PDA

View Full Version : Linux server

Myrsnipe
03-03-2003, 18:32
Ok først, denne threaden skal kansje være i det tekniske hjørnet av forumet, men det er litt off-topic fordi jeg ikke setter den opp for TG, derimot så er det en mulighet for at jeg skal ta den med til TG så da blir det et lite dilemma...

Vel nok om det, Jeg skal instalere RedHat GNU/Linux 8.0 ( som jeg laster ned nå, cd3 av 5, med en hastighet av 125 kb/s;) ). Formålet med serveren er, bring on the flames, det skal være en cs-server. Jeg risikerer vel å ikke få noen hjelp etter å ha sagt dette, men hvis jeg liker linux ( misliker egntelig microsoft litt, altfor kontroll friker/pusher på oss uønskede standarer ) så vurderer jeg å la linux bli etter at serveren har gjort jobben sin ( skal bare brukes i 3 dager på et LAN ).

Til alle som har peiling på linux her på forumet:
Drit i at jeg sa at det skal være en cs-server, se det heller som en mulighet til å spre lyset/konvertere en windows bruker, desuten så er det en fin mulighet for å vise cs-gamer'ne at dere faktisk kan noe vi intereser oss for ( dvs. dere kan tjene dere litt "respekt" fra cs-gamer'ne/Få oss til å holde kjeft:cool: )

Edit: Greide å trykke submit før halve threaden var ferdig :mad:

Videre, serveren skal kjøre på en laptop:eek: med følgende spec's:
Pentium 3 800 Mhz
128 Mb RAM
Savage 3 8Mb 3D akselerator
Tiltenkt OS: Har Win98 på den nå, men skal legge in RedHat 8.0

Instalasjonen vil gå lano glatt da jeg er en god ape, greier lett å ape etter eksempler/hjelp som utvilsomt vil komme når jeg instalerer.

Spørsmålet: Kan noen fortelle meg deg grunnlegende med Linux, jeg mener selve consolen/root console/hva'enå det heter, vil helst kunne dette før jeg lærer meg noe shell som ligger over.

Surfaced
03-03-2003, 22:27
Alt dette finner du faq'er på nettet om. Let litt først, er ikke sikkert noen gidder og forklare deg linux på et forum?

ZpiFF
03-03-2003, 23:01
Seff kan man forklare Linux på et forum :D

En ting jeg ikke forstår er hvis du er CS gamer og skal sette opp CS servere også videre, hvorfor skal du kjøre Linux da? Da er vel Windows mer egna uansett?

Standard shell i Linux er bash. Med en gang du drar opp shellet er det bash du blir lempa inn i med mindre du setter no annet som default. Bash er der du drar alle basic commands. Hvis du skal legge inn X er vel shellet valgfritt og lære seg egentlig men noen kommandorer er jo kjekke og vite om:

cat: en filviewer kan man vel kalle det (cat /home/bruker/logg.txt) f.eks.

ls: list commanden. Samma som dir i dos.

cp: copy. eller var det copy? husker ikke helt

mv: move. eller var det move? husker ikke helt heller

rpm -vih: installerer en .rpm pakke

tar -xvf: unpakker en .tar fil

tar -zxvf: unpakker en zippa tar fil

Eller kan du bare skrive inn navn på programmer og lignende (f.eks. tuxracer, kedit, xmms osv..) også spretter de fint opp. Hvis du går inn i shellet og trykker dobbelt på tab og så trykker Y for yes, spretter det opp en fin liten liste over kommandoer.

