PDA

View Full Version : Router til trådløs router

Swirling
12-03-2012, 17:49
Heisann, så her er problemet mitt.

Først oppsettet her hjemme.

Modem koblet til oppe med trådløs router -> ledning ned -> router -> ledning til pcen min.

Nå har jeg lyst til å koble til en trådløs router mellom pcen min og den siste routeren. Har kjøpt en netgear wifi router (da denne var billig) og den er koblet til d-link routere(alle andre routerene er det her i huset)

Bruker for øyeblikket netgearen som en router, men hvordan kan jeg få denne til å bli et trådløst wifi point, slik at jeg får signaler nede? *

Har prøvd å gå inn på settingene på routeren med ip adressen oppi adresse feltet, men kommer bare til d-link routeren.

naka
12-03-2012, 21:57
Heisann, så her er problemet mitt.

Først oppsettet her hjemme.

Modem koblet til oppe med trådløs router -> ledning ned -> router -> ledning til pcen min.

Nå har jeg lyst til å koble til en trådløs router mellom pcen min og den siste routeren. Har kjøpt en netgear wifi router (da denne var billig) og den er koblet til d-link routere(alle andre routerene er det her i huset)

Bruker for øyeblikket netgearen som en router, men hvordan kan jeg få denne til å bli et trådløst wifi point, slik at jeg får signaler nede? *

Har prøvd å gå inn på settingene på routeren med ip adressen oppi adresse feltet, men kommer bare til d-link routeren.

Anbefaler deg å bruke 1 router, ikke 3

Problemet er at de fleste routere har 192.168.0.1 og\eller 192.168.1.1 som standard gateway
Når 2 routere har samme nettverks oppsett kommer du ikke inn på den ene.
Annen ting med mange routere hjemme er at det blir unødvendig mange NAT's, det blir liksom ikke et felles nettverk, vanskelig å administrere (er du tilkoblet første routeren vil du ikke klare å administrere siste routeren, fordi den ikke tillater administrering på wan porten.

Anbefaler deg å kjøre modem - router(hoved routeren, gjerne med wifi) - switch - trådløs aksesspunkt (AP)

Da er det første routeren som styrer alle ipadressene, eneste du må gjøre på aksesspunktene er å definere ipen de skal få på nettverket (192.168.0.2 192.168.0.3 feks)
Hvis du ikke vil kjøpe inn switch og ap kan du se om utstyret du har nå støtter å bli satt i brigde\ap, se etter om du kan slå av NAT osv, bare sørg for å sette statisk ip eller få den til å mota ip for administrering.

Annen lettere hack er å endre subnetene, router1(192.168.0.0/24) - router2(192.168.1.0/24) - router3(192.168.2.0/24)
Men da er det kjans for at du ikke får administrert router3 mens du er tilkoblet router1 :P

Lykke til :)

NikolaiH
12-03-2012, 22:32
Koble til ruteren du har som "switch" nede. uten at den er koblet til lokalnettet. Derretter logger du inn på interface, 192.168.0.1 you name it. Sett router mode to switch, bridge, access point. Slik at routeren fungere som en switch og ikke messer til alt. Derretter gjør du det samme med den trådløse ruteren. Sett den til å være ett wireless access punkt. Deretter trenger du bare å stille inn hovedruteren som er koblet til modemet til å være en DHCP server og alle ruterene lever lykkelig helt til de brenner ut. :) Lykke til.