PDA

View Full Version : LCD versus CRT

Tibby
17-02-2003, 13:48
Har et gammelt vrak av en 17" CRT stående. Hadde den med på TG i fjor, men det var ikke mye praktisk å bære på, den begynner også å bli noe sliten overall.

Vurderer derfor å anskaffe LCD til TG03, ihvertfall siden det ble opplyst at plassene våre blir noe grunnere enn tidligere.

Lurer derfor på om det er noen her som har noen synspunkter, og eventuelt noen tips til hvilke LCD'er som er verdt å anskaffe, et.c

Any help much appreciated! ^_^

Surfaced
17-02-2003, 13:52
sjekk litt rundt på forum på nettet om hvilken skjem du bør kjøpe.
Jeg tror jeg tar med meg lcd på tg. Ivertfall nå når vi har mindre plass :O

Crosser`n
17-02-2003, 14:02
vis du spiller endel fps spill og stiller krav til høy oppdatering så må du se etter lcd tft skjermene. tft har sub-pixler og bedre oppdatering som gjør at bildet ikke henger for mye etter.. disse skjermene koster en del mer en lcd, men de er verdt det (vis jobben betaler)

vis noen kan mer om tft så sleng gjerne dritt.. jeg gadd ikke slå opp i tekst boka når jeg posta dette.

Min "compaq 7020 TFT" funker fint til alt fra office til quake.
tror den koster rundt 8000 kr.. (da den ble kjøpt)

Midget
17-02-2003, 14:42
vel, jeg har 17" LCD (*briefe* :p ), og jeg synes den funker helt greit til spillen, men jeg spiller ikke så mye da...

Mosy
17-02-2003, 14:50
Ikke kjøp den billigste...
gå for et kjent merke. Har selv en LG 19" CRT. Den funker fett.

phunkee
17-02-2003, 14:54
Originally posted by Crosser`n
vis du spiller endel fps spill og stiller krav til høy oppdatering så må du se etter lcd tft skjermene. tft har sub-pixler og bedre oppdatering som gjør at bildet ikke henger for mye etter.. disse skjermene koster en del mer en lcd, men de er verdt det (vis jobben betaler)

vis noen kan mer om tft så sleng gjerne dritt.. jeg gadd ikke slå opp i tekst boka når jeg posta dette.

Min "compaq 7020 TFT" funker fint til alt fra office til quake.
tror den koster rundt 8000 kr.. (da den ble kjøpt)

LOL! Vet du om en LCD skjerm som er på det norske markedet som *ikke* er TFT?

Ser for meg en DSTN skjerm på en stasjonær maskin ja :LOL:

og om noen lurer: Alle TFT skjermer er LCDer :) TFT (også kjent som aktiv matrise) vil bare si at hvert eneste pixel kontrolleres av en eller flere transistorer. Den andre teknikken for farger på LCD er STN (passiv matrise) og var ganske vanlig før i bærbare da det er billigere enn TFT.

Midget
17-02-2003, 19:18
Originally posted by phunkee
LOL! Vet du om en LCD skjerm som er på det norske markedet som *ikke* er TFT?

Ser for meg en DSTN skjerm på en stasjonær maskin ja :LOL:

og om noen lurer: Alle TFT skjermer er LCDer :) TFT (også kjent som aktiv matrise) vil bare si at hvert eneste pixel kontrolleres av en eller flere transistorer. Den andre teknikken for farger på LCD er STN (passiv matrise) og var ganske vanlig før i bærbare da det er billigere enn TFT.

..kan du forklare det igjen..på en ikke fullt så komplisert måte :p

drbass
17-02-2003, 21:01
Jeg skjønte det, som sagt alle lcd er tft, så sant de ikke er fra gamle bærbare pc`er.

P.s kjøp samsung 171p den er en superfin skjerm

Fanden
17-02-2003, 21:08
Den største ulempen (i mitt synspunkt) med LCD er at det kan oppstå "døde" eller "Zombie" pixels,
som er rett og slett punkter på skjermen som ikke fungerer lenger (av ulike årsaker).

"Døde" er bare svarte men "zombie" er helt hvite punkter. Graden av irritasjon over disse avhenger av hvor de oppstår på skjermen.. :)

-Fanden

CEO
17-02-2003, 21:08
Jeg kan på det varmeste anbefale :Hansol sin H711. Den har en Samsung tft-lcd display og er særdeles billig på komplett for tiden.

Jeg kjøpte den for en stund siden. Har ikke et negativt ord om den. 200% fornøyd!! :D

Lett å bære på, silver edition er jo ganske fin, og den har bra oppløsning... Nå er ikke jeg en sånn fps freak (skjønner absolutt ikke poenget), men kan fortelle at skjermen har levd opp til mine forventninger når det gjelder vanlige spill som HL og quake etc.

Løp og kjøp ;)

tech
17-02-2003, 22:03
vel, jeg setter ikke så store krav på skjerma, bare jeg får ha 1280x1024 oppløsning og jeg ikke no gamer, men jeg har aldri brukt LCD skjerm sjøl så jeg skal kanskje ikke si no ;)

phunkee
17-02-2003, 22:31
Originally posted by Midget
..kan du forklare det igjen..på en ikke fullt så komplisert måte :p

hehe enkleste måte er å be deg gå til www.pcworld.no Så søke i "mitt dataleksikon"(det er faktisk bedre enn mange tror) og så søke på LCD, TFT og STN. Står meget bra forklart hva ting er der.

whatis.techtarget.com beskriver det også meget bra, men på engelsk selvsagt :)

CEO
17-02-2003, 22:55
Originally posted by tech
vel, jeg setter ikke så store krav på skjerma, bare jeg får ha 1280x1024 oppløsning og jeg ikke no gamer, men jeg har aldri brukt LCD skjerm sjøl så jeg skal kanskje ikke si no ;)

:Hansol H711 støtter 1280x1024 :)

Sjekk mer info her (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=30086&t=659&l=2&AvdID=1&CatID=23&GrpID=4&s=pl)

Tibby
18-02-2003, 07:26
Står og vipper mellom disse to foreløpig...de virker rimelig kraftige til en ganske grei pris...begge koster i overkant av 4k.

Noen som gjør seg opp noen meninger om dem?

http://www.databutikken.com/no/datasheet.php?artId=BEFP767

http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=35959

CEO
18-02-2003, 09:57
Det var to fine skjermer du hadde funnet... Det hele kommer vel an på om du har DVI utgang på ditt skjermkort, da skjermen fra itbutikken.dk (danmark?!!) har DVI ingang. Det står ikkeno om at det er analog, men du kan jo sende en mail for å spørre...

Anyway, databutikkens skjerm (BENQ) har en responstid på 16ms! Dette er betydelig bedre en den skjermen jeg har som har en responstid på 25ms. itbutikken sier ingenting om dette...

Det jeg merket meg var at det var høyttalere på skjermen. Noen bryr seg ikke om dette, men som sagt, det var bare noe jeg noterte... La også merke til at itbutikkens skjerm er i alu-finish =)

Lykke til til med valget!

NB: Jeg har ikke mulighet til å dra noen anbefalninger ut av dette, men jeg ville tro at itbutikkens skjerm er bedre... (DVI, alu-finish, pris etc.)

Proliator
19-02-2003, 15:32
Nei jeg liker ikke LCD skjermer. Greit nokk de er jævlig praktiske men det er det eneste.. For å få en bra lcd skjerm betaler du 4000kr. For den prisen kan du faen meg få en sony trinitron 21 skjerm..
Tenk litt her da..
Bare lag en greier skjermen står oppå også har du tastatuer under....:D