Håper det hjalp litt =)

Myrsnipe
03-03-2003, 23:08
Første spørsmål, Linux er ekstremt mye bedre som en dedicated server.... Grunnen er at linux skal være så mye bedre en windows til å utnytte ressurser en det windows er, itilegg til at det krever mindre resurser i segselv ( Bare drit i å quote dette og sette på en glise smiley ettepå :rolleyes: )

Jepp, lastet ned RedHat 8.0 nå for 15min siden, alle 5 cd'ene så imorra starter eksperimenteringa :D

DeathStar
04-03-2003, 07:49
windows2000 servere i UT har creeping ping, dvs Os'et fucker pingen i oppstart av server.. (oida, hvorfor sa jeg dette??)

jaja nå vet dere det :p

ZpiFF
04-03-2003, 07:49
Originally posted by Myrsnipe
Første spørsmål, Linux er ekstremt mye bedre som en dedicated server.... Grunnen er at linux skal være så mye bedre en windows til å utnytte ressurser en det windows er, itilegg til at det krever mindre resurser i segselv ( Bare drit i å quote dette og sette på en glise smiley ettepå :rolleyes: )

Veit ikke hva jeg skulle sette glisefjes på jeg :) Linux er best, ingen protest, den som er imot er en idiot :D

Myrsnipe
04-03-2003, 13:15
Aldri sagt at jeg er imot Linux, det er bare det at jeg er en primary gamer ( selv om jeg har sansen for programering og slikt, kan basic :rolleyes: , hehe ), og som en primary gamer så er det desverre liten support for linux i gaming verden :( ... Desuten så er Linux radikalt forskjellig fra Windows, så når man har vokst opp på Dos og Windows så er det hardt å bytte, men jeg skal prøve nå...

Myrsnipe
04-03-2003, 22:33
Heh, linux installen gikk smooth, faktsik smoothere en Windows XP med untak av 2 punkter:

1: Diskpartisjonering, stoppet et lite øyeblikk før jeg skjønte at den kunne ordne det helt fint for meg.
2: Ingen support for 3D-Kortet mitt :mad: , må bruke en generic driver som førstegangen føkka det helt til slik at jeg måtte instalere på nytt.

Men, fy... så annerledes...

Myrsnipe
05-03-2003, 07:55
Ok, må be om hjelp...
Som sagt ingen support for 3-kortet mitt ( et bedritent SiS 315 kort ), så jeg kjører på en generic driver....
Problemet kommer når jeg starter maskinen på nytt så starter ikke GUI'en, jeg får beskjed om at maskinen ikke kan starte x-windows ( husker ikke hva det heter... ) så jeg kommer meg ikke tilbake til GNOME. Noen som har litt peiling? Er litt slitsomt å måtte instalere hele driten hver gnag jeg skal logge meg på :(

Poohma
04-04-2003, 00:47
Har noe av det samme problemet selv. Men om jeg ikke gjør annet enn å skrive: X <enter>
etterå ha logget på går det fint... tror det er noe tull med skjermdriverne mine oxo... men det er mange flinke mennesker der ute som lager drivere så de ligger nok på nettet...
Har foreløpig erfaring med : Red Hat, Mandrake, Suse og bittelitt debian... Men Suse og mandrake er favorittene... Selv om alle ditroene er meget bra er suse og mandrake mer ex-windows-bruker-vennlige :-)

Det er nesten kun spillingen som holder meg i windows og det glipper snart :-)) kan bare dra igang wine el. om det skulle bli nødv.

Myrsnipe
04-04-2003, 12:27
Vel, siden du dro opp den gamle posten, så kan jeg utfylle lit mer...

Byttet til slackware 9.0 nå, uten å dualboote windoze på desktoppen min :D

Før dere sier at nybegynnere ikke burde leke med slack osv før de har lært seg det mest basic, så skal det sies at jeg har med 2 dagers erfaring under beltet med slack lært meg 10-15 ganger så mye som med redhat.

Eneste jeg frykter er at jeg må putte inn windoze igjen før tg, er ikke morsomt å spille cs med 4fps ( nei, winex fungerte ikke helt for meg, har et møkkete sis 315 kort som ikke har ofisielle linux drivere heller... )

Men om noen linux tech junkie kan vise meg litt på tg, så kan jeg si farvell til windoze for godt ;)

( Må nok skaffe meg et bedre ( suported ) kort på tg, noen som selger et geforce 4 mx kort billig? )