PDA

View Full Version : La meg bli seriøs her LES DETTE

BedLamP
13-02-2003, 18:58
Som vi alle vet står vi ovenfor en krig USa vs Irak
I den andledning arrageres det en demostarsjon i oslo kl 14.00 på youngstorvet i oslo, alle de som har mulighet, møt opp
Takk

drbass
13-02-2003, 19:01
Det er den 14 right? Jeg syntes at det egentlig er teit å gå i demonstrasjonstog. Hvorfor bryr usa seg om hva noen mener i Norge. De Norske politikkerene er like mye i mot krig som jeg og deg.

BedLamP
13-02-2003, 19:11
husk ordtaket alle monner drar sa musa når den pissa i havet

CEO
13-02-2003, 19:11
Dette har vel egentlig ikke no på dette forumet å gjøre?

Uansett... Krig er et stort ord, som gir mange stygge assosiasjoner, men alikevel er det ofte at dette er siste og eneste utvei for noen konflikter. USA har gjort mye dumt når det gjelder dette her, men nå er jeg faktisk enig deres argumenter om Iraq. Denne konlikten har holdt på lenge nok, og det er lite som tyder på at regimet i Bagdad skal forandre mening med det første... Man kan ikke si at man IKKE skal gå til krig for Iraq har ikke angrepet noen på en stund! Det er alt for mye som tyder på at Iraq sitter på våpen som de fleste helst vil ha bort og at de er i stand til å bruke dem er ingen tvil.

La nå ikke historien gjenta seg igjen... Saddam er ikke av den typen som setter seg ned ved et bord og skriver under på at han går av frivillig og smiler bredt etterpå!!

Alikevel... Jeg håper selvsagt på en fredlig løsning på dette problemet, våpeninspektørene må få gjøre jobben sin først....

Breiker
13-02-2003, 20:22
skal si deg en ting jeg. så fort en angriper en annen så blir det motangrep! Tror faktisk at 3dje verdenskrig er rett rundt hjørnet!

For å si det sånn

Albert einstein sa at han ikke visste hvordan 3dje verdenskrig kom til å bli.
Men han sa at 4dje verdenskrig skulle bli utkjempet med kjepper og steiner!

Tenk på den!

CEO
13-02-2003, 21:41
Originally posted by Breiker
skal si deg en ting jeg. så fort en angriper en annen så blir det motangrep! Tror faktisk at 3dje verdenskrig er rett rundt hjørnet!

Det er helt korrekt... Det er det som er så vanskelig med denne konflikten. Helt enig med Breiker her, og det som er skrekkscenarioet er vel om Nord-Korea benytter sjangsen hvis Iraq og resten av muslimverdenen "tar igjen". Det kan få fatale konsekvenser!

Syntes bare det blir for dumt når demonstranter står å jaller om at det kommer til å gå utover uskyldige sivile i Iraq...
Hvor mange mennesker dør ikke, eller blir lemlestet for livet ved tortur og biotesting og annet jævelskap daglig i Iraq? Det finnes noen tall på dette fra Amnesty, og mørketallene er nok enda verre!!

Crosser`n
13-02-2003, 21:53
jeg holder med otto jesperesn! talen i dag var konge.. likte ikke at han tok fyr på flagget da men..

Surfaced
13-02-2003, 21:55
otto jespersen er en liten kødd... Så hvor stor og tøff i kjeften han var etter han ble drapstrua. Var ikke så høy på pæra da nei.
Syns han sier mye bra men også my idiotisk..
Dette er min mening da...

CEO
13-02-2003, 22:01
Fyran opp flagget? det var som fa**.... (skuffet)

drbass
13-02-2003, 22:16
Kanke fyre på flagget da, det er det værste man kan gjøre det. Jævla idiot han der ass

Horepatron
13-02-2003, 22:47
det gjør ikke noe... det var det amerikanske flagget...:D

CEO
13-02-2003, 23:56
Originally posted by Horepatron
det gjør ikke noe... det var det amerikanske flagget...:D

jaja, men alikevel da... respektløst...

Alienchild
14-02-2003, 01:39
Originally posted by djaudunf
Det er helt korrekt... Det er det som er så vanskelig med denne konflikten. Helt enig med Breiker her, og det som er skrekkscenarioet er vel om Nord-Korea benytter sjangsen hvis Iraq og resten av muslimverdenen "tar igjen". Det kan få fatale konsekvenser!

