PDA

View Full Version : Koding

saita
25-09-2007, 08:00
Vet det sikkert er tidlig å spør, men blir det holdt noe kurs i koding på tg08? Event noen andre som har lyst til å lære meg litt? =)

cart
25-09-2007, 09:25
De siste årene har det vært foredrag om både koding og annet demorelaterte emner. En oversikt over hvem som kommer på The Gathering 2008 for å holde foredrag vil du finne på www.gathering.org, så snart det er fastsatt

saita
25-09-2007, 11:11
Fint! Fikk dessverre ikke med meg foredraget om programmering i fjor, så håper det går bedre i år! ;D

cart
25-09-2007, 11:13
Scheduelen vil bli meget godt synlig i år, så da skal i hvertfall gå an å planlegge det man vil se :)

saita
25-09-2007, 11:27
Hvis jeg kommer inn i crew, så håper jeg at jeg kan få fri under det seminaret, for er veldig interessert i å lære litt mer om det :)

cart
25-09-2007, 12:02
Det kommer jo helt an på hvilket crew du har søkt deg i, og hvilket skift du eventuelt får i det crewet så klart :-)

saita
25-09-2007, 23:02
Ja så klart, men det er jo lov å håpe ;-)

saXin
26-09-2007, 14:49
Har fått med meg de to forige foredragene som har vært holdt. De er veldig fine, men de tar jo utgangspunktet i programvare som koster mye penger. Jeg forstår at det for det meste er slik programvare som blir brukt til å lage demoer osv. MEN: det burde jo være mulig å utrette noe i programvare som ikke koster penger (evt. lite) slik at man virkelig kan kaste seg på "bølgen" etter foredraget. Er jo som oftest rett etter at man har den virkelig store interessen for å lære seg dette :) Hvis man kunne vist deltakerene slike løsninger tror jeg mange flere kunne forsøkt seg.

cart
26-09-2007, 17:57
Har fått med meg de to forige foredragene som har vært holdt. De er veldig fine, men de tar jo utgangspunktet i programvare som koster mye penger. Jeg forstår at det for det meste er slik programvare som blir brukt til å lage demoer osv. MEN: det burde jo være mulig å utrette noe i programvare som ikke koster penger (evt. lite) slik at man virkelig kan kaste seg på "bølgen" etter foredraget. Er jo som oftest rett etter at man har den virkelig store interessen for å lære seg dette :) Hvis man kunne vist deltakerene slike løsninger tror jeg mange flere kunne forsøkt seg.

Hvilke foredrag har du sett ? Det meste kan da gjøres fint i freeware :)

saXin
26-09-2007, 20:38
Jeg tror også det er mulig å gjøre det fint i freeware, men det har aldri blitt nevnt slik programvare. Har sett de to demo-foredragene.

cLtmstr
29-09-2007, 18:53
Hvilke språk vil foredragene være i??

Det vanlige som C++ og PHP eller noe skikkelig rart noe som feks Plankalkul??

cart
30-09-2007, 22:26
Det er ikke bestemt foredrag enda, så det kommer an på hvem som kommer og hva opplegget blir. Informasjon om det vil komme på gathering.org :)

Andreasftw
20-10-2007, 23:55
Kanskje litt dumt spørsmål men, hva er koding?

cart
21-10-2007, 00:17
Det vi legger når vi snakker om koding her er programmering i all hovedsak. På The Gathering er det mange kreative sjeler som deltar i kreative konkurranser, der de viser oss hva de kan gjøre med programmering og grafikk (demoer). Hvis du vil se hva som har blitt laget tidligere, så kan du sjekke ftp.gathering.org.. Under TG ligger de forskjellige årene, så kan du sjekke de forskjellige compobidragene der :) Det er MEGET imponerende :-)

Disse personene og produksjonene går innunder det som heter demoscene, som du kan lese mer om på http://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene :-)

Håper dette gav deg litt svar

Andreasftw
21-10-2007, 14:13
Det vi legger når vi snakker om koding her er programmering i all hovedsak. På The Gathering er det mange kreative sjeler som deltar i kreative konkurranser, der de viser oss hva de kan gjøre med programmering og grafikk (demoer). Hvis du vil se hva som har blitt laget tidligere, så kan du sjekke ftp.gathering.org.. Under TG ligger de forskjellige årene, så kan du sjekke de forskjellige compobidragene der :) Det er MEGET imponerende :-)

Disse personene og produksjonene går innunder det som heter demoscene, som du kan lese mer om på http://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene :-)

Håper dette gav deg litt svar

ja det gjorde det;)

weq
22-10-2007, 21:42
Jeg selv og et par kompiser stilte med i fast intro i fjor og kom på 4dje plass. Meget bra etter at vi aldri har kodet noe som helst, men alt arbeidet var gjort i freeware programmer. Eneste som leverte linux demo i fast intro.

saXin
23-10-2007, 10:48
Da kunne du kanskje tenke deg å fortelle hvordan programvare du benyttet? :) Har du annen informasjon/tips for demo-laging i linux?

liten
24-10-2007, 08:27
Vi jobber med saken. Håpet er å få til både noen forelesninger og enkle introduksjoner til enkle programmeringsmetoder for bruk i demo og litt større kurs for et begrenset antall folk i XNA, silverlight og annet. Hva det blir enda, hvordan det blir og alt slikt er ikke på bordet så jeg skal ikke love for mye.

Men det jobbes kontinuelig med saken.

saita
24-10-2007, 20:31
Vi jobber med saken. Håpet er å få til både noen forelesninger og enkle introduksjoner til enkle programmeringsmetoder for bruk i demo og litt større kurs for et begrenset antall folk i XNA, silverlight og annet. Hva det blir enda, hvordan det blir og alt slikt er ikke på bordet så jeg skal ikke love for mye.

KONGEBRA! : )

TheCursedMuffin
25-10-2007, 18:59
Skulle gjerne lært meg litt jeg og =) første gang til TG og vil ikke bli sittende å spille hele tiden (selv om DotA er jæklig gøy) :P

Clvn
25-10-2007, 22:34

Nydelig! :wub:

TheCursedMuffin
26-10-2007, 07:39
Det er ikke en liten mulighet for at det skal arrangeres nybegynnerkurs? :p

Gilion
26-10-2007, 11:33
Det er ikke en liten mulighet for at det skal arrangeres nybegynnerkurs? :p

Håpet er å få til både noen forelesninger og enkle introduksjoner til enkle programmeringsmetoder for bruk i demo

(min uthevelse)

Duckers
23-12-2007, 21:14

Det ble kanskje ikke kommunisert på foredragene, men hovedprogrammet som ble brukt, Microsoft Visual C++, har vært gratis i mange år. Det er en fullverdig pakke som inneholder alt du trenger for å drive med demo-koding, og lisensen har ingen begrensninger for bruk: du kan bruke det både til hobbyprosjekter og kommersielt. 2008-versjonen har heller ikke den klønete oppdelingen av nødvendige platform-sdk filer i egen distro som mange slet med etter å ha lastet ned VC++ etter foredragene i 05/06. Det finnes også en tilsvarende pakke for C#/XNA, hvis det er å foretrekke. Disse kan lastes ned her:

C++: http://www.microsoft.com/express/vc/Default.aspx

C#: http://www.microsoft.com/express/vcsharp/Default.aspx

Når det gjelder content generation software (3d-modellering, bilderedigering) kan man bruke feks Blender, Wings, Gimp osv, om man vil holde seg unna piratmarkedet. Men nå var det primært koding det ble fokusert på på demomaking-foredragene.

Vi i Frontend-arbeidsgruppen (www.frontendapi.com) kan være interessert i å stille med foredrag på tg i 2008... (har ikke anledning selv, men vi er flere som kan ta det). Crewet må gjerne kontakte oss (feks meg) for videre diskusjon.

vamecum
14-01-2008, 22:29
En ting som er sikkert, er at det kan være fint å forberede seg litt på forhånd, om man virkelig har lyst til å leke litt med datamaskinen.

Jeg kan virkelig anbefale å ta en frihelg, laste ned en C++ kompilator og prøve seg fram, lære litt på egenhånd. Det eneste man egentlig trenger er litt starthjelp og en bok om emnet. Bøker kan du låne fra biblioteket, kjøpe i bokhandleren, eller "låne" fra internett :)

Etter litt småpukling med kommandolinjeprogrammer, så kan man begynne å leke litt med grafikk, og derfra er veien kort til å få til sin første demo.

Dersom noen sitter fast, så henger jeg på #scene.no@efnet under nicket vame, og hjelper gjerne til med å folk til å kompilere sitt første program. Skal også være democrew under TG, så kan hjelpe til på partyet også :)