View Full Version : angående tyveri
kamikoze
07-04-2007, 20:46
dette er første året mitt på TG
jeg har blitt frastjålet min laptop,øreklokker,mobillader og (halv drukket) cola folk stjeler som ravner på TG har vært på festivaler før blant annet 3 ganger på roskilde uten å ha blitt frastålet så mye som en øl
jeg skal innrømme at jeg kom dårlig forberedt, jeg satt 20 meter unna nærmeste kamerat, hadde ingen pclås eller forsikring, men føler ikke jeg fikk vite godt nok på forhånd hvor EKSTREMT problemet faktisk er
mitt forslag er, ikke slipp inn "gjester" folk uten data har ingen verdens ting å gjøre her inne
Altså.. Når du gikk inn her godtok du at du har alt ansvar for det som blir borte.
Uansett; Jeg har ikke fått frastjælt noen ting. Ingen jeg kjenner heller. Tror heller det var mindre smart av deg å forlate det uten at noen passa på det. Regner med at mange forsikringer ikke ville dekka det fordi det er direkte dumt.
kamikoze
07-04-2007, 21:56
Altså.. Når du gikk inn her godtok du at du har alt ansvar for det som blir borte.
Uansett; Jeg har ikke fått frastjælt noen ting. Ingen jeg kjenner heller. Tror heller det var mindre smart av deg å forlate det uten at noen passa på det. Regner med at mange forsikringer ikke ville dekka det fordi det er direkte dumt.
hey jeg har godtatt det, jeg vet det var dumt, men en gang må tilogmed jeg sove og når det ikke er noen våkene folk igjen til å passe på hva skal en da gjøre?
synes ikke TG skal være en begivenhet som du MÅ ha med MINST 4 kjente for så å sove på skift
men nok offtopic
temaet er forslaget om å ikke slippe inn gjester
Jeg holdt meg innenfor topic. Rett og slett fordi det var et slags argument for at gjester skal ha lov til å komme inn.
Altså; Jeg og mine kompiser sover ikke på skift. Vi tar med oss alt smått og sånt når vi legger oss, så er ikke no problem.
Tror ikke tyveri er noe stort problem egentlig, bare at du har hatt sinnsykt uflaks. Tre år har jeg vært her med lett stjelbare ting som laptop, ekstern harddisk, mobil, kamera etc, ingenting har blitt borte, sjøl om det ved enkelte tilfeller har bare vært sovende mennesker ved plassene våre. Men det er over 5000 mennesker her - noen er drittsekker. Og det trenger ikke være gjestene.
Putt kamera etc i en bag under bordet når du går fra det, så det ikke synes, og har du ikke lås til laptopen, ikke la den stå alene. Lar du vanligvis en pc til mange tusen kroner stå alene midt blant fem tusen fremmede mennesker?
Evt skaff deg en fem kilo tung, feit laptop som jeg har - den gidder ingen å stjele.
kamikoze
07-04-2007, 23:18
Jeg holdt meg innenfor topic. Rett og slett fordi det var et slags argument for at gjester skal ha lov til å komme inn.
Altså; Jeg og mine kompiser sover ikke på skift. Vi tar med oss alt smått og sånt når vi legger oss, så er ikke no problem.
ja jeg tok også med meg mobil og lommebok når jeg sov, men faktum er at NOEN stjeler mange ting på TG og jeg mistenker gjestene
men alt i alt har jeg hatt en fin TG :) og kommer igjen neste år, håper bare noen drastiske tiltak blir iverksatt neste år, dessuten har jeg tenkt å ta med ett filekabinett med lås, så kan jeg låse inne tingene mine :)
[4th-age] Tirza
07-04-2007, 23:36
Uff, ja du har nok hatt max uflaks. Jeg har alltid hatt litt noia for tyveri når jeg har vært her. Et år var det noen som stjal et liggeunderlag som lå under bordet mitt mens jeg var i dusjen. Jævler. Forøvrig har jeg med med både ekstern HDD og alle verdisakene inn i soveposen når det er tid for søvn. Ubehagelig? Ja. Noia? Jepp. Overdrivelse? Njæ.
