Log in

View Full Version : Knabbe musikk til demo / wild?

tomas
10-03-2005, 10:21
Kan man bruke f.eks en Metallica-låt i en demo eller en wild/anim, eller må man mekke eventuell musikk selv?

gloom
10-03-2005, 11:46
Du må ha lisens på musikken du skal benytte deg av, så nei - du kan ikke bare bruke en random låt fra en random artist.

tomas
14-03-2005, 10:51
Lisens? Altså tillatelse fra de som sitter med rettighetene til musikken? Vil dette bli sjekket opp av demo-crew?

Jeg har fått inntrykk av at "random låter fra random artister" har vært temmelig vanlig i wild-compoen, kanskje spesielt til video-bidragene. Men da har kanskje alle disse hatt "lisens"?

magne
14-03-2005, 13:26
er vel mange som bruker midi jall de finner på nettet... Som man får lov til å bruke til slikt..

Shagrat
14-03-2005, 13:46
Husker når jeg deltok i 03 og vant Wild'en med Cows With Guns animasjonen min så satt jeg med utenrikssamtale via mobilen (dyre greier...) med sangeren 2 timer før innleveringsfristen gikk ut. Alt for å ha mitt på det rene når det gjaldt opphavsrettigheter. Var litt små surt da alle de andre bidragene inneholdt kjent musikk som høyst sannsynlig ikke var avklart med eierene, uten at det fikk noen konsekvenser når reglene truet med både det ene og det andre.

Fordelen min i ettertid er at jeg har fått såpass godt forhold til artisten at jeg kan gjøre hva jeg vil med hvilken som helst av sangene hans uten å måtte betale for det (så lenge det ikke er komersielt). Så av og til lønner det seg å spørre.

Shagrat

tomas
14-03-2005, 21:49
Husker når jeg deltok i 03 og vant Wild'en med Cows With Guns animasjonen min så satt jeg med utenrikssamtale via mobilen (dyre greier...) med sangeren 2 timer før innleveringsfristen gikk ut.

"Cows With Guns" var meget bra, og var pussig nok også i tankene mine da jeg skrev innlegget mitt :)

Du skulle holde et par flash-foredrag på TG05? I såfall ser jeg frem til dem :)

2K3
14-03-2005, 22:33
Håper han gjør det i år også. Han hadde det ifjor og det var kjempe bra!!! MEn han bør vise litt flere eksempler og kanksje ha litt mer tid ;)

klette
15-03-2005, 14:16
"Cows With Guns" var meget bra, og var pussig nok også i tankene mine da jeg skrev innlegget mitt :)

Du skulle holde et par flash-foredrag på TG05? I såfall ser jeg frem til dem :)

han hadde et par i fjor om jeg ikke husker feil :) mener de var ganske bra også ;)

Shagrat
17-03-2005, 10:41
Tingen i fjor var at jeg fikk forespørsel litt sent så jeg fikk aldri laget noe å vise frem animasjonsprinsippene med. Startet på noe mens jeg satt i Vikingskipet, men ble så bæsj at jeg droppet det.

Litt som i fjor så skal jeg i år snakke om hele prosessen fra start til slutt i animasjons produksjonen, så tar jeg antagelig noen avstikkere innemellom på karakterdesign, storyboard, historie, stiler, etc innemellom hvor det passer. Planen er å sette meg ned på mandag og tirsdag og koke opp et rompesparkende foredrag som forhåpentligvis blir underholdene og lærerikt for de som møter opp.

Morsomst i fjor må være alle stakkarne som tok feil av mitt og CS foredraget som skulle være rett etterpå. Stakkars folk. =)

Men tilbake til hovedtemaet:

Å få tak i musikk for en produksjon er ikke så vanskelig som mange tror og frykter, og man trenger ofte ikke å blande inn Tono i det hele tatt. Mange mindre og dyktige (ofte veldig kjente) artister lar en mer enn gjerne få bruke musikken deres så lenge det ikke er til kommersielt bruk. Mange andre hobby musikere ber gjerne folk om å lage. Krampes Krøniker (http://krampe.olseth.org/) som jeg kjenner fra Store Dyret forumet (http://www.storedyret.com) blir overlykkelige om noen ønsker å bruke musikken deres. De lagde en gang en tullete drikkevise kalt Tequila (http://www.shagrat.net/Portfolio/tequila.swf) som jeg animerte på 6 timer etter litt masing fra dem og andre Store Dyret brukere. Resultatet i ettertid er at Bergens bandet Barabas and the Happy Few kom med en bestilling på en musikkvideo i samme stil som jeg skal starte på i mai.

Ellers så er det flere av de små og uavhengige plateselskapene som gjerne ser at folk lager musikkvideoer av deres artisters sanger. Så det er et hav av muligheter der ute. En må bare spørre.

Men ser dere for håpentlig neste uke da. Hvis noen ønsker å ta en prat så er jeg han eneste gjøken på TG som kommer til å sitte med tegnebord og animasjonspapir og tegne i hele påsken i stede for å sitte forann PC'n. Dere finner meg på plass 25 på rad 50.

Shagrat

2K3
17-03-2005, 12:29
gleder meg til det foredraget :)

tomas
20-03-2005, 17:00
Et lite spørsmål angående wild.

I reglene står det: "Allowed file formats are MPEG-1, MPEG-2, DivX(5.x) & XviD. VHS and S-VHS are not allowed."

Betyr dette at jeg ikke kan levere en EXE-fil (.NET kode + liten videosnutt + bilder + musikk) i wild-compoen? Bidraget kan vel i følge reglementet også leveres i "Demo, windows" - men jeg føler den passer bedre i wild.

FLash-animasjoner leveres vel ikke vanligvis som MPEG-1, MPEG-2, DivX(5.x) eller XviD?

Phlaton
20-03-2005, 17:29
I reglene står det: "Allowed file formats are MPEG-1, MPEG-2, DivX(5.x) & XviD. VHS and S-VHS are not allowed."

Betyr dette at jeg ikke kan levere en EXE-fil (.NET kode + liten videosnutt + bilder + musikk) i wild-compoen? Bidraget kan vel i følge reglementet også leveres i "Demo, windows" - men jeg føler den passer bedre i wild.

FLash-animasjoner leveres vel ikke vanligvis som MPEG-1, MPEG-2, DivX(5.x) eller XviD?
Du kan ikke levere en EXE-fil nei. I så fall må du få den konvertert til en av formatene. Flash fil må leveres/konverteres som/til en av de gyldige formatene, men Flash fila kan inkluderes i arkivet/cd'en.

Jørgen
22-03-2005, 02:43
Det er fullt mulig å lagre et flash prosjekt som en film fil :) jeg har gjort det en gang når jeg lagde rulletekst til en film :P

Shagrat
22-03-2005, 11:28
Flash lar deg kjøre ut som både Quicktime og AVI (så lenge du jhører det som en Flash 5 fil). Eller så støtter de fleste av de større videoredigeringsprogrammene at du tar inn Flash filer (igjen Flash 5), og kjører det ut som f.eks divx.

Shagrat