spiller man inn lyder selv, eller hva?

Jeg synes jo helt ærlig at det er synd og skam at gamere skal ta over hele TG, så dette er nok det eneste riktige å gjøre ;)

Solskogen virker jo knalltrivelig, jeg har en kompis som er halvveis overtalt til å bli med, så det er ikke umulig i det hele tatt :]

Duckers
10-04-2008, 21:25
Tirza;102647']
Forresten, angående Reason, er det samples eller spiller man inn lyder selv, eller hva?

Det er mange måter å lage lyd på i Reason. Jeg kan liste opp de vanligste:

Reason har for det første samplere (NN19 og NNXT) som kan brukes til å spille av ferdig-inspilte lyder av diverse instrumenter, feks piano, fiolin osv. Det følger masse slike lyder med Reason, men det er bare enkelttoner, så du må lage melodier osv selv. Der skiller det seg ganske greit fra eJay :) Du kan også spille inn egne lyder feks med mikrofon og bruke en sampler til å spille dem av (og forandre pitch og gjøre masse annet gøy med lyden).

Reason har også synthesizere (Subtractor, Malström og Thor) som fungerer som egne "digitale" instrumenter. Disse har masse ting du kan skru på for å lage dine egne lyder. Synth-lyder har en tendens til å høres trance/techno ut, men det er også halve morroa for oss synth-fanatikere :) Det kan ta litt tid å lære seg hva alle skruknottene gjør i første omgang, men det følger også med masse ferdige patcher (lagrede instilinger) som gir ganske kule lyder.

Til slutt har reason trommemaskiner (Redrum og Dr.Rex) som kan brukes til å lage rytmer i masse forskjellige sjangere. Til Dr.Rex følger det med masse ferdige trommeloops som du kan bruke direkte eller remixe :)

Reason inneholder altså masse maskiner som du kan koble sammen og kombinere som du vil. I tillegg til de jeg nevnte har du også effektbokser som kan gjøre feks romklang, forvrengning, vocoding og mye mer. Du kobler sammen maskinene ved å trykke TAB og koble virutelle "ledninger" på baksiden som om det var ekte maskiner til mangfoldige hundretusen kroner :) Ganske gøy!

Tirza;102647']
Jeg synes jo helt ærlig at det er synd og skam at gamere skal ta over hele TG, så dette er nok det eneste riktige å gjøre ;)

Solskogen virker jo knalltrivelig, jeg har en kompis som er halvveis overtalt til å bli med, så det er ikke umulig i det hele tatt :]

Jepp. Jeg tror dog ikke det er en generasjon av naturlig mindre kreative mennesker som vokser opp nå enn for feks 10-15 år siden (da demoscenen sto mye sterkere på tg og i dataverdenen generelt). Det må nok bare et initiativ til for å få igang et inkluderende sosialt miljø (igjen) for folk som har lyst til å drive med kreativ databruk. Det er fort mye morsommere dersom man har venner med samme interesse. Jeg vil jobbe for dette opp mot neste TG. Hvordan får vi komme tilbake til :)

I mellomtiden gleder jeg meg til å treffe dere på Solskogen!

[4th-age] Tirza
12-04-2008, 01:09
Thanks, Duckers. Du kan jo alt ^^,

Gleder meg virkelig til å følge ditt spennende arbeid for demoscenerektruttering =)

lug00ber
12-04-2008, 12:36
Tirza;102861']Thanks, Duckers. Du kan jo alt ^^,
Såså, la oss ikke ta helt av. Jeg kan si med absolutt sikkerhet at Duckers for eksempel ikke kan slikke seg selv på albuen. Så det så¨:D

[4th-age] Tirza
14-04-2008, 20:02
Såså, la oss ikke ta helt av. Jeg kan si med absolutt sikkerhet at Duckers for eksempel ikke kan slikke seg selv på albuen. Så det så¨:D

Hehehe, ikke? Æsj, nå knuste du hele mitt syn på verden... ;)

Cuddrow
19-08-2008, 13:42

Tro det eller ei, men det går an å slikke seg på albuen! Jeg kan det!