Localhost
07-04-2007, 23:49
Jeg sitter på rad fem og jeg har vært flere timer borte fra min maskin xbox osv uten at noen har stjelt eller noen har passet på. Synd det der tyver, hær har dere gått glipp av noe :D
Akkurat det samme her. Står fram massevis av ting som er virkelig lette å ta med seg her. Og de står her fortsatt. Så det er veldig tilfeldig - som det blir nvent tidligere her: Noen er drittsekker; andre er ikke.
Halv drukken Cola boks. tørste da eller. hehe... Du har nok hatt maks uflaks ja. det er veldig synd. jeg ville nok ikke vært no kos og være sammen med jeg heller hadde jeg vært i din situasjon. så jeg forstår veldig godt din frustrasjon... håper du, mot alle odds, får ordnet opp i dette...
Jeg har vært på veldig mange LAN i mitt 21år gamle liv. jeg har til nå ikke blitt fra stjålet noe som helst. men det skal sies at jeg ikke har hatt laptop og jeg har alltid lagt ned alt løst, bortsett fra tower og skjerm, i baggen... at du har gått fra dette løst på bordet var på ingen måte noen god ide... folk ser generelt etter ting man kan dra med seg i forbifarten. så hadde du lagt dette i en bag vill jeg tro historien hadde fått en bedre slutt... en veldig dyr lærepenge. desverre... håper det går bedre til nesteår hvis du kommer tilbake:)
Når man samler over 5000 personer, så vil det desverre ofte være noen sorte får i flokken, desverre.
Nå skal det dog sies at det advares mot å la små gadgets, slikt som kameraer, mp3-spillere og mobil, samt lommebøker o.l. ikke bør ligge ubevoktet på plassen din. I tillegg er det greit å alliere seg med folkene rundt seg, slik at man gjør avtale om å passe på hverandres utstyr - sjangsen er stor for at folka rundt deg er hyggelige, og det er da i felles interesse å sørge for at tingene ikke blir stjålet.
På generell basis, ikke bare for TG, er det greit å ha en gyldig reiseforsikring i bakhånd, da dette vil dekke tyveri av dine eiendeler idet du tar de med utenfor ditt eget hus.
Nå er det selvsagt utrolig kjedelig å bli frastjålet ting, nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det kan være greit å ta en telefon hjem og høre om du har noen reiseforsikring i bakhånd. Du kan også følge med på TG-sidene i dagene etter TG, og se om maskinen din skulle dukke opp under Lost&Found, i lag med soveposer og liggeunderlag.
Og litt relevant lesestoff fra FAQ-en: http://www.gathering.org/tg07/faq#tg07.faq.security
Vel.
Alle mine kamerater sover sånn ca. likt..
Du har bare rett og slett vært utrolig uheldig.
Utrolig leit. :(
Anyway, ja..
Gjesteidéen burde vel kanskje revurderes
Tviler sterkt på at de kommer til å nekte gjester tilgang. Det er klart at det er kjedelig når ting blir borte, men her må man ta selvkritikk også. ALDRI la småting ligge og slenge. Skal du sove, putt det i en bag eller nederst i soveposen :)
Det er mye tyveri på TG, og problemet blir bare større jo vanligere det blir med bærbart utstyr. Jeg satt i desken og mottok "lost and found" og dyre bærbare ting (spesiellt disker) puncha jeg inn en god del av i "lost" kategorien. Pass på tingene deres. Og ikke ha med mer gadgets enn dere trenger... Det er mye gøy det kan være morro å ha med på TG, men det er ikke alt som er like nyttig.
Det er veldig forståelig at mange er forbanna over å ha blitt frastjålet ting, men jeg tror ikke at løsningen er å stenge besøkende ute. Jeg tror folk bare må være klar over at selv om man er med 5000 andre med samme interesse som deg, betyr det ikke at alle 5000 er trivelige folk. Alier deg med sidekameraten din. Gjem vekk ting. Mange av tyvene er utrolig frekke. Den mest ekstreme jeg hørte om var en kar som hadde fått frastjålet 4 eksterne disker fra en lukket bag under plassen hans.
Security gjør så godt de kan, likevell er det synd at mange får TG opplevelsen ødelagt av tyveri. Har dere tips til hvordan crewet kan hindre så stor mengde tyverier, er det bare å poste her. Jeg lover å ta alt med oppover i maktpyramiden.
