PDA

View Full Version : Angående gamedev compo

Cotul
07-11-2007, 12:09
Hei.

Vil det i år bli en gamedev compo ?
Skal spillene lages før TG eller skal de lages under TG ?
Og er det noen begrensninger, som 2D/3D , størrelse ? hva med eksterne biblioteker ? Hvordan har reglene rundt dette vært tidligere ?

Beklager hvis feilposting men fant ikke noen bedre plass å legge posten på.

Hilsen

Cotul

merilin
07-11-2007, 12:25
Hei!
Informasjon om dette kommer på gathering.org så snart det er klart. Mens du venter kan du ta en titt på fjorårets side: gathering.org/tg07/compo/demo/rules#gamedev (http://gathering.org/tg07/compo/demo/rules#gamedev)

Vær klar over at det kan bli endringer i reglene.

Chiisai
25-11-2007, 02:08
Vær også klar over at reglene ikke blir fulgt. I fjor kom et spill laget i HTML og JavaScript på førsteplassen, selv om reglene sa at dette ikke var lov. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke det spillet ble disket før avstemningen startet.

Jeg snakker selvfølgelig om "wack-a-geek": ftp://ftp.gathering.org/TG/2007/gamedev/moog_-_wack-a-geek.zip

jallamann
27-11-2007, 22:19
I fjor kom et spill laget i HTML og JavaScript på førsteplassen, selv om reglene sa at dette ikke var lov.

Det står da ingen steder at HTML+javascript ikke er tillatt!

Chiisai
28-11-2007, 17:17
Det står da ingen steder at HTML+javascript ikke er tillatt!

Platforms allowed:

Windows (DirectX, OpenGL or regular Win32)
Linux (OpenGL, SDL, X11, console)
Java, including J2ME/MIDP (specify version)
Symbian Series 60 mobile phones
Macromedia Flash/Shockwave (either web or standalone windows executable).

Det står ganske klart og tydelig hvilke plattformer det kan lages spill til, og hvilke bibliotek som kan brukes. Ikke at det er så veldig viktig, men jeg antar det betyr at det ikke er noen kontroll, og at man egentlig kan gjøre hva man vil så lenge det blir et spill. Er man veldig flink til å presse HTML, CSS og JavaScript til sitt ytterste, betyr det da at det er et greit valg for de som ikke er så god til å bruke OpenGL/DirectX e.l., siden det da fungerer på veldig mange plattformer. Flash er vel uansett et bedre alternativ.

jallamann
28-11-2007, 22:34
Det står ganske klart og tydelig hvilke plattformer det kan lages spill til, og hvilke bibliotek som kan brukes.

For veldig mange er HTML og javascript støttet av en eller annen HTML rendering DLL, altså Win32. Lunix veit jeg lite om, men det blir vel no X11 greier.
At man må skrive sin egen binære kjørerutine står det ingen ting om.

kskjon
29-11-2007, 13:39
For veldig mange er HTML og javascript støttet av en eller annen HTML rendering DLL, altså Win32. Lunix veit jeg lite om, men det blir vel no X11 greier.
At man må skrive sin egen binære kjørerutine står det ingen ting om.

Hm? Håper jeg misforstår deg nå, men HTML og Javascript krever vanligvis ingenting annet enn en nettleser.

jallamann
05-12-2007, 22:55
internet explorer f.eks. bruker ei .dll fil. andre programmer, f.eks. winamp bruker samme .dll fila for å vise html.
.dll filer går vanligvis under betegnelsen win32. trur jeg ;)

weq
07-12-2007, 08:15
I fjor så sa dommerne til tross for at det ikke var lov med HTML+Javascript bidrag så syntes de spillet var så enormt artig at det fortjente å få stille på lik linje med de andre.

kskjon
07-12-2007, 17:08
Vel, IE bruker sikkert ei DLL-fil, men den DLL-fila er en del av IE. Om man åpner spillet i Opera eller FF så vil ikke de bruke den DLL-fila. Sannsynligvis vil ikke de bruke noen DLL-fil i det hele tatt til selve renderingen, siden de to nettleserne er plattformuavhengige. HTML+Javascript er vel så plattformuavhengig som det kan få blitt