Syntes bare det blir for dumt når demonstranter står å jaller om at det kommer til å gå utover uskyldige sivile i Iraq...
Hvor mange mennesker dør ikke, eller blir lemlestet for livet ved tortur og biotesting og annet jævelskap daglig i Iraq? Det finnes noen tall på dette fra Amnesty, og mørketallene er nok enda verre!!

Helt enig! Er stygt redd for at Korea vil rasle med sablene med en eventuall Irak-krig, men gjør vi ikke noe nå kan disse landene ruste opp enda mere - og når vi først da MÅ gå til krig, sitter vi meg alle 10 fingrer godt planta opp i det ukjente. Med en krig blir det også signalisert at det ikke godtas å ha ikke konvensjonelle våpen.

Midget
14-02-2003, 06:09
selv har jeg ikke tid til å være med på den demonstrasjonen, men jeg skrev da under en underskriftskampanje --> mot krig, på skolen. :)

DeathStar
14-02-2003, 08:25
Originally posted by Surfaced
otto jespersen er en liten kødd... Så hvor stor og tøff i kjeften han var etter han ble drapstrua. Var ikke så høy på pæra da nei.
Syns han sier mye bra men også my idiotisk..
Dette er min mening da...

Er jo nettop det han var, like breial etter han ble drapstrua. Otto er sinnsyk morsom. Han går over streken men who cares. bare mongoer som tar det inn på seg når man vet det er tull

[VK]Boogieman
14-02-2003, 09:11
USA suger... OJ RULER!!!
OJ 4 President??

Crosser`n
14-02-2003, 09:29
he`s got my vote

mongobøffel
14-02-2003, 10:31
synes at det er litt rart at ingen arrangerer et demonstrasjonstog FOR krig jeg..

just a thought :D

|-LoX-|
14-02-2003, 10:35
Originally posted by Crosser`n
jeg holder med otto jesperesn! talen i dag var konge.. likte ikke at han tok fyr på flagget da men..
Det at Otto fyrte på det amerikanske flagget, forstår jeg at enkelte av dere blir litt skuffet/forbannet over, men det var nok akkurat det som var meningen også... :)

Personlig vil jeg si at det var en helt grei melding til verden om hva han mener angående krig i Irak, og det ser ut til å være omtrent det samme som jeg mener - og kan oppsummeres i en helt enkel setning:

Krig løser ingen problemer, men skaper ganske mange nye!

Selv om Irak er svekket, tror jeg neppe at en eventuell krig vil være ferdig over natta. Med en krig vil man derfor risikere å ødelegge store deler av landet. Tenk da over argumentet for krig; å gjøre det bedre for folk flest i Irak. Hvis hele familien din er drept og byen ligger i ruiner - hvor stor er sjansen for at du jubler for at Saddam er fjerna?

For USA sin del tror jeg heller ikke at en krig vil løse noen problemer. Riktignok er det en fin-fin løsning på kort sikt, men det øker ikke velviljen mot USA blant de 5 milliardene som lever under ganske mye dårligere forhold her i verden. Dessuten er det et velkjent faktum at det finnes ganske mange folk i verden som er villige til å ofre livet for å skade USA.

En annen ting, som kommer litt på siden av diskusjonen her, er styringssett i land. Vi lever i en del av verden som har lange tradisjoner for demokrati, og har derfor en tendens til å se på det som det eneste riktige. Slik er det ikke i praksis. Hvis f.eks. store deler av en befolkning ikke er lese/skrivedyktige, så blir demokratiet utvannet. Et annet eksempel er at demokrati medfører at ganske store ressurser går med til å bestemme hvordan et land skal styres. Hvis et land er i en vanskelig situasjon, og mannen som sitter på toppen er i stand til å fordele ressurser "riktig", så kan dette i et gitt tilfelle fungere bedre enn demokrati i det landet. En annen "fordel" med å ikke ha demokrati er at folk slipper å bry seg om hvordan ting gjøres. Dette har selvsagt en bakside også, ettersom det blir lettere å lure folket - men fremdeles; et diktatur kan være det mest riktige i enkelte tilfeller. Og det glemmer vi som sitter i en del av verden som fungerer så godt.
Husk: vi tilhører den milliarden mennesker som sitter på toppen! Det er fem milliarder under oss som ikke synes ting er akkurat rettferdige...