Fred ut.
Hilsen en sliten men fornøyd Gilion som skal dusje og spise middag med resten av crew.
Raptrojo
08-04-2007, 17:24
Ikke bare stjeler de; en venn av meg våknet av at en gjeng gikk gjennom lommeboken hans og brakk alle kortene.
lilleninni
08-04-2007, 18:02
Det er mye tyveri på TG, og problemet blir bare større jo vanligere det blir med bærbart utstyr. Jeg satt i desken og mottok "lost and found" og dyre bærbare ting (spesiellt disker) puncha jeg inn en god del av i "lost" kategorien. Pass på tingene deres. Og ikke ha med mer gadgets enn dere trenger... Det er mye gøy det kan være morro å ha med på TG, men det er ikke alt som er like nyttig.
Det er veldig forståelig at mange er forbanna over å ha blitt frastjålet ting, men jeg tror ikke at løsningen er å stenge besøkende ute. Jeg tror folk bare må være klar over at selv om man er med 5000 andre med samme interesse som deg, betyr det ikke at alle 5000 er trivelige folk. Alier deg med sidekameraten din. Gjem vekk ting. Mange av tyvene er utrolig frekke. Den mest ekstreme jeg hørte om var en kar som hadde fått frastjålet 4 eksterne disker fra en lukket bag under plassen hans.
Security gjør så godt de kan, likevell er det synd at mange får TG opplevelsen ødelagt av tyveri. Har dere tips til hvordan crewet kan hindre så stor mengde tyverier, er det bare å poste her. Jeg lover å ta alt med oppover i maktpyramiden.
Fred ut.
Hilsen en sliten men fornøyd Gilion som skal dusje og spise middag med resten av crew.
Tips:
Utleie av wires med løkker i endene, slik at man kan ha med seg egen hengelås, og få leid wires man kan lenke fast tinga sine med. Bager, sekker og kofferter har ofte glidelåshåndtak med hull gjennom som er store nok til en grei hengelås. Da kan du putte verdifulle ting i sekken/bagen og lenke den fast til bordet. Jeg er sikker på at hvertfall jeg ville betalt 50 kr pr stk for 3-4 wires i noen dager... Da bør det lønne seg ganske raskt.
Dette var mitt første TG.
På dag 3 ble de 5 siste redbullene mine stjålet mens en kompis sov 2 meter unna.
Natt til søndag ble min elskede Logitech MX518 stjålet mellom 03:45 og 09:40.
på rad 5, en annen på raden mistet også en helt lik mus.
Klart, det var ingen som sov eller passet på rundt pcen der akkurat da. Men forventer ikke akkuratt at noen skal stjele noe når musa er det som er mest verdt :P
Om noen hadde tatt pcen min, hadde jeg ledd godt :P (xp 1800, 9800pro, 1024mb drittram osv... :P) Det merkelige er at kompisen min hadde en 500gb ekstern harddisk stående rett ved siden av, den ble ikke tatt.
Hvor lavt har man sunket når man går å stjeler en mus... faen også.. :(
Og om den som har tatt den skulle lese dette, jeg vil bli glad om du sendte den til meg, jeg vil ikke annmelde det eller noe slikt, i og med at den kostet rundt 400 så blir det litt teit.
Repulsive
08-04-2007, 21:22
Den idèn med wires var ikke så dum, har også tenkt på noe lignende. Altså hvis TG leier inn noen containere der man kan sette utstyret sitt i noen pappesker. F.eks en PC, skriver navn på en lapp på pcn, så står det ca 2 security crew folk og passer på containeren. Så må du vise ID for å få tilbake PC'n, denne idèn kan sikkert få litt finpussing, men det var bare noe jeg kom på farten:-)
Var litt uforsiktig i år, da lot jeg alt ligge igjen på plassen min (utenom mobil og lommebok) når jeg gikk for å sove. Hadde tydeligvis ganske flaks da jeg ikke mistet noe.
Vell..at det er tyveri på TG er old.. At noen rett og slett er drittsekk og faktisk stjeler en data på et dataparty er kjiipt... Jeg spiller på en shuttle og ble derfor litt redd for at den skulle ryke på TG pga at den er lett å få med seg... Men jeg gjør det heller ikke lett for folk å stjele den.
1: Skru fast kabelen fra skjerm til PC med skrutrekker... Resultat : Stjele? Folk må streve for å få den av og dette syns.
2: for all del ha passord på PC`en din!!
3: Kjekt å kjenne folk rundt seg, ellr gjøre seg kjent med dem.
4: Legg tastatur og mus osv i en hæv og rot det til litt. Trenger ikke å legge det fremst på pulten.
5: For all del merk kabinettet ditt... Jeg f.eks har mange forskjellige klistermerker
6: Hold kabinettet på! Jo mer du flasher hva PC`en din har å tilby, jo mer har folk som ikke har like bra PC lyst på den.
7: Har du laptop, sov med den!! Legg den i en sekk ved siden av deg!
For all del ikke sitt våken hele natta og tenk på dette, at akkurat DIN PC blir stjålet er 1%, men så er det jo alltid noen som er den prosenten.
For å være helt sikker, gjør som meg og ta med reiseforsikring!!
Hmm, tror du reiseforsikringa dekker musen min? Jeg hadde lagt den imellom pc-skjermen og pcen så den ikke syntes så godt, og det var jo ikke noe trådløs, så de måtte jo plugge den ut bak.
Noen som vet noe om dette?
alt dekkes. Det kommer bare ann på hvor stor egenandelen er...
jeg har vært på tg noen år nå aldri blitt fra stjælt en eneste ting.. Bli enig med naboen om og passe litt ekstra på hverandres ting når du stikker fra plassen pakk ned mus tastaut headsett og legg det bak bægen etc.. funker for meg aldri blitt fra stjælt noe
Hveteboller
09-04-2007, 04:01
faens problembarn som går rundt og stjeler ass håper dere alle ender opp på gata som narkomane.
SoWasted
09-04-2007, 04:03
Må min rad, så sov halve den ene delen. Jeg var i midten av den sovende delen. Når jeg da la meg, så lå lommeboka, mobilen, noen småpenger, ++ imellom tastaturet og skjermen. Fult synelig. Det var ingen tyverier hos oss? Også de gjestene fikk også egene bånd. Så de har ingen mulighet til å komme seg ut med en pc, laptop, etc. Så de er ikke noe problem for sånt. Men det de kan ta er jo småting som lommebøker, mobiler, etc. Det er nettopp derfor TG crewet hadde satt det opp på de skjermene i hjørnet noen ganger, skrevet det på gathering forsiden, PLUSS PLUSS. Så alle som ble frastjålet lommebøker, mobilet, etc. har seg selv og skylde på. Det lærer dem 2 (kansje fler) ting av.
1. Ikke la verdifulle småting ligge igjen alene, når du lett får dem i lomma.
2. Følg med på hva arrangørene sier! Gjør du det, så kommer punkt 1 naturlig.
tigerjenta
09-04-2007, 10:28
foreslår du bruker lås på pcen enste gang. jeg fikk så vidt med meg min egen pc jeg...låsen gikk i vranglås.
jeg var helldig og satt sammen med en gjeng jeg ble kjent med og som kjente han jeg var med. så jeg fikk dem til å passe på til tider
Jeg satt på rad 5 og har ikke mista noe av mitt. Har G15 tastatur som jeg passa godt på, men musa (mx510) er ingen intresert i.. samme med pcn min på måte, siden den ikke ser særlig bra ut.. OG jeg hadde pcn under bordet. + at jeg puttet mitt trådløse headset inni hetta på hettegenseren min som lå i en bag vedsiden av pcn. Mitt første TG, men jeg tok forhåndsregler. Ingenting stjålet.
personelig mener jeg den beste og biligste måten og sikre alt som er løst og har babel er å stripse det fast, ta et parr stor strips rundt alle kablene så er det et helvete å få¨med seg
en annen ting er å sett opp ett webcam fra en berbare pc som ligger låst ett sted.
Raptrojo
09-04-2007, 17:32
Så alle som ble frastjålet lommebøker, mobilet, etc. har seg selv og skylde på. Det lærer dem 2 (kansje fler) ting av.
1. Ikke la verdifulle småting ligge igjen alene, når du lett får dem i lomma.
2. Følg med på hva arrangørene sier! Gjør du det, så kommer punkt 1 naturlig.
De som blir stjålet fra har tyvene å skylde på.
Det er da de som stjeler som er problemet, ikke de som blir stjålet fra.
[4th-age] Tirza
09-04-2007, 22:05
Tyveri finnes jo over alt hvor det er samlet mange folk. Det er snakk om dritunger med dårlige holdninger, som helt ærlig fortjener juling.
Jeg har derimot den perfekte plan for å hindre tyveri på TG:
Alle må sjekke inn og registrere hver minste lille gjenstand de tar med seg inn i skipet når de kommer. Hver gang noen forlater skipet vil de bli sjekket og kroppsvisitert av security, fo å være sikker på at ingen forlater skipet noen andres eiendom. Satser på at denne prosedyren blir igangsatt allerede neste år.
Tirza;86052']Tyveri finnes jo over alt hvor det er samlet mange folk. Det er snakk om dritunger med dårlige holdninger, som helt ærlig fortjener juling.
Alle må sjekke inn og registrere hver minste lille gjenstand de tar med seg inn i skipet når de kommer. Hver gang noen forlater skipet vil de bli sjekket og kroppsvisitert av security, fo å være sikker på at ingen forlater skipet noen andres eiendom. Satser på at denne prosedyren blir igangsatt allerede neste år.
Haha, da ville det blitt mye større køer, og mer problemer med klaging på det, enn at folk klagde på stjålet utstyr, klart de kunne gjort dette på besøkende, men ikke deltakere.
Tirza;86052']Tyveri finnes jo over alt hvor det er samlet mange folk. Det er snakk om dritunger med dårlige holdninger, som helt ærlig fortjener juling.
Og vips var vi tilbake til TG00 hva angår kø og venting:P
[4th-age] Tirza
10-04-2007, 16:00
Haha, da ville det blitt mye større køer, og mer problemer med klaging på det, enn at folk klagde på stjålet utstyr, klart de kunne gjort dette på besøkende, men ikke deltakere.
Og vips var vi tilbake til TG00 hva angår kø og venting:P
Hehe, det var faktisk ironisk ment. Bare for å illustrere at man ikke kan stanse tyveri der hvor det er mange folk, det er snakk om dårlige holdninger, og de kan man desverre ikke sjekke i inngangen.
Men jeg holder fortsatt fast ved dette forslaget om safeboxes som på Roskilde. Det hadde vært veldig veldig nyttig, og det er ikke vanskelig å få til i det hele tatt :)
reiseforsikringen dekker dessverre ikke idioti....
jeg satt ytterst på en av radene med ekstra god plass (de store svarte hyllene med piratflagg på rad 34), masser av folk som går rundt der... men jeg dro igjennom en wirelås for serieport i pallen til PCen og hadde store låsbare skap..
veldig synd at noen får frastjålet ting på TG, men mange fortjener det rett og slett - sorry folkens men seriøst? legger du fra deg laptopen på en benk i slottsparken og tar deg en spasertur?
btw. la ut "bait" for tyveri i år, en tom kortholder med en sterk nylon tråd som satt fast i pallen på enden av bordet, veldig godt synlig - men ingen som tok den...
Fikk en litt smart ide, neste år skal jeg lage en vegg bakpå hylla mi, bak pc'n som jeg lager akkurat så det passer, så lager jeg et feste der man kan låse fast pcn i, så stramt at man må bakpå kassa for å få opp låsen eller noe sånt, + at jeg tar alle ledninger osv også igjennom den (evt har en låsbar eske i hylla jeg kan legge sånt i :o)
Høres ikke det ut som en grei ide? (Tenkte også jeg kan ta med en metall kasse til å ha under pulten, som jeg stripser/låser fast til bordet, og som og så er låsbar)
Så kan man bare legge alt der.
Er kjempe flotte idèer det, men har noen fått frastjålet stasjonære pc'er? En annen ting som kan være smart er å ta kontakt og bli kjent med de som sitter rundt deg også kan dere passe på hverandres utstyr ;)
Honda_Lover
12-04-2007, 21:26
Jeg fikk ingen ting frastjålet, utenom gaffa tapen min. Men det var noen kammerarter :p
[4th-age] Tirza
13-04-2007, 09:45
Helt seriøst. Safeboxes is da shiznit.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.