Men - Irak er et land med generelt høyt utdannede mennesker, og man må derfor anta at mesteparten er lese/skrivedyktige. Derfor er jeg helt klar over at den biten ikke hører hjemme i denne diskusjonen.
Men Irak står i en meget vanskelig situasjon i forhold til FN, med sansjoner osv.

Jeg sier ikke at Saddam er det beste alternativet for Irak, jeg sier bare at vi må prøve å se ting fra flere vinkler. Jeg har også sev lett for å se på demokratiet som et ubestridt gode, men når jeg begynner å tenke mer grundig igjennom det, slår det meg at det finnes tilfeller der det ikke stemmer.

La meg gi et nytt eksempel:
Når et lands infrastruktur skal bygges opp fra grunnen av, vil et demokratisk styre føre til debatter om hvordan det skal gjøres, noe som vil forsinke prosessen. Med en sterk leder som kan ta beslutninger selv, vil det kunne gjøres mye raskere, men ulempen er da at man er prisgitt lederens dømmekraft, og at lederen ikke er korrupt (noe de fleste diktatorer i praksis har vist seg å være). Jeg vil ikke si hvilket av disse alternativene jeg mener er riktig, bare at begge kan være riktige i de rette situajoner.

Tilbake til det brennende flagget igjen, da...
Jeg hater ikke USA. Men jeg mener at regjeringen som sitter der nå er på et alvorlig feilspor (og jeg som mente at Bush var det rette alternativet før valget... I guess I was wrong...).
Jeg står derfor 100% bak Jespersens flaggbrenning og den signaleffekten det gir i forhold til Bush's internasjonale politikk!

Jonte
14-02-2003, 10:41
Å brenne et amerikansk flagg er noe jeg har hatt lyst til å gjøre selv, og det er virkelig på tide at noen gjør det :D

Breiker
14-02-2003, 11:04
Originally posted by djaudunf

Vel.. Du må huske at usa har X antall tusen atombomber. Saken er at til nå har ingen tørt å bruke dem. Jeg tror heller ikke at noen ikke vil tørre å bruke dem ennå. Men tilslutt når alt ser mørkt ut så blir det brukt. Men da er alt håp ut for det landet. Grunnet at det tar ikke mange minuttene etter at en bombe er avfyrt før det blir reagert og svaret kommer.

Ja det dør en del folk Irak. Men hva er egentlig grunnen? Irak får ikke lov til å ta inn livsviktige medisiner grunnet at USAs saksjoner forbyr dem grunnet at de kan brukes til å lage kjemiske våpen. Og som alle vet er kjemiske våpen verre enn Atom våpen.

Atomvåpen -> rask død
Kjemisk og biologisk -> treg og vond død!

CEO
14-02-2003, 11:36
Originally posted by Alienchild
Helt enig! Er stygt redd for at Korea vil rasle med sablene med en eventuall Irak-krig, men gjør vi ikke noe nå kan disse landene ruste opp enda mere - og når vi først da MÅ gå til krig, sitter vi meg alle 10 fingrer godt planta opp i det ukjente. Med en krig blir det også signalisert at det ikke godtas å ha ikke konvensjonelle våpen.

Så sant som det er sagt! Det må gjøres noe før ting (skumle menn med farlige våpen) kommer ut av kontroll! Selv om USA sitter på mange a-bomber gjør forsåvidt oxo Russland og Kina det, og jeg stoler mer på USA enn Kina for å si det sånn...

Vel.. Du må huske at usa har X antall tusen atombomber. Saken er at til nå har ingen tørt å bruke dem. Jeg tror heller ikke at noen ikke vil tørre å bruke dem ennå. Men tilslutt når alt ser mørkt ut så blir det brukt. Men da er alt håp ut for det landet. Grunnet at det tar ikke mange minuttene etter at en bombe er avfyrt før det blir reagert og svaret kommer.

Ja det dør en del folk Irak. Men hva er egentlig grunnen? Irak får ikke lov til å ta inn livsviktige medisiner grunnet at USAs saksjoner forbyr dem grunnet at de kan brukes til å lage kjemiske våpen. Og som alle vet er kjemiske våpen verre enn Atom våpen.

Atomvåpen -> rask død

Det er ikke bare USA som har sansksjonene der, det er FN... altså også du og jeg....

Myrsnipe
14-02-2003, 12:02

Atomvåpen -> rask død

Lam meg understreke det:

Atomvåpen -> rask død

My ass, spør de som overlevde Hiroshima og Nagasaki (Rikrig stavet?) om deres fine liv:rolleyes: